Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Nykyisen romutuskäytännön mukaisesti romutettaviksi päätyvistä autoista voidaan purkaa osia kierrätyskäyttöön ennen murskalaitoksella suoritettavaa auton murskaamista uusiometalliksi. Romutusprosessin yhteydessä autosta tehdään purkamolla romutustodistus, jonka myötä auto poistuu lopullisesti Traficomin rekisteristä.
Romutustodistuksen saanutta autoa ei saa enää myydä purkamolta ulos kokonaisena. Auton myynti osina on sallittua lukuun ottamatta niitä osia, joihin auton valmistenumero on merkitty. Tällaisia ovat auton kori tai runko, joita ei valmistenumeron vuoksi saa myydä eteenpäin eikä ottaa uudelleen käyttöön.
Koska nykyinen romutuskäytäntö kieltää auton valmistenumeromerkittyjen osien uusiokäytön myös niille erinomaisesti soveltuvassa käyttötarkoituksessa tieliikenteen ulkopuolella kilpa-autona, moni harrastaja turvautuu sääntöjen kiertämiseen poistamalla korin tunnistetiedot. Sallimalla auton valmistenumeromerkittyjen osien käytön tieliikenteen ulkopuolella voitaisiin paitsi välttyä näiltä vippaskonsteilta myös säästää rahaa ja ympäristöä uusiokäyttämällä romutetun auton käyttökelpoisia osia aiempaa tehokkaammin.
Edellä olevan perusteella ehdotan,