1.1
Laki eräiden polttoaineiden elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä
1 §.Lain tarkoitus. Pykälässä esitettäisiin lyhyesti lain tarkoitus.
2 §. Soveltamisala. Pykälän 1 momentin mukaan lain soveltamisala rajattaisiin polttoaineiden laatudirektiivin edellyttämällä tavalla moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa, liikkuvissa työkoneissa, maa- ja metsätaloustraktoreissa sekä sisävesillä kulkevissa sisävesialuksissa ja huviveneissä käytettäviin polttoaineisiin. Lakia sovellettaisiin tietyin jäljempänä säädetyin edellytyksin myös lentoliikenteen biopolttoaineeseen ja tieliikenteessä käytettävään sähköön.
Polttoaineiden laatudirektiivin määritelmiä noudattaen moottorikäyttöisellä ajoneuvolla tarkoitettaisiin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 715/2007 ja Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 595/2009 määriteltyjä henkilöautoja ja raskaita ajoneuvoja. Liikkuvalla työkoneella tarkoitettaisiin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2016/1628 määriteltyjä liikkuvia työkoneita. Asetus kattaa myös sisävesialukset. Huviveneellä tarkoitettaisiin Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2013/53/EU määriteltyjä huviveneitä. Maa- ja metsätaloustraktorilla tarkoitettaisiin Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2000/25/EY tarkoitettuja maa- ja metsätaloustraktoreita.
Pykälän 2 momentin mukaan lakia ei kuitenkaan sovellettaisi polttoaineiden toimittajaan, jonka kulutukseen luovuttamien polttoaineiden määrä on lain tarkoituksen kannalta vähäinen. Soveltamisalan ulkopuolelle jäisivät ne toiminnanharjoittajat, joiden kalenterivuoden aikana kulutukseen luovuttamien nestemäisten polttoaineiden yhteismäärä olisi alle miljoona litraa taikka energiasisällöltään vastaava määrä kaasumaisia polttoaineita. Lakia ei myöskään sovellettaisi valtion varmuusvarastossa olevaan polttoaineeseen.
Pienten polttoainetoimittajien ulosrajaus perustuisi polttoaineiden laatudirektiivin 7a artiklan 1 kohdan säännöksen sanamuotoon, jonka mukaan jäsenvaltioiden on osoitettava toimittaja tai toimittajat joka vastaa tai jotka vastaavat toimitettujen polttoaineiden ja energian kasvihuonekaasujenpäästöjen seurannasta ja niitä koskevasta raportoinnista.
3 §. Määritelmät. Pykälässä määriteltäisiin laissa käytetyt keskeiset käsitteet.
Polttoaineella tarkoitettaisiin nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetussa laissa tarkoitettuja fossiilisia ja biologista alkuperää olevia nestemäisiä polttoaineita sekä paineistettua maakaasua (Compressed Natural Gas, CNG), nesteytettyä maakaasua (Liquefied Natural Gas, LPG), nestekaasua (Liquefied Petroleum Gas, LPG), biokaasua sekä vetyä.
Biopolttoaineen ja biomassan määritelmät vastaisivat RES-direktiivin määritelmiä ja olisivat sisällöltään samat kuin kestävyyslaissa, kuitenkin sillä poikkeuksella, että biopolttoaineen määritelmää ei ole rajattaisi yksinomaan liikenteessä käytettäviin polttoaineisiin, vaan se kattaisi myös biomassasta tuotetun moottoripolttoöljyn.
Polttoaineen toimittajan määritelmä perustuisi polttoaineiden laatudirektiivin määritelmään ja se vastaisi pääpiirteissään jakeluvelvoitelaissa tarkoitettua jakelijan määritelmää. Se kattaa myös valmisteverosta vapautettujen polttoaineiden, kuten biokaasu, toimittajat.
Elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasupäästöjen ja energiayksikköä kohti laskettujen kasvihuonekaasupäästön määritelmät vastaisivat polttoaineiden laatudirektiivin määritelmiä. Energiayksikköä kohti lasketulla kasvihuonekaasupäästöllätarkoitettaisiin polttoaineen hiilidioksidiekvivalenttina (CO2eq) laskettujen kasvihuonekaasupäästöjen kokonaismassaa jaettuna polttoaineen kokonaisenergiasisällöllä. Energiasisällöllä tarkoitetaan megajouleina (MJ) ilmaistua polttoaineen alempaa lämpöarvoa.
4 §. Viranomaiset ja niiden tehtävät. Pykälän 1 momentin mukaan ympäristöministeriö vastaisi lain soveltamisalaan kuuluvan toiminnan yleisestä ohjauksesta, seurannasta ja kehittämisestä.
Pykälän 2 momentin mukaan lain noudattamisen valvonta ja toimeenpanotehtävät kuuluisivat Energiavirastolle. Tehtävät liittyisivät muun muassa polttoaineen toimittajien vuotuisten ilmoitusten tarkistamiseen, kasvihuonekaasujen vähentämisvelvoitteen valvontaan ja polttoaineen toimittajien välisten sopimusten valvontaan sekä kansallisten yhteenvetotietojen toimittamiseen komissiolle.
5 §.Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisvelvoite. Pykälässä velvoitettaisiin polttoaineen toimittaja vähentämään kulutukseen luovutettujen polttoaineiden keskimääräisiä, energiayksikköä kohti laskettuja, elinkaarenaikaisia kasvihuonekaasupäästöjä mahdollisimman tasaisesti ja vähintään kuudella prosentilla vuoden 2020 loppuun mennessä verrattuna fossiilisten polttoaineiden vertailutasoon vuonna 2010. Vuoden 2010 vertailutaso on 94,1 gCO2eq/MJ ja siitä säädetään täytäntöönpanodirektiivin II liitteessä. Kuuden prosentin päästövähennysvelvoite koskisi vain vuotta 2020.
Ehdotettu laki ei rajoittaisi keinovalikoimaa, joilla velvoite saavutetaan. Päästövähennyksille asetetun kuuden prosentin velvoitteen saavuttamisessa voidaan huomioida vähähiiliset biopolttoaineet, muut vähähiiliset polttoaineet, kuten paineistettu maakaasu, nesteytetty maakaasu, nestekaasu, sähkö ja vety sekä ennen jalostamoa tapahtuva öljyntuotannon tehostaminen eli niin sanotut alkuvaiheen päästövähennykset (Up Stream Emission Reductions, UER). Alkuvaiheen päästövähennyksiä olisi mahdollista hankkia esimerkiksi osallistumalla niin sanotun puhtaan kehityksen mekanismin (CDM) hankkeeseen. Kyseessä olevan hankkeen olisi täytettävä polttoaineiden laatudirektiivin ja täytäntöönpanodirektiivin alkuvaiheen päästövähennyksiä koskevat säännökset. Vaatimukset täyttävän hankkeen alkuvaiheen päästövähennys olisi laskettava ja ilmoitettava täytäntöönpanodirektiivin I liitteessä olevan 1 osan 3 d kohdassa määritellyllä tavalla.
6 §. Biopolttoaineiden kestävyyden osoittaminen. Pykälässä edellytettäisiin, että kulutukseen luovutettavan biopolttoaineen kestävyys olisi osoitettava kestävyyslaissa säädetyllä tavalla.
Ei-kestävien biopolttoaineiden elinkaarenaikaiset kasvihuonekaasupäästöt olisi kuitenkin laskettava vastaavien fossiilisten polttoaineiden (moottoribensiini, dieselöljy, maakaasu) oletusarvoilla. Säännös perustuisi täytäntöönpanodirektiivin I liitteessä olevan 1 osan 3 c kohdan ii alakohtaan.
