Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 4 on Suomen pitkämatkaisen tavaraliikenteen selkäranka muodostaen kansallisesti ja kansainvälisesti tärkeän lyhyimmän reitin Pohjois-Suomen, pääkaupunkiseudun ja Etelä-Suomen satamien välillä. Valtatie 4 sisältyy EU:n TEN-T-ydinverkkoon, jonka palvelutason saavuttamiseen on sitouduttu vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi tieyhteys kuuluu pääväyläasetuksen palvelutasoluokkaan I.
Valtatien 4 pahimmat pullonkaulat sijoittuvat Keski-Suomen ja Jyväskylän kohdalle. Valtatie 4 kulkee läpi Jyväskylän keskustan välittäen sekä pitkämatkaista, seudullista että paikallista liikennettä. Liikennemäärä on noin 29 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, ja raskaan liikenteen osuus on 8 %. Liikenne-ennusteen mukaan vuonna 2040 liikennemäärä on 40 000 ajoneuvoa/vrk.
Valtatien 4 Jyväskylän kohdan Aholaita—Lohikoski-hankkeella parannetaan tieosuuden ennakoitavuutta, sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta sekä mahdollistetaan kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen merkittävä kehittäminen. Lisäksi hankkeella luodaan edellytykset maankäytön merkittävälle kehittämiselle Jyväskylän keskustan välittömässä läheisyydessä olevalle Kankaan alueelle, jonne syntyy tuhansia asuntoja ja työpaikkoja. Valtatien itäpuolella sijaitsee puolestaan maakunnallisesti merkittävä Seppälän kaupallinen alue. Hankkeella on tärkeä merkitys elinkeinoelämän toimintaedellytyksille ja kilpailukyvylle.
Valtatien 4 Jyväskylän kohdan tiesuunnitelma on valmis ja lähtee hyväksymiskäsittelyyn vuoden 2020 lopussa, jonka jälkeen hanke on toteutettavissa. Hanke sopii valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteisiin ja edistää maantielain periaatteita toimivasta, turvallisesta ja kestävästä liikennejärjestelmästä. Toteuttamisella vastataan EU:n TEN-T-ydinverkon vaatimuksiin, pääväyläasetuksen palvelutasotavoitteisiin sekä maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman kärkitoimenpiteisiin. Hankkeen toteuttaminen vastaa täysin myös Jyväskylän valmisteilla olevan MAL-sopimuksen tavoitteisiin edistäen maankäytön, asumisen ja liikenteen edellytyksiä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,