Perustelut
Hallituksen esityksellä uudistetaan nykyinen päästökauppalaki
kokonaisuudessaan. Muutos perustuu tarkistettuun päästökauppadirektiiviin, joka
muuttaa päästökaupan hyvin keskitetyksi
ja harmonisoiduksi järjestelmäksi. Siten toimeenpanoon
jää kansallista harkintavaltaa varsin vähän.
Vuonna 2013 alkavalla päästökauppakaudella
esimerkiksi päästöoikeuksien kokonaismäärä,
huutokauppa ja ilmaisjaon säännöt kuuluvat
EU:n päätösvaltaan. Valiokunta kuitenkin tukee
harmonisoitua järjestelmää perusedellytyksenä kilpailunvääristymien
estäminen katsoen, että päästökauppa
on tällä hetkellä käytössä olevista
järjestelmistä kustannustehokkain ja toimivin
instrumentti kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämiseksi. EU:n laajuinen päästökatto varmistaa
vähintään 20 prosentin päästövähennystavoitteen
saavuttamisen. Direktiivissä määritelty
lineaarinen vähennysura lisää järjestelmän
ennakoitavuutta, kun lineaarinen vähennys on 1,74 prosenttia
vuodessa eli päästöt vähenevät
21 prosenttia verrattuna vuoteen 2005. Valiokunta toteaa myös,
että Euroopan ympäristökeskuksen mukaan
päästökaupan toiminta oli vaikuttavin
yksittäinen tekijä siihen, että unionin
kokonaispäästöt vähenivät
vuonna 2008.
Valiokunta toteaa, että ympäristövaikutusten kannalta
olennaisimpia ovat päästöille asetetun kokonaiskiintiön
määräytyminen sekä päästökaupan
soveltamisala. Eurooppa-neuvoston linjausten mukainen tavoite on
maapallon keskilämpötilan nousun rajoittaminen
alle kahteen celsius-asteeseen esiteolliseen aikaan verrattuna.
Tämän saavuttamiseksi kehittyneiden maiden tulisi
vähentää sitovilla päästötavoitteilla kasvihuonekaasupäästöjään
25—40 % perusvuoden 1990 tasosta vuoteen
2020 mennessä ja vuoteen 2050 mennessä 80—95 %.
Valiokunta korostaa, että vaikka päästökauppadirektiivin mukainen
päästöjen kokonaismäärä vähenee
kuvatulla tavalla vuoteen 2020 mennessä, on selvää,
että päästövähennystavoitteet
kiristyvät tämän jälkeen kohti
80 prosentin päästövähennystavoitetta
vuoteen 2050 mennessä. Edelleen on mahdollista sekin, että EU:n
yhteinen päästövähennystavoite
kiristyy 30 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Tämä merkitsisi
muutoksia myös päästökauppadirektiiviin
ja huutokaupattavien päästöoikeuksien
määrään.
Valiokunta toteaa, että EU:ssa on valmisteilla ns.
tiekartta eli päästövähennyspolku
pitkän aikavälin tavoitteiden saavuttamiseksi.
Valiokunta viittaa tässä yhteydessä Ison-Britannian mallin
kaltaisen ilmastolain hyötyjen ja haittojen sekä Suomen
oloihin soveltuvuuden arviointitarpeeseen. Vaikka päästökauppasektorilla päästöt
vähenevät tehokkaasti ja luotettavasti, vastaavaa
mekanismia ei ole päästökauppasektorin
ulkopuolisten sektoreiden päästövähennysten
varmistamiseen. Suomen on vähennettävä päästökaupan
ulkopuolella olevien toimialojen päästöjä 16
prosentilla vuoden 2005 päästömääristä vuoteen
2020 mennessä.