7 §. Polttoaineen toimittajien väliset sopimukset. Pykälän 1 momentin mukaan polttoaineen toimittaja voi sopia 5 §:ssä tarkoitetun vähentämisvelvoitteen toteuttamisesta toisen polttoaineen toimittajan kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että polttoaineen toimittaja, joka on vähentänyt toimittamiensa polttoaineiden kasvihuonekaasupäästöjä enemmän kuin 5 §:ssä tarkoitetun vähentämisvelvoitteen verran, voi osoittaa omaa vähenemäänsä toisen polttoaineen toimittajan vähentämisvelvoitteen toteuttamiseksi tekemällä tästä sopimuksen. Sopimuksessa tulisi käydä ilmi sovittava kasvihuonekaasumäärä hiilidioksidiekvivalentteina kilogrammoina (kg CO2eq). Sopimuksen olisi kohdistuttava samaan kalenterivuoteen, jolta 9 §:n mukainen ilmoitus tehdään. Tämä olisi tarpeen sen varmistamiseksi, että päästövähennyksiä ei siirrettäisi kalenterivuodelta toiselle ja että vähentämisvelvoite toteutuu vuonna 2020.
Polttoaineen toimittaja voisi sopia velvoitteen täyttämisestä myös tieliikenteen moottoriajoneuvoissa käytettävän sähkön toimittajan kanssa, jos tämä kykenee mittaamaan ja seuraamaan tai muulla tavalla arvioimaan riittävän luotettavasti kyseisiin ajoneuvoihin käytettäväksi toimitetun sähkön määrää. Vastaavalla tavalla polttoaineen toimittaja voisi sopia velvoitteen täyttämisestä lentoliikenteen biopolttoaineiden toimittajan kanssa, jos kyseiset biopolttoaineet täyttävät 6 §:ssä tarkoitetut kestävyyskriteerit.
Pykälän 2 momentti koskee sopimusten riitauttamista ja se vastaisi asiasisällöltään jakeluvelvoitelain 6 §:ä. Järjestelmän toimivuuden ja vastuusuhteiden selkeyden kannalta on tärkeätä, että sekä vastuu velvoitteen täyttämisestä, että sen täyttämättä jättämisestä aiheutuvista seuraamuksista olisi kaikissa tapauksissa polttoaineen toimittajalla itsellään. Tällöin sopimusjärjestelyihin mahdollisesti liittyvät epäselvyydet eivät vaikuttaisi lain tavoitteiden saavuttamiseen eivätkä yksittäisen polttoaineen toimittajan velvoitteen täyttämiseen.
Pykälän 3 momentin mukaan polttoaineen toimittajien olisi toimitettava tieto sopimuksesta ja sopimussuhteen muutoksista Energiavirastolle 9 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen yhteydessä.
8 §.Polttoaineiden ja sähkön elinkaarenaikaisten kasvihuonepäästöjen laskenta. Pykälän 1 momentissa säädettäisiin biopolttoaineiden elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasujen laskentamenetelmästä. Biopolttoaineiden elinkaarenaikaiset kasvihuonekaasupäästöt laskettaisiin polttoaineiden laatudirektiivin 7d artiklan mukaisesti käyttäen joko oletusarvoja, todellisia laskettuja arvoja tai näiden yhdistelmää. Laskentamenetelmä olisi sama kuin kestävyyslaissa.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin fossiilisten polttoaineiden elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasupäästöjen laskentamenetelmästä ja tieliikenteen moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa käytettävän sähkön laskentamenetelmistä. Fossiilisten polttoaineiden elinkaarenaikaiset kasvihuonekaasupäästöt laskettaisiin täytäntöönpanodirektiivin mukaisesti käyttäen oletusarvoja. Fossiilisten polttoaineiden elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasupäästöjen oletusarvot on määritetty täytäntöönpanodirektiivin I liitteen 2 osan 5 kohdassa.
