Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Vuorotteluvapaajärjestelmä
Vuorotteluvapaa on järjestely, jossa työntekijä työnantajansa
kanssa tekemän vuorottelusopimuksen mukaisesti vapautuu
määräajaksi palvelussuhteeseen kuuluvien
tehtävien suorittamisesta ja jossa työnantaja
sitoutuu vastaavaksi ajaksi palkkaamaan sijaiseksi työ-
ja elinkeinotoimistossa työttömänä työnhakijana
olevan henkilön. Vuorotteluvapaalla oleva saa työstä poissaolon
ajalta vuorottelukorvausta.
Vuorotteluvapaajärjestelmä käynnistyi
Suomessa kaksivuotisena kokeiluna vuoden 1996 alusta, kun laki vuorotteluvapaan
kokeilusta tuli voimaan. Kokeilulaki oli voimassa vuoden 2002 loppuun,
jolloin säädettiin määräaikainen
vuorotteluvapaalaki. Hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että vuorotteluvapaajärjestelmä vakinaistetaan
vuoden 2010 alusta lukien säätämällä vuorotteluvapaalaki
pysyväksi.
Vuorottelun laajuus ja ominaispiirteet
Vuorotteluvapaalla on vuosina 1996—2007 ollut noin
161 000 palkansaajaa ja vuorottelusijaisina 143 000
työtöntä työnhakijaa. Naisia
on ollut sekä vuorottelijoina että sijaisina koko
vuorotteluvapaajärjestelmän ajan selvä enemmistö, runsaat
70 prosenttia. Vuorottelijat ovat tavallisesti alempia toimihenkilöitä tai
työntekijöitä; ylempiä toimihenkilöitä vuorottelijoista
on vajaa kolmannes. Vuorottelijoiden keski-ikä on ollut
noin 43 vuotta ja sijaisten noin 34 vuotta. Puolet vuorottelijoista
ja sijaisista on kuntasektorilla, kolmasosa yrityksissä ja
kymmenesosa valtiolla. Kaikkiaan noin 60 prosenttia vuorottelusta
on tapahtunut julkisella sektorilla. Noin kolmannes vuorottelijoista
on terveys- ja sosiaalipalvelualalla.
Vuorottelusijaisten työttömyys on ennen vuorottelusijaisuutta
kestänyt keskimäärin viisi viikkoa. Vuosina
1996—2003 noin puolella vuorottelusijaisista sijaisuutta
edeltänyt työttömyys on kestänyt
alle kuukauden ja noin kolmanneksella alle viikon. Pitkäaikaistyöttömien osuus
vuorottelusijaisista oli vuoteen 2002 saakka erittäin pieni,
noin 2—4 prosenttia vuosittain. Vuonna 2002 heidän
osuutensa nousi 17 prosenttiin ja vuonna 2003 lähes 30
prosenttiin. Pitkäaikaistyöttömien osuuden
kasvuun on todennäköisesti vaikuttanut vuonna
2002 voimaan tullut uudistus, jolla sijaisuuden edellytyksiä täsmennettiin.
Vuorotteluvapaajärjestelmän merkitys
Vuorotteluvapaan tarkoituksena on edistää lyhytkestoisen
työstä poissaolon avulla työntekijän
työssä jaksamista ja parantaa samalla työttömänä työntekijänä olevan
henkilön työllistymisedellytyksiä määräaikaisen
työkokemuksen kautta. Vuorotteluvapaajärjestelmän
luomisen taustalla on ajatus, että 3—12 kuukauden
vapaan jälkeen työntekijät ovat terveempiä ja
jatkavat työuraansa pidempään kuin ilman
mahdollisuutta jäädä vuorotteluvapaalle.
Valiokunta on käsitellyt vuorotteluvapaajärjestelmää hallituksen
esityksestä (HE 77/2008 vp)
antamassaan mietinnössä. Valiokunta viittaa mietinnössä esittämiinsä näkemyksiin
vuorotteluvapaajärjestelmästä ja sen merkityksestä.
