Eduskunta valitaan vaaleilla
Eduskuntavaaleissa valitaan kansanedustajat Suomen eduskuntaan. Eduskunta päättää yhteisistä asioista Suomessa.
Eduskunnassa on 200 kansanedustajaa. Eduskuntavaalit järjestetään neljän vuoden välein. Seuraavat eduskuntavaalit ovat vuonna 2027.
Kuka voi äänestää?
Eduskuntavaaleissa voivat äänestää kaikki aikuiset Suomen kansalaiset.
Jos sinulla on oikeus äänestää, saat siitä ilmoituksen kirjeellä tai viestillä Suomi.fi-palvelussa. Kirjeessä on äänioikeusilmoitus. Jokainen päättää itse, haluaako äänestää.
Ketä voit äänestää?
Suomi on jaettu 13 alueeseen eli vaalipiiriin. Jokaisessa vaalipiirissä on omat ehdokkaat, joita voi äänestää. Voit äänestää ihmistä, joka on ehdokkaana omassa vaalipiirissäsi. Äänioikeusilmoituksessa kerrotaan, mihin vaalipiiriin kuulut.
Ehdokkaat kuuluvat yleensä johonkin poliittiseen puolueeseen, jonka jäsenet ajattelevat samalla tavalla. Saat ehdokkaista tietoa esimerkiksi lehdistä, televisiosta ja internetistä.
Mitä tarkoittaa vaalisalaisuus?
Eduskuntavaalit ovat salaiset. Se tarkoittaa, että sinun ei tarvitse kertoa kenellekään, ketä äänestät. Tätä kutsutaan vaalisalaisuudeksi. Sen takia äänestäminen tapahtuu kopissa, johon muut eivät näe.
Kaikki äänet lasketaan
Kun äänestys on päättynyt, vaalien työntekijät laskevat kaikki äänet. Eniten ääniä saanut ihminen ei kuitenkaan aina pääse eduskuntaan. Tämä johtuu siitä, että vaaleissa lasketaan yhteen sekä ehdokkaiden että puolueiden saamat äänet.
Kun äänet on laskettu, uutisissa kerrotaan 200 uuden kansanedustajan nimet.
Mistä saan lisää tietoa eduskuntavaaleista?
Eduskuntavaalit järjestää oikeusministeriö. Eduskunta ei siis järjestä vaaleja. Ennen vaaleja oikeusministeriö julkaisee esitteen, jossa kerrotaan vaaleista ja äänestämisestä selkokielellä.
Ministeriö on julkaissut myös YouTube-videoita siitä, miten äänestetään.