Perustelut
Yleistä
Ehdotetut muutokset liittyvät sosiaaliturvan uudistamiskomitean
(ns. SATA-komitean) linjauksiin ja työmarkkinajärjestöjen
tammikuussa 2009 neuvottelemiin eläkepolitiikkaa ja työttömyysturvaa
koskeviin esityksiin vuosille 2009—2014 (ns. sosiaalitupo).
Muutokset ovat jatkoa heinäkuussa 2009 voimaan tulleelle
muutosturvan laajennukselle.
Esitysten taustalla on huoli osaavan työvoiman pulasta
ja halu kannustaa työttömiä kouluttautumaan.
Parantamalla työttömien koulutustasoa ja työllistymisedellytyksiä pyritään
vahvistamaan Suomen kilpailukykyä ja hyvinvointiyhteiskunnan
pohjaa.
Tilanne on kuitenkin taantuman myötä jossain
määrin muuttunut, kun työttömien
määrä on voimakkaasti lisääntynyt
eikä koulutuksen ja muiden työvoimapoliittisten
toimenpiteiden määrä ole seurannut työttömyyden
nousua. Näyttää siltä, että Suomessa
tullaan vielä useita vuosia kamppailemaan kasvaneen työttömyyden
oloissa. Uudistuksen voimaantulo ajoittuu nyt keskelle taantumaa,
mutta siihen sisältyvät toimet tähtäävät
taantuman jälkeiseen aikaan.
Esitykseen sisältyvät parannukset hyödyttävät
ensi sijassa niitä työttömiä,
joilla on kohtuullinen työhistoria, jotka ovat ansiosidonnaisen turvan
piirissä tai jotka ovat erilaisten koulutus- tai muiden
aktivointitoimien piirissä. Ansiopäivärahan
taitekohdan korottamista perustellaan sillä, että taitekohta
on "vuosien mittaan reaalisesti alentunut". Tämä johtuu
siitä, että peruspäiväraha on
jäänyt jälkeen ansiotason noususta, kun
sitä 1990-luvun alun jälkeen on korotettu vain
kansaneläkeindeksillä. Ehdotuksella jälkeenjääneisyyttä korjataan
ansiopäivärahan saajille, mutta ei perusturvan
varassa oleville. Kun otetaan huomioon korotetun ansio-osan ja taitekohdan
korotusten yhteisvaikutukset, työttömyyspäiväraha
nousee paremmilla tulotasoilla merkittävästi,
esimerkiksi 5 000 euron kuukausituloilla lähes
200 euroa kuukaudessa.
Perusturvan varassa oleville ja erityisesti pitkäaikaisille
työmarkkinatuen saajille uudistukset tuovat melko vähän
parannuksia. Lisäksi esitykseen sisältyvät
ehdotukset työttömyyseläkeputken ikärajan
nostamisesta ja koulutuspäivien lukemisesta kokonaisuudessaan
500 päivän enimmäisaikaan, jotka voivat
suurentaa työttömien virtaa ansiosidonnaiselta
turvalta työmarkkinatuelle.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että jatkossa kiinnitetään huomiota myös
perusturvan tasoon.
Valiokunta pitää perusteltuna muutosta, jonka
mukaan vuorottelukorvaus määräytyy kaikkien
vuorottelijoiden osalta korottamattoman työttömyyspäivärahan
perusteella.
Uudistuksilla kannustetaan aktiivisuuteen
Aktiivitoimenpiteisiin osallistumisen kannustamiseksi ehdotetaan,
että työllistymistä edistävien
palvelujen ajalta maksetaan enintään 200 päivältä korotusosaa
tai korotettua ansio-osaa. Korotusosan maksaminen koskee myös
työmarkkinatuen saajia. Myös muutosturvan enimmäismaksuaikaa
pidennetään 185 päivästä 200 päivään.
Korotettuihin etuuksiin oikeuttavat työllistymistä edistävät
palvelut määritellään nykyistä laajemmin,
jolloin niiden piiriin tulee muun muassa omaehtoinen koulutus.
Työttömyysaikaiset koulutusetuudet yhdistetään
yhdeksi etuudeksi, ja työtön saa samansuuruista
etuutta siitä riippumatta, osallistuuko hän työ-
ja elinkeinotoimiston hankkimaan koulutukseen vai itse hankkimaansa
koulutukseen. Samalla omaehtoiseen koulutukseen osallistumisen ehtona
olevasta 10 vuoden työhistoriavaatimuksesta luovutaan.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että uudistuksilla kannustetaan työttömiä kouluttautumiseen.