Sähkön toimittajan olisi laskettava tieliikenteen moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa käytettävän sähkön elinkaarenaikaiset kasvihuonekaasupäästöt täytäntöönpanodirektiivin I liitteessä olevan 1 osan 3 kohdan mukaisesti. Sähkön elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasupäästöjen arvioinnissa olisi käytettävä viimeisintä käytettävissä olevaa keskimääräistä kansallista sähkön kulutuksen päästöarvoa.
Valtioneuvoston asetuksella voitaisiin antaa tarkempia säännöksiä kasvihuonekaasupäästöjen laskentaan sisällytettävistä tiedoista.
9 §.Ilmoittamisvelvollisuus. Pykälän 1 momentissa velvoitettaisiin polttoaineen toimittaja antamaan vuosittain tiedot edellisen kalenterivuoden aikana kulutukseen luovutetuista fossiilisista polttoaineista ja biopolttoaineista ja tapauksesta riippuen sähköstä. Ilmoitus olisi toimitettava Energiavirastolle viimeistään ilmoituksessa tarkoitettua kalenterivuotta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Tietojen antaminen jatkuisi myös vuoden 2020 jälkeen.
Tiedoista olisi ilmettävä kalenterivuoden aikana kulutukseen luovutettujen polttoaineiden ja sähkön määrät, energiayksikköä kohti lasketut elinkaarenaikaiset kasvihuonekaasupäästöt, kestävyyskriteereiden mukaisuus ja tapauksesta riippuen niin sanottujen alkuvaiheen, eli ennen jalostamoa tapahtuvien päästöjen vähennykset sekä muut täytäntöönpanodirektiivin edellyttämät tiedot ja muut ilmoituksen riittävyyden ja oikeellisuuden arvioinnin kannalta merkitykselliset seikat.
Työkoneissa ja vesiliikenteessä käytettävän polttoaineen määrää arvioitaessa voitaisiin käyttää Tilastokeskuksen viimeisimmän saatavilla olevan arvion mukaisia tietoja moottoripolttoöljyn ja kevyen polttoöljyn käytöstä, ellei polttoaineen toimittajalla ole omaa tarkempaa tietoa kulutukseen toimitetuista polttoainemääristä ja loppukäyttäjistä. Tilastokeskuksen arvio moottoripolttoöljyn käytöstä työkoneiden ja vesiliikenteen polttoaineena perustuu Teknologian tutkimuskeskus VTT:n laskentamalleihin. Työkoneissa käytetyn moottoripolttoöljyn osuus kevyen polttoöljyn kokonaiskulutuksesta vuonna 2015 oli noin 44 prosenttia. Vesiliikenteessä osuus oli alle 10 prosenttia.
Vilja-, sokeri- ja öljykasvipohjaisten biopolttoaineiden osalta tietoihin olisi sisällytettävä myös tiedot epäsuorista maankäytön muutoksista aiheutuvista päästöistä (ns. ILUC-päästöt) käyttäen polttoaineiden laatudirektiivin V liitteen oletusarvoja (gCO2eq/MJ). ILUC-päästöjä ei kuitenkaan otettaisi huomioon laskennassa.
Pykälässä ei vaadittaisi polttoaineiden laatudirektiivin ja täytäntöönpanodirektiivin mukaisia tietoja polttoaineiden alkuperästä eikä ostopaikasta. Tämä olisi perusteltua, koska, osana hallintomalliasetusehdotusta komissio on esittänyt polttoaineiden alkuperän ja ostopaikan ilmoittamista koskevien säännösten kumoamista. Komissio on ilmoittanut, että jäsenmaat voivat ottaa huomioon tietojen toimittamista koskevissa kansallisissa täytäntöönpanosäännöksissä edellä luvussa 2.2 selostetun komission hallintomalliasetusehdotuksen. Jos hallintomalliasetus ei toteudu komission ehdottamassa muodossa, komissio tulee edellyttämään jäsenmailta täydentäviä täytäntöönpanotoimia.
