Perustelut
Yleistä
Esityksellä ehdotetaan kuntalakia muutettavaksi siten,
että kunnan hoitaessa tehtävää kilpailutilanteessa
markkinoilla sen tulisi pääsääntöisesti
yhtiöittää toiminta. Velvollisuus koskisi
perustelujen mukaan sekä kuntien nykyistä liikelaitos-
että virastomuotoista toimintaa. Yhtiöittämisvelvollisuus
liittyy Euroopan komission kiellettyjä valtiontukia koskeviin
päätöksiin. Tavoitteena on poistaa kunnan
tai kuntayhtymän toiminnan organisointitavasta johtuvia
kilpailuneutraliteetti- ja valtiontukiongelmia silloin, kun kunta
tai kuntayhtymä toimii kilpailutilanteessa markkinoilla.
Kunnan ei katsota toimivan kilpailluilla markkinoilla, jos palveluja
tuotetaan vain niille, joille kunnan on lain perusteella järjestettävä palveluja.
Lisäksi kunta voisi edelleen toimia vähäisessä määrin
markkinoilla sekä silloin, kun se lain perusteella olisi
nimenomaan mahdollista. Poikkeussäännöksen
perusteella kunta voisi lisäksi tuottaa tukipalveluja kuntakonserniin kuuluville
tytäryhteisöille sekä palvelussuhteeseen
liittyviä palveluja tytäryhteisöjen palveluksessa
oleville henkilöille sekä palveluja sidosyksiköille.
Jos kunnalla ei ole yhtiöittämisvelvollisuutta
markkinoilla toimiessaan, on toiminnan hinnoittelun kuitenkin oltava
markkinaperusteista. Valiokunta pitää kilpailuneutraliteetin vahvistamista
kannatettavana.
Työterveyshuoltopalvelujen yhtiöittäminen
Kunnan tulee terveydenhoitolain 18 §:n mukaan järjestää alueellaan
sijaitsevien yritysten työntekijöille ennaltaehkäisevät
työterveyshuoltopalvelut, ja kunta voi sopia työnantajan
kanssa vapaaehtoisen sairaanhoito- ja muiden terveydenhuoltopalvelujen
järjestämisestä osana työterveyshuoltopalveluja.
Esityksen perustelujen mukaan yhtiöittämisvelvollisuus
jakautuu lakisääteisten ja vapaaehtoisesti tarjottavien
palveluiden välillä siten, että työterveyshuollon
vapaaehtoiset sairaanhoidon palvelut on yhtiöitettävä, kun
taas lakisääteiset tehtävät
kunta voi edelleen hoitaa omana toimintanaan.
Kunnallisella työterveyshuollon palvelujärjestelmällä pyritään
turvaamaan kattavien kokonaisvaltaisten työterveyshuoltopalvelujen
saatavuus kaikille työntekijöille ja työnantajille asuin-
tai työntekopaikkakunnasta tai yrityksen koosta riippumatta.
Palvelujen saatavuutta on viime vuosina kehitetty perustamalla kuntiin työterveyshuollon
liikelaitoksia, jotka tuottavat kokonaisvaltaisia palveluja sekä kunnan
omille työntekijöille että alueen yritysten
työntekijöille. Kunnalliset yksiköt tuottavat
palveluja 58 prosentille työterveyshuollon sopimusasiakkaista,
ja henkilöasiakkaita niillä on reilut puoli miljoonaa.
Kunnan järjestämiä työterveyspalveluja käyttävät
eniten pienet ja keskisuuret työnantajat. Maatalousyrittäjistä valtaosa
ostaa työterveyshuoltopalvelunsa kunnallisilta työterveyspalvelujen
järjestäjiltä.
Työterveyshuollon ennaltaehkäisevät
ja sairaanhoitopalvelut muodostavat saumattoman kokonaisuuden, missä eri
toiminnot, joita on käytännössä vaikea
erottaa toisistaan, tukevat toisiaan. Palvelut on harkitusti järjestetty
kokonaisuutena, jossa työntekijän työkykyä voidaan edistää ja
ylläpitää tehokkaasti hyödyntämällä sairaanhoidon
kokemusta työn ja terveyden välisistä vaikutuksista.
Tavoitteena on tukea työntekijän työkykyä koko
työuran ajan ja pidentää siten myös
työuria. Vuonna 2010 yli 90 prosenttia noin 1,8 miljoonasta
työterveyshuollon piirissä olevasta työntekijästä sai
työterveyshuollosta ennaltaehkäisevän
palvelun lisäksi sairaanhoito- ja muita terveydenhuoltopalveluita.
Valiokunta pitää kunnille vapaaehtoisen työterveyshuollon
sairaanhoidon palvelujen yhtiöittämisvelvoitetta
työterveyshuollon kokonaisuuden tarkoituksenmukaisen ja
tuloksellisen järjestämisen kannalta ongelmallisena.