Erityisen tervetulleita ovat ehdotukset, joilla parannetaan työttömien
mahdollisuuksia osallistua omaehtoiseen koulutukseen ja ulotetaan
muutokset koskemaan myös työmarkkinatuen saajia. Edellytyksenä kuitenkin
on, että työ- ja elinkeinotoimisto hyväksyy
koulutuksen ja katsoo sen edistävän työttömän
työllistymistä. Valiokunta korostaa, että sopivan
koulutuspaikan löytyessä työnhakusuunnitelman
täydentämisen tulee tapahtua työ- ja
elinkeinotoimistossa nopeasti ja joustavasti.
Lainsäädännön ymmärrettävyys
ja toimeenpanon helppous
Työttömyysturvalaki on hyvin vaikeaselkoinen. Viime
kädessä toimeenpanija, työttömyyskassa tai
Kansaneläkelaitos, ratkaisee saamansa tiedon perusteella,
minkä etuuden piiriin kansalainen kuuluu. Etuuteen oikeutetun
on hyvin vaikeaa tarkistaa, onko hänelle myönnetty
oikea etuus ja onko se oikein laskettu.
Lakiesitys selkeyttää työttömyysturvan
rakennetta siten, että "koulutustuesta" ja "koulutuspäivärahasta"
luovutaan ja niiden sijasta koulutuksen ajalta maksetaan korotettua työttömyysetuutta.
Lain ymmärrettävyyttä vaikeuttaa kuitenkin
se, että työttömyyspäivärahoihin
ja työmarkkinatukeen maksetaan erilaisin ehdoin "korotusosaa"
tai "korotettua ansio-osaa" taikka "muutosturvalisää"
tai "muutosturvan ansio-osaa". Perusturvan varassa olevilla "korotusosa"
ja "muutosturvalisä" ovat yhtä suuria, joten ne
olisi ehkä voitu yhdistää.
Esityksen perusteluissa arvioidaan, että uuden lainsäädännön
toimeenpano on hieman nykyistä lainsäädäntöä työllistävämpää,
koska hakemuksen ratkaisemista varten selvitettävien asioiden
määrä kasvaa. Tämä on
erityisen ongelmallista tällä hetkellä,
kun monet työttömyyskassat ovat jo pahasti ruuhkautuneet
kasvavien hakijamäärien takia.
Valiokunta korostaa, että työttömyysturvan kehittämisessä tulee
jatkossa kiinnittää erityistä huomiota
lainsäädännön selkiyttämiseen
ja toimeenpanon yksinkertaistamiseen. Ansiopäivärahahakemuksen
ratkaisemiseen liittyvää byrokratiaa tulisi keventää.
Valiokunta on viime keväänä työttömyysturvalain
muuttamista koskeneessa mietinnössään
(TyVM 7/2009 vp) kiinnittänyt
huomiota työttömyysturvan saannin nopeuttamiseen
ja pitänyt tärkeänä, että hallitus
yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa tutkii mahdollisuudet nopeuttaa hakemusten käsittelyä työttömyysturvalainsäädäntöä
yksinkertaistamalla
ja selkiyttämällä. Valiokunta toistaa
mietinnössä esittämänsä näkemykset.
Resurssit
Uudistuksella pyritään lisäämään
työttömien aktiivisuutta. Sen vaikutukset tulevat
kuitenkin riippumaan siitä, kuinka paljon resursseja työvoimahallinnolla
on erilaisiin palveluihin, koulutukseen ja muuhun aktivointiin.
Jos määrärahoja ja henkilöresursseja
koulutuksen ja muiden toimenpiteiden järjestämiseen
ei lisätä, vain osa työttömistä tulee
jatkossakin pääsemään aktivoinnin
ja siihen liittyvien etujen piiriin. Aktivointitoimiin suunnatut
voimavarat eivät ole pysyneet työttömyyden
kasvun mukana.
