Perustelut
Yleistä
Tulevaisuusvaliokunta pitää selontekoa tärkeänä ja
tukee hallituksen ruokapoliittisia linjauksia.
Tulevaisuusvaliokunta ottaa esille erityisesti lausunnon alkuosassa
niitä ruokapolitiikan tulevaisuuden haasteita, joita tunnistettiin
valiokunnan monivuotisessa Suomen biopolitiikan haasteita globaalitasolla
selvitelleessä arviointi- ja ennakointihankkeessa (Löytöretkiä biopolitiikkaan,
Suomen biopolitiikan haasteita ja näkökulmia globaaleissa
puitteissa 2010—2050 (Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan
julkaisu 1/2010).
Globaalitasolla ravinnon tuotanto liittyy yleisempään
kysymykseen siitä, miten maaperää ja vesistöjä tulisi
käyttää biotuotantoon ja muihin tarkoituksiin.
Maan ja veden käyttöön liittyvissä ratkaisuissa
pitää tasapainoisesti ottaa huo-mioon ilmastonmuutoksen
torjunta, maailman ravintohuollon turvaaminen sekä lajien
moninaisuuden suojelu. Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että suomalaista
biotuotantoa kehitettäessä kolme keskeisintä tavoitetta
ovat suomalaisten työllistyminen, ilmastonmuutoksen ja
muiden ympäristöhaittojen (mm. ravinnepäästöt
vesistöihin) torjunta sekä toimiminen vastuullisesti
nälkäkatastrofien torjumiseksi maailmassa. Myös luonnon
monimuotoisuuden suojelu ja kehitysmaissa asuvien olosuhteiden parantaminen
ovat tärkeitä tavoitteita.
Yleisten biosektoriin liittyvien tavoitteiden ohella suomalaiseen
ruokapolitiikkaan liittyviä tärkeitä erityisiä tavoitteita
ovat kotimaiseen tuotantoon perustuva huoltovarmuus, ruuan terveellisyys
ja terveellisten ruokavalintojen edistäminen, ruuan ainesosien
ja alkuperän jäljitettävyys, Suomessa
tuotetun ruuan jalostusasteen nostaminen mm. terveysvaikutteisilla
elintarvikkeilla, erityisesti pienten ja keskisuurten elintarvikesektorin
yritysten viennin edistäminen sekä paikallisten
elintarvikkeiden ja pientuottajien (ns. lähiruuan) mahdollisuuksien
lisääminen. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että koska Suomessa oikeastaan kaikki on lähiruokaa,
on parempi puhua paikallisruoasta ja pientuottajien tuotteista.
Selonteko on tuottaja- ja tuotantopainotteinen. Valiokunta
pitää tärkeänä, että ruokapolitiikkaa
lähestytään niin tuottajan kuin kuluttajan
näkökulmasta unohtamatta ruokaketjun monia muita
toimijoita.
Kuluttajan näkökulma
Tarkasteltaessa ruokaa kuluttajien näkökulmasta
tärkeätä on, että suomalaisten
raaka-aineiden, elintarvikkeiden ja ruuan laatu on hyvää.
Erityisesti on kiinnitettävä huomiota siihen,
kuinka edistetään kansalaisten terveyden ja muun
hyvinvoinnin kannalta hyviä ruokavalintoja. Hy-vien valintojen
tekeminen on vaikeutunut siksi, että elintarvikkeissa käytetään
yhä enemmän lisäaineita niiden säilyvyyden
ja houkuttelevuuden lisäämiseksi. Tätä kehitystä on
edistänyt toimitusketjun piteneminen elintarvikkeen tuottajalta
kuluttajalle. Useat tuotteet sisältävät
turhia lisäaineita, jotka vaikuttavat esimerkiksi vain tuotteen
ulkonäköön. Myös tietynlainen
"uusavuttomuus" on huonojen ruokatottumusten ja valintojen taustalla.
Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että tärkeintä on
vaikuttaa lasten ja nuorten ruokailutottumuksiin. Kuten selonteossa
korostetaan, ruokailuun liittyvä kulttuuri ja osaaminen
ovat keskeinen osa sivistystä. Suurin vastuu sivistyneen
ruokakulttuurin ja hyvien ruokatottumusten siirtämisessä lapsille
on kodeilla ja lasten vanhemmilla. Kotoa opitut hyvät ruokatottumukset
antavat kestävän pohjan lasten ja nuorten terveelliselle ruokailulle.
Perheiden yhteisillä aterioilla on lisäksi suuri
merkitys perheen yhteenkuuluvuudelle, hyvinvoinnille ja ruokakulttuurin
edistämiselle.
Vanhemmilla tulisi olla riittävät tiedot,
taidot ja motivaatio hoitaa perheen ruokahuoltoa ja välittää hyvää suomalaista
ruokakulttuuria seuraavalle polvelle. Tietojen hankinnassa tärkeää apua
tarjoaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämä kansallisten
elintarvikkeiden koostumustietokanta. Kansalaiset voivat löytää sieltä vastauksia
mm. kysymyksiin, mikä ruoka on terveellistä, mikä on
lisäaineiden osuus, mitä vaihtoehtoja on tarjolla
jne. Tietokantaa tulee edelleen kehittää ja sen
käyttöä lisätä.
Kodin ohella hyvän ruokakulttuurin omaksumisessa päivähoito
ja koulu ovat avainasemassa. Koulu-, laitos- ja työpaikkaruokailu
ovat vuosikymmeniä olleet Suomen kansallisia vahvuuksia.
Tulevaisuusvaliokunta korostaa, että näiden laatu,
saatavuus ja houkuttelevuus on varmistettava. Hankintaosaamista
on vahvistettava. Resurssit on turvattava erityisesti kouluruokailussa.
Terveellisen arkiruoan valmistus on kansalaistaito, joka jokaisen
tulisi hallita ja jonka kouluopetuksen tulisi alkaa riittävän
aikaisin. Opetusta tukevaa kerhotoimintaa tulee lisätä,
mihin monilla järjestöillä on jo valmiudet. Koulujen
opetuskeittiöt tulisi saada nykyistä tehokkaampaan
käyttöön.
Ruokatuotannon valinnat
Viitaten Maabrändi-ryhmän 25.11.2010 julkaisemaan
raporttiin tulevaisuusvaliokunta katsoo, että ruoka-ala
on nostettavissa nykyistä enemmän työllistäväksi
kasvualaksi ottamalla paremmin huomioon Suomen erikoiset luonnonolosuhteet.
Jotta alan menestys turvattaisiin pitkäjänteisesti,
on tarkkaan harkittava, mikä on pitkällä aikavälillä kestävä suomalaisen
ruoan tuotantotapa. Keskeinen valinta on panostaminen luomu- tai
perinteiseen viljelyyn sekä valinta geenimuuntelusta vapaan
tuotannon tai siihen nojautuvan tuotannon välillä.
Näitä strategisia valintoja on tehtävä jo
lähitulevaisuudessa.
Maailmanlaajuisesti biotuotanto polarisoituu suuren mittakaavan
ja pääomavaltaisen agrobisnesmallin
sekä työ- ja osaamispääomavaltaisen
pientuotantomallin kesken. Nämä mallit kilpailevat
ravinnon, kuidun ja energian tuotannossa kaikissa merkittävissä biotuotantomaissa.
Vaikka
agrobisnes pystyy viljelemään biotuotteita ja
erityisesti ravintokasveja pienellä tuotetun yksikön
hinnalla, maailman kasvavan väestön ravintoturvan
ja mielekkään työn tarjoamisen kannalta
pientuotantomalli lienee tulevaisuudessa keskeisen tärkeä.
Sen merkitys kasvaa ongelmien kärjistyessä kehitysmaiden
suurten metropolien valtaviksi levinneillä slummialueilla.
