Perustelut
Unionin ulkoasiainministerin ja Euroopan ulkosuhdehallinnon
perustaminen ovat osa perustuslaillista sopimusta. Ulkosuhdehallinnon
perustamista koskevia kysymyksiä on käsitelty
EU:n toimielimissä vuoden 2004 lopusta osana perustuslaillisen
sopimuksen toimeenpanon valmistelua. Kesäkuun 16. ja 17.
päivänä kokoontuvalle Eurooppa-neuvostolle
on määrä antaa edistymisraportti ulkosuhdehallinnon
järjestämisestä.
Euroopan perustuslakia koskevan sopimuksen yleistä voimaansaattamisen
tilannetta on määrä käsitellä Eurooppa-neuvoston
kokouksessa 16. ja 17. kesäkuuta 2005, erityisesti Ranskan ja
Alankomaiden kansanäänestysten seurauksena. On
mahdollista, että perustuslaillisen sopimuksen voimaansaattamisen
esteet johtavat siihen, että unionin ulkoasiainministerin
tehtävä ei toteudu tältä pohjalta.
Ulkoasiainvaliokunta pitää kuitenkin tärkeänä käsitellä toimialallaan keskeisesti
vaikuttavan Euroopan ulkosuhdehallinnon perustamista koskevia valmisteluja
perustuslaillisen sopimuksen voimaansaattamista koskevista avoimista
kysymyksistä huolimatta, jotta valiokunnan näkemykset
tulisivat ulkosuhdehallinnon valmistelussa asianmukaisesti huomioiduksi.
Euroopan ulkosuhdehallinnon lähtökohdat ovat
tulosta perustuslailliseen sopimukseen johtaneesta neuvottelutuloksesta,
jossa unionin ulkoasiainministerissä sekä ulkosuhdehallinnossa yhdistyy
sekä yhteisöllisen että hallitustenvälisen
toiminnan elementtejä. Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että ulkosuhdehallinnon perustaminen tuo lisäarvoa
unionin ulkoiselle toiminnalle ja parantaa toiminnan johdonmukaisuutta. Perustuslaillinen
sopimus määrää ulkosuhdehallinnon
perustamisen ja sen yleiset rakenteet, mutta moni olennainen käytännön
ratkaisu on jäänyt erikseen ratkaistavaksi ulkosuhdehallintoa
perustettaessa. On tärkeää, että ulkosuhdehallintoa
koskevat ratkaisut edesauttavat unionin ulkoasiainministerin tehtävän
perustamisella tavoiteltuja päämääriä:
unionin ulkoisen edustautumisen selkeyttämistä sekä ulkoisen
toiminnan tehostamista ja johdonmukaisuutta.
Suomen johdonmukaisena linjana EU:n institutionaalisessa kehittämisessä on
ollut korostaa yhteisötoimivallassa olevien politiikkalohkojen selkeää toimintaa
komission valmistelemina, koska yhteisömenetelmä varjelee
parhaiten unionin jäsenten tasavertaisuutta ja
unionin kokonaisetua. Ulkosuhdehallinnon perustaminen — vaikka
unionin ulkoasiainministerin tehtävä edustaakin
sekä komissiota että neuvostoa — ei saa
johtaa tilanteeseen, jossa komission hoitoon uskottujen tehtävien
valmistelu siirtyisi käytännössä komissiosta
hallitustenväliseksi tai sen värittämäksi
toiminnaksi.
Peruslähtökohtana ulkosuhdehallinnon rakentamisessa
pitää olla se, että unionin ulkoministerillä on
mahdollisimman hyvät mahdollisuudet edustaa unionin yhteistä ulko-
ja turvallisuuspolitiikkaa yhtenäiseltä pohjalta.
Tehokas ulkosuhdehallinto on tämän toiminnan edellytys.
Unionin ulkoasiainministerin ja ulkosuhdehallinnon toimintaan sisältyvä ajatus
entistä vahvemmasta valmiudesta toimia koko unionin puolesta
edellyttää valiokunnan mielestä sitä,
että sekä ulkoasiainministeri että ulkosuhdehallinto
ovat järjestelmällisessä ja tiiviissä vuoropuhelussa
neuvoston — ja sen valmisteluelinten — kanssa
asioiden eri valmisteluvaiheessa.
Ulkosuhdehallinnon tehtävä ja oikeudellinen asema
Tarkoituksena on, että perustettava ulkosuhdehallinto
sijoittuisi institutionaalisessa katsannossa komission ja neuvoston
välimaastoon, se ei olisi puhtaasti komissiota eikä neuvostoa
eikä myöskään oma toimielimensä.
