Perustelut
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Esityksen tarkoituksena on rajoittaa palkansaajalle maksettavien
verovapaiden kilometrikorvausten enimmäismäärään
sisältyvää ylikompensaatiota vaiheittain
ensi vuoden alusta. Korvausten laskentatapa ja vahvistamismenettelyValtion
työmarkkinalaitos laskisi siten edelleen vuosittain kilometrikorvauksen
enimmäismäärän, mutta Verohallinto
vähentäisi kaavamaisen yksityisajojen osuuden
vahvistaessaan verovapaiden korvausten enimmäismääriä. säilyisivät
sinänsä ennallaan, mutta verovapaata
enimmäismäärää on tarkoitus
leikata jatkossa kaavamaisesti yksityisajojen perusteella.
Kaavamainen vähennys olisi ensi vuoden alusta 5 prosenttia
Valtion työmarkkinalaitoksen vuosittain laskemasta kilometrikorvauksen enimmäismäärästä.
Sen lisäksi käyttöön on tarkoitus
ottaa toinen, alempi korvaustaso paljon ajavia varten. Sitä sovellettaisiin
siltä osin kuin työmatkasta korvattavia ajoja
on yli 15 000 kilometriä vuodessa. Verohallinto
vahvistaisi verosta vapaaksi määräksi
tältä osin 55 prosenttia Valtion työmarkkinalaitoksen
laskemasta korvaustasosta. Tämä muutos
tulisi voimaan vuoden 2014 alusta.
Yleinen 5 prosentin vähennys merkitsisi esimerkiksi
kuluvan vuoden 2012 korvaustasossa 2 sentin leikkausta
45 sentistä 43 senttiin kilometriltä. Alempi korvaustaso
oikeuttaisi vastaavasti korvaamaan tänä vuonna
yli 15 000 kilometriä ylittävistä työmatkoista
verovapaasti 25 senttiä kilometriltä. Määrä kattaa
keskimääräiset muuttuvat kustannukset
kokonaan sekä lisäksi auton hankintaan sidotun
pääoman kustannusten laskennallisen osuuden.
Vastaavaa leikkausta esitetään myös
yksityisten liikkeen- ja ammatinharjoittajien sekä maatalouden
harjoittajien verotukseen. Se pienentäisi siten
sitä lisävähennystä, jonka liikkeen-
ja ammatinharjoittajat ja maatalouden harjoittajat voivat tehdä omalla
autolla suoritetuista työmatkoista todellisten
menojen lisäksiLisävähennys määräytyy
Verohallinnon vahvistaman verovapaan kilometrikorvauksen enimmäismäärän
ja liikkeen- tai ammatinharjoittajan tai maatalouden harjoittajan
työajosta aiheutuneiden menojen erotuksena.. Lisävähennyksen
tarkoituksena on ollut saattaa eri verovelvollisryhmät
keskenään yhdenvertaiseen asemaan.
Esityksen lähtökohdista
Esityksen lähtökohta on siis se, että Verohallinnon
vuosittain vahvistamien verovapaiden kilometrikorvausten enimmäismäärään
sisältyy nykyisin ylikompensaatiota eli tulon hankkimisesta
aiheutuneiden todellisten kustannusten ylittävää osuutta.
Tämä taas johtuu siitä, että korvauksen
laskentaperusteisiin sisältyvissä kiinteissä kustannuksissa
ei ole otettu huomioon lainkaan yksityisajojen osuutta.
Kiinteät kustannuksetKiinteinä kustannuksina
otetaan huomioon vuotuinen poisto, auton hankintaan sidotun pääoman
vaihtoehtoiskustannus sekä auton vakuuttamisesta,
säilyttämisestä ja ruosteensuojauksesta
aiheutuvat keskimääräiset kulut. on
siis laskettu olettaen, että auto on hankittu
yksinomaan työajoa varten. Esityksen taustalla olevat selvitykset osoittavat
kuitenkin, että pääosa — keskimäärin noin
90 prosenttia — työssä käyvien
henkilöiden omalla henkilöautolla tehdyistä matkoista on
yksityisajoa. Kun tätä ei ole otettu huomioon kiinteitä kustannuksia
laskettaessa, korvaukset sisältävät väistämättä myös
elantomenojen osuutta. Tämä käy hyvin
ilmi myös yksityisten liikkeen- ja ammatinharjoittajien
sekä maatalouden harjoittajien lisävähennysoikeudesta,
jossa vähennys ylittää todelliset kustannukset.
