Perustelut
Yleistä pakotteiden käytöstä ja
kohdistamisesta
Kansainvälisistä pakotteista on tullut tärkeä osa kansainvälisen
rauhan ja turvallisuuden ylläpitämiseen tähtäävää toimintaa.
Pakotteiden käyttö on lisääntynyt
kylmän sodan jälkeen. Euroopan unionilla (EU)
on tällä hetkellä voimassa kuuteentoista
valtioon tai aseelliseen ryhmään kohdistuvia pakotteita.
EU:n pakotteet perustuvat pääasiassa Yhdistyneiden
Kansakuntien (YK) asettamiin pakotteisiin, mutta EU on asettanut myös
omia pakotteita osana yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.
EU:n kolmansiin maihin kohdistamista pakotteista päätetään
yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan puitteissa. Pakotepolitiikkaa
koskeva poliittinen päätös tehdään
hallitusten välillä yksimielisesti joko yhteisenä kantana
tai yhteisenä toimintana. Niiltä osin kuin pakotepolitiikka
sisältää EY:n toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä,
ne pannaan täytäntöön EY:n perustamissopimuksen
60, 301 tai 308 artiklan nojalla. EY:n perustamissopimuksen mukaan
neuvosto toteuttaa tarpeelliset kiireelliset toimenpiteet määräenemmistöllä komission
ehdotuksesta. Nämä neuvoston asetukset ovat kaikilta
osiltaan jäsenmaita velvoittavia, ja niitä sovelletaan
sellaisenaan kaikissa jäsenmaissa. Pakotteiden toimeenpano
edellyttää kuitenkin myös kansallisia säännöksiä.
Näistä keskeinen on jäsenvaltion velvollisuus
määritellä asetuksen rikkomisesta määrättävät
seuraamukset.
YK:n ja EU:n pakotteet ovat perinteisesti kohdistuneet tiettyihin
kolmansiin valtioihin tai niiden alueella toimiviin aseellisiin
ryhmiin. Pakotteiden käyttöä on arvosteltu
tehottomuudesta ja sivullisille aiheutuvista vaikutuksista. Valiokunta
pitääkin perusteltuna, että YK:n turvallisuusneuvosto
ja EU ovat viime vuosina pyrkineet kohdistamaan pakotteita tarkemmin,
jotta pakotteiden vaikutusta voitaisiin tehostaa ja minimoida pakotteista
sivullisille aiheutuvia haittavaikutuksia. Valiokunta kiinnittää lisäksi
huomiota pakotteiden toimeenpanon tehostamiseen ja seurantaan myös
EU-maissa.
Pakotteiden kohteena olevien tahojen määrittäminen
ja oikeusturva
Turvallisuusneuvosto on ottanut yhä laajemmin käyttöön
finanssipakotteita, erityisesti varojen siirtoa koskevia kieltoja,
jolloin pakotteiden kohteena ovat viime kädessä yksittäiset
henkilöt ja tahot. YK:n turvallisuusneuvoston viimeisimpien
terrorisminvastaisten pakotepäätöslauselmien
määräykset ovat kohdistuneet yksittäisiin henkilöihin
ja tahoihin ilman, että päätöslauselmassa
viitataan mihinkään nimenomaiseen valtioon.
Menettely kohdistettaessa pakotepäätöksiä yksityisiin
henkilöihin ja tahoihin ei kuitenkaan ole ongelmatonta.
Turvallisuusneuvoston kokonaisvaltaisessa terrorismin vastaisessa
päätöslauselmassa 1373 (2001)
pakotteiden kohteiden määrittäminen on
jätetty päätettäväksi
täytäntöönpanovaiheessa. Tämä on
käytännössä varsin poikkeava
menettely, ja valiokunta haluaa kiinnittää huomiota
tässä yhteydessä yksityisiin henkilöihin
kohdistuvien pakotteiden asettamiseen liittyviin oikeusturvanäkökohtiin yleisemminkin,
vaikka ne eivät suoranaisesti liity kyseessä olevan
hallituksen esityksen sisältöön.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan pakotteiden kohteeksi
joutuvilla henkilöillä ei ole tehokasta oikeusturvakeinoa.
Valiokunta pitää tilannetta huolestuttavana. EU:n
omien pakotteiden osalta henkilöt voivat valittaa EY:n
tuomioistuimeen, ja näin on tapahtunut muun muassa EU:n
entisen Jugoslavian alueeseen kohdistuneiden pakotteiden osalta.
YK:n asettamien pakotteiden osalta ei ole olemassa oikeudellista
valituskeinoa. Ainoa keino on pyrkiä vaikuttamaan YK:n
kulloiseenkin pakotekomiteaan. Euroopan ihmisoikeussopimuksen määräykset edellyttävät,
että EU:n alueella olevilla henkilöillä on
käytettävissä tehokas oikeusturvakeino.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että Suomi toimii aktiivisesti kansainvälisissä yhteyksissä tuoden
esille pakotteiden asettamiseen ja toimeenpanoon liittyviä yksilön
oikeusturvanäkökohtia tilanteen selventämiseksi
ja ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi.
Nyt kyseessä olevassa asetuksessa N:o 2580 on valiokunnan
mielestä oikeansuuntaisesti pyritty muun muassa Suomen
hallituksen toimesta kiinnittämään huomiota
pakotteiden kohteeksi joutuneiden henkilöiden oikeusturvaan.