Tämä heijastaa unionin ulkoasiainministerin ainutlaatuista
kaksinaista luonnetta sekä ulkosuhdekomissaarin että yhteisen
ulko- ja turvallisuuspolitiikan korkean edustajan tehtävät
yhdistävänä toimijana. Ulkoasiainvaliokunta
katsoo, että olennaista on se, miten ulkosuhdehallinnon
käytännön toiminta saadaan tehokkaasti
järjestettyä unionin ulkoisen toiminnan johdonmukaisuuden
parantamiseksi. Ulkosuhdehallinnon rakenteesta tehtävät
ratkaisut edellyttävät ulkosuhdehallinnon tehtävien
täsmällistä määrittämistä,
mikä valmistelujen tässä vaiheessa näyttää olevan
tekemättä. Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että myös ulkosuhdehallinnon kustannusarviosta saadaan
täsmällinen käsitys.
Ulkosuhdehallinnolle siirrettävät komission ja
neuvoston sihteeristön tehtävät
Valtioneuvoston näkemyksenä on, että ulkosuhdehallintoon
tulisi siirtää kaikki neuvoston pääsihteeristön
ulkosuhteisiin liittyvät tehtävät ja komissiosta
ulkosuhdepääosaston tehtävät
soveltuvin osin. Neuvoston pääsihteeristön
ulkosuhteisiin liittyvät tehtävät —ml.
sotilaselimet — seuraavat loogisesti korkean edustajan
tehtävää osaksi ulkosuhdehallintoa. Ulkoasiainvaliokunta
yhtyy valtioneuvoston näkemykseen, että kauppapolitiikkaa
hoitava pääosasto tulee säilyttää komissiossa.
Valiokunta toteaa, että kehityspolitiikan hoitamisen tarkotuksenmukaiseen
sijoituspaikkaan voidaan määritellä täsmällinen kanta
vasta siinä vaiheessa, kun ulkosuhdehallinnon tehtävistä ja
toiminta-ajatuksesta on olemassa selkeämpi kuva. Valiokunta
pitää tärkeänä, että kehityspolitiikan
hoitamiseen liittyvät institutionaaliset ratkaisut vahvistavat
unionin ulkoisen toiminnan johdonmukaisuutta.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että jos ulkosuhdehallinnolle
siirretään komission toimintoja, kuten valtioneuvoston
kannaksi todettu ulkosuhdepääosaston siirtäminen
soveltuvin osin, ulkosuhdehallinnon valmistelemien asioiden tiiviistä vuorovaikutuksesta
komission kollegiaaliseen valmisteluun pitää huolehtia.
Valtioneuvoston kannassa todetaan, että yhteisötoimivaltaan
kuuluvissa asioissa ulkosuhdehallinnon tehtävä voi
olla ainoastaan yhteensovittava. Tähän yhteensovittavaan
tehtävään sopii huonosti komission merkittävien
toimintojen siirtäminen osaksi ulkosuhdehallintoa. Ulkoasiainvaliokunta
pitää tärkeänä, että komission
toimintojen siirtäminen soveltuvin osin ulkosuhdehallintoon
ei heikennä komissiolle uskottua toimivaltaa yhteisöasioissa.
Yhteisökompetenssiin kuuluvissa ulkosuhteissa aloiteoikeuden
ja valmistelun tulee jatkossakin kuulua komissiolle.
Unionin edustustot
Ulkoasiainvaliokunta pitää johdonmukaisena, että komission
edustustot kolmansissa maissa muuttuvat unionin edustustoiksi ja
ne ottavat hoitoonsa puheenjohtajavaltiolle kuuluvat yhteiseen ulko-
ja turvallisuuspolitiikkaan kuuluvat tehtävät
ja niihin kuuluvan edustautumisen. Valtioneuvosto ei ota selvityksessään
vahvaa kantaa edustustojen järjestäytymiseen unionin
edustustoiksi. Valiokunnan mielestä pyrkimys turvata edustustojen
valmiudet hoitaa yhteisökompetenssiin kuuluvat tehtävät
on tärkeä, mutta se ei voi kohtuudella edellyttää valikoitujenkaan
komission omien edustustojen säilyttämistä.
Yhteisökompetenssiin kuuluvien asioiden valmistelun eheys
pitää järjestää muulla
tavoin kuin ylläpitämällä komission
omia, unionin edustustoista erillisiä edustustoja. Tarve
ylläpitää komission omia edustustoja
olisi osoitus ulkosuhdehallinnolle tarkoitetun tehtävän
epäonnistumisesta. Olennaisempi kysymys on se, miten unionin edustustojen
ohjinta ja toiminta yhteisökompetenssin alaan kuuluvissa
asioissa on käytännössä järjestetty.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että unionin edustustojen luominen tuo myös
konkreettisia hyötyjä unionin kansalaisille esimerkiksi
konsulipalvelujen muodossa. Ulkoasiainvaliokunta esittää,
että valtioneuvosto antaisi valiokunnalle sopivassa vaiheessa
selvityksen siitä, miten unionin edustustojen perustaminen vaikuttaa
Suomen omaan edustustoverkkoon. Unionin edustustojen perustaminen
antaa mahdollisuuden hakea toiminnallisia synergiaetuja ja uusia
toimintatapoja.