Ylikompensaatiota muodostuu toisaalta myös silloin,
kun työajot ylittävät 15 000
kilometriä vuodessa, koska Valtion työmarkkinalaitos
on laskenut kiinteiden kustannusten kilometrikohtaisen arvon tämän
kilometrimäärän ja kahdeksan vuoden poistoajan
perusteellaAuton vuotuinen poisto lasketaan olettaen, että autolla ajetaan
kahdeksan vuoden aikana yhteensä 120 000 kilometriä,
jolloin auton jäännösarvo on 26,8 prosenttia
alkuperäisestä hankintahinnasta. Laskennassa otetaan
huomioon 20 myydyimmän auton ensirekisteröintimäärillä painotettu
keskihinta sekä auton toimitusmaksu. Valtion työmarkkinalaitoksen
laskelmassa arvona on käytetty 28 900 euroa. Laskennan
perusteet on kuvattu seikkaperäisesti hallituksen esityksessä s.
3—4. . Palkansaajalle ei siis muodostu
keskimäärin tämän jälkeen
työmatkasta kiinteiden kustannusten osalta verovapaata
korvausta vastaavaa todellista menoa.
Laskentaperusteiden lähtökohtien merkitys korostuu,
kun otetaan huomioon, että kiinteät kustannukset
muodostavat noin 60 prosenttia verovapaasti maksettavien
kilometrikorvausten enimmäismäärästä,
esimerkiksi tämän vuoden korvaustasossa noin 27
senttiä 45 sentistä kilometriä kohden.
Muuttuvien kustannusten osuus on vastaavasti pienempi, noin 40 prosenttia
ja tänä vuonna 18 senttiä kilometriltä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on ilmennyt lisäksi,
että korvaustaso vastaa käytännössä usein verovapaata
enimmäismäärää.
Asian yleistä merkitystä kuvaa puolestaan
se, että verovapaita kilometrikorvauksia on maksettu viime
vuosina hieman yli miljardi euroa vuosittain. Yksityinen sektori
maksoi niitä esimerkiksi vuonna 2010 noin 1,04 miljardia
euroa 728 000 palkansaajalle.
Laskentatavan rakenteellisesta muutoksesta on sovittu kevään
kehyspäätöksen yhteydessä.
Valiokunnan yleisarvio
Valiokunta pitää edellä olevan perusteella
kiistattomana sitä, että nykyinen kilometrikorvausten
laskentatapa johtaa ylikompensaatioon. Samoin Valtion
työmarkkinalaitos on pitänyt esityksen lähtökohtia
oikeina ja ilmaissut valiokunnan asiantuntijakuulemisessa olevansa
esityksen takana. Se katsoo, että yksityisajojen osuutta
koskeva vähennys voisi olla myös nyt ehdotettua
suurempi. Vertailun vuoksi todettakoon, että esimerkiksi
Ruotsissa kilometrikorvauksen määrä on
22 senttiä kilometriltä. Siinä on
otettu huomioon myös yksityisajojen vaikutus.
Esitys saa tukea myös liikenne- ja viestintäministeriöltä.
Ehdotetut muutokset toteuttavat liikenteen ilmastopolitiikan ja
hallitusohjelman tavoitteita ja parantavat vero-ohjauksen ohjausvaikutusta.
Ministeriö on todennut lisäksi esityksen taustatietoja
vastaavasti, että korvaukseen oikeutetut työmatkat
muodostavat työssä käyvien henkilöautosuoritteesta
noin 10 % kilometrien määrästä ja
noin 5 % matkojen määrästä.
