Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallitus on kaavaillut tekevänsä 250 miljoonan euron liikennepolttoaineiden veronkorotuksen kohdistaen sen polttoaineen energiasisältöveroon. Polttoaineverotuksen painopistettä siirrettiin hiilidioksidiveroon kahdeksan vuotta sitten. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mitä päästöttömämpi polttoaineeseen pantu ainesosa oli, sitä vähemmän sitä verotettiin. Hallitus mainostaa polttoaineverotusta ilmastoteoksi, vaikka itse hallituksen esityksessä todetaan, että polttoaineen veronkorotus vähentäisi liikennesektorin päästöjä ainoastaan 0,7 prosenttia.
Hallitus myös myöntää verotuksen fiskaalisen tavoitteen toteamalla omassa esityksessään, että jos veronkorotus painotettaisiin hiilidioksidiveroon, biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kiristyminen 2020-luvuilla laskisi veronkorotuksen pitkän aikavälin vaikutusta polttoaineverotuottoihin.
Liikenteen verotuksen tulisi ohjata kuluttajia kohti vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja. Edellä mainitut faktat puoltavat näkemystä siitä, että polttoaineveron korotukset tehdään veropoliittisin tavoitteiden eikä ilmastopolitiikan ehdolla.
Kokoomus esittää, että hallitus luopuu kaavailemastaan polttoaineen veronkorotuksesta, jonka arvioidaan tuottavan ensi vuonna valtiolle 83 miljoonaa euroa verotuloja. Kokoomus katsoo, että hallituksen tulisi kerätä vastaava verosumma korottamalla ympäristöveroja, joiden hyödyt olisivat suuremmat ja haitat pienemmät.
Edellä olevan perusteella ehdotan,