Maa- ja metsätalous sekä elintarviketeollisuus ovat sekä elinkeinopoliittisesti että aluetaloudellisesti merkittäviä toimialoja Etelä-Pohjanmaalla. Erityisesti vahvalle maataloudelle on ominaista, että tuotantotilat ovat pienten yksityisteiden tai alemman asteisen tieverkon varrella. Kuljetusketjut vaativat raskasta kalustoa, jolloin maantien hyvä kunto on oleellinen osa onnistunutta ruoantuotantoa ja huoltovarmuutta. Elintarviketeollisuuden olemassaolo perustuu toimivaan logistiikkaan pellolta pöytään.
Tieverkon hyvä kunto ja liikenteen sujuvuus on Etelä-Pohjanmaan kannalta erittäin suuri niin maakunnalle tärkeiden toimialojen kuten maatalouden ja metsäteollisuuden sekä bioenergian kuljetusten kannalta kuin myös runsaan työpaikkaliikenteen sekä lisääntyneen matkailijaliikenteen kannalta. Alempiasteisen tieverkon rahoitus on Etelä-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa yksi kärkitoimenpide.
Kauhava on eri mittarein mitattuna yksi maatalouden vahvimpia suomalaisia ruoantuottajakuntia Suomessa. Maatalouden vaativa yhä painavampi kuljetuskalusto vaatii myös tien kunnolta enemmän.
Paikallistiellä 7333, Kauhavan Hirvijoella tieosalla 3 välillä Lappajärventie—Saarihaudantie, on merkittäviä puutteita tien kunnossa. Tien varrella on mm. yksi Suomen suurimman maatalousyrityksen tuotantotiloista. Yksi maan laajimmista broilerituotantoketjuista on Atria Tuottajilla ja tämän ketjun yksi tärkeistä tiloista sijaitsee ko. tien (7333) varrella. Myös yksi merkittävä lihanautakasvattamo on ko. tien (7333) vaikutuspiirissä.
Tiellä maatalousliikenne on vilkasta, vuorokausiliikenne on 609 ajoneuvoa. Tiellä liikkuu päivittäin runsaasti maatalouden, metsätalouden, energiahuollon ja pienteollisuuden liikennettä. Kotieläintuotannossa toimivat liikenneyhteydet ovat toiminnan sujuvuuden kannalta kriittisen tärkeässä roolissa. Broilerituotannossa untuvikko- ja teuraskuljetusten sujuvuus aikataulun mukaisesti on eläinten hyvinvoinnin kannalta erityisen tärkeää. Eläinkuljetusten lisäksi tilojen toimintaan liittyy myös runsaasti rehuliikennettä.
Sekä eläin- että rehuliikenteen on toimittava vuodenajasta, vuorokaudenajasta ja sääolosuhteista riippumatta.
Hirvijoentien leveys on 6,6 metriä ja tien pituus vajaat 5 kilometriä. PAB-päällyste on vuodelta 2003 ja se on nykyään huonokuntoinen ja vaurioaltis. Tieosuudella on liikennettä haittaavia kantavuuspuutteita ja reunapainaumia. Päällysteen kunto vaikeuttaa huomattavasti myös talvikunnossapidon laatua.
Ko. tieosuuden välittömät korjaustarpeet ovat tiepinnan sekoitusjyrsintä, kantavan seoksen lisäys ja AB-päällyste.