Valiokunta korostaa, että työntekijälle
mahdollisuus pitää taukoa työelämästä kymmenen
vuoden työuran jälkeen voi olla tarpeellista ja
hyödyllistä myös monista muista syistä kuin
työssä jaksamisen edistämiseksi. Valiokunta
pitää tärkeänä, että palkansaajilla
on vuorotteluvapaan ansiosta jatkossakin käytettävissä joustava
ja yksilöllinen tapa sovittaa yhteen työaikoja
elämäntilanteensa vaatimusten kanssa.
Vuorotteluvapaan vaikutukset työllisyyteen ja työssä jaksamiseen
Vuorotteluvapaan vaikutuksista tehdyn tutkimuksen (Työ-
ja elinkeinoministeriön julkaisuja 35/2009) mukaan
vuorotteluvapaalaki on selkeästi onnistunut parantamaan
sijaisten asemaa työmarkkinoilla ja edistänyt
työttömien työllistymistä myös
vuorottelusijaisuuden jälkeen. Sijaisten työllisyysaste
on vielä 4—8 vuotta sijaisuuden jälkeen
noin 10 prosenttiyksikköä suurempi kuin vertailuryhmällä.
Valiokunta pitää vuorotteluvapaalain vaikutusta
vuorottelusijaisten työllisyyteen erittäin tärkeänä ja
katsoo, että vuorotteluvapaajärjestelmä on
tehokas keino jakaa työtä ja edistää työttömien
työnhakijoiden työllistymistä ja sijoittumista
työmarkkinoille vuorottelusijaisuuden jälkeen.
Työssä jaksamisen edistämisessä vuorotteluvapaajärjestelmä on
tutkimuksen mukaan epäonnistunut, kun jaksamista arvioidaan
vapaan jälkeisen työuran perusteella. Vuorotteluvapaata pitäneet
jäävät tutkimuksen mukaan useammin työmarkkinoiden
ulkopuolelle ja työttömiksi ja heidän
työuransa jää lyhyemmäksi kuin
niiden, jotka eivät ole olleet vuorotteluvapaalla. Myös vapaalla
olleiden vuosiansiot jäävät pienemmiksi
kuin työssä olleilla.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä tilastotietoihin
perustavaa tutkimusmenetelmää, jossa vuorotteluvapaalla
olleita ja heidän sijaisiaan verrataan taustatiedoiltaan
samankaltaisiin ei-vuorotelleisiin työntekijöihin
ja työttömiin työnhakijoihin. Tutkimuksessa
ei selvitetä yksilöllisiä syitä,
koska näitä tietoja ei rekisteriaineistossa ole,
vaan tutkimus pelkästään kirjaa tapahtuneen
kehityksen. Tutkimuksessa ei myöskään
arvioida syitä, joista vuorotteluvapaalla olleiden työllisyyden
huono kehitys vapaan jälkeen johtuu.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että jatkossa selvitetään syyt siihen,
miksi vuorotteluvapaalla olleiden työura jää lyhyemmäksi
kuin niillä palkansaajilla, jotka eivät pidä vuorotteluvapaata.
Tarkempaa tietoa tulee valiokunnan mielestä saada erityisesti
vuorotteluvapaalle jäämisen syistä sekä vuorotteluvapaan
pituuden ja käyttötarkoituksen merkityksestä vapaan
jälkeiseen työhön palaamiseen, työyhteisöön
sopeutumiseen ja työuran kehitykseen.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että vuorottelijoilla
on tutkimuksen mukaan ollut ennen vuorotteluvapaata pitkiä sairauslomia
selvästi useammin kuin muilla palkansaajilla. Valiokunta
toteaa, että tämä tulee ottaa huomioon arvioitaessa
vuorotteluvapaan vaikutuksia työuran pituuteen. Vuorotteluvapaajärjestelmällä ei todennäköisesti
pystytä oleellisesti pidentämään
työuraa, jos henkilö on jo ennen vuorotteluvapaata
sairastellut paljon. Valiokunta pitää mahdollisena,
että monen vuorottelijan työura olisi kuitenkin
ilman vapaata jäänyt toteutunutta työuraa
lyhyemmäksi.
