Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ilmastopolitiikka on ollut Suomessa yltiökunnianhimoista muuhun Eurooppaan verrattuna. Vaikutuksiltaan epävarmoihin niin sanottuihin ilmastotekoihin Suomea on kannustanut eteenpäin ilmastolaissakin säädetty Ilmastopaneeli. Ilmastopaneeli antaa tieteellisiä politiikkasuosituksia, joilla pyritään saavuttamaan Suomen hiilineutraalisuustavoite vuonna 2035. Ilmastopaneeli ar-vioi poliittisten päätösten vaikutuksia ilmastoon, mutta ei huomioi moninaisia vaikutuksia työllisyyteen, talouteen tai ilmastopolitiikan globaaleihin vaikutuksiin. Ilmastopaneelilla on ollut merkittävä rooli nykyisen hallituksen politiikkaan.
Koska Suomen ilmastopolitiikka on monin verroin kireämpää kuin muiden maiden, on Suomella joustoa tarkastella politiikan muita kuin ilmastoon liittyviä vaikutuksia tarkemmin. Tämä on tärkeää etenkin nyt taloudellisesti vaikeuden aikojen edessä. Tämän takia on perusteltua vähentää Ilmastopaneelin roolia merkittävästi.
Saamelaisten ilmastoneuvostosta säädetään myös ilmastolaissa. Sen tehtävä on tarkastella ilmastopolitiikkaa saamelaiskulttuurin näkökulmasta. On erikoista antaa yhdelle vähemmistökulttuurille tällainen erikoisasema ilmastopolitiikassa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,