Suomi on maailman pohjoisin maatalousmaa, jossa satotasot ovat
ilmaston vuoksi selvästi heikommat kuin muualla Euroopassa,
saati etelämpänä. Tosin ilmastonmuutos
on erityisesti nurmien kasvuna muuttamassa tilannetta. Suomen maatalous
voidaan lukea pääasiassa pientuotantomalliin perustuvaksi
erityisesti, kun sitä verrataan viljelyyn tulevaisuusvaliokunnan
edellä mainitussa arviointihankkeessa Suomen vertailukohdiksi
valituissa Brasiliassa ja Uruguayssa.
Ottaen erityisesti huomioon Suomen pohjoisen ilmanalan sijainnin,
tulevaisuusvaliokunta pitää varsin oivaltavana
asiantuntijakuulemisessa esitettyä kiteytystä "bulkkituotanto
täällä on kuin polttaisi märkää puuta öljyn
avulla". Suomen pohjoinen ilmanala tarjoaa kuitenkin hyviä lähtökohtia
maatalouden arvokkaille erikoistuotteille. Tarve käyttää kasvinsuojeluaineita
on maassamme vähäisempi, koska talvi ja kylmyys tappavat
homeita ja tuholaisia. Niinpä esimerkiksi korkealaatuisten
siemenperunoiden tuotanto sopii erityisen hyvin Suomeen. Kesän
valoisuus luo aromeja, jotka tukevat marjojen ja yrttien kasvatusta
ja muiden maatalouden erikoistuotteiden valmistusta. Luonnonolosuhteiden hyödyntämisen
ohella Suomen kemiallinen metsäteollisuus tarjoaa mahdollisuuksia
erikoistuotteiden viennille. Tästä hyvä esimerkki
on Xylitolin menestys.
Kiinnostus luonnonmarjoja ja -sieniä kohtaan on maailmalla
kasvussa. Luonnonmarjojen
ja -sienten keräämisestä pitäisi
tehdä houkuttelevaa ja taloudellisesti kannattavaa muutenkin kuin
käyttäen ulkomaisia poimijoita. Alan koulutusta
on tuettava, jotta keruuta voidaan kasvattaa ja kehittää.
Koulutuksella voidaan taata keruutuotteiden laatu ja oikea lajimääritys.
Alan neuvontajärjestöt katsovat, että tulevaisuudessa myös
uudet sukupolvet näkevät keruun monipuoliset hyödyt
ja innostuvat keräämään luonnonmarjoja
ja -sieniä.
Luomu on Suomelle mahdollisuus
Suomen erityisolosuhteet tukevat luomutuotantoa. Suomen peltopinta-alasta
7,2 % eli noin 164 000 ha on luomussa. Lisäksi
Suomessa on merkittävä määrä luomusertifioituja
keräilyalueita. Luomun markkinaosuus Suomen elintarvikemarkkinoista
ja elintarvikkeiden viennistä on noin 1 %. Vaikka
luomutuotannon merkitys Suomen kansantaloudelle on vielä vähäinen,
sen kasvumahdollisuudet vaikuttavat hyviltä. Luomun maailmanmarkkinat
ovat lähes 40 miljardia euroa (2008) ja ne ovat kaksinkertaistuneet 2000-luvulla.
Markkinoista valtaosa on Länsi-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa
(noin 97 %), mutta luomumarkkinat kasvavat nopeasti kaikkialla
muuallakin, missä on vaurastuva keskiluokka, mm. Venäjällä ja
Kaukoidässä.
Luonnonolosuhteiden ohella luomutuotantoon panostamista on perusteltu
seuraavilla näkökohdilla:
- Luomuviljely vähentää maatalouden päästöjä vesistöön
ja ilmaan. Tavanomaisessa viljelyssä typpilannoitteet ovat
keskeinen hiilijalanjäljen lisääjä.
Luomuviljelyn biologinen typensidonta on hyvä tapa välttää näitä päästöjä.
