Perustelut
Pohjoismaat harjoittavat keskenään perinteikästä ja
laajaa virallista alueyhteistyötä, ja poliittinen
yhteistyö perustuu yhteisiin arvoihin, yhteiseen historiaan
ja samankaltaiseen kulttuuritaustaan. Yhteistyön taustalla
vaikuttaa kaikille Pohjoismaille yhteinen hyvinvointiyhteiskunnan malli.
Tarkastusvaliokunnan käsityksen mukaan tätä toimintaa
ei ole syytä kyseenalaistaa, mutta valiokunta haluaa kiinnittää ulkoasianvaliokunnan
huomiota muutamiin asioihin, joita kehittämällä toiminnalla
voitaisiin saada aikaiseksi sekä parempaa vaikuttavuutta
että vastinetta Suomen panostukselle.
Rahoitus ja toimintatavat
Pohjoismaiseen yhteistyöhön osallistuvat Suomi,
Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti sekä itsehallintoalueet
Ahvenanmaa, Grönlanti ja Färsaaret. Yhteistyö tapahtuu
Pohjoismaiden neuvostossa (PN), Pohjoismaiden ministerineuvostossa (PMN)
sekä pääministereiden, ulkoministereiden
ja muiden ministereiden kokouksissa, erityisissä yhteistyöelimissä ja
maiden viranomaisten välillä.
Eduskunnan valitsemat Pohjoismaiden neuvoston 18 jäsentä,
hallituksen määräämät
edustajat ja Ahvenanmaan valtuuskunta muodostavat Pohjoismaiden
neuvoston Suomen valtuuskunnan. Virallinen pohjoismainen yhteistyö rahoitetaan
pääasiassa verovaroin. Budjetin maakohtaiset maksuosuudet
määräytyvät erityisten jakoperusteiden
mukaan, joissa on ollut pientä vaihtelua. Vuoden 2009 budjetissa
Suomen maksuosuus oli 17,5 %. Pohjoismaiden neuvoston budjetti
on noin 4 milj. euroa ja ministerineuvoston budjetti noin 120 milj.
euroa.
Pohjoismaiden ministerineuvoston budjetti ja Suomen maksuosuus,
milj. euroa
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
| PMN:n budjetti |
113 636 |
117 026 |
114 226 |
122 378 |
120 866 |
| Suomen maksuosuus |
21 622 |
21 594 |
22 701 |
27 219 |
23 363 |
Yli kolmasosa Pohjoismaisen ministerineuvoston budjetista käytetään
pohjoismaisten laitosten rahoittamiseen. Osa laitoksista rahoitetaan kokonaan
budjettivaroilla, osa saa rahoitusta suoraan Pohjoismaiden hallituksilta
ja osa rahoituksesta tulee julkisen sektorin ulkopuolelta.
Pohjola-Norden-yhdistyksissä tehtävä kansalaisyhteistyö taas
rahoitetaan jäsenmaksuilla, Pohjoismaiden hallitusten määrärahoilla
sekä Pohjoismaiden ministerineuvoston, kahdenvälisten
rahastojen ja muiden rahoittajien tuella.
Pohjoismaiden neuvoston kansallisten valtuuskuntien menoista
vastaa kukin maa osaltaan. Eduskunnan tilitoimistosta saadun selvityksen
mukaan Pohjoismaiden neuvoston toiminnasta aiheutui eduskunnalle
menoja vuosina 2005—2009 seuraavasti:
Pohjoismaiden neuvoston toiminnasta eduskunnalle aiheutuneet
menot, euroa
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
| Yhteensä |
1 263 164 |
1 227 501 |
1 280 561 |
1 276 560 |
1 246 295 |
Taulukon perusteella menot eivät ole kasvaneet ja reaaliarvoltaan
ne ovat jopa laskeneet. Neuvoston toimintaa on arvosteltu siitä lähtökohdasta,
että päätökset ovat suosituksia
eikä neuvostolla ole toimivaltaa kansallisella tasolla.
Myös toiminnan hitaus, byrokraattisuus ja sisältö on saanut
kritiikkiä. Pitkäjänteisteistä työskentelyä heikentävänä on
pidetty myös sitä, että Pohjoismaiden
neuvostossa valtuutetut vaihtuvat vaaleista johtuen lyhyin välein.
Myös EU-yhteistyössä nähdään
kehittämisen tarvetta.
Toimintatapoja on viime vuosina kuitenkin tehostettu, sillä muun
muassa aiemmin viikon kestäneet yleiskokoukset kestävät
nykyään 2—3 päivää.
