TOIMENPIDEALOITE 23/2004
vp
TPA 23/2004
vp - Toimi Kankaanniemi /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Hybridiautojen verotuskohtelu
Eduskunnalle
Suomen markkinoille tulevat ensimmäiset sarjavalmisteiset
hybridihenkilöautot kevään 2004 aikana.
Kyseessä on jo toisen sukupolven mallisto. Vuonna 1997
esiteltyä ensimmäistä sarjavalmisteista
hybridiautoa on myyty maailmalla yli 100 000 kappaletta.
Toisen sukupolven autot ovat edeltäjäänsä tilavampia,
suorituskykyisempiä ja taloudellisempia.
Hybridiautossa on rinnakkain polttomoottori ja sähkömoottori.
Sähkömoottori ei voi olla liian iso, jotta sen
tarvitsema koko ja paino eivät rajoittaisi liiaksi auton
käyttöä.
Suomen markkinoille tulevan hybridiauton valmistajan ilmoittama
EU-yhdistetty polttoaineen kulutus on vain 4,3 litraa
sadalla kilometrillä. Kulutus on siis noin puolet vastaavan
kokoisen bensiiniauton kulutuksesta. Hybridiauto on suhteellisesti
edullisin kaupunkiliikenteessä. Kulutuksen suhteen auto
on siten edullinen.
Hybriditekniikka on myös ympäristölle
ystävällinen, koska bensiinimoottori sammuu aina, kun
sitä ei tarvita. Esimerkiksi liikennevaloista rauhallisesti
lähdettäessä auto käy pelkällä sähköllä.
Bensiinimoottori käynnistyy yleensä vasta nopeudessa
30—40 km/h. Akut latautuvat ajon aikana normaalisti
hukkaan menevästä energiasta. Näyttöruutu
kertoo kuljettajalle konepellin alla tapahtuvista toiminnoista.
Hybridiauto ei ulkoisesti tai käyttöominaisuuksien
puolesta eroa muista henkilöautoista muutoin kuin hinnan
osalta. Suurin ongelma Suomessa on sen korkea hinta. Suomeen nyt
tuleva auto maksaa noin 40 000 euroa. Suomi on ainoa Euroopan
unionin jäsenmaa, jossa hybridiautoa verotetaan samoin
kuin ns. tavallista autoa. Kun auton valmistuskustannukset
ovat perinteistä korkeammat, vero nostaa hintaa niin, että markkinointi
kärsii.
Vihreään teknologiaan perustuvan hybridiauton
verotuksen alentamiseen on sekä taloudellisuus- että ympäristöperusteet.
Tuontipolttonesteiden kulutus alenee ja haitalliset päästöt
vähenevät. On perusteltua edistää hybridiautojen yleistymistä alentamalla
niiden verotusta, joka nyt nostaa autojen hintaa kohtuuttomasti.
Jos ja kun hybridiautot yleistyvät, voidaan autoveroa tarkastella
uudelleen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin hybridiautojen
verotuksen pikaiseksi alentamiseksi.
Helsingissä 30 päivänä maaliskuuta
2004
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Kari Kärkkäinen /kd
- Sari Essayah /kd