Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Maantie 2956 eli Rantatie on Hollolan kirkonkylässä sijaitseva Lahden ja Hollolan välinen yhdystie. Rantatien parantaminen rakentamalla kevyen liikenteen väylä välille Kirkkotie—Pyhä-niementie olisi tärkeää koululaisten turvallisen koulutien toteuttamiseksi sekä parantamaan suositun ulkoilu- ja liikuntareitistön käyttömahdollisuutta. Suunnitteluosuus on 4,5 km pitkä osuus Hollolan kirkolta itään, Lahden suuntaan.
Tien keskimääräinen liikennemäärä (KVL) on suunnitteluosuudella 1 200—1 500 ajoneuvoa/vrk ja kesäaikaan noin 300 ajoneuvoa enemmän. Raskaan liikenteen osuus on 3—4 %. Tie on 7—6 m leveä ja asfalttipäällysteinen. Rantatien nopeusrajoitus on 60 km/h. Kirkon läheisyydessä on 50 km/h ja kirkon kohdalla 40 km/h rajoitusalueet. Suunnitteluosuudella on sattunut viiden vuoden aikana 6 liikenneonnettomuutta, joista yksi on johtanut loukkaantumiseen. Onnettomuudet ovat olleet kääntymis- ja risteämisonnettomuuksia. Maankäytön lisääntymisen, vilkkaan koululaisliikenteen sekä vilkkaan kuntoiluliikenteen vuoksi kevyen liikenteen olosuhteet ovat Rantatiellä puutteelliset. Kevyen liikenteen turvallisuus ja turvallisuuden tunne ovat puutteellisia. Tilanne pahenee ajan myötä maankäytön lisääntyessä Rantatien pohjoispuolen asuinalueiden kaavoitusten myötä.
Rantatien kevyen liikenteen väylän hanke on ollut lukuisten aiempien suunnitelmien ja selvitysten kohteena. Kokonaishankkeesta osa on jo toteutettu. Hankkeen alkuperäinen kustannusarvio oli n. 2 milj. euroa, mutta osan jo toteuduttua hankkeen kustannusarvio tällä hetkellä on n. 1,2 milj. euroa. Suunnitelma on ollut jo aikaisemmin Hollolan kunnan käsittelyssä, ja aikaisempien päätösten perusteella hanke jäi kokonaisuudessaan toteuttamatta. Nyt hanke ollaan valmis toteuttamaan päätökseen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,