Kysymys verovapaisiin kilometrikorvauksiin sisältyvän
ylikompensaation purkamisesta on valiokunnan mielestä myös
periaatteellisesti tärkeä. Verotuksen keskeinen
lähtökohta on se, että vain tulonhankkimisesta
tai säilyttämisestä aiheutuvat menot
ovat vähennyskelpoisia, kun taas tavanomaiset elantomenot
ovat vähennyskelvottomia. Vastaavasti työnantaja
voi korvata verovapaasti vain tulonhankkimiseen tai säilyttämiseen
liittyviä menoja. Mahdollinen elantomenojen korvaus katsotaan
palkaksi ja siten saajansa veronalaiseksi tuloksi. Nämä periaatteet ovat
verotuksen kulmakiviä ja ylläpitävät
viime kädessä koko tuloverojärjestelmää.
Verovapaiden kustannustenkorvausten tulee siksi olla niiden kanssa
sopusoinnussa. Johdonmukaisuus on tärkeää myös
kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun kannalta.
Esitys on otettu vastaan valiokunnan kuulemisessa osin ristiriitaisesti.
Osa kuulluista tahoista on pitänyt ylikompensaatiota ilmeisenä, osa
arvostellut kaavamaisten vähennysten laskentatapaa sekä esityksen
valmistelua yleisesti. Tällöinkään
ei ole asetettu kuitenkaan kyseenalaiseksi elantomenojen osuutta
korvausperusteissa. Valiokunta pitää esityksen
lähtökohtia myös tähän
nähden kestävinä. Esityksen hyväksyttävyyttä tukee
myös se, että vastaavanlainen menettely on omaksuttu
jo verovapaan päivärahan ja ateriakorvauksen
yhteydessäVerohallinto vähentää säästyneiden
elantokustannusten osuutena tällöin 15 prosenttia
Valtion työmarkkinalaitoksen laskelman yhteismäärästä. .
Kaavamaiset vähennykset
Hallituksen esittämät kaavamaiset vähennykset ovat
tarkoituksellisesti varovaisia. Niiden taustalla olevan laskennan
perusteet on selvitetty yksityiskohtaisesti esityksen perusteluissa,
eikä valiokunnalla ole niihin huomautettavaa.
Pääosa verovapaita kilometrikorvauksia saavista
kuuluu yleisen, 5 prosentin vähennyksen piiriin. Lisäksi
isolla osalla työmatkasta aiheutuneiden ajojen määrä on
alle 1 000 kilometriä vuodessa, vuonna 2010 esimerkiksi
noin 400 000:lla 728 000:sta korvauksia saaneesta. Heidän
osaltaan vuotuinen vähennys tulee olemaan tämän
vuoden korvaustasolla enimmillään 20 euroa. Paljon
eli yli 15 000 kilometriä ajaneita oli samana
vuonna noin 38 000 eli hieman yli 5 prosenttia korvauksensaajistaLuvuissa
ovat mukana vain yksityisen sektorin maksamat korvaukset. Toisaalta
tiedetään, että valtion maksamien kilometrikorvausten
määrä on vähäinen, esimerkiksi
vuonna 2010 noin 21 milj. euroa. Edellä esitetyt luvut
antavat siten oikean kuvan korvauksen saajista.. Heille muutos vuoden
2014 jälkeen on vastaavasti suurempi edellä kuvatuista
syistä.
Valiokunta pitää kaavamaisiin vähennyksiin liittyvää varovaisuutta
sinänsä ymmärrettävänä, jotta
korvaus kattaa aina työmatkasta aiheutuneet menot. Toisaalta,
jos työmatka-ajoja on vuosittain vähän,
verotuksessa olisi perusteltua katsoa, että auto on hankittu
yksityisajoja varten. Kaavamainen vähennys olisi voinut
siten olla myös nyt esitettyä suurempi. Valiokunta
ei esitä kuitenkaan muutosta tältä osin.
Valiokunta katsoo, ettei esitys edellytä muutoksia
myöskään paljon ajavien osalta. Valmistelun
yhteydessä tehdystä selvityksestä näet
ilmeni, että työmatkoihin käytettyjen
autojen keskimääräinen arvo alitti selvästi
ja yleisesti kustannustenkorvausten perusteena käytetyn
keskihinnan 28 900 euroa. Auton kuoletuksesta aiheutuva osuus olisi
voinut siten olla nykyistä ja myös ehdotettua
pienempi. Asia on merkityksellinen, koska auton kuoletus on suurin
yksittäinen kuluerä kustannustenkorvauksessa,
esimerkiksi tänä vuonna 17,63 senttiä 45,08
sentistä.