Vuorotteluvapaalle jäämisen syyt ja ajankäyttö vapaalla
Vuonna 2005 (Työpoliittinen tutkimus 279, 2005) tehdyn
kysely- ja haastattelututkimuksen mukaan yleisimmät syyt
jäädä vuorotteluvapaalle olivat halu
pitää taukoa työelämästä,
saada lisää aikaa perheelle, työpaineet
ja stressi sekä levon tarve. Muihin palkansaajiin verrattuna
vuorottelijat kokivat useammin kiirettä ja vaikeuksia jaksaa
työssä. Vuorottelijat kokivat vapaan parantaneen
henkistä ja fyysistä hyvinvointiaan, työmotivaatiotaan
sekä suhteitaan perheeseen. Taloudellisesti vuorottelu
oli mahdollista työttömyyspäivärahan
suuruuteen sidotun vuorottelukorvauksen ansiosta.
Vuorotteluvapaan käytölle ei ole säädetty
rajoituksia, joten vapaalla oleva työntekijä voi käyttää vuorotteluvapaan
haluamallaan tavalla. Kokeilun alkuvaiheessa vuosina 1996—1998 noin
viidennes ja vuonna 2003 noin kolmannes vuorottelijoista ilmoitti
käyttäneensä vapaata lepoon ja latautumiseen.
Opiskeluun vuorotteluvapaata käytti kokeilun alkuvaiheessa
30 prosenttia ja vuonna 2003 vajaa 10 prosenttia vuorottelijoista.
Matkustelu, harrastukset ja virkistäytyminen ovat olleet
tärkeitä noin viidennekselle vuorottelijoista
koko vuorottelujärjestelmän ajan. Hoivatyöhön
käytetyn ajan määrä on noussut
kokeilun ensimmäisen vuoden 4 prosentista 6 prosenttiin
vuonna 2003.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä sitä työtä, mitä vuorotteluvapaalla
olevat tekevät perheenjäsentensä ja omaistensa
hoitamiseksi, ja katsoo, että vuorotteluvapaa on hyvä keino
saada aikaa perheelle ja läheisten hoitamiselle. Valiokunta
muistuttaa, että vuorotteluvapaan alkuperäisenä tarkoituksena
ei kuitenkaan ole vapaan järjestäminen omaishoitoa
varten, vaan työntekijän työssä jaksamisen
edistäminen ja työn tarjoaminen työttömälle
työhakijalle. Valiokunta katsoo, että työntekijällä tulee
tarvittaessa olla mahdollisuus saada työstä palkatonta
vapaata omaishoitoa varten muutoin kuin käyttämällä vuorotteluvapaata.
Vuorotteluvapaalle jääminen edellyttää aina
työnantajan ja työntekijän välistä sopimusta,
minkä vuoksi se ei takaa työntekijälle
tällaista mahdollisuutta. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että omaishoitojärjestelmää kehitetään
niin, että työntekijällä on
tarvittaessa oikeus palkattomaan vapaaseen omaishoitajana toimimista
varten.
Työntekijän kokema stressi ja kiire sekä työpaikan
huono työilmapiiri ovat usein syitä vuorotteluvapaalle
jäämiseen. Toiminnan heikko johtaminen ja työyhteisön
huono henki uuvuttavat työntekijöitä ja
vuorotteluvapaa nähdään muutoin uhkaavan
sairausloman vaihtoehtona. Valiokunta pitää tärkeänä,
että erityisesti niillä työpaikoilla
ja toimialoilla, joissa halukkuus vuorotteluvapaalle on yleistä,
selvitetään syyt vuorotteluvapaalle hakeutumiseen
ja korjataan tarvittaessa työn tekemisen edellytyksiä mm. työterveyshuollon
aktiivisin toimin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että työssä jaksamisen edistämiseen
käytetään laajasti myös muita
järjestelyitä kuin vuorotteluvapaata.
Työelämän laadun parantaminen
Valiokunta katsoo, että työntekijälle
mahdollisuus irrottautua vuorotteluvapaan avulla joksikin ajaksi
työstä työuran aikana on tärkeää ja että vapaa
edistää työssä jaksamista. Valiokunta kuitenkin
korostaa, että vuorotteluvapaan sijasta on tarkoituksenmukaisempaa
edistää työssä jaksamista ja
työurien pidentämistä ennen kaikkea työelämän
laatua kehittämällä. Työpaikoilla on
huomioitava eri sukupolvien johtaminen ja yhteistyö siten,
että myös pitkään työssä olleet
ja osatyökykyiset ihmiset jaksavat entistä paremmin
ja pidempään työelämässä.