- Luomuviljely parantaa huoltovarmuutta. Pandemia, terrorismi
tai öljyn hinnan raju muutos voivat johtaa tilanteeseen,
ettei maahan saada tuontiraaka-aineita, lannoitteita eikä energiaa.
Luomutilat ovat lähes omavaraisia ravinteiden ja rehuvalkuaisen
suhteen.
- Jos luomutuotanto on laajaa, vältytään vuosittain
satojen miljoonien eurojen maatalouden kemikaalien ja energian tuonnilta.
Pelkistäen Suomessa saadaan keinolannoitteella
Euroopan huonotuottoisin sato.
- Luomutuotannon kannattavuus on vaihdellut suuresti, mutta
on ollut keskimäärin samaa tasoa kuin tavanomaisesti
viljellyillä tiloilla. MTT:n keräämien
kannattavuuskirjanpitotietojen perusteella luomutuotanto oli keskimäärin vuonna
2007 hieman vähemmän kannattavaa kuin tavanomainen
viljely, mutta kannattavampaa vuosina 2008 ja 2009. Luomutiloista
lypsykarjatilat ovat tutkimuksen mukaan kannattavimpia ja kannattavuus
oli selvästi parempi kuin tavanomaisessa tuotannossa.
- Arviolta noin kuudesosa luomutuotannon arvosta on mennyt
vientiin. Tosin suuri osa viennistä on ollut vielä raaka-aineita,
ja Suomeen on tuotu runsaasti jalostettuja luomutuotteita. Merkittävimmät
suomalaiset luomuvientituotteet syntyvät nyt viljaketjussa:
hiutalekaura, kaurahiutale, vehnäjauho ja leipä.
Toinen painopistealue on marjaklusteri — lähinnä luonnonmarjat ja
niistä tehdyt jalosteet. Kokonaisuudessaan mustikan ja
puolukan vienti on arvoltaan noin 15 milj. euroa. Siitä luomua
on vain muutamia prosentteja, vaikka Suomessa on runsaasti luomusertifioituja
keräilyalueita. On ennakoitu, että pitemmällä tähtäimellä luomukotieläintuotteet
ottavat johtoaseman suomalaisessa luomuviennissä. Esimerkiksi
Suomea luomussa paljon edellä olevan Tanskan luomuviennin
arvo vuonna 2009 oli lähes 100 milj. euroa, ja siitä 50 % oli
meijerituotteita ja 15 % lihatuotteita.
- Luomutilat ovat muita tiloja suurempia, mutta niiden työmäärä on
tavanomaista viljelyä alhaisempi, kun otetaan huomioon
tilakoko. Luomuviljelijät ovat keskimäärin
nuorempia kuin tavanomaiset viljelijät. Viljelijämäärien koko
ajan supistuessa suuntana on, että nuorista jatkajista
yhä suurempi osa valitsee luomutuotannon tuotantotavakseen.
- Luomutuotannolla voidaan edistää terveyttä.
Maailman ruuantuotanto on kemikalisoitunut muutaman vuosikymmenen
aikana. Samaan aikaan esimerkiksi allergiat, astma, syöpä ja
hedelmättömyys ovat lisääntyneet.
Jo nyt monet ravinnon kemikaalit tiedetään haitallisiksi. Kun
kerran on mahdollisuus tuottaa tarpeellinen määrä ruokaa
ilman lisäaineita, miksi otamme terveysriskin, joka koskee
myös jälkeläisiämme?
- Vastuu maailman ruokatuotannosta: YK n ruokafoorumi suositti
2009 raportissaan laajamittaisen luomuviljelyn ottamista käyttöön
maailman ruokapulan helpottamiseksi.
- Muuttuvat kulutustavat suosivat luomutuotantoa. Luomu-
ja lähiruuan suosio kasvaa ja kuluttajat ovat entistä kriittisempiä ruuan
laatuun ja tuotantotapaan nähden. Tulevaisuus on kuitenkin
kuluttajan, veronmaksajan ja äänestäjän
käsissä, ja olisi parempi sopeutua näiden
toiveisiin hallitusti.
