Viimeksi julkaistu 19.4.2021 16.51

Talousarvioaloite TAA 149/2020 vp 
Johannes Koskinen sd ym. 
 
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä ratalain mukaisen yleissuunnitelman laatimiseen Riihimäki—Tampere-rataosalla (8 000 000 euroa)

Eduskunnalle

Pääradan palvelutaso ja Helsinki—Tampere-rataosan välityskyvyn merkittävä parantaminen on Kanta-Hämeen saavutettavuuden, elinvoimaisuuden ja asukkaiden työmatka- ja asiointiliikkumisen kannalta erityisen ratkaisevaa. Tuhannet ihmiset Kanta-Hämeestä ja pääradan varrelta käyvät päivittäin työssä pääkaupunkiseudulla tai Tampereen suunnalla. Pääradan kyky välittää junaliikennettä on avainasemassa ihmisten arkiliikkumisen toimivuudelle koko yhteysvälillä Tampereelta Helsinkiin. Ilman pääradan riittävää raidekapasiteettia se ei pysty välittämään myöskään junaliikennettä pohjoisesta, lännestä eikä idästä. Pääosa Suomen junaliikenteen toimivuudesta on kiinni Tampere—Helsinki-yhteysvälistä. 

Päärata on myös elinkeinoelämän kuljetusten toimivuuden kannalta tärkeä valtasuoni. Riihimäki—Hämeenlinna—Tampere-rataosalla vuosittaiset tavaraliikenteen kuljetusmäärät ovat koko ajan kasvamassa ja ovat nyt tasoa viisi miljoonaa tonnia vuodessa. Tavaraliikenteen yhteensovittaminen muun liikenteen sekaan on haastavaa jo nykytilanteessa, esimerkiksi Äänekoski—Vuosaari-junat oli vaikeaa sijoittaa rataosalle.  

Rataosalla erityisen ongelman tuo nopean ja hitaan henkilöliikenteen ja tavarajunaliikenteen sijoittaminen nykyiseen raidekapasiteettiin. 

Helsinki—Tampere-välille pääradan kehittämisen suunnitteluun on valtion lisätalousarviossa 19.6.2019 osoitettu yhteensä 11 miljoonan euron määräraha. Summasta 1,5 miljoonaa euroa on varattu ohituspaikkojen suunnitteluun ja 8 miljoonaa euroa Riihimäki—Tampere-rataosan kolmannen raiteen yleissuunnitteluun ja ympäristövaikutusten arviointiin. Suunnittelua ei kuitenkaan syystä tai toisesta ole aloitettu. 

Pääradan suunnittelun edistäminen on hyvin tärkeätä ja toteutuessaan luo edellytykset radan välityskyvyn parantamiselle. 

Pääradan lisäraiteet on todettu tarpeellisiksi. Ilman lisäraiteita rataosa ei tulevaisuudessa kykene välittämään sille tulevaa junaliikennettä (Riihimäki—Tampere-rataosan tarveselvitys, Liikennevirasto 1/2018). 

Yleissuunnitelmassa tulee varautua kahden lisäraiteen rakentamiseen nykyisen ratalinjauksen mukaiseen ratakäytävään.  

Eduskunnan vuonna 2019 lisätalousarviossa myöntämän määrärahan lisäksi tarvitaan lisärahoitusta, jotta yhteysväli voidaan suunnitella siten, että siinä varaudutaan yhteensä neljään raiteeseen. 

Esittäessään tämän aloitteen Hämeen vaalipiirin kansanedustajat edellyttävät, että liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää eduskunnan vuonna 2019 osoittaman määrärahan mukaisesti ratalain mukaisen yleissuunnitelman laatimisen Riihimäki—Tampere-rataosalle. 

Tämä aloite on tehty yhteistyössä Hämeen liiton ja Hämeen vaalipiirin kansanedustajien kanssa. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta lisää 8 000 000 euroa momentille 31.10.77 ratalain mukaisen yleissuunnitelman laatimiseen pääradan Riihimäki—Tampere-rataosalle. 
Helsingissä 16.10.2020 
Johannes Koskinen sd 
Päivi Räsänen kd 
Hilkka Kemppi kesk 
Sanni Grahn-Laasonen kok 
Pauli Kiuru kok 
Tarja Filatov sd 
Anna-Kaisa Ikonen kok 
Lulu Ranne ps 
Rami Lehto ps 
Arto Pirttilahti kesk 
Kalle Jokinen kok 
Jari Ronkainen ps 
Sami Savio ps 
Timo Heinonen kok 
Sofia Vikman kok 
Arto Satonen kok 
Pia Viitanen sd 
Mirka Soinikoski vihr