Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
seuraavin huomautuksin.
Valiokunta pitää johtokunnan lakkauttamista ja
sille nykyisin kuuluvien tehtävien siirtämistä Suomen
ympäristökeskuksen virkamiesjohdolle valtion keskushallinnon
kehittämistavoitteiden mukaisena. Pääjohtajan
aseman selventäminen on perusteltua tulosohjauksen sekä ministeriöiden
ja Suomen ympäristökeskuksen johdon välisten
ohjaus- ja vastuusuhteiden selkeyttämiseksi. Johtokunnan
toiminta ei ole käytännössä ulottunut
operatiiviseen johtamiseen. Näistä syistä on
perusteltua muuttaa myös lainsäädäntöä siten,
että pääjohtajan vastuu laitoksen tuloksellisuudesta
ja tavoitteiden saavuttamisesta on selvää.
Hallituksen esityksen mukaan tarkoituksena on, että johtokunnan
tilalle perustettaisiin neuvottelukunta, jonka tehtävänä olisi
ympäristöalan tutkimus- ja kehittämistoiminnan
kehityksen yleinen arviointi, strategisen suunnittelun tukeminen
sekä Suomen ympäristökeskuksen ja sen
sidosryhmien välisen yhteistyön edistäminen.
Yksityiskohtaiset säännökset neuvottelukunnasta
annettaisiin Suomen ympäristökeskusta koskevalla
hallintoasetuksella.
Ympäristövaliokunta korostaa, että yhteistyö ja
vuorovaikutus Suomen ympäristökeskuksen sidosryhmien
ja yhteistyötahojen kanssa on erittäin tärkeää myös
tulevaisuudessa. Suomen ympäristökeskuksen asema
on moniulotteinen, sillä se on paitsi asiantuntijalaitos
osin myös tutkimuslaitos, jolla lisäksi on eräitä viranomaistehtäviä.
Laitoksen erilaiset roolit tulee ottaa huomioon. Valiokunnan mielestä tulee
vakavasti harkita tarvetta asettaa erikseen tieteellinen neuvottelukunta
suunnitellun sidosryhmäneuvottelukunnan ohella, jotta järjestelyllä saavutettaisiin
asetetut tavoitteet.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan lisäksi alueellisen
ympäristökeskuksen johtamista ja asioiden ratkaisemista
koskevien perussäännösten siirtämistä alueellisista
ympäristökeskuksista annetusta asetuksesta (57/1995)
lain tasolle. Säännöksessä todetaan,
että alueellisen ympäristökeskuksen päällikkönä on
johtaja, joka vahvistaa työjärjestyksen. Ympäristökeskukselle
kuuluvat tärkeimmät asiat ratkaisee johtaja. Ratkaisuvallan
siirtämisestä muille virkamiehille määrättäisiin
työjärjestyksessä.
Valiokunta toteaa, että muutos on perusteltu, koska
perustuslain 119 §:n 2 momentin mukaan valtionhallinnon
toimielinten yleisistä perusteista säädetään
lailla, jos niiden tehtäviin kuuluu julkisen vallan käyttöä.
Myös valtion paikallis- ja aluehallinnon perusteista säädetään
lailla. Tässä yhteydessä valiokunta painottaa,
että ympäristöhallinnosta annetun lain
4 §:n 5 momentin mukaan lakisääteisten
lupa- ja valvonta-asioiden sekä muiden näihin
rinnastettavien viranomaistehtävien hoito on alueellisessa
ympäristökeskuksessa järjestettävä siten,
että asioiden käsittelyn puolueettomuus varmistetaan. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että lupa-asioiden käsittely on
työjärjestyksen määräyksin yleensä siirretty
erilliselle lupayksikölle, jolta johtaja ei voi siirtää ratkaisuvaltaa
itselleen. Tämä edellytys rajaa myös
hallituksen esitykseen sisältyvän 9 §:n
soveltamisalaa. Sen mukaan muun ohella alueellisten ympäristökeskusten
ja Suomen ympäristökeskuksen hallinnon ja toimintojen
järjestämisestä sekä asioiden
ratkaisemisesta säädetään asetuksella.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että Suomen ympäristökeskuksen yhteyteen
perustettavan neuvottelukunnan ohella myös kysymys alueellisten
ympäristökeskusten sidosryhmäyhteistyön
järjestämisen muodoista jää asetuksenvaraisesti
säädeltäväksi. Kysymys sidosryhmäyhteistyön
järjestämisestä kokonaisuutena liittyy
osaltaan ympäristölupahallinnon kehittämiseen.
Hyväksyessään hallituksen esityksen ympäristönsuojelu-
ja vesilainsäädännön uudistamiseksi
(HE 84/1999 vp) eduskunta edellytti
hallituksen seuraavan ympäristönsuojelulainsäädännön
toimivuutta ja seurannan perusteella tarvittaessa jatkavan lainsäädännön
kehittämistä tavoitteena valtion viranomaisten
käsittelemien lupa-asioiden kokoaminen yhteen viranomaiseen.
Ympäristöministeriö on kesäkuussa
2004 kutsunut selvitysmiehen, jonka tehtävänä on
selvittää vaihtoehdot valtion ympäristölupahallinnon
kehittämiseksi. Selvitysmiehen tulee tehdä ehdotuksensa
vuoden 2004 loppuun mennessä. Ympäristövaliokunta
toteaa, että vuorovaikutusjärjestelmä on
merkittävässä asemassa nykyaikaisen hallinnon
järjestämisessä ja kehittämisessä,
ja edellyttää, että hallitus informoi
eduskuntaa tarkoituksenmukaisella tavalla kehittämistyön
edetessä.