Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Noin 9 kilometrin mittaisella osuudella päällyste on huonokuntoinen ja liikennettä on runsaasti (633—1 323 autoa vuorokaudessa). Osuus on ehdolla päällystysohjelmiimme ensi tai seuraavina vuosina. Toteutusajankohta riippuu vuotuisesta rahoituksestamme. Tien pohjoispään vanhimmat päällystetyt osuudet ovat lähes 30 vuotta vanhoja ja loppuun käytetyt. Monia vastaavia huonokuntoisia osuuksia on satoja kilometrejä Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Savossa (yhteensä se noin 1 400 kilometriä).
Kyseessä on Suomen heikkokuntoisin maantie ja se on liikenneturvallisuuden kannalta vaarallinen. Tieosuuden pituus on 22 kilometriä. Pääasialliset tienkäyttäjät ovat raskaat maatalouteen liittyvät koneet, tankkiautot ja puurekat, eli pääasiallisesti raskas liikenne.
Tällä noin 22 kilometrin mittaisella sorapintaisella osuudella keskimääräinen vuorokausiliikenne on alimmillaan 62 autoa vuorokaudessa ja enimmillään Pörsänmäen päässä noin 204 autoa vuorokaudessa. Koko tieosuuden päällystetyksi tieksi muuttaminen edellyttää tiesuunnitelman laatimista.
Arviolta tien kokonaan muuttaminen asfalttipäällysteelle maksaisi noin 10 miljoonaa euroa. Tiehanke on ollut ensimmäisen kerran esillä jo vuonna 1985, mutta edistystä asiaan ei ole tullut.
Maantien 5641 kaikkein vilkkain osuus on Pörsänmäestä Kotikylään, eli 289 autoa vuorokaudessa. Tämä noin 6 kilometrin mittainen osuus on päällystetty, mutta päällyste on huonokuntoinen. Tämän osuuden päällysteen uusiminen maksaa n. 0,5—0,8 miljoonaa euroa riippuen mm. siitä, kuinka paljon tien rakennetta tarvitsee vahvistaa. Toistaiseksi osuus ei ole mahtunut päällystysohjelmaan.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,