Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lain nojalla opetuksen järjestäjällä on velvollisuus tarjota oppilaalla ja opiskelijalla oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjä on viime kädessä vastuussa siitä, että toiminnassa noudatetaan voimassa olevia säädöksiä ja kiusaamistilanteisiin puututaan välittömästi.
Kansanedustajat eduskunnassa ovat kuitenkin viime vuosien aikana ehdottaneet useasti, että yhteiskunnan on otettava selkeämpi ja entistä tiukempi ote kiusaamisongelman hoitamisessa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että koulua vaihtaisi kiusatun sijaan kiusaaja sekä että koulutuksenjärjestäjä joutuisi selkeästi korvausvastuuseen, mikäli riittäviin toimenpiteisiin kiusaamistilanteen hoitamiseksi ja lakisääteisen turvallisen koulunkäynnin turvaamiseksi ei ole ryhdytty. Nykyiset kurinpitotoimet erittäin raaoissa kiusaamistapauksissa ovat Suomessa riittämättömiä koulukiusaajan kannalta, eivätkä ne korjaa uhrille aiheutunutta vahinkoa. Sen sijaan esimerkiksi Ruotsissa koulukiusatulla on mahdollisuus saada rahallista korvausta koulutuksenjärjestäjältä, jos koulutuksenjärjestäjä ei ole puuttunut kiusaamiseen tarpeeksi tehokkaasti.
Äärimmäisissä kiusaamistilanteissa, joissa ainoaksi toimivaksi ratkaisuksi on nähty siirtää oppilas toiseen kouluun, on oppilaitosta vaihtava yleensä uhri. Olisi oikeudenmukaisempaa, että koulua joutuisi vaihtamaan kiusaaja. Tästä syystä ehdotan 1 000 000 euroa koulukiusaamisen vastaiseen toimintaan, jolla selvitetään vuonna 2021 perusteellisesti uusia toimintatapoja koulukiusaamisen ehkäisemiseksi, kuten mahdollisuutta saattaa koulutuksenjärjestäjä korvausvastuuseen ja että koulua vaihtaisi kiusatun sijaan kiusaaja.
Edellä olevan perusteella ehdotan,