Perustelut
Ympäristövaliokunta on tarkastellut hallituksen esitystä toimialansa
eli ympäristönäkökohtien ja asuntopolitiikan
kannalta. Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Alueidenkäytön suunnittelu ja ympäristöhallinto
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen tavoitteet ovat pitkälti
samansuuntaiset maankäyttö- ja rakennuslain alueidenkäyttöä koskevien
tavoitteiden kanssa. Uudistus tukee myös ympäristöhallinnon
toimintaedellytyksien tehostamista ja edistää siten
ympäristöpolitiikan tavoitteiden saavuttamista.
Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999)
tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja
rakentaminen niin, että luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle
sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti,
sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä.
Alueiden käytön suunnittelun tavoitteena on edistää muun
ohella eri väestöryhmien tarpeet tyydyttävän
elinympäristön luomista, yhdyskuntarakenteen toimivuutta
ja taloudellista ja ekologista kestävyyttä, elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä,
asumisen tarpeita, palvelujen saatavuutta sekä liikenteen
ja energiahuollon tarkoituksenmukaista järjestämistä kestävällä tavalla.
Ympäristönsuojelulain (86/2000) tavoitteena on
muun ohella ehkäistä ympäristön
pilaantumista ja tukea kestävää kehitystä.
Kunnilla on alueellaan lakisääteinen vastuu ympäristöasioiden
hoitamisesta. Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella
on ympäristönsuojelulain nojalla sekä lupa-
että valvontatehtäviä.
Ympäristönsuojelulain 23 §:n
mukaan ympäristölupaviranomaisena kunnassa toimii
kunnan ympäristönsuojeluviranomainen. Laissa kuntien ympäristönsuojelun
järjestämisestä (64/1986) säädetään,
että ympäristönsuojeluviranomaisen tehtävät
hoitaa kunnan määräämä toimielin. Lain
5 §:n mukaan tehtävien hoito voidaan
järjestää myös kuntien yhteistoimintana
siten kuin kuntalain 2 §:ssä ja 10 luvussa
säädetään.
Kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten erityistehtäviä koskeva
lainsäädäntö on selvityksen
mukaan kahdeksankertaistunut vuodesta 1986 vuoteen 2003. Noin kolme
neljäsosaa kuntien ympäristönsuojelutehtävistä vastaavista lautakunnista
hoitaa myös muita kuin ympäristönsuojelutehtäviä.Risto
Mansikkamäki, Kuntien ympäristönsuojeluhallinnon
voimavarat: Selvitys kuntien ympäristönsuojeluhallinnon
tehtävistä, voimavaroista ja selviytymisedellytyksistä.
Suomen ympäristö 704. 2004. Yksittäisillä lautakunnilla on
esimerkiksi vesi- ja jätehuollon järjestämiseen
liittyviä tehtäviä tai muita sellaisia
lisätehtäviä, jotka saattavat vaarantaa
niiden riippumattomuuden ympäristönsuojeluasioissa.
Kolmannes kuntien ympäristönsuojelulain nojalla
tekemistä päätöksistä on
ollut ympäristölupia, joista yli puolet on ratkaistu
asukasluvultaan alle 10 000 asukkaan kunnissa.
Riittävän osaamisen varmistaminen on ollut perusteena
kuntien väliseen yhteistyöhön ympäristönsuojelutehtävissä.
Jo kolmannes kunnista hoitaa ympäristönsuojeluviranomaisen
tehtävät yhteistyönä. Uudistus
parantaa edellytyksiä ympäristölupahallintoa
koskevien rakenteellisten muutosten tekemiseen. Vireillä oleva
ympäristölupahallinnon uudelleenjärjestely
koskee valtion viranomaisten välisen toimivallan järjestelyä.
Uudelle valtakunnalliselle virastolle siirrettäisiin kaikki
ympäristö- ja vesilupa-asiat ympäristölupavirastoilta
ja alueellisilta ympäristökeskuksilta. Muutokset
ympäristölupatoimivallassa valtion ja kuntien
välillä edellyttävät kuntien ympäristölupatoiminnalta
riittävää taloudellista resurssipohjaa
ja asiantuntemusta, joiden edellytyksiä suuremmat yksiköt
edistävät.