Maabrändi-ryhmän 25.11.2010 julkaisema raportti
esitti luomutuotannon osuuden nostamista 5—7 prosentista
50 prosenttiin. Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että tavoite
luomutuotannon kymmenkertaistamisesta edellyttää monia
vaativia sitä tukevia pitkän linjan päätöksiä,
kuten
- Koko elintarviketuotantoketju
olisi viritettävä uudelleen luomun tukemiseksi.
Huomattava osa suomalaisista luomutilojen tuotteista menee nykyisin
jalostuksessa tavanomaisten tuotteiden joukkoon. Nopeimmat etenemisen mahdollisuudet
siirtymisessä luomuun näyttäisivät
olevan karjataloudessa. Jos maito- ja lihajalosteiden valmistajat
lähtevät aktiivisesti luomuun mukaan, on luomuosuuden
kasvu nopeasti täysin mahdollista. Tanskassa luomumaidon osuus
lähentelee 30 %:a. Tanskan nykytasolle pääsy
vaatii valiokunnassa kuullun asiantuntijan mukaan noin 5—6
vuoden työn.
- Luomusektorin olisi organisoiduttava siten, että luomun
kehittämisellä on selkeä vastuuorganisaatio.
Eri toimijat olisi saatava toimimaan yhteisen tavoitteen hyväksi.
Yhteistyössä tulisi olla mukana keskeiset elintarvikeketjun toimijat.
- Tutkimus- ja kehitystyön painopistettä olisi
siirrettävä edellytysten luomiseen luomutuotannolle.
Erityisen olennaista on perusteellisemman tiedon tuottaminen peltoluonnon
eri organismien vuorovaikutuksesta. Luomuviljelyn ohella vuorovaikutustietoa
voidaan hyödyntää monenlaisten ekosysteemipalvelujen
tuottamisessa.
- Luonnon vuorovaikutusmekanismien hyvään
tuntemukseen perustuen luomusta on kehitettävissä korkeatasoiseen
osaamiseen perustuva ala. Luomualan laaja opetus olisi käynnistettävä.
- Ruuan ja elintarvikkeiden jalostustyössä luomu
olisi nostettava painopisteeksi.
- Nykyistä varauksellista asenneilmastoa olisi muutettava
eli saatava suomalaiset aidosti arvostamaan suomalaista luomua ekologisesti kestävimpänä
tuotantotapana.
Laajaan panostukseen luomutuotantoon liittyy myös ongelmia,
jos siirrytään suurempiin tuotanto- ja kulutusmääriin.
Tällöin avautuvat selkeämmin etujen ohella
myös mahdolliset ongelmat. Suomessa luomun kannattavuus
suhteessa perinteiseen tuotantoon laskee, jos luomun erityistuki
poistuu. MTT:n tutkimuksen mukaan vuonna 2008 tukien osuus luomutilojen
bruttotuloista oli 53 %, kun se tavanomaisilla tiloilla
oli 36 %. On kuitenkin otettava huomioon, että tuen osuus
tuloista vaihtelee paljon tuotantomuodon mukaan. Viljanviljelyssä tuet
muodostavat tavanomaisessakin tuotannossa 50—60 % tilan bruttotuloista,
kun taas vaikkapa puutarhatuotanto on "yrittäjämäisempää",
jolloin tukien osuus jää noin 15 %:iin
ja luomuhehtaarituen merkitys suhteessa tilan liikevaihtoon on melko vaatimaton.
Kasvihuonetuotantoon ei ole olemassa mitään luomutukia,
ja siitä huolimatta luomukasvihuonetuotteita on yleisesti
kaupan.
