Perustelut
         
         Yleistä
         
         Turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selonteko on jatkoa vuoden
            2004 selonteolle. Siinä arvioidaan Suomen turvallisuus-
            ja puolustuspolitiikkaa kokonaisvaltaisesti ja esitetään
            valtioneuvoston 2010-luvun loppupuolelle ulottuvat linjaukset.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta rajoittuu lausunnossaan selonteon käsittelyyn
            oman toimialansa näkökulmasta ja tarkastelee lähinnä valtiontalouteen
            liittyviä kysymyksiä. Valiokunta toteaa, että selonteko
            on linjannut määrärahatarpeet ainoastaan
            puolustusministeriön hallinnonalalle. Selonteon mukaiset
            toimenpiteet edellyttävät kuitenkin lisäresursseja
            muillekin sektoreille. Valiokunta on tarkastellut selonteon käsittelyn yhteydessä
            myös
            valtioneuvoston selontekoa valtiontalouden kehyksistä vuosille
            2010—2013. 
         
         
         Puolustusministeriön hallinnonala
         
         Suomen puolustus perustuu edelleen yleiseen asevelvollisuuteen
            ja koko maan kattavaan alueelliseen puolustukseen. Sodan
            ajan joukkojen määrää, 350 000:ta
            henkilöä, vähennetään pitkällä aikavälillä ottaen
            huomioon turvallisuusympäristössä tapahtuvat
            muutokset, käytössä olevat resurssit,
            ikäluokkien pieneneminen ja materiaalin vanheneminen. Puolustusvoimien
            kehittämisen painopiste siirtyy nykyisestä ilmapuolustuksesta
            vuoden 2012 alussa maavoimien alueellisten joukkojen ja vuoden 2016
            jälkeen maavoimien operatiivisten joukkojen kehittämiseen. 
         
         
         Selonteon mukaan puolustuskyvyn ylläpidon,
            kehittämisen ja käytön tavoitteet ovat saavutettavissa
            vuoden 2008 puolustuksen kokonaisrahoituksen reaalitasolla, jossa
            otetaan huomioon puolustusmateriaalin kallistuminen. 
         
         
         Selonteossa todetaan, että vuotuinen hinta- ja kustannustasomuutos
            katetaan täysimääräisesti. Valiokunnan
            saaman selvityksen perusteella puolustusvoimien toimintamenojen
            (mom. 27.10.01) ja sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenojen
            (mom. 27.30.20) osalta hintatasotarkistus tehdään
            elinkustannusindeksin kehitystä vastaavasti. Puolustusmateriaalihankintojen
            (mom. 27.30.18) osalta hintatasotarkistus tehdään
            teollisuuden tuottajahintaindeksin alaerän DK
            (koneiden ja laitteiden valmistus) kehitystä vastaavasti.
            Ennakollisen korotuksen suuruus on molemmissa laskentatavoissa
            1,5 prosenttia. Kun lopullinen tieto indeksien kehityksestä saadaan,
            tehdään tarvittavat korjaukset. Laskennan peruslähtökohtana käytetään
            indeksien vuoden 2007 vuosikeskiarvoja. Myös jatkossa hintatasotarkistus
            tehdään vuoden keskimääräisen
            hintakehityksen mukaisesti käyttäen indeksien
            vuosikeskiarvoja.
         
         
         Selonteon mukaan vuonna 2011 puolustusbudjettiin tehdään
            indeksitarkastuksen lisäksi kahden prosentin tasokorotus.
            Menoja lisätään kahdella prosentilla
            edellisen vuoden puolustusministeriön hallinnonalan kehykseen
            luettavien menojen yhteismäärästä,
            ja reaalitason säilyttämiseksi tähän
            lisäykseen tehdään vuosittain kahden
            prosentin korotus. Käytännössä tämä tarkoittaa
            noin 50 miljoonan euron tasokorotusta. 
         