Esityksen mukaan päätöslauselman toimeenpanoa
koskevan asetuksen N:o 2580 2 artiklan 3 kohdan mukaan neuvosto
laatii yksimielisesti luettelon niistä henkilöistä,
ryhmistä ja yhteisöistä, joihin asetusta
sovelletaan. Yhteisen kannan 2001/931 1 artiklan 4 kohdan
mukaan luettelo laaditaan tarkkojen tietojen tai sellaisten asiaan
liittyvien seikkojen perusteella, jotka osoittavat, että toimivaltainen
viranomainen on tehnyt kyseisiä henkilöitä,
ryhmiä tai yhteisöjä koskevan päätöksen
luotettavan ja uskottavan todistusaineiston tai näytön
perusteella. Luetteloa laadittaessa on otettava huomioon yhteisen
kannan 1 artiklaan sisältyvät kriteerit ja määritelmät.
Luetteloon voidaan kuitenkin näistä kriteereistä riippumatta
lisätä henkilöitä, ryhmiä tai
yhteisöitä, joilla YK:n turvallisuusneuvosto on
todennut olevan yhteyksiä terrorismiin ja joille turvallisuusneuvosto
on määrännyt seuraamuksia. Luetteloon
joutunut voi valittaa EY:n ensimmäisen asteen tuomioistuimeen.
Neuvosto laati ensimmäisen luettelon 27 joulukuuta 2001 (2001/927/EY,
EYVL L 344, 28.12.2001, s. 83—84).
Pakotelain nykytila ja oikeusperustan muutos
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi eräiden Suomelle
Yhdistyneiden Kansakuntien ja Euroopan unionin jäsenenä kuuluvien
velvoitusten täyttämisestä annettua lakia
(659/1967). Tämä ns. pakotelaki valtuuttaa
valtioneuvoston antamaan tarkempia säännöksiä EU:n
yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan alaan kuuluvien, pääomien
liikkuvuutta, maksuja tai taloudellisten suhteiden keskeyttämistä tai
vähentämistä koskevien EY:n perustamissopimuksen
60 tai 301 artiklan nojalla annettavien asetusten täytäntöönpanosta.
Lakia ehdotetaan nyt muutettavaksi siten, että se koskisi
myös pääomien liikkuvuutta, maksuja ja
taloudellisten suhteiden keskeyttämistä koskevia
asetuksia, jotka on edellä mainittujen artiklojen lisäksi
annettu perustamissopimuksen 308 artiklan nojalla. Vastaavasti ehdotetaan
muutettavaksi myös säännöstelyrikosta
koskevan rikoslain määräystä niin,
että sen soveltaminen voitaisiin ulottaa 308 artiklan nojalla
annettujen asetusten rikkomiseen.
Saadun selvityksen mukaan kyseessä on asetusten toimeenpanon
kannalta lakitekninen muutos, joka on tullut ajankohtaiseksi terrorismin vastaisten
pakotteiden toimeenpanossa. Tavoitteena on täydentää Suomen
pakotelainsäädäntöä niin,
että se tarjoaa riittävän perustan EU:n
yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan alaan kuuluvien pakotteiden
täytäntöönpanemiselle. YK:n turvallisuusneuvosto
hyväksyi peruskirjan VII luvun nojalla syyskuussa kokonaisvaltaisen
päätöslauselman 1373 terrorismin ja sen
rahoituksen vastaisista toimista. Päätöslauselma
on kaikkia YK:n jäsenvaltioita sitova, ja sen sisältämät velvoitteet
on pantava täytäntöön kaikissa
jäsenmaissa. EU:n neuvoston asetuksen 2580 (2001), jolla
päätöslauselma 1373 pannaan täytäntöön, määräykset
poikkeavat EU:n aikaisemmin asettamista finanssipakotteista siinä,
että ne kohdistuvat suoraan yksittäisiin henkilöihin
ja tahoihin. On kuitenkin todettava, että myös
aikaisemmissa pakotteissa, jotka kohdistuivat kolmansiin maihin,
finanssipakotteet kohdistuivat viime kädessä yksityishenkilöihin
ja yhteisöihin.
EU:n pakotteiden asettamisen oikeusperustaa on kyseessä olevassa
asetuksessa laajennettu artiklaan 308, koska artiklat 60 ja 301
eivät sovellu pelkästään yksityisiin
kohdistuvien pakotteiden toimeenpanoon. Perustamissopimuksen artiklan
308 perusteella on mahdollista toimia silloin, kun toiminta tapahtuu
yhteisön toimivallan puitteissa ja perustamissopimuksessa
ei ole määräyksiä erityisistä toimivaltuuksista
sen suhteen. Näissä tapauksissa neuvosto tekee
päätökset yksimielisesti komission ehdotuksesta
Euroopan parlamenttia kuultuaan.
Koska EU:n asetus N:o 2580 on annettu perustamissopimuksen 60
ja 301 artiklan lisäksi 308 artiklan nojalla, pakoteasetusten
rikkomisen seuraamuksista ja mahdollisista tarkemmista säännöksistä ei
voida määrätä voimassa olevan
pakotelain nojalla. On nähtävissä, että myös jatkossa
tullaan hyväksymään finanssipakotteita,
jotka kohdistuvat kolmansien maiden sijasta yksittäisiin
henkilöihin ja tahoihin, ja artiklaa 308 tullaan käyttämään
60 ja 301 artiklan kanssa rinnakkaisena oikeusperustana myös
tulevaisuudessa. Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja
tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.