Valiokunta korostaa, että uudistuksen tavoitteet aktivisuuden
lisäämisestä jäävät
saavuttamatta, jos työ- ja elinkeinotoimistoille ei ohjata riittävästi
henkilökuntaa ja määrärahoja
niin, että työttömien aktivointia voidaan
lisätä. Kun työhallinnon järjestämiä toimenpiteitä ei
riitä kaikille halukkaille, paine kohdistuu omaehtoiseen
koulutukseen. Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että koulutuspaikkoja on riittävästi
tarjolla niille työttömille, jotka voivat omaehtoisella koulutuksella
edistää työllistymistään.
Muutosten vaikutukset eri väestöryhmiin
Vaikutukset nuoriin ja pätkätyöläisiin
Nuorten ja muiden vähän aikaa työmarkkinoilla olleiden
asema paranee, kun ensimmäistä kertaa työttömyyspäivärahaa
saavan työssäoloehto lyhenee 43 viikosta 34 viikkoon.
Ansio- tai peruspäivärahalle pääsee,
kun on ollut töissä vähintään
34 viikkoa 28 kuukauden aikana. Myös ansiopäivärahaan
vaadittava palkansaajakassan jäsenyysaika lyhenee 10 kuukaudesta
34 viikkoon.
Pätkätyöläisten asema paranee,
kun työssäoloehto lyhenee ja paluuehdon tarkastelujakso pitenee
24 kuukaudesta 28 kuukauteen. Aikaa työssäoloehdon
keräämiseen on aiempaa enemmän, mikä helpottaa
työssäoloehdon keräämistä määräaikaisista
töistä.
Työllistymistä edistävien palvelujen
ajalta maksettava korotettu ansio-osa parantaa nuorten asemaa, koska
korotetun ansio-osan maksamiselle ei aseteta työttömyyden
syyhyn tai työhistoriaan liittyviä vaatimuksia
kuten muutosturvassa. Muutos suosii myös epätyypillisissä työsuhteissa
työskenteleviä.
Työttömyyden alussa maksettavan korotetun turvan
edellytyksenä on, että työnhakija on
ollut töissä 3 vuotta. Tähän
työssäoloaikaan riittää, että työsuhde
on ollut voimassa eikä työajalle aseteta mitään
vaatimuksia. Ehdotus parantaa niiden työttömien
asemaa, joilla työttömyys- ja työssäolojaksot
vaihtelevat. Tällöin korotettua turvaa maksetaan
aina kahdeksan kuukauden työssäolon jälkeen.
Vaikutukset naisiin ja miehiin
Merkittävä muutosehdotus koskee ansiopäivärahan
laskukaavaa. Muutos parantaa niiden asemaa, jotka ovat ansainneet
yli 2 300 euroa kuukaudessa. Laskentasäännön
muutoksesta hyötyvät enemmän miehet,
koska heillä on naisia paremmat palkat.
Sen sijaan koulutusetuuksien paraneminen suosii naisia, jotka
osallistuvat miehiä enemmän koulutukseen. Naiset
tekevät miehiä enemmän myös
vastentahtoista osa-aikatyötä, joten sovitellun
päivärahan enimmäisajan poistaminen on naisille
tärkeämpi muutos kuin miehille. Työttömyyden
alussa 20 päivältä maksettavaa korotettua
tukea koskevat säännökset suosivat jossain määrin
osa-aikatyötä ja säännöllisesti
määräaikaisia töitä tekeviä,
jotka ovat enimmäkseen naisia. Myös työssäoloehtoa
koskevat muutokset parantavat erityisesti naisten asemaa, koska
heillä on enemmän lyhytaikaisia määräaikaisia
työsuhteita.
Pitkän työuran päätyttyä maksettavaa
korotettua ansio-osaa ehdotetaan lyhennettäväksi
150 päivästä 100 päivään.
Korotetun ansio-osan saamisen ehtona on, että työntekijä irtisanotaan
tuotannollista ja taloudellisista syistä ja hänellä on työssäoloaikaa
vähintään 20 vuotta. Pitkiä työsuhteita,
jotka päättyvät irtisanomiseen, on usein miehillä,
joten muutos heikentää erityisesti niiden keski-ikäisten
miesten asemaa, joiden työttömyys pitkittyy.
Vaikutukset pitkäaikaistyöttömiin
Työmarkkinatukea maksetaan pitkäaikaistyöttömille,
jotka ovat 500 päivän enimmäisajan päättymisen
jälkeen pudonneet pois ansio- tai peruspäivärahalta.
