Viimeksi julkaistu 30.11.2022 13.18

Talousarvioaloite TAA 184/2022 vp 
Mika Kari sd ym. 
 
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Saimaa—Päijänne—Suomenlahti -kanavien kannattavuuden selvittämiseen (150 000 euroa)

Eduskunnalle

Liikennöinti Saimaan kanavalla on käytännössä loppunut Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Muuttuneessa tilanteessa on tarpeen selvittää uudelleen Saimaa—Päijänne—Suomenlahti -kanavan kannattavuus ja erilaiset toteutusvaihtoehdot.  

Kanavayhteydestä on laadittu viimeisin selvitys 1990-luvulla. Aiemmissa selvityksissä on tarkasteltu asiaa lähinnä rahtikuljetusten näkökulmasta. Tilannekuva on kuitenkin muuttunut olennaisesti. Rahtiliikenteen rakenne, volyymit ja kustannukset ovat muuttuneet, Saimaan kanava on sulkeutunut todennäköisesti pitkälle tulevaisuuteen ja Venäjän puuntuonti on tyrehtynyt. Aikaisemmissa selvityksissä ei ole huomioitu ilmastokysymyksiä eikä hiilineutraaliustavoitteita. Viime vuosina on lisäksi ymmärretty uudella tavalla luonto- ja vesistömatkailun kasvu, kansalliset kasvutavoitteet ja potentiaali.  

Useat teollisuuden ja elinkeinoelämän toimijat Itä-Suomessa ovat peräänkuuluttaneet kanavahankkeen uudelleen tarkastelua. Samaan aikaan järvimatkailu on kehittynyt ja kanavayhteys Suomenlahdelta Järvi-Suomeen mahdollistaisi uusien matkailutuotteiden kehittämisen. Kanavaan liittyvän matkailun ympärille rakentuvan uuden liiketoiminnan kautta maahamme on mahdollista saada tuhansia keskieurooppalaisia turisteja vuosittain.  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta lisää 150 000 euroa momentille 31.10.20 Saimaa—Päijänne—Suomenlahti -kanavien kannattavuusselvityksen laatimiseen. 
Helsingissä 30.9.2022 
Mika Kari sd 
Hilkka Kemppi kesk 
Mirka Soinikoski vihr 
Päivi Räsänen kd 
Jari Ronkainen ps 
Timo Heinonen kok 
Kalle Jokinen kok 
Lulu Ranne ps 
Tarja Filatov sd 
Rami Lehto ps 
Sanni Grahn-Laasonen kok