Päästöoikeuksien huutokaupasta saatavat
tulot tuloutetaan valtiolle. Hallituksen esityksen mukaan kehyspäätös-
ja talousarvioprosessien yhteydessä päätetään
vuosittain valtion talousarvion tuloperusteista sekä määrärahojen
kohdentamisesta muun muassa ilmastopoliittisten tavoitteiden ja
sopimusten täyttämiseksi. Päästökauppadirektiivin
mukaan on jäsenvaltioiden toimivallassa päättää,
miten päästöoikeuksien huutokaupasta
saatuja tuloja käytetään, mutta vähintään
50 prosenttia huutokauppatuloista suositellaan käytettäviksi
muun muassa kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämiseen ja ilmastonmuutoksen vaikutuksiin
sopeutumiseen. Valiokunnan mielestä tulisi pyrkiä siihen,
että ilmastopoliittisten tavoitteiden täyttämiseen
käytettäisiin 50 prosenttia suurempi osuus huutokauppatuloista.
Tämä olisi tärkeää vähähiilisiä teknologioita
koskevien innovaatioiden edistämiseksi ja kansainvälisen
ilmastorahoituksen lisäämiseksi. Sääntelyn
sitovuuden lisäämistä tältä osin
on pidetty ongelmallisena mahdollisesti eduskunnan budjettivallan
kanssa syntyvän ristiriidan vuoksi.
Päästökauppalaissa säädetään
hankemekanismien (yhteistoteutus JI ja puhtaan kehityksen mekanismi
CDM) käytöstä päästökaupan
toiminnanharjoittajien osalta. Hankemekanismeja voidaan edelleen
käyttää päästökauppajärjestelmän
puitteissa päästöjen vähentämiseen.
Uusi päästökauppadirektiivi sisältää sekä laadullisia että määrällisiä rajoitteita
hankemekanismien käytölle. Mekanismien käyttöä koskevat
säännöt täsmentyvät
kuitenkin vasta myöhemmin komitologiamenettelyn mukaisesti
tehtävin päätöksin. Hallituksen
esityksen mukaan EU-säännösten keskeneräisyyden
vuoksi ei ole mahdollista säätää mitään
mahdollisista uusista mekanismeista, päästökauppajärjestelmien
linkittämisestä tai ns. mekanismilain muuttamisesta (Laki
Kioton mekanismien käytöstä 109/2007). EU
pyrkii edistämään kansainvälisissä ilmastoneuvotteluissa
siirtymistä hiilimarkkinoiden kehittämisessä enenevässä määriin
uusiin mekanismeihin (sektorikreditointiin ja sitä kautta päästökauppaan).
Nykyistä CDM-mekanismia tulisi samalla kehittää ja
suunnata vähiten kehittyneisiin maihin. Valiokunta toteaa,
että hanketoimintoihin liittyvästä päätöksenteosta
ja niihin osallistuvien yritysten oikeuksista ja velvollisuuksista
ei säädetä päästökauppalaissa
vaan mekanismilaissa.
Valiokunta korostaa, että hankemekanismien käyttö johtaa
päästövähennystoimenpiteiden siirtymiseen
kansallisten rajojen ja EU:n ulkopuolelle. Siksi on tärkeää varmistaa,
että pääsääntöisesti
päästövähennykset toteutetaan
kuitenkin kansallisin toimin. Myös hankkeiden kestävyyden
varmistaminen laadullisin kriteerein on tärkeää.
Hankemekanismeilla tuetun kehityksen tulisi olla mahdollisimman
kestävää ja päästövähennyspotentiaaliltaan
tehokasta.
Päästökauppadirektiivin mukaan komissio voi
myös päättää rajoittaa
eri hanketyyppien käyttöä päästökauppajärjestelmässä.
Markkinoilla ilmenneiden eräiden väärinkäytösten
johdosta komissio on päätynyt ehdottamaan muun ohella
eräiden hanketyyppien (fluoroformihankkeet, HFC23) ja adipiinihapon
tuotannon typpioksiduulihankkeet) tuottamien päästövähennysten
käytön rajoittamista päästökauppajärjestelmässä.
