TOIMENPIDEALOITE 23/2004 vp

TPA 23/2004 vp - Toimi Kankaanniemi /kd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Hybridiautojen verotuskohtelu

Eduskunnalle

Suomen markkinoille tulevat ensimmäiset sarjavalmisteiset hybridihenkilöautot kevään 2004 aikana. Kyseessä on jo toisen sukupolven mallisto. Vuonna 1997 esiteltyä ensimmäistä sarjavalmisteista hybridiautoa on myyty maailmalla yli 100 000 kappaletta. Toisen sukupolven autot ovat edeltäjäänsä tilavampia, suorituskykyisempiä ja taloudellisempia.

Hybridiautossa on rinnakkain polttomoottori ja sähkömoottori. Sähkömoottori ei voi olla liian iso, jotta sen tarvitsema koko ja paino eivät rajoittaisi liiaksi auton käyttöä.

Suomen markkinoille tulevan hybridiauton valmistajan ilmoittama EU-yhdistetty polttoaineen kulutus on vain 4,3 litraa sadalla kilometrillä. Kulutus on siis noin puolet vastaavan kokoisen bensiiniauton kulutuksesta. Hybridiauto on suhteellisesti edullisin kaupunkiliikenteessä. Kulutuksen suhteen auto on siten edullinen.

Hybriditekniikka on myös ympäristölle ystävällinen, koska bensiinimoottori sammuu aina, kun sitä ei tarvita. Esimerkiksi liikennevaloista rauhallisesti lähdettäessä auto käy pelkällä sähköllä. Bensiinimoottori käynnistyy yleensä vasta nopeudessa 30—40 km/h. Akut latautuvat ajon aikana normaalisti hukkaan menevästä energiasta. Näyttöruutu kertoo kuljettajalle konepellin alla tapahtuvista toiminnoista.

Hybridiauto ei ulkoisesti tai käyttöominaisuuksien puolesta eroa muista henkilöautoista muutoin kuin hinnan osalta. Suurin ongelma Suomessa on sen korkea hinta. Suomeen nyt tuleva auto maksaa noin 40 000 euroa. Suomi on ainoa Euroopan unionin jäsenmaa, jossa hybridiautoa verotetaan samoin kuin ns. tavallista autoa. Kun auton valmistuskustannukset ovat perinteistä korkeammat, vero nostaa hintaa niin, että markkinointi kärsii.

Vihreään teknologiaan perustuvan hybridiauton verotuksen alentamiseen on sekä taloudellisuus- että ympäristöperusteet. Tuontipolttonesteiden kulutus alenee ja haitalliset päästöt vähenevät. On perusteltua edistää hybridiautojen yleistymistä alentamalla niiden verotusta, joka nyt nostaa autojen hintaa kohtuuttomasti. Jos ja kun hybridiautot yleistyvät, voidaan autoveroa tarkastella uudelleen.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin hybridiautojen verotuksen pikaiseksi alentamiseksi.

Helsingissä 30 päivänä maaliskuuta 2004

  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Kari Kärkkäinen /kd
  • Sari Essayah /kd