Perustelut
         
         Lailla ehdokkaan vaalirahoituksesta (273/2009) säädellään
            poliittisen toiminnan rahoitusta. Lain tavoitteena on lisätä vaalirahoituksen
            avoimuutta sekä tietoa ehdokkaiden mahdollisista sidonnaisuuksista.
            Lain perustelujen mukaan säätelyn keskeinen tavoite
            on ehkäistä korruptiota ja taata riittävät
            voimavarat poliittisen järjestelmän toiminnalle.
            Tällä tavalla edistetään kansanvaltaa
            ja sitä kohtaan tunnettua luottamusta. Avoimet ja rehelliset
            vaalit ovat toimivan länsimaisen demokratian kulmakivi.
            Keskeinen osa avoimuutta on se, että äänestäjillä on
            mahdollisuus saada tietää, mistä puolueet
            tai muut ehdokkaita asettavat mielipidesuunnat ovat saaneet kampanjaansa
            merkittävää rahoitusta. Voimakas taloudellinen
            riippuvuus yhdestä rahoittajatahosta voi synnyttää epäilyksiä rahoittajan
            pyrkimyksistä vaikuttaa epäasiallisesti ehdokkaita
            asettavan tahon harjoittamaan politiikkaan. Ilmoitusvelvollisuus
            lisää julkista tietoa ehdokkaiden mahdollisista
            sidonnaisuuksista, ja sen odotetaan myös rajoittavan ehdokkaiden
            vaalikampanjoiden kulujen kasvua.
         
         
         Vaalirahoituksen ilmoitusvelvollisuuden valvonta ja julkisen
            ilmoitusrekisterin ylläpito on vaalirahoituslain 10 ja
            12 §:n mukaan valtiontalouden tarkastusviraston
            tehtävä. Lain 10 §:n 3 momentin
            nojalla tarkastusvirasto antaa eduskunnalle vaalikohtaisen kertomuksen
            saamistaan vaalirahoitusilmoituksista ja toiminnastaan ilmoitusvelvollisuuden
            noudattamisen valvonnassa (vaalirahoituksen valvontakertomus). Vuoden
            2014 kevään europarlamenttivaaleja koskevan kertomuksen
            tarkastusvirasto antoi 28.1.2015. Vaalirahoituslain oikean ja yhtenäisen
            soveltamisen edistämiseksi tarkastusvirasto antoi yleisohjeet
            vaalirahoituksen ilmoittamisesta europarlamenttivaaleissa marraskuussa 2013
            (Dnro 387/40/2013). Tarkastusvirasto on myös
            ylläpitänyt jatkuvaa neuvontapalvelua lakiin liittyvien
            kysymysten osalta. 
         
         
         Europarlamenttivaalien ilmoitusvelvollisuuden toteutumisen osalta
            tarkastusvirasto toteaa, että kaikki ilmoitusvelvolliset
            ovat toimittaneet laissa säädetyn vaalirahoitusilmoituksen
            määräajassa. 
         
         
         Tarkastusvirasto pyysi ilmoitusten käsittelyn ja tarkistusten
            yhteydessä kahta ilmoitusvelvollista täydentämään
            tai korjaamaan tekemäänsä ilmoitusta.
            Korjaukset liittyivät tarkennustarpeisiin rahoituksen erittelytiedoissa.
            Vaalirahoituslain mukaan ilmoitusvelvollinen vastaa vaalirahoitusilmoituksensa
            sisällöstä. 
         
         
         Tarkastusvirasto pyysi kaikilta ilmoitusvelvollisilta selvityksiä vaalirahoitusilmoitusten
            oikeellisuudesta. Selvityspyyntöjen tavoitteena oli varmentaa
            vaalirahoitusilmoituksissa esitettyjä tietoja. Selvityksinä pyydettiin
            ehdokkaan vaalikampanjassaan käyttämien pankkitilien
            tiliotteet. Saadut selvitykset ovat viranomaisten toiminnan julkisuudesta
            annetun lain (621/1999) 24 §:n 15
            kohdan nojalla salassa pidettäviä.
         
         
         Tarkastusvirasto toteaa, että ilmoitusten käsittelyn
            tai saatujen selvitysten ja täydennysten perusteella tarkastusviraston
            tietoon ei ole tullut seikkoja, joiden perusteella tarkastusvirastolla olisi
            syytä epäillä vastaanottamiensa ilmoitusten
            oikeellisuutta. Tarkastusvirastolle ei myöskään
            tehty kanteluita vuoden 2014 europarlamenttivaalien vaalirahoitusilmoituksiin
            liittyen.
         
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            että oikeusministeriö on 21.11.2014 asettanut
            työryhmän selvittämään
            vaali- ja puoluerahoitusta koskevan lainsäädännön
            uudistamistarpeet muun muassa tarkastusvaliokunnan mietinnöissä TrVM
               9/2013 vp ja TrVM 6/2014 vp esitettyjen
            näkökohtien pohjalta. Valiokunta kiinnittää lisäksi
            huomiota ilmiöön, jossa esim. Euroopan parlamentin
            jäseneksi valittu henkilö asettuu kesken vaalikauden
            kansanedustajaehdokkaaksi tai kansanedustaja asettuu kesken kauden
            ehdokkaaksi europarlamenttivaaleihin. Valiokunta ehdottaa, että edellä mainittu
            työryhmä käy läpi nykyiset säännökset
            myös siltä osin, mahdollistavatko ne joka tilanteessa
            ilmoitusvelvollisuuden täyttymisen Euroopan parlamentissa
            tai eduskunnassa toimivan osalta. Mikäli näin
            ei ole, valiokunta kehottaa työryhmää esittämään
            tarvittavat muutokset. Valiokunta ei kuitenkaan näe tarkoituksenmukaiseksi,
            että muutoksilla lisätään merkittävästi tarkastusviraston
            työmäärää vaalirahoitusvalvonnassa.