         
         Valtion omaisuuden arvon turvaamiseksi tehtävä toimitilojen
            kunnossapidon tason nosto on tarkoitus kattaa tulevissa puolustusbudjeteissa, mikäli
            toimitilojen omistaja ei vastaa näistä kustannuksista.
            Tästä aiheutuu 9—10 miljoonan euron vuotuiset
            menot. Kunnossapidon tehostamiseen tarvittava lisärahoitus
            on osa puolustushallinnon kiinteistöuudistuksen rahoitusvajetta, josta
            tulee sopia pikaisesti puolustusministeriön ja valtiovarainministeriön
            välillä. Kiinteistöuudistuksen
            rahoitusvaje ei sisälly kahden prosentin tasokorotukseen. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että olemme lähestymässä vaihetta,
            jossa rahoituksen näkökulmasta ja sen pakottamana
            puolustusjärjestelmämme perusteet nousevat tarkasteluun.
            Hallittu ylläpito ja kehittäminen ei ole mahdollista
            ilman osoitettua tasokorotusta, jota on suunniteltu käytettäväksi mm.
            alueellisten joukkojen kehittämiseen. Valiokunta pitää kahden
            prosentin korotusta perusteltuna puolustusvoimien kehittämisen
            kannalta. Myös valtiontalouden kehyspäätöksessä on otettu
            huomioon selonteon linjaamat puolustushallinnon määrärahalisäykset. 
         
         
         Jos rahoituksen taso jää alle esitetyn esimerkiksi
            globaalin talous- ja finanssikriisin vaikutuksesta, puolustushallinnon
            tulee arvioida puolustusmenoja tasapainoisen kokonaisuuden varmistamiseksi
            selvittämällä laajasti erilaiset vaihtoehdot.
            Valiokunta pitää välttämättömänä yleisen
            asevelvollisuuden ja koko maan puolustamisen säilyttämistä sekä niitä edellyttävän
            varuskuntarakenteen turvaamista.
         
         
         Valiokunta painottaa, että uskottavan ja ajanmukaisen
            suorituskyvyn varmistaminen edellyttää budjetin
            sisäistä tasapainoa, jossa budjetti jakaantuu
            tasaisesti: kolmannes materiaalihankintoihin, kolmannes henkilöstömenoihin
            ja kolmannes toimintaan. Valiokunta pitää lisäksi aiempien
            kannanottojensa tavoin tärkeänä, että huoltovarmuuden
            turvaamiseksi tulee pyrkiä ohjaamaan hankintalainsäädännön
            antamien mahdollisuuksien puitteissa vähintään
            puolet hankintamäärärahoista kotimaassa
            toimivalle teollisuudelle. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että puolustusmateriaalin nopea
            hinnannousu, tekninen kehitys ja saatavuus sekä riippuvuus
            kansainvälisestä huoltovarmuudesta edellyttävät
            puolustuskyvyn kehittämisessä kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä sekä riittäviä
            resursseja.
            Kansainvälisellä verkottumisella mahdollistetaan
            avun antaminen ja vastaanottaminen, osallistuminen kriisinhallintaan,
            materiaalihankintojen kustannustehokkuus sekä huoltovalmiuden
            tehostaminen. Suomelle on erittäin tärkeää olla
            mukana eurooppalaisessa yhteistyössä ja Euroopan
            puolustusviraston hankkeissa.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota erityisesti pohjoismaisen
            yhteistyön kehittämiseen. Sen avulla voidaan löytää säästöjä ja
            tehokkuutta tuottavia ja turvallisuutta lisääviä yhteistyömuotoja
            ja -hankkeita. Tämä heijastuu mahdollisesti myös
            puolustustarvikkeiden hankintoihin ja vaikuttanee Pohjoismaiden
            puolustus- ja turvallisuusteollisuuteen. Valiokunta pitää tästäkin
            näkökulmasta tärkeänä riittävää panostusta
            tutkimus- ja kehittämistoimintaan sekä muutenkin kotimaisen
            puolustusteollisuuden kilpailukyvyn vahvistamista puolustus- ja
            turvallisuusteollisuusstrategian mukaisesti.
         
         
         Selonteon mukaan puolustusvoimien henkilöstömäärä on
            tarkoitus pitää noin 15 000 henkilön
            tasolla. Hallinnonalan kehittämisessä otetaan
            huomioon valtioneuvoston tuottavuusohjelmaan liittyvät
            tavoitteet, mutta ne eivät saa heikentää puolustusvoimien
            ydintoimintoja. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tuottavuusohjelmissa
            linjattu 13 789 henkilötyövuoden taso
            voidaan saavuttaa esimerkiksi ottamalla käyttöön
            uusia kumppanuusohjelmia. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ilmeni
            myös, että puolustushallinnossa jo toteutetuilla
            kumppanuusohjelmilla on hillitty henkilöstökustannusten
            nousua, mutta arvioidun suuruisia kustannussäästöjä ei
            ole syntynyt. Merkittäväksi uudeksi haasteeksi
            on sen sijaan tullut henkilökunnan keskuudessa vallitseva
            epävarmuuden tunne. Valiokunta on huolissaan syntyneestä tilanteesta
            ja myös valittujen kumppaneiden tulevasta hinnoittelupolitiikasta
            sekä sen mahdollisesti aiheuttamista kustannuspaineista
            tulevina vuosina.
         
