Irakin hyökättyä Kuwaitiin
elokuussa 1990 ja sen kieltäydyttyä Yhdistyneiden
Kansakuntien turvallisuusneuvoston päätöslauselman
mukaisesti vetäytymästä sieltä,
turvallisuusneuvosto hyväksyi 6.8.1990 YK:n peruskirjan
VII luvun nojalla päätöslauselman 661(1990)
Irakiin kohdistetuista kattavista talouspakotteista. Pakotteet,
jotka alkuvaiheessa kohdistuivat myös Irakin miehittämään
Kuwaitiin, ovat muodostuneet erityisesti yleisestä maastatuonti-
ja maastavientikiellosta ja tällaisen toiminnan edistämisestä, lentokiellosta
sekä kiellosta luovuttaa varoja Irakiin. Viimeksi mainitun
takia Irakin ulkomailla olevat varat ovat olleet jäädytettyinä.
Irakin vastaisia pakotteita on muutettu useaan otteeseen. Viime
vuosina tiettyjen, pääasiassa siviiliväestön
välttämättömiin tarpeisiin tarkoitettujen tuotteiden
toimittaminen Irakiin on ollut mahdollista ns. oil-for-food-ohjelman
puitteissa.
Pakotteet pantiin Suomessa täytäntöön 10.8.1990
voimaantulleella asetuksella Yhdistyneiden Kansakuntien turvallisuusneuvoston
Irakia koskevaan päätökseen perustuvien
velvoitusten täyttämisestä (680/1990).
Turvallisuusneuvoston pakotteisiin myöhemmin tehdyt muutokset
on Suomessa pantu voimaan 5.10.1990 annetulla asetuksen muutoksella
(903/1990), 15.3.1991 annetulla asetuksen muutoksella (522/1991),
16.4.1992 annetulla asetuksen muutoksella (337/1992), 31.1.1995
annetulla asetuksen muutoksella (131/1995), ja 30.12.1996
annetulla asetuksen muutoksella (1356/1996). Irakin vastaiset
talouspakotteet (pl. asevientikielto) on pantu täytäntöön
myös neuvoston asetuksella (EY) N:o 2465/1996
(muutos (EY) N:o 1346/2002).
Turvallisuusneuvosto hyväksyi 22.5.2003 päätöslauselman
1483(2003), jolla lakkautetaan välittömästi
Irakin vastaiset pakotteet, asevientikieltoa lukuunottamatta. Päätöslauselma
sisältää myös finanssipakotteiden
kaltaisia velvoitteita. Saddam Husseinin hallituksen ja sen toimielinten
ulkomailla olevat sekä hallinnon jäsenten, heidän
lähiomaistensa ja heidän puolestaan toimineiden
luonnollisten tai oikeudellisten henkilöiden ulkomaille
siirtämät varat ja taloudelliset resurssit tulee
jäädyttää ja siirtää päätöslauselmalla
perustettuun Irakin kehitysrahastoon. Lisäksi valtioiden
tulee kieltää Irakista laittomasti siirrettyjen
kulttuuriesineiden kauppa.
Päätöslauselman mukaiset talouspakotteet tullaan
normaalikäytännön mukaan panemaan täytäntöön
EU:n neuvoston yhteisellä kannalla sekä sitä toimeenpanevalla
neuvoston asetuksella, jonka rikkomisesta rangaistaan siten kuin eräiden
Suomelle Yhdistyneiden Kansakuntien ja Euroopan unionin jäsenenä kuuluvien
velvoitusten täyttämisestä annetussa
laissa (659/1967) ja rikoslaissa säädetään.
Vakiintuneen käytännön mukaisesti asevientikielto
tullaan panemaan täytäntöön
neuvoston yhteisellä kannalla ja puolustustarvikkeiden
maastavientiä ja kauttakuljetusta koskevan lain (242/1990)
nojalla.
Näin ollen asetus Yhdistyneiden Kansakuntien turvallisuusneuvoston
Irakia koskevaan päätökseen perustuvien
velvoitusten täyttämisestä on kumottava.
Asetus on tarkoitettu tulemaan voimaan 2.6.2003. Asetus on ilmoitettava
eräiden Suomelle Yhdistyneiden Kansakuntien ja Euroopan unionin
jäsenenä kuuluvien velvoitusten täyttämisestä annetun
lain 2 §:n mukaisesti eduskunnan tietoon, ja sillä on
mahdollisuus kumota se.
Edellä esitetyn perusteella esitetään,
että valtioneuvosto antaisi asetuksen Yhdistyneiden Kansakuntien
turvallisuusneuvoston Irakia koskevaan päätökseen
perustuvien velvoitusten täyttämisestä annetun
asetuksen kumoamisesta.