Perustelut
Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen ja sitä täydentävän
esityksen hyväksymistä muuttamattomina seuraavin
perustein ja lisähuomautuksin.
Tuloveroasteikon muutokset.
Valiokunnan kuulemat eri asiantuntijatahot ovat pitäneet
tuloveroasteikkoon esitettyjä veronkevennyksiä oikeansuuntaisina,
mutta riittämättöminä. Ehdotetut
kevennykset palkansaajien tuloverotukseen riittävät
asiantuntijoiden mukaan vain kumoamaan ansiokehityksestä johtuvan
automaattisen tuloverotuksen kiristymisen mutta eivät muutoin
lieventämään palkkaverotuksen tasoa. Tätä on
pidetty ongelmallisena mm. kansainvälisen verokilpailun
ja talouskasvun kannalta. Useiden asiantuntijoiden mukaan vallitsevassa taloudellisessa
tilanteessa olisi ollut perusteltua keventää tuloveroasteikon
marginaaliveroprosentteja yhdellä prosenttiyksiköllä kautta
linjan.
Tuloveroasteikkoon esitetyt muutokset vastaavat yhdessä muiden
verotusta koskevien budjettilakiesitysten kanssa hallitusohjelmassa
hyväksyttyä yleistä linjaa, jonka mukaan
verotuksen painopistettä siirretään työn
verotuksesta välillisen verotuksen suuntaan. Valiokunta
pitää tätä lähtökohtaa
perusteltuna ja kannatettavana.
Veroasteikon keventäminen asiantuntijakuulemisessa
ehdotetuin tavoin yhdellä prosenttiyksiköllä kautta
linjan vähentäisi valtion verotuottoja lisää lähes
200 miljoonaa euroa. Sillä olisi siis suuri fiskaalinen
merkitys. Kevennysten määristä on sovittu
viime kädessä osana 18.11.2002 tehtyä tulopoliittista
sopimusta. Valiokunta puoltaa näistä syistä hallituksen
esitysten hyväksymistä muuttamattomina.
Tuloveroasteikon rakenteelliset kehittämistarpeet.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota
eräisiin rakenteellisiin ongelmiin, jotka liittyvät
tuloveroasteikon alarajaan.
Verotettavan tulon alaraja on muodostunut ensinnäkin
verotuksen oikeudenmukaisuuden kannalta entistä tärkeämmäksi,
koska ansiotulovähennys ei koske enää tulonsiirtoja
eikä pieniä tuloja koskevaan kunnallisverotuksen
perusvähennykseen ole tehty inflaatiotarkistuksia. Tämä on
johtanut siihen, että tulonsiirroilla elävien
verotus ei ole keventynyt samalla tavoin kuin ansiotulojen saajien
verotus. Nyt esitetty alarajan tarkistus on alhaisempi kuin ennusteet inflaatiosta
tai yleisestä ansiotason noususta. Alhainen tarkistus koskettaa
ennen muuta eläkeläisiä ja
ansiosidonnaisella sosiaaliturvalla eläviä henkilöitä.
Nämä ryhmät eivät hyödy
myöskään tulonhankkimisvähennykseen
tai kunnallisverotuksen ansiotulovähennykseen ehdotetuista
muutoksista. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
on katsottu näistä syistä mm., että veroasteikon
alarajaa tulisi korottaa ehdotetun 100 euron sijasta vähintään
200 eurolla.
Asteikon alarajalla on toisaalta katsottu olevan vaikutusta
verorasituksen määrään eri perhetilanteissa.
Verojärjestelmä on luotu ajatellen kahta kokopäivätoimista
ansaitsijaa perheessä. Koska verotettavan tulon alaraja
on henkilökohtainen, samaan tulotasoon kohdistuu erilainen verorasitus
siitä riippuen, onko tulonsaajia perheessä yksi
vai kaksi. Tällä on katsottu olevan olennaisia
vaikutuksia kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun kannalta.
Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että tuloverotukseen
liittyy edellä mainitun kaltaisia rakenteellisia tekijöitä,
jotka kaipaavat selvittelyä. Erityisen merkittävää on
selvittää, miten verotus vaikuttaa työnteon
kannustimiin ja ns. kannustinloukkujen syntyyn. Tämä rakenteellinen
selvitystyö on luonteva yhdistää verotuksen
laajempaan kokonaisuudistukseen lähivuosina. Valiokunta
katsoo sen vuoksi, ettei tässä yhteydessä ole
aihetta muuttaa hallituksen esitystä tai sitä täydentävää esitystä.
Varallisuusveroasteikon jälkeenjääneisyys.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota
myös siihen, ettei varallisuusveroasteikon alarajaan ole
ehdotettu nytkään muutosta.
Varallisuusveron alaraja on pysynyt samana vuodesta 1991. Siinä ei
ole siten otettu huomioon mm. inflaatiosta, yleisestä vaurastumisesta
tai verotusarvojen noususta johtuvaa muutostarvetta. Tämän
vuoksi vero koskettaa yhä useampaa suomalaista. Valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu näistä syistä, että alaraja
nostettaisiin nykyisestä 185 000 eurosta 370 000 euroon.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan varallisuusveron piirissä olevien
verovelvollisten määrä on kaksinkertaistunut
vuodesta 1995 tähän päivään.
Veron tuotto on puolestaan nelinkertaistunut samassa ajassa, joskin
sekä veroa maksavien verovelvollisten että veron
määrä on ollut hienoisessa laskussa vuodesta
2000.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota varallisuusveroasteikon
tarkistamistarpeeseen useissa aikaisemmissa kannanotoissaan, viimeksi
vuosi sitten (VaVM 28/2001 vp). Varallisuusveron asema
kansainvälisesti väistyvänä verotusmuotona
on sekin ollut julkisen keskustelun kohteena jo pitemmän
aikaa. Tähän seikkaan on kiinnitetty huomiota
myös hiljattain valmistuneessa tuloverotuksen kehittämistyöryhmän
muistiossa (Kilpailukykyiseen verotukseen, valtiovarainministeriön
työryhmämuistioita 12/2002), jossa on
esitetty luopumista varallisuusverotuksesta kokonaan.
Valiokunta katsoo, että varallisuusverotuksen kehittämistarpeet
tulee selvittää kokonaisvaltaisesti verotuksen
uudistamistyössä jatkossa. Tähän
nähden hallituksen esitystä ei ole aihetta muuttaa
myöskään tältä osin.
Lakialoite
Lakialoitteessa on ehdotettu ns. negatiivisen valtionveron käyttöönottoa
rakennetyöttömyyden helpottamiseksi. Ehdotuksen
tarkoituksena on alentaa pieniin ansiotuloihin kohdistuvaa verotusta
heikentämättä kuitenkaan kuntien taloudellista
asemaa.
Valiokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella, ettei lakialoite
anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.