Valiokunta katsoo, että näiden hanketyyppien käytön
kieltäminen päästökaupassa näyttää olevan
paras vaihtoehto sekä vaikutusten että toteutettavuuden
kannalta väärinkäytösten estämiseksi.
Valiokunta kiinnittää vielä huomiota
ilmaisjaon asemaan päästökaupassa. Päästöoikeuksien jaossa
merkittävä osa päästöoikeuksista
jaetaan uuden päästökauppadirektiivin
mukaan huutokaupan kautta. Päästökauppadirektiivissä on sähköntuotannon
huutokauppaa koskeva poikkeus, jonka mukaan tietyillä ehdoilla
on mahdollista jatkaa päästöoikeuksien
ilmaisjakoa siirtymäkauden aikana vuoteen 2027 saakka.
Komissio antaa myös ehdotuksen päästöjen
vähennyspolkua koskevan lineaarisen vähennystekijän tarkistamisesta
vuoteen 2020 mennessä, ja tarkoitus on, että asiasta
päätetään viimeistään vuonna
2025. Lähtökohta on, että toiminnanharjoittajat
voivat hyvissä ajoin varautua tulossa oleviin muutoksiin
ja että niille asetetut velvoitteet eivät muutu
lyhyellä aikavälillä. Kaukolämpö ja
tehokkaat yhteistuotantolaitokset kuuluvat tähän
ryhmään. Valiokunta korostaa osittaisen ilmaisjaon
merkitystä Suomessa laajasti käytössä olevan
yhdistetyn sähkön ja lämmön
tuotannon (CHP) kannalta. Yhdistetyssä tuotannossa voidaan
päästä hyvin korkeisiin, jopa yli 90
prosentin hyötysuhteisiin. Noin 35 prosenttia Suomen sähköntuotannosta
tuotetaan CHP-laitoksissa. CHP:llä tuotetulle lämmölle
jaetaan ilmaisia päästöoikeuksia, mutta
sähköntuotannolle ei. Päästöoikeuksien
määrää alennetaan vuosittain lineaarisesti.
Komitologiamenettelyn mukaisesti on tehty päätös
100 prosentin harmonisoidusta ilmaisjaosta merkittävälle
hiilivuotoriskille alttiista teollisuudenaloista. Päästöoikeudet
eivät kuitenkaan kata yritysten kaikkia päästöjä ilmaisjaon kireiden
sääntöjen vuoksi. Direktiivin mukaan näiden
toimialojen osalta voidaan vielä jatkaa päästöoikeuksien
ilmaisjakoa vuosina 2013—2014, jonka jälkeen tarkistetaan
ilmaisjaon piirissä olevien toimialojen luetteloa.
Suurin osa energiaintensiivisestä teollisuudesta on ilmaisjaon
piirissä. Valiokunta viittaa komission tiedonantoon
aiheutuvista kustannuksista ja hyödyistä, jos
EU:n tavoite kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämiseksi nostetaan 30 prosenttiin. Komissio
on tiedonannossaan tarkastellut myös energiaintensiivisten
alojen hiilivuotovaaran tilannetta. Komission keskeinen päätelmä on,
että nykyiset menetelmät hiilivuodon estämiseksi kyseisillä teollisuudenaloilla —
ilmaiset
päästöoikeudet ja mahdollisuus käyttää kansainvälisiä hyvityksiä — ovat
perusteltuja ja että päästövähennystavoitteen
kiristämisellä olisi vain rajallinen vaikutus
hiilivuotoon, jos olemassa olevat toimenpiteet pysyvät
voimassa. Valiokunta pitää tarpeellisena hiilivuotouhkan
ja ilmaisjaon piirissä olevien teollisuudenalojen kriittistä kokonaistarkastelua
päästökauppajärjestelmän
toimivuuden kannalta ottaen huomioon päästövähennysten
huomattava kiristyminen tulevaisuudessa.