Viimeksi julkaistu 19.4.2021 16.44

Talousarvioaloite TAA 184/2020 vp 
Matias Marttinen kok 
 
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Rauman henkilöjunaliikenteen käynnistämiseen (1 700 000 euroa)

Eduskunnalle

Rauman seutu on koko Suomen suurin seutukunta, jonne ei ole toimivaa henkilöjunaliikennettä. Heikko saavutettavuus julkisten liikenneyhteyksien kautta on 50 000 asukkaan alueen kehityksen suurin este. Työ- ja vapaa-ajan matkustus kasvukeskusten ja Rauman välillä julkisella liikenteellä on tullut käytännössä mahdottomaksi. 

Rauman vetovoiman ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten turvaamiseksi sujuvat ja nopeat julkisen liikenteen yhteydet ovat ehdoton edellytys. Tämän vuoksi Rauman kaupunki on valmistellut ratkaisuja saavutettavuuden parantamiseksi. Keskeisin ja tehokkain esitys on henkilöjunaliikenteen käynnistäminen uudelleen Raumalta Kokemäelle, josta on jatkoyhteys Tampereelle. Henkilöjunaliikenne Rauman ja Kokemäen välisellä rataosuudella on päättynyt vuonna 1988. Tällä hetkellä radalla on ainoastaan tavaraliikennettä. 

Rauma—Kokemäki-radalla on hyvät valmiudet henkilöjunaliikenteen käynnistämiseksi uudelleen. Rata ei vaadi kunnostustoimenpiteitä, ja Rauman osalta tarvittavat investoinnit liittyvät matkustajaliikenteen seisakkeen rakentamiseen. Väylävirasto laatii parhaillaan ratasuunnitelmaa uudesta henkilöjunaliikenteen seisakkeesta. Tavoitteena on, että ratasuunnitelma saadaan lainvoimaiseksi syksyn 2020 aikana.  

Rauman kaupunki on teettänyt yhteistyössä Väyläviraston kanssa yhteysvälin Rauma—Kokemäki henkilöjunaliikenteestä liikenneselvityksen, jossa on kartoitettu junavuorojen aikataulut ja yhteensovitus radalla kulkevan tavaraliikenteen kanssa. Selvityksen mukaan tavaraliikenteen vuorojen sovittaminen yhteen henkilöjunaliikenteen kanssa on täysin mahdollista. Myös suunnitteilla olevien teollisuuden investointien tuomien kuljetusten jälkeen radan kapasiteetti mahdollistaa edelleen henkilöjunaliikenteen sovittamisen yhteen muun liikenteen kanssa.  

Henkilöjunaliikenteen arvioitiin nopeuttavan ja parantavan julkisen liikenteen palvelutasoa matkoilla Tampereelle ja Helsinkiin verrattuna linja-autoliikenteeseen sekä mahdollistavan työmatkat kasvukeskuksiin. Junamatka lyhentäisi matka-aikaa Helsinkiin jopa tunnilla linja-autovuoroihin verrattuna.  

Selvityksessä on laskettu Rauman henkilöjunaliikenteen vuosittaisen matkustajapotentiaalin nousevan jopa 160 000 matkaan vuodessa. Matkustajapotentiaali on huomattavasti korkeampi kuin matkustajamäärät rataosuuksilla Karjaa—Hanko tai Kouvola—Kotka, joita liikenne- ja viestintäministeriö tukee jo tällä hetkellä.  

Liikenneselvityksessä on arvioitu, että Rauman henkilöjunaliikenteen vuosittaiset liikennöintikustannukset olisivat noin 1,7 miljoonaa euroa. Liikenne- ja viestintäministeriö ostaa vuositasolla noin 32 miljoonalla eurolla henkilöjunaliikenteen vuoroja VR-Yhtymältä. Saavutettaviin hyötyihin nähden kyse on pienestä panostuksesta, joka tukee koko eteläisen Satakunnan saavutettavuutta ja julkisen liikenteen liikennesuoritteiden kasvua.  

Liikenne- ja viestintäministeriö solmii uuden sopimuksen junaliikenteen ostamisesta vuosille 2021—2029. Rauman henkilöjunaliikenteen käynnistäminen on perusteltua sisällyttää uuteen ostoliikennesopimukseen.  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta lisää 1 700 000 euroa momentille 31.20.55 Rauman henkilöjunaliikenteen käynnistämiseen. 
Helsingissä 16.10.2020 
Matias Marttinen kok