Perustelut
Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Hallituksen esityksessä on kaksi erillistä asiakysymystä,
toisaalta seurakuntien verotuottomenetyksen kompensointi
ja sen vaikutukset yhteisöveron jako-osuuksiin sekä teknisempi
kysymys muita kuin yhteisöveroja koskevien ennakonpalautusten
maksuajankohdasta.
Seurakuntien verotuottomenetyksen kompensointi.
Yhteisöveron jako-osuudet säädettiin moninaisten
muutosten jälkeen pysyviksi vuonna 2002 (laki 1163/2002 — HE
123/2002 vp), ja niitä sovellettiin pysyvässä muodossa
ensimmäisen kerran vuonna 2003. Nyt ehdotettu seurakuntien
jako-osuuden korotus 0,1 prosenttiyksiköllä on
tästä erillinen esitys, jolla pyritään lieventämään
sitä verotuottomenetystä, joka seurakunnille
aiheutuu tuloverolakiin ehdotetuista muutoksista.
Ehdotettu korotus kattaa valiokunnan saaman selvityksen mukaan
noin 23 prosenttia seurakuntien verotuottomenetyksistä,
yhteensä arviolta 22 miljoonasta eurosta. Täysi
kompensaatio edellyttäisi Kirkkohallituksen mukaan seurakunnille
tulevan jako-osuuden korotusta 2,12 prosenttiyksiköllä.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota seurakuntien asemaan
käsitellessään viime keväänä annettua
hallituksen esitystä tuloverolain muuttamisesta (VaVM 6/2003
vp — HE 10/2003 vp). Valiokunta piti tärkeänä sitä,
että seurakuntia kohdellaan tasavertaisesti kuntien kanssa
ja että veroperusteiden muutoksen vaikutus seurakuntatalouteen
olisi neutraali.
Hallitusohjelmassa on sovittu verotulomenetysten korvaamisesta
täysimääräisesti kuntien osalta.
Seurakuntien asema on siten erillispäätösten
varassa. Hallitusohjelmassa on sovittu lisäksi myös
siitä, että yhteisöveron asema tutkitaan
osana kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän
kokonaisselvitystä.
Valiokunta pitää hyvänä sitä,
että veroperusteiden muutosten vaikutuksia seurakuntien
talouteen on nyt esitetty kompensoitavaksi. Seurakuntien
asemaa on kuitenkin perusteltua tarkastella uudelleen samassa yhteydessä,
kun kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän
kehittämisestä tehdään päätöksiä.
Muita kuin yhteisöveroja koskevien ennakonpalautusten
maksuajankohta.
Hallitus esittää nykyisen tilityskäytännön
säätämistä pysyväksi, koska
henkilöverotuksessa ei ole mahdollisuuksia siirtyä porrastettuihin
valmistumisaikoihin vielä lähivuosina.
Valiokunta pitää esitystä perusteltuna
ja katsoo Suomen Kuntaliiton tavoin, että tilityskäytäntöä tulee
tarkastella uudestaan siinä yhteydessä, kun verotuksen
valmistumisaikaa koskevia säännöksiä aikanaan
uudistetaan.
Kuntien asema.
Valiokunta on tarkastellut asian käsittelyn yhteydessä jossain
määrin myös kysymystä yhteisöveron
merkityksestä kuntataloudelle ja yksittäisille
kunnille. Valiokunta on kuullut erikseen myös Helsingin
kaupunkia, johon yhteisöveron jako-osuuksiin viime vuosina
tehdyt muutokset ovat heijastuneet kuntataloutta merkittävästi
heikentävällä tavalla.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sisäasiainministeriö on
asettanut 11.6.2003 johtoryhmän sekä valmistelevan
työryhmän selvittämään
kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän
uudistamista. Tässä yhteydessä myös
Helsingin asema on selvityksen kohteena.
Valiokunta pitää vireillepantua selvitystyötä perusteltuna
ja tarpeellisena. Valiokunta korostaa lisäksi sitä perustuslakivaliokunnan
kannanottoa, jonka mukaan perustuslaissa turvattu asukkaiden itsehallinto
on suojattu kussakin kunnassa. Perustuslain kannalta ei
siten riitä, että asiaa tarkastellaan valtion
ja kuntien välillä kokonaisuuden tasolla (PeVL 41/2002
vp). Valiokunta pitää tärkeänä myös
sitä näkökohtaa, että samalla,
kun kuntien tehtävistä ja velvoitteista säädetään
lailla, on myös huolehdittava siitä, että kunnilla
on tosiasialliset edellytykset suoriutua tehtävistään
(PeVM 25/1994 vp).