6.1
Lausuntopalaute
Ehdotuksesta annettiin yhteensä 38 lausuntoa. Lausunnoista pääosa suhtautui myönteisesti Sallatunturin kansallispuiston perustamiseen.
Sallan kunta, Lapin liitto, useat paikalliset yrittäjä- ja maanomistajatahot sekä seurat esittivät kansallispuiston nimeksi Sallan kansallispuistoa. Tämän mukaisesti kansallispuiston nimeksi ehdotetaan Sallan kansallispuistoa.
Metsähallitus ja Lapin maakuntamuseo esittivät kulttuuriperinnön suojelun lisäämistä lain 1 §:än. Myös opetus- ja kulttuuriministeriö korosti lausunnossaan Sallatunturin alueen kulttuuriperinnön merkitystä. Kulttuuriperintö ja kulttuuriympäristöjen vaaliminen ovat osa kaikkien kansallispuistojen hoitoa ja otetaan siten huomioon hoito- ja käyttösuunnitelmassa, joten sen kirjaaminen perustamispykälään ei ole ollut tarpeellista.
Lapin maakuntamuseo sekä useat luonnonsuojelutahot esittivät kansallispuiston rajaukseen merkittäviä laajennuksia. Metsähallitus esitti 18 hehtaarin laajennusta kansallispuiston rajaukseen. Näiden esitysten vaikutuksia lakiesitykseen on tarkasteltu kohdassa 5 Muut toteuttamisvaihtoehdot ja niiden vaikutukset.
Metsähallitus usean muun tahon kanssa esitti, että metsäautoteiden käyttö ja kunnostaminen olisi jatkossakin mahdollista. Olemassa olevien teiden käyttö ja kunnostaminen olisi Sallan kansallispuistossa mahdollista luonnonsuojelulain 14 §:n nojalla.
Sallan kunta sekä useat metsästystahot ja yksityiset maanomistajat esittivät tieyhteyden ja sillan rakentamista Onkamon kylän sekä Aatsingin kylän suunnista tulevien metsäautoteiden välille. Kyse ei ole olemassa olevasta tieyhteydestä, eikä sen rakentaminen olisi kansallispuiston hoidon ja käytön kannalta tarpeen. Tien ja sillan rakentaminen aiheuttaisi välittömiä heikentäviä muutoksia rakennuspaikan luonnonympäristössä ja pirstoisi alueen ekologista kokonaisuutta. Lisäksi tieyhteys muodostaisi merkittävän oikotien Kelloselästä Salla - Kuusamo -tielle ja toisi mukanaan läpiajoliikennettä kansallispuiston alueelle. Jos yleinen etu jossain vaiheessa vaatisi tien rakentamista, se edellyttäisi luonnonsuojelulain 65 §:n mukaista Natura -arviointia.
Matkalle Sallaan ry ja Sallan Yrittäjät ry esittivät, että kaikki nykyiset liikkumisen muodot, urat ja matkailuyritysten ylläpitämät aktiviteetit mahdollistettaisiin myös kansallispuistossa. Lisäksi ne toivovat yrityksille jatkossakin mahdollisuutta sopia ohjelmapalvelukäytön reiteistä Metsähallituksen kanssa. MaRa ry, Matkalle Sallaan ry ja Sallan Yrittäjät ry toivovat lisäksi, että mahdollisten lisäreittien tarve huomioitaisiin jatkossa alueen hoidon ja käytön suunnittelussa. Nämä asiat kuuluvat alueen hallinnasta vastaavan viranomaisen valmistelemissa kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelmassa ja järjestyssäännössä tarkasteltaviksi.
Useat tahot katsoivat, että yksityisomistuksessa olevien alueiden omistuksen pysyvyys, arvo, saavutettavuus (liikkumisoikeus) sekä käyttömahdollisuudet tulisi turvata kansallispuistolaissa. Hallituksen esityksen perusteluita on täsmennetty toteamalla olemassa olevien kulkuoikeuksien säilyminen kansallispuistoa perustettaessa.
Sallan Paliskunta ja Paliskuntain yhdistys edellyttivät mainintaa poronhoidon harjoittamisen edellytysten ja sujuvuuden turvaamisesta hallituksen esityksessä. Hallituksen esityksen perusteluita on tarkennettu esityksen mukaisesti.