Toinen tapa parantaa ruuantuotannon imagoa on Yhdysvalloissa
nimellä "all natural" kulkeva tuotantotapa laadun merkintäjärjestelmineen. Tässä vaihtoehdossa
ympäristömyötäisen tuotantotavan
ohella erityisesti rajoitettaisiin sallittavia lisäaineita
ja korostettaisiin eläinten hyvää kohtelua.
Tästä tehoviljelyn ja luomuviljelyn väliin
asettuvasta ns. kolmannesta mallista on jo hyviä kokemuksia
Suomen elintarviketuotannossa. Luomun vahvuuksina muihin ruuan imagoa
parantaviin ratkaisuihin verrattuna ovat kuitenkin selvät
sallittujen tuotantomuotojen kriteerit ja tuotannon uskottava valvonta.
Geenimuuntelu
Yksi pitkällä tähtäimellä hyvin
olennainen kysymys on suhtautuminen geenimuunteluun tavanomaisen
tuotannon ohella myös luomutuotannossa. Suhtautuminen geneettiseen
muunteluun jakaa voimakkaasti mielipiteitä Suomessa. Tulevaisuusvaliokunta
kiinnittää ruokapolitiikan näkökulmasta
huomiota seuraaviin asioihin.
On mahdollista, että huonoilla ratkaisuilla, erityisesti
uuden tiedon soveltamista rajoittavilla päätöksillä jäämme
jälkeen biojalostuksessa. Tulevaisuusvaliokunta katsoo,
että pitkällä aikavälillä (2030
ja varsinkin 2050) uuden biotekniikan osaaminen on todennäköisesti
aivan toisella tasolla kuin vuonna 2010 puhumattakaan 1990-luvun
tekniikoista, joilla monet nykyisin käytetyt geenimuunnellut
kasvit on kehitetty. Tähän viittaavat uudet menetelmät,
joilla geeni voidaan siirtää tarkasti haluttuun
paikkaan kasvin DNA:ssa (ns. sinkkisorminukleaasien käyttö). Tällöin
ei todennäköisesti tarvitse käyttää antibiootteja
geenin siirron onnistumisen todentamiseksi.
Vaikka geenimuuntelun riskit on syytä tiedostaa, erityisesti
kehitysmaiden ruokahuollon kannalta on tärkeää hyödyntää uuden
tiedon tarjoamia mahdollisuuksia. Suomessa geenimuuntelu
ja muu uusi biotekniikka näyttäisivät
tarjoavan lupaavia mahdollisuuksia erityisesti biopolttoaineiden
ja puiden kehittelyssä. Tulevaisuusvaliokunnan bioraportissa
on esitetty maailmanlaajuisesti sovellettavissa oleva ratkaisumalli,
jolla luodaan geenimuuntelun riskejä ratkaisevasti vähentävä välimuoto
kasvien risteyttämällä jalostamisen ja
geenejä lajeista toisiin siirtävän geenimuuntelun
väliin. Ehdotetussa välimuodossa sellainen geneettinen
muuntelu on sallittua, joka on periaatteessa saavutettavissa kasveja
risteyttämällä. Tällaisella
muuntelulla voisi olla kevennetty hyväksymismenettely. Ehkä myös
luomutuotannossa voitaisiin sallia näin kehitettyjen kasvien
käyttö.
Valiokunta katsoo, että on tärkeätä selvittää, mikä tuotantolinja
ja -tapa on ympäristöystävällisin,
joka menestyy vähentyneellä EU-tason tai kansallisen
tason tuella parhaiten, ja ylipäätään, mitkä ovat
eri tuotantolinjojen hyödyt ja haitat pitkällä aikavälillä.
Olennaista on tiedostaa, että Suomella on nyt vielä mahdollisuus
valita luomun ja geenimuunteluun perustuvan tehotuotannon välillä tai
nojautua johonkin välimuotoon.
Ruoan korkea laatu
Kuluttajan näkökulmasta tärkeitä ovat
lisäaineet, geenit, tuoreus ja maku sekä kuljetus.