Polttoaineen toimittaja vastaisi ilmoittamisesta myös 7 §:ssä tarkoitetun sopimuksen osalta. Kun kyseessä on 7 §:ssä tarkoitettu sopimus, voidaan tiedot toimittaa joko yhdessä tai erikseen. Jos tiedot toimitetaan erikseen, on osapuolten ilmoituksista käytävä täsmällisesti ilmi miltä osin kulutukseen toimitettujen polttoaineiden kasvihuonekaasujen päästövähennykset on katsottava toisen osapuolen päästövähennyksiksi.
Ilmoitus laadittaisiin täytäntöönpanodirektiivin IV liitteen mukaisesti. Euroopan komissio on julkaissut huhtikuussa 2017 sähköisen lomakkeen, jonka avulla toiminnanharjoittajat voivat toimittaa täytäntöönpanodirektiivissä vaaditut tiedot.
Pykälän 3 momentin mukaan Energiavirasto tarkistaisi toimitettujen tietojen riittävyyden ja oikeellisuuden, laatisi tiedoista yhteenvedon ja toimittaisi kansalliset tiedot Euroopan komissiolle käyttäen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EY) N:o 401/2009 perustuvia Euroopan ympäristökeskuksen Reportnet -välineitä. Tiedot olisi toimitettava sähköisesti Euroopan ympäristökeskuksen ylläpitämään keskusrekisteriin.
Valtioneuvoston asetuksella voitaisiin antaa tarkempia säännöksiä ilmoituksen sisällöstä ja tekemisestä.
10 §.Kirjanpitovelvollisuus. Pykälän 1 momentin mukaan polttoaineen ja sähkön toimittajan olisi pidettävä kirjaa kulutukseen luovutetuista polttoaineista ja sähköstä. Kirjanpidosta tulisi selvitä 9 pykälässä säädetyt valvonnan kannalta merkitykselliset seikat tuotteiden määristä, energiayksikköä kohti lasketuista kasvihuonekaasupäästöistä ja muut pykälässä mainitussa direktiivissä tarkoitetut tiedot. Biopolttoaineiden osalta tiedoista olisi käytävä ilmi ovatko tuotteet kestävyyslain mukaisia.
Lain noudattamisen valvonta ja 5 §:ssä säädetyn tavoitteen täyttymisen valvonta edellyttää, että polttoaineen toimittajalta on saatavissa tiedot. Kirjanpitotiedot ovat lain noudattamisen valvontaan vaikuttavia tietoja, joten pykälän 2 momentissa ehdotettaisiin, että kirjanpitotiedot olisi säilytettävä seitsemän vuotta kunkin kalenterivuoden päättymisestä lukien. Kirjanpitotietojen vähimmäissäilytysaika tulee olla riittävän pitkä, jotta turvataan jälkikäteisvalvonnan kannalta olennaisten tietojen saatavuus koko valvonnan ajan.
Valtioneuvoston asetuksella voitaisiin antaa tarkempia säännöksiä kirjanpitoon sisällytettävistä tiedoista.
11 §.Tiedonsaantioikeus. Lain valvonta edellyttäisi Energiavirastolle laissa turvattua oikeutta saada valvontaa varten tarpeellisia tietoja polttoaineen ja sähkön toimittajalta, joka ei voisi liikesalaisuuteen tai yksityisyyden suojaan vedoten olla antamatta viranomaisen vaatimia tietoja. Keskeisimmät näistä ovat tiedot kulutukseen toimitetuista polttoaineista, kestävyyskriteerien täyttymisestä, kasvihuonekaasupäästöjen laskennasta ja näitä koskevasta kirjanpidosta.