         
         Selonteossa on mainittu myös vapaaehtoisen maanpuolustuksen
            kehittäminen ja Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen merkitys
            koulutuksen tarjoajana. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen lakisääteisten tehtävien
            (556/2007) hoitaminen turvataan ja vapaaehtoisten maanpuolustusjärjestöjen
            tuki pidetään vähintään
            sillä tasolla, jolle eduskunta on sen budjettimietinnössään
            (VaVM 33/2008 vp) korottanut,
            ja toteaa, ettei korotusta valiokunnan saaman selvityksen perusteella
            ole otettu huomioon kehysselonteossa.
         
         
         Kriisinhallinta
         
         Selonteon mukaan Suomi vahvistaa osallistumistaan kansainväliseen
            kriisinhallintaan rauhan, turvallisuuden, kehityksen sekä ihmisoikeuksien
            kunnioittamisen edistämiseksi ja kriisinhallintaan osoitetaan
            riittävät taloudelliset, materiaaliset ja henkilöstövoimavarat.
         
         
         Sotilaalliseen kriisinhallintaan käytettäviä määrärahoja
            nostetaan kohonneiden kustannusten vuoksi asteittain nykyisestä noin
            120 miljoonasta eurosta 150 miljoonaan euroon. Sotilaallisen kriisinhallinnan
            kustannukset jakaantuvat ulkoasiainministeriön ja puolustusministeriön hallinnonalojen
            pääluokkiin. Puolustusministeriön osalta
            määrärahojen lisäys sisältyy
            hallinnonalan kahden prosentin vuosittaiseen korotukseen. Määrärahan
            puitteissa on realistista, että sotilaallisessa kriisinhallinnassa
            luovutaan 1 000 henkilön tavoitteesta ja siirrytään
            nykyiseen 700—800 rauhanturvaajan tasoon.
         
         
         Siviilikriisinhallintaoperaatioissa palvelevien suomalaisten
            asiantuntijoiden määrää on tarkoitus
            kasvattaa huomattavasti nykyisestä suunnittelun pohjana
            olevasta 150 henkilöstä. Valiokunta painottaa,
            että asiantuntijoiden kustannukset nousivat selvästi
            jo vuonna 2008, mikä aiheutui mm. suuremmista varustekustannuksista
            ja korkeammissa tehtävissä olevien asiantuntijoiden
            suuremmista palkkauskuluista. Vuonna 2009 käytössä olevan
            määrärahan arvioidaan siten
            riittävän vain noin 130 asiantuntijan kustannusten
            kattamiseen.
         
         
         Kriisinhallintakeskus vastaa siviilikriisinhallinnan kotimaan
            valmiuksien kehittämisestä ja ylläpitämisestä.
            Nykyisillä resursseilla toimintaa ei ole valiokunnan saaman
            selvityksen perusteella mahdollista kehittää ja
            laajentaa. Toimintojen vahvistamisen ja keskuksen henkilökunnan
            kasvun myötä myös käytössä olevat
            tilat ovat käyneet riittämättömiksi. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että kehyspäätöksessä on mainittu,
            että sotilaalliseen ja siviilikriisinhallintaan
            varataan riittävän suuruinen määräraha
            käyttösuunnitelman ns. varalla-kohtaan. Valiokunta
            korostaa, että selonteon siviilikriisinhallintaan osallistumistavoitteen
            saavuttaminen edellyttää selvää määrärahojen
            lisäämistä sekä asiantuntijoiden
            lähettämiseen että siviilikriisinhallinnan
            kotimaan valmiuksien kehittämiseen. 
         
         
         Kehitysyhteistyö
         
         Turvallisuuspoliittiset haasteet kytkeytyvät usein
            kehitysongelmiin, kuten köyhyyteen ja eriarvoisuuteen,
            sekä muihin puutteisiin ihmisoikeuksien, demokratian
            ja oikeusvaltion alalla. Yhteiskunnallisen vakauden järkkyminen
            altistaa erityisesti toimintakyvyttömiä valtioita
            poliittis-taloudellisille jännitteille, jotka saattavat purkautua
            väkivaltaisuuksina.
         