Vuoden 2018 loppuun mennessä EU tulee arvioimaan kaikkien
hyväksymiensä ravinnon lisäaineiden terveellisyyden
ja turvallisuuden alkaen elintarvikeväreistä.
Makeuttajien arviointi valmistuu kuitenkin vasta vuoden 2020 loppuun mennessä.
Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että tuotantotavasta
riippumatta laadukkuuden tulee olla suomalaisen ruokapolitiikan
lähtökohta. Laatu on pystyttävä todentamaan
ja jäljittämään pellolta pöytään.
Suomalainen ruoka voi menettää tärkeimmän
kilpailuetunsa eli kuluttajan luottamuksen. Jo nyt näkyy
eri tutkimuksissa, että kansalaisten arvostus kotimaista
ruokaa kohtaan on laskemassa. Kuluttajat eivät myöskään
enää luota viranomaisvalvontaan siinä määrin
kuin aikaisemmin. On selvitettävä mahdollisuuksia luoda
Suomeen niin sanotun kolmannen osapuolen auditointiin ja tarkastuksiin
perustuvat alkutuotannon kansainväliset laatustandardit.
Kaupan EU-maista tuomista kasviksista ja hedelmistä 90—95 % on
niin sanotun GlobalGAP-laatujärjestelmän mukaan
tuotettua. Vastaava kolmannen osapuolen auditointiin perustuva laatujärjestelmätyö
on
ulotettavissa tiloilta kuluttajalle asti.
Suomalainen kala
Suomessa kalat ovat jääneet selonteossa liian vähälle
huomiolle. Suomalainen runsas luonnonkala- (villikala-) kanta on
ainutlaatuinen rikkaus maailmassa. Noin 150 miljoonan kilon kalansaaliista
valtaosa on luonnonkalaa, mutta vain 7 % ammattikalastajien
saaliista käytetään ihmisten ravinnoksi
(enin osa päätyy turkistarhoille). Suomalaiset
eivät osaa riittävästi käyttää mm.
omega-rasvahappojen takia terveellisiä ja maukkaita pienkaloja
(silakka, kilohaili, särki, ahven jne.). Valmisruoka- ja
einestuotantoon pitäisi kehitellä uusia tuotteita,
jotta kuluttajan olisi helppoa käyttää monipuolisesti
kaloja. Jotta nimenomaan luonnonkalojen käyttöä saadaan lisättyä,
on paikallisten kalastajien ja paikallisten kalatuotteiden valmistajien
saatava nykyistä parempi asema kaupan jakeluketjussa. Kalan tuoreus,
joka on olennaista, on myös näin varmistettavissa.
Suomalaisten luonnonkalan käyttöä uhkaa
ammattikalastajien erittäin nopea väheneminen.
Kokonaisuuksien hallinta puutteellista
Kalankasvatus tarjoaa merkittävän taloudellisen mahdollisuuden
Suomelle tulevaisuudessa. Suomessa kasvatettiin vuonna 2009 yhteensä noin 13,6
miljoonaa kiloa ruokakalaa. Kirjolohi on tärkein viljelty
ruokakalalajimme, ja sen tuotantomäärä on
pysynyt vakaana viime vuodet. Kirjolohta tuotettiin 12,7 miljoonaa
ja siikaa 0,7 miljoonaa kiloa.
Valiokunta arvostelee suomalaista ruokapolitiikkaa kokonaisuuksien
hallinnan puutteesta. Vastuu koko ruokapolitiikasta eri tasoineen
ja aloineen sekä työnjako viranomaisten ja eri
toimijoiden välillä on epäselvä.
Yhteistyö sekä selkeät ja reilut pelisäännöt
ovat tarpeen erityisesti luomuruuan, paikallisruuan ja pientuottajien aseman
sekä kuluttajien informoinnin parantamiseksi. Tällä hetkellä suurimmat
lähiruuan käytön ongelmat liittyvät
vähittäiskaupan ja ammattikeittiöiden
hankintapolitiikkaan.