12 §. Tarkastusoikeus. Pykälän 1 momentissa varmistettaisiin Energiaviraston tarkastusoikeus tiloissa ja alueilla, joihin pääsy on laissa tarkoitetun valvonnan kannalta tarpeen. Energiavirastolla olisi myös oikeus tehdä kyseisissä tiloissa ja alueilla tarkastuksia ja ryhtyä muihin valvonnan edellyttämiin toimenpiteisiin. Pykälän 1 momentin nojalla tarkastuksessa voisi olla läsnä myös muun viranomaisen edustaja.
Perustuslain 10 §:n nojalla on turvattu kotirauha. Lailla voidaan kuitenkin säätää perusoikeuksien turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan piiriin ulottuvista toimenpiteistä. Kotirauhan piirissä ovat viranomaistarkastukset mahdollisia, kun on aihetta epäillä tapahtuneen rikos, josta voi seuraamuksena olla vankeusrangaistus. Tämän vuoksi Energiaviraston tarkastuksia koskeva toimivalta olisi 2 momentin nojalla rajoitettu, kun kyse on pysyväisluonteiseen asumiseen tarkoitetuista tiloista. Tällaisissa tiloissa tarkastukset olisivat mahdollisia vain, jos on syytä epäillä, että on tehty rikoslain (39/1889) 16 luvun 8 §:ssä tarkoitettu rikos (väärän todistuksen antaminen viranomaiselle), ja tarkastus on välttämätön tarkastuksen kohteena olevien seikkojen selvittämiseksi.
Pykälän 3 momentin nojalla polttoaineen ja sähkön toimittajan olisi toimittava hyvässä yhteistyössä Energiaviraston kanssa ja annettava kaikki tarkastuksen kannalta tarpeellinen aineisto sekä tarkastuksen suorittamisessa tarpeelliset tiedot ja selvitykset.
Pykälän 4 momentin nojalla Energiavirastolla olisi tarkastusta suorittaessaan oikeus ottaa polttoaineen ja sähkön toimittajan lain valvonnan kannalta tarpeellinen aineisto sekä muuta tarkastettavaa aineistoa haltuunsa. Edellytyksenä olisi kuitenkin, että aineiston haltuunotto on tarkastuksen tavoitteiden toteuttamisen kannalta välttämätöntä. Aineisto tulisi viipymättä palauttaa, kun tarkastus ei enää edellytä aineiston hallussapitoa. Aineisto voisi liittyä esimerkiksi kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen, biopolttoaineiden kestävyyden osoittamiseen ja kirjanpitovelvollisuuden noudattamiseen.
13 §. Tietojen luovuttaminen. Energiavirastolle annettuihin tietoihin sovellettaisiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999). Energiavirasto on viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaisesti velvollinen pitämään salassa muun muassa asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liike- tai ammattisalaisuudesta samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinon harjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.
Pykälän 1 momentin mukaan salassapidosta annetut säännökset eivät estäisi tietojen luovuttamista syyttäjälle ja poliisille rikoksen ehkäisemiseksi ja selvittämiseksi. Pykälän 2 momentin mukaan salassapitosäännökset eivät myöskään estäisi tietojen luovuttamista ympäristöministeriölle, jos se tarvitsee tietoja ilmastopoliittisten tavoitteiden valmistelua ja toimeenpanoa varten taikka luovuttaisi tiedot edelleen toimivaltaiselle Euroopan unionin toimielimelle tai unionin muulle elimelle, kun Suomen jäsenyyteen Euroopan unionissa liittyvässä velvoitteessa tällaista edellytetään. Ympäristöministeriö on niin ikään velvollinen pitämään salassa mahdolliset tietoonsa tulleet liike- ja ammattisalaisuudet.