Selvityksestä ilmeni toisaalta, että noin
11 prosentilla paljon ajavista on kalliimpi auto kuin mainittu 28 900
euroa. Valtiovarainministeriö on arvioinut kuitenkin, että alikompensaatiota syntyy
tällöinkin vain joissakin yksittäisissä tapauksissa.
Tämä johtuu mm. siitä, että uusien autojen
käyttökustannukset alittavat tyypillisesti laskennassa
käytetyt keskimääräiset kustannukset.
Todelliset kustannukset tulisivat näin kaikkiaan silloinkin
katetuiksi. Lisäksi palkansaajan omassa verotuksessa oleva
vähennysoikeus takaa viime kädessä sen,
että tulon hankkimisesta aiheutuneet menot tulevat otetuiksi kaikin
osin huomioon.
Esityksen vaikutuksista
Kilometrikorvaukset tulevat siis vastedeskin kattamaan yleisesti
kaikki työmatkoista aiheutuvat kustannukset, ja työnantaja
voi korvata ne edelleen verovapaasti Verohallinnon päätöksessään
vahvistaman määrän mukaisesti. Esitys
ei muuta myöskään verovapaiden kilometrikorvausten
korotusperusteita, jotka säilyvät ennallaan. Samoin
asunnon ja työpaikan välisiä matkoja
tai ns. erityistä alaa koskevia säännöksiä sovelletaan
kuten tähänkin asti. Esitys ei siis vaikuta niihin
millään tavoin.
Esityksellä ei ole myöskään
merkittäviä alueellisia vaikutuksia.
Maksetut kilometrikorvaukset jakautuvat liikenne- ja viestintäministeriön
selvityksen mukaan tasaisesti alueittain ympäri maan asukasmäärien
mukaisesti. Niistä yli neljännes maksetaan Uudenmaan—Helsingin
ja noin 18 % Pirkanmaan—Hämeen alueilla.
Ratkaisevaa on, missä erityinen työpaikka on varsinaiseen
työpaikkaan nähden, ei se, missä henkilö asuu.
Esitys ei siis heikennä esimerkiksi haja-asutusalueilla
asuvien asemaa.
Esityksen verotuottovaikutus riippuu ratkaisevasti siitä,
miten muutos otetaan huomioon työnantajan ja työntekijän
välisissä sopimuksissa. Esityksessä on
päädytty erilaisten olettamien jälkeen
arvioon, jossa verotuotot kasvaisivat noin 20 milj. euroa ensi vuonna
ja 45 milj. euroa vuonna 2014. Lukuihin liittyy merkittäviä varaumia.
Valiokunnalla ei ole niihin sinänsä lisättävää.
Kenties suurin haitta esityksessä on se, että muutokset
tulevat voimaan kesken työehtosopimuskauden. Jos työnantaja
maksaa kilometrikorvaukset edelleen nykyisen tasoisina, ehdotetun
kaavamaisen vähennyksen osalta saattaa muodostua palkkaa
ja siihen liittyvä ennakonpidätysvelvollisuus.
Menettelyä voi osapuolten kesken yksinkertaistaa maksamalla
erotuksen esimerkiksi kertaluontoisesti palkkana, mutta velvollisuutta
sellaiseen ei tietenkään ole. Valiokunta katsoo
kuitenkin, että tämä haitta on hallittavissa,
eikä esitä esitykseen muutoksia myöskään
tästä syystä.
Seuranta
Muutosesitys koskettaa laajaa palkansaajajoukkoa ja vaikuttaa
työnantajien ja työntekijöiden välisiin
sopimuksiin. Toisaalta vuosittain verovapaasti maksettavien kilometrikorvausten
määrä on huomattava ja kysymys oikeamääräisistä kustannusten
korvauksista on verotuksen yleisperiaatteiden vuoksi tärkeä.
Esitys on monessa suhteessa merkityksellinen. Valiokunta
pitää sen vuoksi tärkeänä,
että muutoksen vaikutuksia seurataan jatkossa.