Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Useilla paikkakunnilla olisi tarvetta elinkeinopolitiikkaa ja aluetaloutta tukeville tieliikennehankkeille. Lisäksi liikenteen pullonkauloja olisi syytä pystyä poistamaan, ja erityisesti työmatkaliikenteen sujuvuutta olisi kehitettävä.
Olisikin syytä saada liikkeelle nopeasti useita tieliikennehankkeita tasaisesti koko maassa. Suunnitelmat ovat usein valmiina tärkeimmistä liikennehankkeista, vain rahoitus puuttuu. Tähän mennessä hallituksen tekemät lisäykset ovat olleet alimitoitettuja ja useita tärkeitä hankkeita on jäänyt toteutumatta.
Pohjois-Pohjanmaan tärkeimpiä väyliä ovat luonnollisesti pääväylät valtatie 4, valtatie 8, valtatie 20 sekä valtatie 22.
Koko Pohjois-Suomen elinvoimaa nostaisi ns. 'Pohjois-Suomen liikennekolmion' eli Kuusamon, Kajaanin ja Oulun välisten tieyhteyksien asteittainen parantaminen.
Keskeisiä kehittämiskohteita lähiaikoina Pohjois-Pohjanmaalla ovat valtatien 22 turvallisuuden kohentaminen ja liikenteen sujuvoittaminen ohituskaistoilla mm. Muhoksen ja Utajärven kohdalla. Valtatien 20 osalta täytyy liikenteen välityskykyä ja liikenneturvallisuutta parantaa Oulun ja Kiimingin välisellä tieosuudella. Stora Enson investoinnille ehdollinen Poikkimaantien parantamiseen tähtäävä hanke nostaa koko Pohjois-Suomen elinvoimaa. Työmatkaliikenteen kannalta tärkeä hanke on maantie 815, Lentokentäntien, liikenteen sujuvoittaminen. Valtatien 4 parantaminen etenee asteittain, ja Oulun pohjoispuolen hankkeiden lisäksi on syytä keskittyä Haaransillan eteläpuolisten tieosuuksien asteittaiseen parantamiseen aina Pulkkilaan asti, kuitenkin siten että alueen elinkeinotoimintaa erityisesti maatalouden osalta ei kohtuuttomasti haitata tulevilla tiejärjestelyillä.
Edellä olevan perusteella ehdotan,