14 § Rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaiseminen. Pykälässä säädettäisiin Energiaviraston käytettävissä olevista reaktiokeinoista, kun lain säännöksiä taikka lain nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä ei noudateta. Energiavirasto voisi 1 momentin 1 kohdan mukaan kieltää jatkamasta tai toistamasta säännösten tämän lain nojalla annetun määräysten vastaista menettelyä sekä 2 kohdan mukaan määrätä säännöksen tai määräyksen rikkoja täyttämään velvollisuutensa. Pykälän 1 momentissa tarkoitetut kiellot ja määräykset voisivat esimerkiksi liittyä biopolttoaineen kestävyyden osoittamiseen (6 §), polttoaineiden ja sähkön elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasupäästöjen laskentaan (8 §) polttoaineen toimittajan ilmoitusvelvollisuuteen (9 §) tai kirjanpitovelvollisuuteen (10 §).
Energiaviraston olisi ennen kiellon tai määräyksen antamista kuultava asianosaista. Kuulemiseen sovelletaan, mitä hallintolaissa säädetään. Kieltoa ja määräystä koskevan päätöksen tiedoksiantoon sovelletaan samoin, mitä hallintolaissa säädetään. Kun päätös sisältää asianosaista velvoittavan ratkaisun, on päätös annettava tiedoksi hallintolain 60 §:n mukaisesti todisteellisena tiedoksiantona.
Pykälän 2 momentin mukaan Energiavirasto voisi tehostaa 1 momentin nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla taikka teettämis- tai keskeyttämisuhalla siten kuin uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Pääsääntöisesti 1 momentin nojalla annettu päävelvoite ja uhkasakko määrättäisiin samalla päätöksellä.
15 §.Laiminlyöntimaksu. Polttoaineen toimittajalle voitaisiin määrätä 5 000—50 000 euron laiminlyöntimaksu toiminnanharjoittajan laiminlyödessä 9 §:ssä tarkoitetun ilmoittamisvelvollisuutensa. Vastaavasti laiminlyöntimaksu voitaisiin määrätä toiminnanharjoittajan laiminlyödessä 10 §:n mukaisen kirjanpitovelvollisuutensa. Mainittujen velvollisuuksien täyttäminen on välttämätöntä kasvihuonekaasujen vähentämisvelvoitteen saavuttamisen seuraamiseksi. Jakeluvelvoitelaissa 12 §:ssä säädetään vastaavalla tavalla virhemaksusta, joka on luonteeltaan saman tyyppinen seuraamus.
Laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä olisi otettava huomioon menettelyn moitittavuus, toistuvuus ja muut näihin rinnastettavat seikat.
16 §.Seuraamusmaksu. Jos polttoaineen toimittaja ei ole 5 §:ssä säädetyn kasvihuonekaasujen vähentämisvelvoitteen mukaisesti vähentänyt kulutukseen luovutettujen polttoaineiden elinkaarenaikaisia kasvihuonekaasupäästöjä vähintään kuudella prosentilla 31 päivään joulukuuta 2020 mennessä, olisi Energiaviraston määrättävä polttoaineen toimittajalle seuraamusmaksu, joka määräytyisi sen mukaan kuin polttoaineen toimittaja ei ole täyttänyt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisvelvoitettaan. Koska seuraamusmaksua ei voi suoraan laskea kulutukseen toimitetun polttoaineen määrästä, olisi maksun määräytymisperusteena käytettävä kulutukseen luovutettujen polttoaineiden määrän ja niiden energiayksikköä kohti laskettujen elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasupäästöjen avulla laskettua suuretta eli ns. puuttuvaa hiilidioksidiekvivalenttia päästökilogrammaa (kg CO2eq).
Seuraamusmaksu voitaisiin määrätä ainoastaan vuotta 2020 koskevan kuuden prosentin vähentämisvelvoitteen laiminlyönnistä. Maksu olisi yksi euro yhtä puuttuvaa hiilidioksidiekvivalenttia päästökilogrammaa kohti (€/kg CO2eq). Vastaavanlainen maksu on Ruotsissa noin 0,74 €/kg CO2eq ja Saksassa 0,47 €/kg CO2eq.