Aluearkkitehtipalvelu on tällä hetkellä käytössä 105
kunnassa. Alle 6 000 asukkaan kunnissa ei maankäyttö-
ja rakennuslain mukaan tarvitse olla omaa kaavoittajaa. Myös
monissa tätä suuremmissa kunnissa kaavoittajatehtävät
ovat hoidettavana oman toimen ohella. Kuntayhteistyö myös
rakennusvalvonnassa on lisääntynyt riittävän
asiantuntemuksen ja riippumattomuuden varmistamiseksi.
Edellä esitettyyn viitaten on selvää,
että kuntarakenteen uudistaminen ja tehokkaampi yhteistyö kuntien
välillä edistää maankäytön
ja rakentamisen ohjauksen ja ympäristönsuojelutehtävien
hoitamista kunnissa, kun sekä määrälliset että laadulliset
voimavarat tehtävien hoitamiseen voidaan turvata nykyistä paremmin.
Asuntopolitiikka ja yhdyskuntarakenne
Kunnat ovat myös keskeisiä asuntopolitiikan toimijoita.
Valtion tuella tuotetusta asuntokannasta valtaosa on myös
kuntaomisteista. Kuntien yhteistyön laajentaminen
ja syventäminen antaa siten paremmat mahdollisuudet asuntopolitiikan
tarkoituksenmukaiseksi suunnittelemiseksi ottaen huomioon toimivan
yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmien kehittämistarpeet
sekä kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistämisen.
Kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevan 1. lakiehdotuksen
7 §:n mukaan pääkaupunkiseudun
ja laissa erikseen mainittujen kaupunkiseutujen kuntien on elokuun
loppuun mennessä 2007 laadittava suunnitelma siitä,
miten maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamista
sekä palvelujen käyttöä kuntarajat
ylittäen parannetaan. Koska kaupunkiseudut ovat olosuhteiltaan
ja suunnittelulähtökohdiltaan varsin erilaisia,
on perusteltua jättää avoimeksi se, miten valtiolle
jätettävä suunnitelma tehdään.
Yhteisen yleiskaavan lisäksi mahdollisia välineitä ovat
osamaakuntakaava ja erilaiset seudulliset maankäytön
rakennemallit, joiden pohjalta suunnittelutyötä voidaan
jatkaa.
Kuntien välinen yhteistyö on usein riittämätöntä asuntopolitiikan
osalta sosiaalisen vastuun kannalta, kun vastuu sosiaalisesta asuntotuotannosta
jakautuu hyvin epätasaisesti seudullisesti tarkasteltuna.
Asuntopoliittisten erityisryhmien, kuten huonokuntoisten vanhusten,
mielenterveys- ja päihdeongelmaisten tai erityistukea
tarvitsevien nuorten asumisolojen sekä tarvittavien tukipalvelujen
järjestämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Asumiseen ja maankäytön suunnitteluun liittyy
yhä keskeisemmin liikennejärjestelmän
ja joukkoliikenteen kehittäminen. Yhdyskuntarakenteen monin
paikoin tapahtunut hajaantuminen on haaste liikennejärjestelmien
kehittämisen kannalta, mutta nostaa myös yhdyskuntateknisten
investointien tarvetta ja ylläpitokustannuksia. VTT:n tutkimuksen
mukaan suomalainen asuntokanta kasvaa vuoteen 2030 mennessä määrällisesti
yli 61 milj. asuntoneliöllä eli 31 %:lla
verrattuna vuoden 2000 tasoonAsuinympäristön
muutos ja sen ekotehokkuus Suomessa 2000—2030: Arviointimallin
kehitys ja soveltaminen kahdessa yhdyskuntarakenneskenaariossa: Nykykehitys
ja kaupunkimaisen pientalon vaihtoehto. Pekka Lahti ja Minna Halonen.