Useat tahot pitivät lausunnoissaan erityisen tärkeänä paikallisten oikeuksien säilymistä metsästyslain 8 §:n mukaiseen metsästykseen, kalastuslain 8 §:n mukaiseen kalastukseen sekä esimerkiksi tulentekoon, liikkumiseen ja luonnontuotteiden keruuseen. Lisäksi useat metsästystahot esittivät kansallispuiston tavoitteeksi vahvasti sallalaista kansallispuistoa, jossa paikallisten oikeudet alueen käyttöön nostettaisiin alueen suojelun ja matkailun tavoitteiden rinnalle. Metsähallituksen Eräpalvelut puolestaan katsoi lausunnossaan kalastuslain 7 §:n mukaiset kalastusoikeudet riittäviksi. Kuntalaisten vapaa metsästysoikeus säilyisi pääosassa kansallispuistoa. Luonnonsuojelulain 13 §:n mukaiset rauhoitussäännökset ja niiden poikkeukset koskisivat kansallispuiston alueella myös paikallisia asukkaita. Kansallispuistossa olisi kalastuslain 7 §:n mukaiset kalastusoikeudet sekä oikeus poimia marjoja ja hyötysieniä luonnonsuojelulain 14 §:n mukaisesti. Kalastusrajoitukset eivät koskisi kansallispuiston sisään jääviä yksityisiä vesialueita eli Koutolampea, Ylimmäistä Sotkajärveä sekä Aatsinginjoen ja Haudanjoen yksityisessä omistuksessa olevia alueita. Lain liitteisiin on lisätty liitteeksi 2 kartta kansallispuistoon kuuluvista Haudanjoen alueista, joita kansallispuiston ehdotetut kalastusta koskevat säännökset koskisivat. Oikeudet tulentekoon ja liikkumiseen määriteltäisiin kansallispuiston järjestyssäännössä kuten muissakin kansallispuistoissa. Kansallispuiston perustamisen vaikutukset paikallisten käyttöoikeuksiin pyrittäisiin pitämään kohtuullisina rajaamalla puisto verraten suppealle alueelle valtion maan kokonaisuutta.
Useat metsästystahot esittivät hirvenmetsästyksen sallimista kaikille paikallisten metsästysseurojen ulkopaikkakuntalaisille jäsenille. Lausunnoissa myös esitettiin, että metsästysoikeutta ei rajoitettaisi jo perustettuihin seuroihin, ja että seuroilla olisi mahdollisuus kutsua metsästysvieraita. Lisäksi esitettiin pienriistan sekä kaikkien riistaeläinlajien ja rauhoittamattomien eläinten metsästyksen sallimista metsästysseurojen ulkopaikkakuntalaisille jäsenille. Esitetyt laajat ulkopaikkakuntalaisten metsästysoikeudet poikkeaisivat merkittävästi muista Pohjois-Suomen kansallispuistoista, eikä niitä ole katsottu tarpeellisiksi, koska metsästys voisi kansallispuiston rajauksen ulkopuolella jatkua nykyisellään kansallispuistoa moninkertaisesti laajemmilla valtion mailla.
Useiden metsästystahojen lausunnoissa katsottiin, että myös metsästyskoirien koulutus ja moottoriajoneuvojen käyttö saaliin noudossa, riistanhoitotöissä ja pienpetojen pyynnin yhteydessä tulisi kansallispuistossa sallia. Nämäkin asiat kuuluvat kansallispuistolle myöhemmin laadittavissa hoito- ja käyttösuunnitelmassa ja järjestyssäännössä tarkasteltaviksi.
Metsähallituksen Luontopalvelut piti luonnoksessa esitettyjä metsästysjärjestelyjä tarkoituksenmukaisina. BirdLife Suomi ry sekä paikallinen metsästäjä pitivät tärkeänä ulkopaikkakuntalaisten pienriistan metsästyksen rajoittamista kansallispuistossa. Lapin ELY-keskus esitti metsästyksen kieltämistä kansallispuiston virkistysalueella Aatsinginjoen-Haudanjoen länsipuolisella alueella erityisesti matkailijoiden turvallisuuden vuoksi. Lisäksi WWF Suomi esitti metsästyksen kieltämistä kokonaan kansallispuiston alueella. Kansallispuistojen kasvavat käyntimäärät asettavat haasteita virkistyskäytön ja metsästyksen turvalliselle yhteensovittamiselle myös Pohjois-Suomen laajemmissa kansallispuistoissa. Lapin ELY-keskuksen lausunnon pohjalta ja kansallispuistojen kasvavan virkistyskäytön vuoksi on katsottu perustelluksi rajoittaa lausunnolla olleesta hallituksen esityksen luonnoksesta poiketen metsästystä Sallan kansallispuiston siinä osassa, johon palvelurakenteet painottuisivat ja johon matkailua kansallispuistossa ohjattaisiin ja myös hallituksen esityksen perusteluita on tältä osin tarkennettu. Metsästysrajoitusalue on merkitty lakiesityksen liitteen 1 karttaan rasterilla.