         
         Valiokunta pitää myönteisenä,
            että selonteossa on kiinnitetty huomiota kriisinhallinnan
            ja kehitysyhteistyön koherenssiin siten, että henkilöresurssit
            ja rahoitusmahdollisuudet palvelevat kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan
            tarpeita. Kokonaisvaltainen lähestymistapa edellyttää kansallisen
            suunnittelun, koordinoinnin ja resursoinnin tiivistä yhteensovittamista.
         
         
         Valtioneuvoston kehyspäätöksessä on
            varauduttu varsinaisen kehitysyhteistyön määrärahojen
            kasvuun siten, että määrärahat
            ovat 798 miljoonaa euroa vuonna 2010 (BKTL-taso 0,55 %) ja
            906 miljoonaa euroa vuonna 2011 (0,58 %). Vuosien 2012
            ja 2013 osalta on tehty tekninen oletus siitä, että kehitysapu
            nousee samaa vauhtia kuin bruttokansantulo. Valiokunta on tyytyväinen,
            että kehitysyhteistyömenot täyttävät Suomen
            sitoumukset vuonna 2010, ja pitää tärkeänä,
            että Suomi pitää kiinni myös
            sitoumuksestaan nostaa kehitysyhteistyömenot 0,7 prosenttiin
            bruttokansantulosta vuonna 2015. 
         
         
         Yhteiskunnan toiminnan turvaaminen
         
         Selonteon toimintalinjauksessa on aiempaa korostuneemmin painotettu
            yhteiskunnan, talouden ja infrastruktuurin turvaamista. Linjaukset tukevat
            valtioneuvoston päätöksessä 21.8.2008 asetettujen
            huoltovarmuustavoitteiden toteutumista. 
         
         
         Globaali talouskehitys on merkinnyt talouden toiminnan tehostumista,
            mutta samalla keskeiset riippuvuudet ovat lisääntyneet
            ja alttius erilaisille häiriöille ja taloudellisille
            kriiseille on kasvanut. Kriittisten toimintojen riippuvuus tieto-
            ja viestintäverkoista lisää teknistyneen
            yhteiskunnan haavoittuvuutta. Varautuminen on ulotettava yli kansallisten
            rajojen, ja huoltovarmuuteen liittyvää kansainvälistä yhteistyötä on sen
            vuoksi kehitettävä.
         
         
         Talouden toiminnan häiriöihin voidaan varautua
            etukäteen ylläpitämällä julkisen
            talouden rahoitusasema riittävän vahvana. Julkisen
            talouden alhaisen velkaantuneisuuden merkitys korostuu erityisesti
            poikkeusoloissa. Valiokunta korostaa, että valtion velanhoidossa
            ja kassanhallinnassa on varauduttava yllättävienkin
            häiriöiden mahdollisuuteen. Selonteko
            linjaa, että lähtökohtaisesti varautumiseen
            käytettävät taloudelliset voimavarat
            on mitoitettava valtioneuvoston hyväksymien valtiontalouden
            kehysten mukaisesti. Tarvittavat lisäresurssit osoitetaan
            ensisijaisesti kohdentamalla hallinnonalan määrärahoja
            uudelleen.
         
         
         Kansainvälisessä vertailussa Suomen huoltovarmuus
            on hyvin järjestetty. Sen haasteita ovat kuitenkin mm.
            riippuvuus tuontienergiasta sekä kriittisen infrastruktuurin
            ja tuotannon sekä palveluiden siirtyminen ulkomaiseen määräysvaltaan.
            Valiokunta korostaa, että kriittisen infrastruktuurin ja
            tuotannon varmistaminen sekä sotilaallisen maanpuolustuksen
            tarpeet saattavat edellyttää valtion määräysvallan
            tai omistuksen säilyttämistä strategisesti
            tärkeissä yhtiöissä.
         
         
         Valiokunta muistuttaa lisäksi siitä, että myös julkisen
            hallinnon verkkoturvallisuus lisää huoltovarmuuttamme,
            ja pitää myönteisenä, että kehyspäätöksessä varaudutaan
            julkisen hallinnon verkkoturvallisuuden edistämisen käyttömenoihin
            yhteensä 10 miljoonalla eurolla vuonna 2012 ja 8 miljoonalla
            eurolla vuonna 2013.
         