Yhtiöittämisvelvollisuus saattaa johtaa toimintojen
kokonaisuuden eriyttämiseen ja työterveyspainoitteista
sairaanhoitopalvelua tuottavien yhtiöiden perustamiseen,
tai yhtiöittämisen sijasta kunta voi joutua luopumaan
työterveyshuollon sairaanhoidon palveluiden tuottamisesta
kokonaan. Tämä saattaa vaikeuttaa palvelujen saatavuutta
etenkin haja-asutusalueella, missä kunnallinen työterveyshuolto
on usein ainoa palveluntarjoaja. Työterveyshuollon asiakkaan
kannalta palvelujen eriytyminen voi viivyttää työhön
liittyvien terveysriskien havaitsemista ja työkykyyn vaikuttavien
uhkien torjuntaa. Toimintojen eriyttäminen saattaa lisätä kustannuksia,
mikä lisää niitä käyttävän
työnantajan kuluja, ja hajautettu palvelujen tuotanto voi
myös vaikeuttaa palvelujen hankintaa ja käyttöä.
Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelman
tavoitteena on parantaa hoitoketjujen toimivuutta terveydenhuollon
toimijoiden välillä tiivistämällä perusterveydenhuollon,
erikoissairaanhoidon, työterveyshuollon ja sosiaalitoimen
yhteistoimintaa. Valiokunta katsoo, että työterveydenhuollon
sairaanhoidon palvelujen yhtiöittämisvelvollisuus
sopisi paremmin toteutettavaksi vasta, kun tiedetään,
millaisessa muodossa hallituksen valmistelema sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus
toteutuu ja miten työterveyspalvelut uudessa tilanteessa
järjestetään.
Esityksen perusteluissa todetaan, että esitetyn yhtiöittämisvelvollisuuden
perusteella sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä voi olla
tarpeen tarkistaa. Tämä tulisi perustelujen mukaan
tehdä esitettynä siirtymäaikana, jotta niissä palveluissa,
joissa kunnalliselle palvelutuotannolle on erityisiä perusteita,
kunta voisi tuottaa palvelut, vaikka tehtävään
liittyisi kilpailuneutraliteettiongelmia. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kokonaisvaltaisten työterveyspalvelujen saatavuus
turvataan koko maassa. Kunnalle säädetty työterveyshuollon
järjestämisvelvoite tulee huomioida terveydenhuollon järjestämislakia
valmisteltaessa, jotta voidaan varmistaa, että kokonaisvaltaisia
palveluita on tarjolla myös haja-asutusalueilla ja pienille
yrityksille.
Siirtymäaika
Voimaantulosäännöksen mukaan kunnan
tai kuntayhtymän on viimeistään vuoden
2014 loppuun mennessä siirrettävä yhtiöittämisvelvollisuuden
piiriin kuuluva toiminta hoidettavaksi erillisessä yhteisömuodossa
tai järjestettävä toiminta muutoin siten,
ettei se vääristä kilpailua. Esityksen
perusteluissa todetaan, että yhtiöittäminen
sekä henkilöstön siirtyminen voi edellyttää pitkääkin
valmistelua. Yhtiöittämiskokemusten perusteella
toiminnan yhtiöittäminen kestää vähintään
vuoden, mutta erityisesti monen kunnan yhteistoiminnassa tuotettujen
palvelujen yhtiöittäminen on kestänyt
jopa kolme vuotta.
Valiokunta katsoo, että työterveyshuollon asema
osana kunnan perusterveydenhuoltoa on ennen muutoksen voimaan tuloa
selvitettävä ja työterveyshuollon yhtiöittämiselle
on varattava riittävä valmisteluaika. Valmisteluajan
riittävyyttä arvioitaessa on otettava huomioon
kuntarakennetta ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä lähivuosina
koskevat merkittävät muutokset.
Työvoima- ja yrityspalvelujen tuottaminen
Kunnan tai kuntayhtymän on ehdotetun voimaantulosäännöksen
mukaan viimeistään vuoden 2016 loppuun mennessä siirrettävä työvoimapoliittisen
aikuiskoulutuksen tuottaminen hoidettavaksi yhteisömuodossa
tai järjestettävä toiminta muutoin siten,
ettei se vääristä kilpailua. Esityksessä työvoimapoliittisella
aikuiskoulutuksella tarkoitetaan julkisesta työvoimapalvelusta
annetun lain (1295/2002) mukaista aikuisväestön
ammattitaitoa parantavaa koulutusta ja työllistymistä edistävää ei-ammatillista
valmennusta. Yhtiöittämisvelvollisuutta ei ehdotetun
2 a §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan ole, jos kunta tai kuntayhtymä järjestää laissa
tarkoitettua opetuksen tai koulutuksen järjestämislupaa edellyttävää koulutusta.
