Perustelut
Eduskunnan tilintarkastajien eduskunnan tilinpäätöksestä,
toimintakertomuksesta, kirjanpidosta ja hallinnosta vuodelta 2012
antaman tilintarkastuskertomuksen johdosta tarkastusvaliokunta toteaa,
että tilintarkastus on suoritettu hyvän tilintarkastustavan
mukaisesti. Hyvä tilintarkastustapa edellyttää,
että tilintarkastuksella hankitaan kohtuullinen varmuus
siitä, onko tilinpäätöksessä tai
toimintakertomuksessa olennaista virheellisyyttä, ja siitä,
ovatko hallintojohtaja ja tilitoimiston päällikkö syyllistyneet
tekoon tai laiminlyöntiin, josta saattaa seurata vahingonkorvausvelvollisuus
eduskuntaa kohtaan, taikka rikkoneet Valtiokonttorin määräyksiä,
talousarvioasetusta tai eduskunnan tilisääntöä.
Hallinnon tarkastuksessa on selvitetty kansliatoimikunnan ja eduskunnan
kanslian toiminnan lainmukaisuutta.
Eduskunnalle (pl. luvut 30 ja 40) myönnettiin määrärahoja
kaikkiaan 125,5 miljoonaa euroa. Talousarviokirjanpidon mukaan vuonna
2012 myönnetyistä määrärahoista
käytettiin 117,7 miljoonaa euroa. Eduskunnan rakennusten
peruskorjauksen vuonna 2012 käytettävissä ollut määräraha
oli 29,2 miljoonaa euroa sisältäen edellisiltä vuosilta
siirtyneet määrärahat. Tilikauden aikana
tästä käytettiin 20,8 miljoonaa euroa.
Kyseistä määrärahaa siirtyi
tilivuodelle 2013 8,4 miljoonaa euroa. Eduskunnan tietohallinnon
investointien vuonna 2012 käytettävissä ollut
määräraha oli 5,6 miljoonaa euroa. Tilikauden
aikana tästä käytettiin 5,4 miljoonaa
euroa. Määrärahaa siirtyi tilivuodelle
2013 0,2 miljoonaa euroa. Seuraavalle vuodelle määrärahoja
siirtyi yhteensä 8,6 miljoonaa euroa.
Eduskunnan kanslian toimintamenoihin myönnettiin 55 335 000
euroa. Määräraha ylittyi 1 093 664
eurolla. Eduskunnalle myönnettiin arvonlisäveromenoihin
9 200 000 euroa. Määräraha
ylittyi 529 927 eurolla. Eduskunnan kansliatoimikunta myönsi
14.2.2013 ylitysluvat ko. arviomäärärahojen
ylittämisiin.
Eduskunnan toiminnan kulut vuonna 2012 olivat yhteensä 87,9
miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 6,6 prosenttia. Suurin
kuluerä (67 prosenttia) oli henkilöstökulut
59,3 miljoonaa euroa, jotka kasvoivat 2,1 prosenttia. Seuraavaksi
suurin kuluerä oli palveluiden ostot, 33 miljoonaa euroa
(kasvua 7,7 prosenttia).
Tarkastusvaliokunnan mielestä on tärkeää, että eduskunnan
kanslia on vahvistanut sisäistä tarkastusta nimittämällä 1.11.2012
lukien tehtävään tarkastuspäällikön,
jonka organisatorinen asema eduskunnan kansliassa on järjestetty
valiokunnan esittämällä tavalla (TrVM
5/2012 vp). Tarkastuspäällikkö toimii
hallinnollisesti puhemiehen alaisuudessa ja vastaa työnsä tuloksista kansliatoimikunnalle.
Myös yhteistyötä eduskunnan tilintarkastajien
ja sisäisen tarkastajan välillä on jo
tehostettu. Sisäisen tarkastuksen tehtävänä on
tuottaa ylimmälle johdolle tietoa riskienhallinnan, sisäisen
valvonnan sekä johtamisen ja hallinnon riittävyydestä,
luotettavuudesta ja toimivuudesta.
Nyt tehtyjen tarkastushankkeiden valinta perustuu ensisijaisesti
tarkastuspäällikön tekemään
riskiarviointiin ja sen lopputuloksena riskipisteytykseen. Arviointimenettelyssä on
otettu huomioon muun muassa tarkastuskohteiden merkitys kanslian
strategian toteutumisen kannalta, kohdetoimintoihin sisältyvät
taloudelliset, juridiset, maine- ja henkilöriskit, toimintojen
monimutkaisuuden aste, tapahtumamäärät
ja IT-riippuvuus, kohteiden aiemmasta tarkastuksesta kulunut aika
ja edellisen tarkastuksen tulokset. Tarkastuskohteiden valinnassa
on otettu huomioon myös tilintarkastajien tekemä työ ja sen
tulokset.
Valiokunnan mielestä eduskunnan kanslian sisäisellä tarkastuksella
on nyt toimintaedellytykset ja -mahdollisuudet hoitaa sisäisen
tarkastuksen tehtäviä tuloksekkaasti.
Valiokunta toteaa lopuksi, että eduskunnan tilintarkastajien
lausunnon mukaan tilinpäätös ja toimintakertomus
antavat Suomessa voimassa olevien tilinpäätöksen
ja toimintakertomuksen laatimista koskevien säännösten
mukaisesti oikeat ja riittävät tiedot eduskunnan
toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Toimintakertomuksen
ja tilinpäätöksen tiedot ovat ristiriidattomia.