         
         Terrorismin ja kansainvälisen järjestäytyneen
            rikollisuuden torjunta
         
         
         Yhteiskunnan toiminnan turvaamiseen liittyy kiinteästi
            terrorismin ja kansainvälisen järjestäytyneen
            rikollisuuden torjunta. Selonteossa on nostettu tässä yhteydessä esiin
            erityisesti viranomaisyhteistyön tehostamistarve. Poliisin,
            Rajavartiolaitoksen, tullin sekä puolustusvoimien valmiutta
            ja yhteistyötä samoin kuin kansainvälistä yhteistoimintaa
            kehitetään siten, että viranomaisilla
            on nopea valmius torjua mahdollinen terrori-isku jo sen valmisteluvaiheessa.
         
         
         Jotta kansainväliseen järjestäytyneeseen
            rikollisuuteen voidaan puuttua, se edellyttää ajantasaista
            ja tarkkaa kokonaiskuvaa rikollisuudesta niin kansallisella kuin
            kansainväliselläkin tasolla. Merkittävä rooli
            järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa on poliisin,
            tullin ja Rajavartiolaitoksen PTR-toiminnolla. Niin järjestäytyneen
            rikollisuuden kuin terrorisminkin torjunnassa keskeistä on
            järjestelmällinen tiedustelu, tietolähdetoiminta
            sekä teknisten tiedonhankintamenetelmien ja tietoverkkojen
            laaja-alainen hyödyntäminen. Valiokunta korostaa
            tässä yhteydessä myös
            Prümin sopimuksen tärkeää merkitystä. 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan poliisi tarvitsee sille
            turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa määriteltyjen
            tehtävien täyttämiseen vähintään
            10 miljoonan euron lisärahoituksen ja poikkeamisen samalla
            myös tuottavuusohjelman tavoitteista. Ensisijaisesti lisäresursseja
            tarvitaan järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan,
            suojelupoliisin terrorismintorjunnan tehostamiseen sekä todistajansuojeluun ja
            viranomaisuhkien torjuntaan. Henkilötyövoimaa
            ei voida kuitenkaan kompensoida yksistään välineillä ja
            ohjelmistoilla, vaan yhteistoiminta vaatii myös kohdennettua
            henkilöstöresurssien lisäämistä.
         
         
         Rajaturvallisuus
         
         Selonteon mukaan Suomen päämääränä on
            säilyttää hyvä rajaturvallisuustilanne.
            Rajavartiolaitoksen joukkojen sotilaallisen suorituskyvyn kehittäminen
            toteutetaan yhteistoiminnassa puolustusvoimien kanssa, ja kehittäminen
            rahoitetaan puolustusbudjetista. Tämä mahdollistaa
            Rajavartiolaitoksen joukkojen kehittämisen sille määriteltyjä tehtäviä vastaavasti.
            Selonteossa ei ole käsitelty Rajavartiolaitoksen resursseja
            määriteltyjen muiden tehtävien osalta. 
         
         
          Valtiontalouden kehysselonteko edellyttää, että Rajavartiolaitoksen
            toimintamenojen 13 miljoonan euron määrärahavajeen
            kattamiseksi henkilöstön määrää on
            vähennettävä 200 henkilötyövuodella
            vuoden 2009 tasosta. Toimenpiteellä pystyttäisiin
            huolehtimaan siitä, että valtakunnallisilla painopistealueilla
            on käytettävissä riittävät
            määrärahat rajaturvallisuuden ja meripelastuksen
            ylläpitämiseen ja tekniikan uudistamiseksi tarvittaviin
            investointeihin. 
         
         
         Valiokunta muistuttaa, että Suomen rajavalvonnan ja
            rajatilanteiden hallinnan vaatimuksia lisää se,
            että Venäjä on vähentänyt
            Suomen vastaisella rajalla henkilöstöä ja
            rajavartioasemia. Valiokunta on huolissaan siitä, että selonteon linjaukset
            eivät toteudu, vaan Rajavartiolaitoksen läsnäolo
            harvaan asutuilla alueilla vähenee, rajatarkastusten turvallisuus
            ja sujuvuus heikkenevät sekä terrorismintorjuntaan
            liittyvän suorituskyvyn kehittäminen hidastuu.
            Valiokunta pitää rajaturvallisuuden kannalta merkittävänä myös
            riittävää panostusta lähialueyhteistyöhön.
         
         
         Valiokunta korostaa, että yhteiskunnan toiminnan turvaamiseksi
            tulee huolehtia sekä sisäisestä että ulkoisesta
            turvallisuudesta. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että selonteossa linjattuihin
            toimiin osoitetaan myös riittävät taloudelliset
            resurssit.