Perustelut
Jatkokirjelmässä käsitellään
yksinomaan palveludirektiiviehdotukseen sisältyviä verotusta
koskevia muotoiluja. Valtioneuvosto on ottanut alustavasti kantaa
direktiiviehdotukseen muulta osin viime vuoden keväällä eduskunnalle
toimittamassaan kirjelmässä. Suuri valiokunta
on antanut siitä sittemmin useiden erikoisvaliokuntien lausuntojen
pohjalta kootun kattavan lausuntonsa (SuVL 2/2004 vp).
Nyt käsiteltävä jatkokirjelmä perustuu
alkuperäisen direktiiviehdotuksen muokattuun, epäviralliseen
versioon, jossa on otettu huomioon komission ja jäsenmaiden
kesken työryhmävalmistelussa sovitut
selvennykset. Tarkoitus on, että komissio antaa korjatun
direktiiviehdotuksen virallisesti sitten, kun Euroopan parlamentti
saa ensimmäisen lukemisensa valmiiksi mahdollisesti tulevana
kesänä.
Ehdotetun sääntelyn lähtökohtana
on 2 artiklan mukaan se, että palveludirektiiviä ei
sovelleta verotusta koskeviin kysymyksiin lukuun ottamatta
14 ja 20 artiklassa säädettyä syrjintäkieltoa.
14 artiklassa viitataan syrjiviin vaatimuksiin, jotka perustuvat
suoraan tai epäsuorasti kansalaisuuteen tai yhtiön
kotipaikkaan. 20 artiklassa kielletään puolestaan
asettamasta palvelun vastaanottajalle sellaisia vaatimuksia, jotka rajoittavat
toisessa jäsenvaltiossa toimipaikan omaavan palveluntarjoajan
tuottamien palveluiden käyttöä.
Direktiivissä todettaisiin siis se, mikä on
jo käytännössä voimassa perustamissopimuksen
ja sen tulkinnasta syntyneen oikeuskäytännön
nojalla. Lisäksi, koska palveludirektiivi on luonteeltaan
yleisnormi, yhteisötason erityissääntely syrjäyttäisi
sen aina normihierarkkisesti ensisijaisena. Palveludirektiiviin
ei siis voitaisi vedota miltään osin esimerkiksi
nykyisin arvonlisäverotuksen tai valmisteverotuksen kaltaisissa
yhdenmukaistettua verotusta koskevissa kysymyksissä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että rajanveto palveludirektiivin ja verotuksen välillä on
edellä kuvatuilta osin mahdollisimman selkeä ja
kategorinen. Direktiiviehdotus ei toisi näin tulkiten mitään
lisää nykyiseen oikeustilaan eikä aiheuttaisi
tarpeetonta epävarmuutta esimerkiksi sen ja verotusta koskevien
erityissäännösten kumulatiivisen tulkinnan
vuoksi. Ehdotusta selkiinnyttää ratkaisevasti
myös se, että 2 artiklasta on poistettu viittaus,
jonka mukaan myös verotuksessa olisi tullut ottaa huomioon
ns. alkuperämaaperiaate.
Jatkokirjelmässä on tuotu esiin joitakin yksittäisiä kansallisen
lainsäädännön tarkistamistarpeita.
Niitä koskeva selvitystyö on vireillä,
eikä valiokunnalla ole tässä yhteydessä huomautettavaa
asiaan. Direktiiviehdotusta koskeva kannanmuodostus ei edellytä myöskään
koko verojärjestelmän yhteisöoikeudenmukaisuutta
koskevaa tarkastelua, kuten asiantuntijakuulemisessa on muun ohessa
esitetty. Siitä huolimatta valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että asian käsittelyn edetessä seurataan
huolellisesti sitä, mitä välillisiä paineita
tai vaikutuksia verojärjestelmään voi
heijastua.
Valiokunta toteaa lopuksi, ettei verotusta koskevilla ehdotuksilla
ole välitöntä vaikutusta sellaisiin asiantuntijakuulemisessa
esitettyihin kysymyksiin kuin lähetettyjen työntekijöiden
valvonta, rahapelitoiminnan asema tai yleishyödyllisten
yhteisöjen määrittely. Näihin
teemoihin on otettu perustellusti kantaa aikanaan suuren valiokunnan
lausunnossa. Suuri valiokunta on edellyttänyt lisäksi
monin osin, että direktiiviehdotuksen oikeusvaikutuksia
selvitetään ja että eduskunnalle annetaan
mahdollisuus ottaa kantaa ennen lopullisen päätöksen
tekoa. Valiokunta viittaa tältä osin suuren valiokunnan
lausuntoon eikä katso aiheelliseksi käsitellä näitä kysymyksiä tässä yhteydessä enempää.