Vuonna 2005 tehdyssä reformissa ministerineuvostojen lukumäärä vähennettiin
18:sta 11:een. Viime vuosina on pohjoismaisia laitoksia myös
yhdistetty toiminnan tehostamiseksi. Esimerkkinä voidaan
mainita Nordisk välfärdscenter, joka perustettiin
Tukholmaan yhdistämällä neljä alan
pohjoismaista laitosta.
Toiminnan tehostamis- ja rationalisointitarkoituksessa kokousten
määrää on vähennetty
ja kokouksia pidetään yhtä aikaa samassa
paikassa, jolloin saavutetaan säästöjä tilakustannuksissa.
Säästöjä on saavutettu myös
matka- ja majoituskustannuksissa.
Rajaestetyö ja toiminnan vaikuttavuus
Rajaestetyö on ollut pitkään keskeisellä sijalla pohjoismaisessa
yhteistyössä, ja sen avulla on saavutettu konkreettisia
tuloksia ja taloudellista hyötyä ja se on ollut
edelläkävijä sisämarkkinoiden
kehittämisessä. Se on myös parantanut
Pohjoismaiden välisen kaupan edellytyksiä ja erityisesti
PK-teollisuuden toimintaa.
Rajaesteitä on Pohjoismaiden erilaisissa verotuskysymyksissä,
eläkekäytännöissä,
sairausvakuutusasioissa sekä sosiaali- ja työttömyysetuuksissa.
Myös yritysten rajan yli tapahtuvassa toiminnassa esiintyy
monia esteitä, jotka rajoittavat niiden vapaata toimintaa.
Vaikka kyseisiä ongelmia on poistettu, tulee niitä jatkuvasti lisää,
koska eri maiden lainsäädäntöjen
pohjoismainen koordinaatio ei ole riittävän hyvää.
Kansallisessa säädösvalmistelussa ei
kiinnitetä riittävästi huomiota muiden
Pohjoismaiden vastaaviin säännöksiin.
Näin maiden samaa asiaa koskeviin säädöksiin
tulee sisältöeroja ja ne muodostavat uusia rajaesteitä.
Rajaesteitä aiheutuu lisäksi siitä, että jäsenmaat
huomioivat Pohjoismaiden neuvoston suositukset omassa lainsäädännössään
eri tavoin. Myös EU-direktiivit luovat rajaesteitä.
Rajaestetyöllä on saavutettu taloudellista hyötyä.
Rajaesteitä poistamalla on parannettu pohjoismaisten yritysten
toimintamahdollisuuksia ja kilpailukykyä ja edistetty pohjoismaisten sisämarkkinoiden
kehitystä. Yksilötasolla taloudellisia hyötyjä on
saavutettu muun muassa verotus- ja eläkekysymyksissä sekä sosiaali-
ja terveyspalveluihin liittyvissä etuuksissa. Tarkastusvaliokunta
painottaa taloudellisten hyötyjen merkitystä ja
ehdottaa, että hallituksen esityksiin sisältyisi
jatkossa riittävän laaja ja syvällinen
pohjoismainen vertailu.
Pohjoismainen yhteistyö on tuottanut myös monia
immateriaalisia ja taloudellisesti vaikeasti mitattavia hyötyjä.
Vahva panostus esim. kulttuuriyhteistyöhön on
lisännyt kaikinpuolista pohjoismaista kanssakäymistä,
edistänyt eri maiden kulttuurien tuntemusta ja parantanut
taiteilijoiden työskentelymahdollisuuksia. Tutkimustoiminnalla
on puolestaan parannettu tutkijoiden mahdollisuuksia päästä mukaan
merkittäviin pohjoismaisiin ja eurooppalaisiin tutkimushankkeisiin
sekä parannettu Pohjoismaiden mahdollisuuksia hyödyntää uutta
tutkimustietoa.
Suomen valtuuskunta on kiinnittänyt huomiota eri yhteyksissä suomenkielen
asemaan yhteistyössä. Suomi ei ole virallinen
yhteistyön kieli. Valtuutettujen kokouksissa puhe tulkataan,
mutta suomenkieliset kokousasiakirjat saapuvat valtuutetuille usein
niin myöhään, että se hankaloittaa
kokouksiin valmistautumista. Virkamiesten kokouksissa ei voi käyttää suomea,
ja Kööpenhaminassa sijaitsevien sihteeristöjen
henkilöstövalintojen haastatteluja suoritetaan
tanskan kielellä. Tämä hankaloittaa suomalaisten
pääsyä sihteeristön ja valiokuntien
keskeisiin tehtäviin. Kielelliset ongelmat heikentävät
tosiasiassa suomalaisten vaikutusmahdollisuuksia ja Suomen näkemyksen
eteenpäin viemistä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomen vaikuttamismahdollisuuksia käytännön
tasolla parannetaan.