Tutkimusraportti VTT-R-03399-06. Espoo 2006.. Tämä johtuu
ennen kaikkea asumisväljyyden kasvusta (25 %),
mutta edelleen jonkin verran myös väestön
kasvusta ja muuttoliikkeestä. Samalla asukasta kohti laskettu
vuosittainen energiankulutus kasvaa lähes 25 % verrattuna
vuoden 2000 tasoon. Liikenteestä aiheutuvien kasvihuonekaasupäästöjen
osuus kaikista päästöistä on
17 % ja päästöt ovat
kääntyneet nousuunSuomen tieliikenteen pakokaasupäästöt:
LIISA 2004 laskentajärjestelmä. Kari Mäkelä,
Juhani Laurikko ja Heikki Kanner. VTT Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka,
Tutkimusraportti RTE 2881/05. Espoo 2005.. Tätä negatiivista
kehitystä on mahdollista korjata esimerkiksi ottamalla
käyttöön nykyistä selvästi
tehokkaammat ja kattavammat matalaenergiaratkaisut ja eheyttämällä yhdyskuntarakennetta.
Yhdyskuntarakenteen tehokkuus, mitattiinpa sitä asukastiheydellä tai
rakentamistehokkuudella, lyhentää etäisyyksiä ja
synnyttää samalla riittävän
asiakaspohjan kaupungissa tarjottaville palveluille. Tiheys lisää palvelujen
kannattavuutta, tehostaa infrastruktuurin käyttöä,
kuten energia- ja vesihuoltoa, sekä lisää myös
joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen vaihtoehtoja.
Valiokunta on energia- ja ilmastostrategiasta antamassaan lausunnossa
(YmVL 8/2006 vp) korostanut, että koska yhdyskuntarakenne
on suhteellisen pysyvä, ovat perusratkaisut vaikutuksiltaan
pitkäaikaisia ja on olennaisen tärkeää,
että myös ilmastovaikutukset vaikuttavat osaltaan
muiden tavoitteiden rinnalla tehokkaasti yhdyskuntarakenteen muodostumiseen.
Eduskunta hyväksyi valiokunnan lausumaehdotuksen perusteella
lausuman, että hallituksen tulee laadituttaa valtakunnallinen
selvitys yhteiskunnan, ml. yhdyskuntarakenteen, ekotehokkuuden lisäämismahdollisuuksista
erityisesti ilmastotavoitteen näkökulmasta.
Kuntajakoja uudelleen järjesteltäessä on
liitostarvetta ja -halukkuutta ollut myös sellaisilla kunnilla,
joilla ei ole yhteistä rajaa. Valiokunta toteaa, että yhdyskuntarakenteen
eheyden vuoksi olisi edellä mainituissa tilanteissa löydettävä ratkaisu,
jossa kunnilla olisi riittävästi yhteistä rajaa
eheän ja ekologisen yhdyskuntarakenteen turvaamiseksi.
Valiokunta toteaa edellä esitettyyn viitaten, että laajempaa
yhteistyötä keskeisillä kaupunkiseuduilla
tarvitaan maankäytön, maapolitiikan, asuntopolitiikan
ja liikennejärjestelmien kehittämisessä.
Tulevaisuudessa energia- ja ilmastopolitiikan tavoitteiden toteuttaminen
on yhä keskeisempää myös näillä sektoreilla.
Hallituksen esitys tukee edellytyksiä hyvän asuntopolitiikan ja
kestävän yhdyskuntarakenteen rakentamiseen ja
vahvistaa kuntien välistä yhteistyötä siellä, missä yhteisessä suunnittelussa
ja hallinnossa on jo edetty alkua pidemmälle.
Valiokunta kuitenkin katsoo, että liian kireät määräajat
voivat olla haitaksi hyvälle yhteistyölle. Asiantuntijakuulemisessa
on myös tullut esiin tarve mahdollisuudesta jättää sekä puitelakiehdotuksen
10 §:n mukainen toimeenpanosuunnitelma että 7 §:n
mukainen kaupunkiseutusuunnitelma valtioneuvostolle samaan määräaikaan
eli elokuun loppuun 2007 mennessä, koska useilla seuduilla
harkitaan näiden suunnitelmatöiden yhdistämistä.
Valiokunta esittää hallintovaliokunnalle, että se
ottaisi tämän tarpeen huomioon.