Valtiovarainministeriö katsoi lausunnossaan, että kansallispuiston perustaminen tulisi rahoittaa jo luonnonsuojeluun myönnettyjen määrärahojen puitteissa. Joka tapauksessa määrärahoista päätetään erikseen julkisen talouden suunnitelmaa ja talousarviota koskevissa menettelyissä, ja määrärahaa koskeva kysymys tulisi ratkaista näissä menettelyissä. Mikäli lisärahoitusta myönnettäisiin, olisi kyseessä ns. budjettilaki, joka tulisi antaa (lisä)talousarvioesityksen yhteydessä. Metsähallitus puolestaan esitti, että kansallispuiston perustamisen määräraha nostettaisiin 2,5 miljoonasta 4,5 miljoonaan euroon. Tarkoitus on menetellä valtiovarainministeriön esittämällä tavalla.
Metsähallitus esitti lausunnossaan lisäksi vähäisiä teknisiä tarkennuksia hallituksen esityksen perusteluihin ja ne on sisällytetty sellaisenaan hallituksen esitykseen.
Maa- ja metsätalousministeriö ja Metsähallituksen Eräpalvelut esittivät tarkennuksia perusteluihin suurpetojen metsästystä koskevaan kohtaan ja hallituksen esitystä on tältä osin selvennetty.
BirdLife Suomi ry totesi lausunnossaan, että kansallispuistohankkeesta tulisi tehdä luonnon monimuotoisuusvaikutusten arviointi. Suomen riistakeskus Lappi piti tarpeellisena tehdä luonnonsuojelulain 65 §:n 1 momentin mukainen Natura-arvioinnin tarveharkinta ja arvioida vaikutuksia ahmaan. Kansallispuiston perustamisella lakiesityksen rajauksin ja säännöksin ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia Natura 2000 -alueen suojeluperusteena oleviin luontotyyppeihin tai lajeihin.
Maa- ja metsätalousministeriö katsoi lausunnossaan, että hankkeen ympäristövaikutukset eivät ole itsestään selvästi luonnon monimuotoisuuden kannalta positiiviset, mutta totesi Metsähallituksen tavoin alueen hoidon ja käytön suunnittelulla voitavan hallita matkailun kestävän käytön haasteita.
6.2
Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto
Lainsäädännön arviointineuvoston mukaan esitysluonnoksesta saa hyvän käsityksen asian taustoista, tavoitteista ja keskeisistä esityksistä. Esityksen vaikutuksia on käsitelty monesta näkökulmasta. Arviointineuvoston mukaan lausuntopalaute ja palautteen vuoksi esitykseen tehdyt muutokset on kuvattu kattavasti.
Arviointineuvosto kiinnitti vakavaa huomiota siihen, että esityksessä ei oltu riittävästi arvioitu kansallispuiston käyntimäärien kasvun ja metsästyksen sallimisen aiheuttamia turvallisuusriskejä luonnossa liikkujille. Arviointineuvosto katsoi, että esityksessä tulisi arvioida turvallisuusriskejä esimerkiksi alueella käytettyjen eri metsästysmuotojen, metsästyksen ajoittumisen sekä reittien sijoittumisen perusteella. Hallituksen esityksen metsästysjärjestelyitä koskevia perusteluita on tältä osin täydennetty.
Arviointineuvosto katsoi esitysluonnoksen puutteeksi myös sen, että esityksessä vain sivutaan vaikutuksia kansallispuiston kävijöille, vaikka he ovat esityksen keskeinen kohderyhmä. Hallituksen esityksen perusteluihin on täydennetty kansallispuiston perustamisen vaikutuksia alueen kävijöihin sekä retkeily- ja virkistyskäyttöön.
Arviointineuvosto kiinnitti lisäksi huomiota siihen, että esitysluonnoksessa ei ole käsitelty kansallispuiston vaikutuksia muuhun elinkeinotoimintaan kuin matkailun mahdollisuuksiin tulevaisuudessa kansallispuiston läheisyydessä. Hallituksen esityksen taloudellisten vaikutusten arviointia on tältä osin täydennetty.
Arviointineuvosto katsoi, että ympäristövaikutuksia voisi tarkentaa myös siltä osin, mihin maankäytön tehostuminen ja luonnon kuluminen todennäköisesti kohdistuisi. Lisäksi arviointineuvoston mukaan esityksessä voisi kuvailla vaikutuksia esimerkiksi liikenteeseen, teiden käyttöön, parkkipaikkojen rakentamiseen sekä kuvailla vähähiilistä matkailua ja sen vaikutuksia. Hallituksen esityksen ympäristövaikutusten arviointia on näiltä osin täydennetty.