Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 27 päivänä toukokuuta 2003 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen rataverolaiksi (HE 9/2003 vp).
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.
Verojaostossa ovat olleet kuultavina
hallitusneuvos Irmeli Virtaranta, valtiovarainministeriö
ylitarkastaja Tuomo Suvanto, liikenne- ja viestintäministeriö
hallinto- ja talousjohtaja Hannu Mäkikangas, Ratahallintokeskus
Kirjallisen lausunnon on toimittanut VR-Yhtymä Oy.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi rataverolaki. Sen nojalla kannettaisiin rataveroa, jonka määrä vastaa rautatieyrityksiltä aiemmin kannettua ratamaksun haitta- ja lisämaksua.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päi-vänä heinäkuuta 2003.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Ratahallintokeskus on käyttänyt tähän asti saamansa ratamaksutulot perusradanpitoon. Ratamaksuilla on katettu radanpidosta aiheutuvien kustannusten lisäksi mm. junaliikenteen aiheuttamia päästö- ja onnettomuuskustannuksia. Rataveron tuotto tuloutetaan sen sijaan muiden verotuottojen tapaan valtion kassaan ilman ennalta määrättyä käyttötarkoitusta. Radanpitoon on tarkoitus osoittaa jatkossa varat valtion talousarvion kautta. Valiokunta kiinnittää sen vuoksi huomiota siihen, että radanpidon kustannukset otetaan huomioon asianmukaisesti myös jatkossa.
Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 4 päivänä kesäkuuta 2003
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut
valiokuntaneuvos Maarit Pekkanen