Täysimääräinen työmarkkinatuki on
peruspäivärahan suuruinen eli 25,63 euroa päivältä.
Toisin kuin ansio- ja peruspäiväraha työmarkkinatuki
on tarveharkintainen, ja siinä otetaan huomioon henkilön
omat tulot kokonaan ja puolison tulot osittain. Perheettömän
työttömän työmarkkinatuesta
vähennetään 75 prosenttia hänen
253 euroa kuukaudessa ylittävistä tuloistaan.
Perheellisellä täysimääräisestä työmarkkinatuesta
vähennetään 50 prosenttia hänen
puolisonsa 536 euroa kuukaudessa ylittävistä tuloista.
Käytännössä työmarkkinatuki
alkaa pienentyä, jos pariskunnan yhteenlasketut tulot ylittävät
1 384 euroa kuukaudessa. Tuki lakkaa, kun puolison tulot
ylittävät noin 2 460 euroa kuukaudessa. Perheellisen
tulorajaa korotetaan 106 eurolla jokaista huollettavaa alle 18-vuotiasta
lasta kohden.Hallituksen esityksessä ei esitetä muutoksia
työmarkkinatuen tarveharkintaan liittyviin rahamääriin,
vaikka 106 euron lapsikorotusta on muutettu viimeksi vuonna 1991,
253 euron tulorajaa vuonna 2002 ja 536 euron tulorajaa vuonna 2004.
Työttömyysturvalain mukaan tarveharkinnan tulorajoja
olisi pitänyt tarkistaa asetuksella palkkatason muutosta
vastaavassa suhteessa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että omien
tulojen puute ja täydellinen riippuvuus puolison tuloista
johtavat helposti perheiden sisäisiin konflikteihin ja
erilläänasumisratkaisuihin ja ne voivat aiheuttaa
avioerojakin. Koska tarveharkinnan tulorajoihin ei ole tehty ansiotason
kehityksestä johtuvia muutoksia, tarveharkinta leikkaa
työmarkkinatukea jo varsin pienilläkin puolison
tuloilla.
Valiokunta esittää, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta selvittää mahdollisuudet korottaa
tulorajoja siten, että tarveharkinta ei pienentäisi
työmarkkinatukea pienituloisilta perheiltä.
Työssäoloehdon tarkastelujaksoa pidentäväksi ajaksi
esitetään aikaa, jona henkilö on työllistymistä edistävissä palveluissa.
Koulutus on jo pidentänyt tarkastelujaksoa, mutta eivät
muut työhallinnon toimenpiteet, kuten työkokeilu,
työelämävalmennus, työharjoittelu
tai kuntouttava työtoiminta.Tarkastelujakson pidentäminen
näiden toimenpiteiden ajalta parantaa pitkäaikaistyöttömien
asemaa, koska heidän on aiempaa helpompi täyttää työssäoloehto
ja uusia työttömyyspäivärahaoikeutensa.
Ikääntyvien työttömien asemaan
vaikuttaa ehdotus ns. lisäpäiväoikeuden
ikärajan nostamisesta 59 vuodesta 60 vuoteen. Irtisanomiset
kohdistetaan usein ensisijaisesti lisäpäiväoikeuden
piirissä oleviin. Muutos voi siis parantaa ikääntyneiden
asemaa, jos he aiempaa useammin saavat pitää työpaikkansa.
Kuntien velvollisuutta työllistää ikääntyneitä työttömiä laajennetaan
samalla siten, että kuntien tulee työllistää ne
työttömät, jotka lainmuutosten vuoksi
eivät ole oikeutettuja lisäpäiviin. Kunnan
velvoitteen perusteella järjestämän työn
palkka ei alenna työn päätyttyä maksettavaa
työttömyyspäivärahaa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että taloudellisissa
vaikeuksissa olevien kuntien voi olla vaikeaa järjestää kaikille
ikääntyneille työttömille heidän
koulutuksensa ja kokemuksensa huomioon ottavaa mielekästä työtä.
Jos kunnan työllistämisvelvoite ei toteudu tarkoitetulla
tavalla, muutos voi johtaa työttömien putoamiseen
ansiosidonnaiselta turvalta työmarkkinatuelle.