Maksun suuruutta olisi mahdollista kohtuullistaa tai se voitaisiin jopa jättää määräämättä. Maksun suuruuden olisi oltava kohtuullistamisesta huolimatta niin suuri, ettei olisi taloudellisesti kannattavaa laiminlyödä vähentämisvelvoitetta. Maksu voitaisiin jättää määräämättä vain siinä tapauksessa, että laiminlyönti johtuu maksuvelvollisesta riippumattomista syistä tai ennalta arvaamattomista poikkeuksellisista oloista, eikä maksuvelvollinen ole saavuttanut laiminlyönnin johdosta merkittävää taloudellista etua. Käytännössä polttoaineen toimittajan olisi osoitettava, että se on toteuttanut kaikki tarpeelliset toimet vähentämisvelvoitteen saavuttamiseksi, mutta ei ole onnistunut saavuttamaan tavoitetta ulkopuolisista syistä tai ennalta arvaamattomista poikkeuksellisista oloista johtuen.
17 §.Muutoksenhaku ja päätöksen täytäntöönpano. Säännös olisi tavanomainen muutoksenhakua ja täytäntöönpanoa koskeva säännös. Energiaviraston tämän lain nojalla tekemään päätökseen saisi hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään.
Hallinto-oikeuden päätökseen saisi hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Asian laatu ja merkittävyys eivät tämän lain mukaisissa asioissa, esimerkiksi hallinnollisten sanktioiden kohdalla, välttämättä edellytä pääsyä korkeimpaan hallinto-oikeuteen ilman valituslupaa, kuten perustuslakivaliokunta on antamassaan lausunnossa (peVL 55/2014 vp) todennut.
Energiaviraston 14 §:n nojalla tekemää päätöstä, eli kieltoa tai määräystä, olisi noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei hallinto-oikeus toisin määrää. Päätökset koskisivat tilanteita, joissa toiminnanharjoittaja ei noudata lain säännöksiä taikka lain nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä. Kielto tai määräys voisi koskea esimerkiksi polttoaineen toimittajan käyttämää kasvihuonekaasupäästöjen laskentamenetelmää, toiminnanharjoittajan Energiavirastolle toimittamaa ilmoitusta tai toiminnanharjoittajan kirjanpitoa. Kielto tai määräys voisi olla tarpeellinen sen varmistamiseksi, että polttoaineiden elinkaarenaikaiset kasvihuonekaasupäästöt vähenevät velvoitteen edellyttämällä tavalla vuonna 2020.
Päätöstä, jossa määrätään 15 §:n mukainen laiminlyöntimaksu tai 16 §:n mukainen seuraamusmaksu, tai päätöstä, joka koskee uhkasakon maksettavaksi tuomitsemista, ei kuitenkaan saisi panna täytäntöön ennen kuin se on lainvoimainen.
18 §.Voimaantulo. Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan mahdollisimman pian. Mahdollisimman aikainen voimaantulo olisi tarpeen, koska täytäntöönpanodirektiivissä annettu määräaika (21.4.2017) on kulunut umpeen
Vuotta 2017 koskevat 9 §:ssä tarkoitetut tiedot kulutukseen luovutetuista polttoaineista olisi toimitettava Energiavirastolle vuoden 2018 kesäkuun loppuun mennessä siinä laajuudessa kuin se on mahdollista. Säännöksen tarkoituksena olisi kerätä käyttökokemuksia 9 §:ssä tarkoitetusta tietojen ilmoittamisesta ja erityisesti komission vapaaehtoisen raportointityökalun käytöstä työkalun jatkokehittämistä varten. Pykälän muotoilu ”siinä laajuudessa kuin se on mahdollista” merkitsisi sitä, että 15 §:ssä säädettyä laiminlyöntimaksua ei määrättäisi, jos ilmoituksen tiedot olisivat puutteellisia.