Työvoimapalvelulaki (1295/2002)
kumottiin 1.1.2013 voimaan tulleella lailla julkisesta työvoima-
ja yrityspalvelusta (916/2012). Uudistuksen
yhteydessä työvoimapoliittinen aikuiskoulutus
muutettiin työvoimakoulutukseksi ja koulutuksen sisältöä muutettiin
siten, että työvoimakoulutuksena tarjotaan entisestä poiketen
vain ammatillisia valmiuksia antavaa koulutusta, kotoutumiskoulutusta
sekä aikuisten perusopetuksen oppimäärän
täydentämiseen tähtäävää koulutusta.
Vanhan lain mukaista ei-ammatillista ohjaavaa koulutusta tarjotaan
nykyisin ns. valmennuspalveluna. Uutena palveluna työvoimahallinto
voi tarjota vuoden 2014 alusta lähtien pk-yrityksille kehittämispalveluita
ns. avainhenkilökoulutuksena.
Saadun selvityksen mukaan kunnat ja kuntayhtymät ovat
merkittäviä työvoimakoulutuksen ja muiden
työvoimaviranomaisen tarjoamien palveluiden tuottajia.
Työvoimaviranomaisen hankkimasta työvoimakoulutuksesta
valtaosa on kuntien ja kuntayhtymien sekä yksityisten aikuiskoulutuskeskusten
järjestämää. Kunnilla on merkitystä myös
uuden lain mukaisten valmennuksien sekä jossain määrin
myös pk-yrityksille tarjottavien kehittämispalveluiden
tuottajina. Muiden julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden
tuottajana kuntien ja kuntayhtymien roolin arvioidaan olevan pieni.
Työ- ja elinkeinoministeriö on 28.5.2013 valiokunnalle
jättämässään lausunnossa
katsonut, että siirtymäajan tulisi kattaa kunnan
tuottaman työvoimakoulutuksen lisäksi myös
muut kunnan työvoimaviranomaiselle tarjoamat työvoima-
ja yrityspalvelut. Valiokunta pitää säännöksen
täsmentämistä tarpeellisena ja katsoo,
että voimaantulosäännön voisi
muuttaa kuulumaan esimerkiksi seuraavasti: "Jos kunnan tai kuntayhtymän
toiminnassa on kyse julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta
annetun lain (916/2012) mukaisten palvelujen
tuottamisesta kilpailutilanteessa markkinoilla, kunnan tai kuntayhtymän on
vuoden 2016 loppuun mennessä siirrettävä tehtävä hoidettavaksi
yhtiö-, yhteisö- tai säätiömuodossa
taikka järjestettävä toiminta muutoin siten,
ettei toiminta vääristä kilpailua."
Valiokunta pitää yhtiöittämistä kuntien
ja kuntayhtymien koulutusorganisaatioden koulutuksen tarkoituksenmukaisen
ja kustannustehokkaan järjestämisen kannalta ongelmallisena. Velvoite
johtaa kilpailutilanteessa myytävän koulutuksen
eriyttämiseen oppilaitoksen muusta koulutustoiminnasta
ja saattaa lisätä toiminnan järjestämisen
kustannuksia sekä hallinnollista taakkaa. Osalle oppilaitoksista
lakiesityksessä tarkoitetun koulutuksen osuus koko organisaation
toiminnasta on pieni, jonka vuoksi ne saattavat yhtiöittämisen
sijasta luopua ulkopuolisille tarjottavan palvelun järjestämisestä kokonaan.
Yhtiöittäminen on ongelmallista myös
siksi, että tulevina vuosina koulutuksen järjestäjien toiminnan
tehokkuuteen ja palvelukykyyn kohdistuu merkittäviä vaatimuksia
koulutuksen resurssien leikkaamisen vuoksi. Yhtiöittämisellä ei
valiokunnan käsityksen mukaan myöskään koulutuskokonaisuuden
sisäisen hinnoittelun vaikeuden vuoksi täysin
pystytä turvaamaan kilpailun tasavertaisuutta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että yksityisten ja julkisten koulutusorganisaatioiden
tasapuoliset toimintaedellytykset kilpailluilla markkinoilla turvataan,
ja katsoo, että toiminnan järjestämiseen
tulee etsiä myös muita kilpailuneutraaleja ratkaisuja
kuin kunnallisten koulutusorganisaatioiden markkinoille tuottaman
koulutuksen usein keinotekoinen ja oppilaitoksen hallinnollista
taakkaa lisäävä yhtiöittäminen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hallituksen esityksen
valmisteluvaiheessa tavoitteena oli säätää työvoimakoulutuksen
yhtiöittämiselle tai järjestämiselle
muutoin kilpailuneutraliteetin turvaavalla tavalla viiden vuoden
siirtymäaika. Valiokunta pitää nyt ehdotettua
kolmen vuoden siirtymäaikaa toiminnan laajuus ja koulutuksen
ja muiden työvoima- ja yrityspalvelujen järjestämisen
erityispiirteet huomioon ottaen jokseenkin lyhyenä ja katsoo, että toiminnan
organisoinnille tulee varata riittävä aika.