Ulkosuhdetyöryhmien puheenjohtajuus
Unionin ulkoministerin on perustuslaillisen sopimuksen nojalla
tarkoitus toimia ulkoasiainneuvoston puheenjohtajana ja hänen
edustajansa on tarkoitus toimia poliittisten ja turvallisuusasioiden
komitean puheenjohtajana. Ulkoasiainvaliokunta yhtyy valtioneuvoston
kantaan ulkosuhdetyöryhmien puheenjohtajuuden säilyttämisestä jäsenvaltioilla.
Tämä ilmentää parhaiten sitä ajatusta,
että neuvosto on vahvasta unionin ulkoasiainministerin
tehtävän perustamisesta huolimatta yhä ulkosuhdetoiminnassa
päätöksentekijänä — oli
kyseessä yhteisökompetenssiin, jaettuun toimivaltaan
tai hallitustenvälisyyteen kuuluva asia — ja unionin
ulkoministeri ja ulkosuhdehallinto ovat politiikan toimeenpanijoita.
On tärkeää, että valmistelussa
vakiintuu toimintamalli, jossa jäsenvaltioilla säilyy
keskeinen asema linjausten muodostamisessa ja toiminnan impulssien
antajana politiikan unionitason toimeenpanijoille ja valmistelijoille.
Unionin ulkoministerin ja neuvoston suhde on periaatteessa analoginen
yrityksen toimitusjohtajan ja hallituksen suhteelle — toimitusjohtaja
vastaa toimeenpanosta, hallitus tekee päätökset.
On tärkeää, että eri toimijoiden
roolit ovat selkeät.
Ulkosuhdehallinto muiden toimijoiden apuna
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, että ulkosuhdehallinnon
tulisi avustaa Eurooppa-neuvoston pysyvää puheenjohtajaa unionin
ulkoiseen edustukseen liittyvissä tehtävissä.
Tämä edesauttaisi unionin ulkoisen toiminnan johdonmukaisuutta.
Selkeyden ja johdonmukaisuuden takia on olennaista, että Eurooppa-neuvoston
pysyvälle puheenjohtajalle ei rakenneta ulkosuhteissa omaa
erillistä virkamiehistöään.
Ulkosuhdehallinnon henkilöstö
Tarkoituksena on, että ulkosuhdehallinto koostuisi
neuvoston pääsihteeristön, komission
toimivaltaisten yksiköiden ja jäsenvaltioiden
lähettämästä ulkoasiainhallinnon
henkilöstöstä. Ulkoasiainvaliokunta yhtyy
valtioneuvoston näkemykseen, että ennen henkilöstöä koskevien
tarkempien ratkaisujen tekemistä olisi perusteltua aluksi
määritellä ulkosuhdepalvelun tehtävät
ja unionin edustustojen asema ulkosuhdehallinnossa.
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen,
että ulkosuhdepalvelun henkilöstön osalta
tulisi varmistaa rotaatio eri tehtävien välillä ja
maantieteellisen tasapainon turvaaminen asianmukaisilla järjestelyillä.
Tehtävien määräaikaisuus edesauttaisi
sitä, että ulkosuhdehallinnosta muodostuu aito
ja avoin palveluorganisaatio, ei unionin toimielinten kanssa kilpaileva
valtakeskus. Maantieteellisen tasapainon säilyttämistä edesauttaisi
jäsenvaltioiden henkilöstön ns. sekondeeraaminen
eli valmisteluissa esillä ollut väliaikaisten
virkamiesten malli. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ulkosuhdehallinto järjestetään
tavalla, joka aikaansaa maantieteellisen tasapainon myös
hallinnon johtotehtävissä. Valiokunta painottaa,
että Suomen ulkoasiainhallinnon on valmistauduttava
aktiivisesti tarjoamaan henkilökuntaa Euroopan ulkosuhdehallintoon.
Ulkosuhdehallinnon valmistelutapa- ja aikataulu
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että unionin ulkosuhdehallinnon
jatkovalmistelu riippuu unionin ulkoasiainministerin tehtävästä osana
uuden perustuslaillisen sopimuksen voimaansaattamista. Ulkoasiainvaliokunta
pitää tärkeänä, että eduskunta
pidetään jatkossa ajan tasalla ulkosuhdehallintoa
koskevien valmistelujen etenemisestä ja Suomen kannoista.