Perustelut
Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä jäljempänä selostetuin
tarkennuksin.
Esityksen tausta
Kuluvan vuoden alusta voimaan tulleella lailla korotettiin takautuvasti
vuoden 2008 alusta lukien ammattimaiselle maatalouden
harjoittajalle palautettavaa kevyen ja raskaan polttoöljyn sekä sähkön
hintaan sisältyvän valmisteveron määrää.
Korotusten maksaminen edellyttää EU:n komission
hyväksyntää, koska verojen palauttaminen
voi olla valtiontukea. Korotuksista ilmoitettiin komissiolle 19
päivänä marraskuuta 2008. Komissio totesi,
että tuki ei täytä maa- ja metsätalousalan
valtiontukia koskevien suuntaviivojen sitä edellytystä,
jonka mukaan tukea voidaan myöntää ainoastaan
toimiin tai palveluihin, jotka on toteutettu tai vastaanotettu sen
jälkeen, kun komissio on todennut sen perustamissopimuksen
edellytysten mukaiseksi. Komission 29 päivänä toukokuuta
2009 antaman päätöksen mukaan puheena
oleva tuki, joka myönnetään komission
päätöksen jälkeen käytetyistä energiatuotteista,
on perustamissopimuksen mukainen.
Hallitus esittää korotusten palautusten rajoittamista
komission päätöksen mukaisesti. Vuonna
2009 ennen 1. päivää kesäkuuta
2009 ja mainittuna päivänä tai sen jälkeen
kulutetut energiatuotteet määriteltäisiin
ehdotuksen mukaan laskennallisesti, koska palautusten hakijoiden
ei voida edellyttää seuranneen energiatuotteiden kulutusta
päiväkohtaisesti. Palautusta olisi haettava viimeistään
30 päivänä huhtikuuta 2010.
Valiokunnan arvio
Valiokunta pitää esitystä perusteltuna
ja palautusmenettelyyn liittyviä ratkaisuja tarkoituksenmukaisina.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota hallituksen
esitykseen sisältyvän ensimmäisen lakiehdotuksen
4 momenttiin, joka esitetyssä muodossaan voisi johtaa siihen,
että korotettuun palautukseen muutoin oikeutetut voisivat
tilikauden muutoksen yhteydessä jäädä vaille
korotettua palautusta. Yhteisö tai yhteisetuus,
jonka tilikausi päättyy 1. päivän tammikuuta
ja 31. päivän toukokuuta 2009 välisenä aikana,
ei olisi oikeutettu palautukseen verovuonna 2009 käyttämästään
polttoöljystä tai sähköstä.
Oikeus saada korotettua palautusta koko verovuodelta 2009
riippuisi siten siitä, onko verovelvollisen tilikausi päättynyt
ennen 1. päivää kesäkuuta 2009.
Kun verovuodella energiatuotteiden valmisteverotuksessa tarkoitetaan
sitä verovuotta tai niitä verovuosia, jotka ovat
päättyneet kalenterivuoden aikana, mainittu 4
momentti merkitsisi seuraavaa: jos yhteisöllä tai yhteisetuudella,
jolla kalenterivuoden 2009 aikana päättyy
kaksi tilikautta, joista aiempi on päättynyt 31
päivänä toukokuuta tai aiemmin ja myöhempi
esimerkiksi 31 päivänä joulukuuta 2009,
se ei olisi oikeutettu korotettuun palautukseen myöskään
jälkimmäisen tilikauden osalta. Valtiovarainvaliokunnan
saaman selvityksen mukaan tällaista lopputulosta ei ole
tarkoitettu, eikä se valtiovarainvaliokunnan käsityksen
mukaan olisikaan perusteltua.
Mainitusta syystä valiokunta ehdottaa mainittua 4 momenttia
muutettavaksi siten, että yhteisön tai yhteisetuuden
oikeus korotettuun palautukseen riippuisi siitä, onko yhtiön verovuosi päättynyt
1. päivän tammikuuta 2009 ja 31. päivän
toukokuuta 2009 välisenä aikana. Muutos merkitsee
sitä, että jos yhtiöllä tai
yhteisetuudella päättyy kalenterivuoden 2009 aikana
toinenkin tilikausi, se olisi oikeutettu korotettuun palautukseen
31. päivän toukokuuta 2009 jälkeen käytetyistä energiatuotteista,
ja palautuksen määrä tällöin
määritettäisiin laskennallisesti 3 momentin
mukaisesti.