Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatien 10 ja Viipurintien risteys Hämeenlinnassa on yksi vilkkaimmista valtatien 10 liityntäpisteistä Kanta-Hämeessä. Liittymä on suorin ja sitä myöten erittäin liikennöity reitti Lahden suuntaisen liikenteen ja Hämeenlinnan keskustan välillä. Reittiä käyttää muun liikenteen ohella myös pikavuoroliikenne ja paikallisbussiliikenne. Silti risteys on nykyisellään tavallinen tasoristeys, jossa ei ole eritasoratkaisuja, saati liikennevaloja. Myös nykyiset kaistajärjestelyt ovat puutteelliset, sillä risteykseen on toteutettu kanavoinnit, eli kääntymiskaistat, vain osittain.
Liittymän parantaminen on osa Uudenmaan ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelman kiireellisimpiä hanketarpeita suunnitelmakaudella 2025—2028. Uudenmaan ELY-keskuksen suunnittelemat liittymän parantamistoimet pitävät sisällään liikennevalo-ohjauksen toteutuksen, kaistajärjestelyitä (kanavoinnit) sekä tarvittavia muita rakenteellisia toimenpiteitä liittymän turvallisuuden ja toimivuuden parantamiseksi. Lisäksi valtatien 10 kehittäminen välillä Ypäjä—Hämeenlinna -kehittämisselvityksessä liittymä on tunnistettu osaksi kiireellisintä ensimmäisen vaiheen kehityskoria. Viipurintien liittymän valo-ohjaus parantaa liikenteen verkollista toimivuutta.
Hankkeen tiesuunnittelun kustannusarvio on 475 000 euroa.
Tämä aloite on tehty yhteistyönä Hämeen liiton ja Hämeen vaalipiirin kansanedustajien kanssa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,