Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 9 muodostaa yhden Suomen tärkeimmistä itä-länsisuuntaisista pitkämatkaisten kuljetusten käytävistä. Tie kuuluu Väyläviraston määrittelemään runkotieverkkoon. Tiejakso Tampere—Orivesi on elinkeinoelämän kuljetusten lisäksi merkittävä työmatka-, asiointi- ja vapaa-ajan liikenteen yhteys.
Suurin osa Tampereen ja Oriveden välisestä tiejaksosta on rakennettu 1970-luvun alkupuolella, eikä se vastaa nykyliikenteen tarpeita. Vuorokausiliikennemäärä (KVL 2019) vaihtelee välillä 11 800—21 450 ajoneuvoa/vrk, josta raskasta liikennettä on 7—12 %. Tampereen kaupungin alueella valtatie 9 on Suomen vilkkain yksiajoratainen tieosuus.
Tieosuudella on puutteita liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa sekä tien laatutasossa. Ongelmia ovat etenkin ohitusmahdollisuuksien puute sekä kaksikaistaisen tien ruuhkaisuus ja siitä aiheutuva heikko liikenneturvallisuus. Vuosina 2014—2018 tiejaksolla tapahtui 18 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 2 henkilöä.
Myös tasoliittymät ja yksityistieliittymien suuri määrä heikentävät tien liikennöitävyyttä. Tampereen kaupunkiseudun maankäytön voimakas kasvu lisää valtatien liikennettä tulevaisuudessa. Valtatie aiheuttaa estevaikutusta paikalliselle liikkumiselle ja alueen eläimistölle. Liikenteestä aiheutuu ympäristöhaittoja, mm. melua ja päästöjä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,