Työttömien virtaa ansiosidonnaiselta turvalta työmarkkinatuelle
voi lisätä myös ehdotus, jonka mukaan
koulutuspäivät lasketaan mukaan 500 päivän
enimmäisaikaan. Muutoksella pyritään nopeuttamaan
työttömien hakeutumista koulutukseen. Koulutukseen
pääseminen ei kuitenkaan ole kiinni vain työttömän
omasta halusta, vaan siihen vaikuttaa myös koulutuspaikkojen tarjonta.
Tällä hetkellä työvoimapoliittiseen koulutukseen
on monin paikoin hyvin vaikea päästä.
Myös omaehtoiseen koulutukseen pääseminen
riippuu sopivan koulutuspaikan saannista. Koulutustarjonnassa on
suuria alueellisia eroja, ja lähin sopiva koulutuspaikka
voi sijaita kaukana työttömän kotipaikkakunnalta.
Jos koulutuspaikan saanti kestää pitkään,
voi muutoksen seurauksena osa koulutusajasta jäädä 500
päivän enimmäisajan jälkeiseen
aikaan. Tällöin muutoksella voi olla myös
koulutushalukkuutta vähentävää vaikutusta.
Työmarkkinatuessa maksetaan työttömälle 200
päivältä työllistymistä edistävien
palvelujen ajalta korotusosaa, jonka suuruus on 4,41 euroa päivältä.
Edellytyksenä on kuitenkin, että henkilö on
saanut työmarkkinatukea enintään 500
päivältä tai 180 päivältä,
jos hän on siirtynyt työttömyyspäivärahalta
työmarkkinatuelle. Uudistuksesta eivät hyödy
pitkäaikaiset työmarkkinatuen saajat, vaikka erityisesti
he voisivat olla tällaisen aktivoinnin tarpeessa.
Yrittäjät ja heidän perheenjäsenensä
Yrittäjien työssäoloehtoa ehdotetaan
lyhennettäväksi 24 kuukaudesta 18 kuukauteen.
Samalla pyritään turvaamaan keskeytymätön
työttömyysturva siirtymissä palkansaajasta
yrittäjäksi ja yrittäjästä palkansaajaksi.
Lisäksi yrittäjille tulee oikeus korotettuun ansio-osaan
työllistymistä edistävien palvelujen
ajalta. Muutokset parantavat selvästi yrittäjien
työttömyysturvaa.
Valiokunta pitää yrittäjien työttömyysturvan parantamista
tarpeellisena. Samalla valiokunta toteaa, että myös
yrittäjän perheenjäsenen työttömyysturva
kaipaa kiireellistä korjausta. Sitä koskevan ehdotuksen
olikin tarkoitus olla mukana nyt käsiteltävässä kokonaisuudessa.
Se jäi kuitenkin pois lopullisesta hallituksen esityksestä,
koska siihen ei ollut varattu esityksen tarvitsemaa miljoonan euron
määrärahaa.
Työttömyysturvalain mukaan yrittäjän
perheenjäsen on oikeutettu työttömyysturvaan,
jos hänen työnsä on loppunut tuotantosuunnan
lopettamisen tai vastaavan syyn vuoksi. Käytännössä yrityksen
toiminnan ja työllistämiskyvyn heikkeneminen ei
kuitenkaan aina liity tuotantosuunnan lopettamiseen tai vastaavaan
syyhyn.Yrityksen toiminta voi hiipua esimerkiksi asiakasmäärän
tai yrityksen tarjoamien palveluiden kysynnän vähentymisen
vuoksi. Tällaisessa tilanteessa yritys voisi vielä tarjota
työtä toiselle yrittäjäpuolisoista,
mutta yritystoiminta ei enää riitä elättämään
koko perhettä. Tuotantosuunnan lopettamisvaatimus johtaa
käytännössä siihen, että työttömyysturvaa
saadakseen yrittäjäperhe joutuu lopettamaan toiminnan
kokonaan.
Valiokunta katsoo, että yrityksessä työllistyneen
perheenjäsenen tulee olla oikeutettu työttömyysturvaan
tilanteessa, jossa hänen työnsä on loppunut
yritystoiminnan edellytysten pysyväisluonteisen heikentymisen
seurauksena ja yritystoiminnasta tuleva tulo jää vähimmäistoimeentulon
alapuolelle. Valiokunta esittää sosiaali- ja terveysvaliokunnalle
tätä koskevan muutoksen tekemistä työttömyysturvalakiin.