4.1
Säännöskohtaiset perustelut
3 luku. Syöttötariffin maksaminen
24 §.Tavoitehintaan ja muuttuvaan tuotantotukeen oikeuttava sähkön tuotanto.
Pykälän 2 momenttia muutettaisiin siten, että käsite ”tunti” muutettaisiin muotoon ”markkina-aikayksikkö”. Muutoksen myötä sähkön tuotanto ei oikeuttaisi tavoitehintaan eikä muuttuvaan tuotantotukeen niiltä markkina-aikayksiköiltä, joina voimalaitoksen sijaintipaikan sähkön markkinahinta on negatiivinen. Markkina-aikayksiköllä tarkoitettaisiin tietojen antamisesta ja julkaisemisesta sähkömarkkinoilla ja Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 714/2009 liitteen I muuttamisesta annetun komission asteuksen (EU) N:o 543/2013 2 artiklan 19 kohdan mukaisesti ajanjaksoa, jolle hinta on vahvistettu, tai lyhintä mahdollista kahden tarjousalueen yhteistä ajanjaksoa, jos niiden markkina-aikayksiköt eivät ole samat.
Selkeytys on tarpeen, koska jatkossa sähkön hinta vuorokausimarkkinoilla ei määräydy tunneittaan, vaan varttitunneittain. Käsitteen ”markkina-aikayksikkö” myötä Energiavirasto tarkastelisi sitä, onko markkinahinta negatiivinen, sen mukaan, millä ajanjaksolla vuorokausimarkkinoiden kauppaa on käyty, eli käytännössä onko käytössä ollut vartti- vai tuntihinta.
4 luku. Tarjouskilpailuun perustuva preemiojärjestelmä
36 §.Alituotantokorvaus ja sen maksaminen
. Pykälän 1 momenttia muutettaisiin siten, että käsite ”tunti” muutettaisiin muotoon ”markkina-aikayksikkö”. Muutoksen perusteet vastaisivat edellä 24 §:n perusteluissa todettua. Muutoksen johdosta Energiavirasto määrittelisi ne ajanjaksot, joilta alituotantokorvausta ei maksettaisi, sen mukaan, onko käytössä ollut tuntihinta vai onko jo siirrytty varttihintaan.
37 §. Preemiojärjestelmää koskevien päätösten raukeaminen, muuttaminen, peruuttaminen ja siirto
. Pykälän 3 momenttiin lisättäisiin uusi 3 kohta, jonka mukaan Energiavirasto voisi peruuttaa preemiojärjestelmään hyväksymistä koskevan päätöksen, jos sähkön tuottaja on tehnyt peruuttamista koskevan hakemuksen sekä maksanut alituotantokorvauksen ensimmäisen tukijakson osalta 36 §:n 3 momentissa tarkoitetun päätöksen mukaisesti tai Energiavirasto on todennut, ettei alituotantokorvausta tule ensimmäisen tukijakson osalta maksettavaksi.
Peruuttaminen olisi uuden kohdan nojalla siis mahdollista vain sähkön tuottajan hakemuksesta. Kuitenkin Energiavirasto voisi tehdä päätöksen vasta, kun ensimmäinen tukijakso on päättynyt ja on ratkaistu, tuleeko alituotantokorvaus ensimmäisen tukijakson osalta maksettavaksi vai ei. Lisäksi jos Energiavirasto olisi päättänyt korvauksen maksuvelvollisuudesta, korvaus tulisi myös olla maksettu, ennen kuin peruutuspäätöksen voisi tehdä. Tukijaksolla tarkoitetaan 33 §:n 1 momentin 7 kohdan mukaisesti tukiajan ensimmäisen neljän vuoden jaksoa. Lain 36 §:n 1 momentin mukaan sähkön tuottajan on maksettava Energiavirastolle alituotantokorvausta siitä sähkön tuotannon määrästä, joka alittaa tukijakson aikana 33 §:n 1 momentin 7 kohdan mukaisesti tuotettavan määrän. 36 §:n 3 momentin mukaan Energiavirasto tekee tukijakson päätyttyä päätöksen alituotantokorvauksesta, jos sitä on määrättävä maksettavaksi. Sähkön tuottaja on velvollinen maksamaan alituotantokorvauksen vuoden kuluessa siitä, kun maksuvelvollisuutta koskeva päätös on tullut lainvoimaiseksi. Jos Energiavirasto toteaisi, ettei alituotantokorvausta tulisi maksettavaksi, riittäisi peruutuspäätökseen lisäksi vain tuensaajan hakemus.
Muutoksen johdosta sähkön tuottaja pääsisi pois preemiojärjestelmästä siten, ettei sille enää voitaisi määrätä mahdollisia alituotantokorvauksia seuraavien tukijaksojen osalta, ja toisaalta Energiavirasto vapautuisi tuen maksuvelvollisuudesta. Energiaviraston tulisi peruuttamisesta koskevassa päätöksessä huolehtia siitä, että sähkön tuottajaa ja Energiavirastoa tuotantotukilain- ja asetuksen nojalla koskevien velvoitteiden sekä hyväksymispäätöksessä annettujen velvoitteiden päättymisajankohdat ovat selkeitä. Lähtökohtana kuitenkin olisi, että peruuttamispäätöksellä velvoitteet päättyisivät, joten sähkön tuottaja ei olisi enää oikeutettu tukeen ja toisaalta velvoitettu täyttämään tuotantotukilain ja hyväksymispäätöksen mukaisia velvoitteita.
4.2
Pääasialliset vaikutukset
Yleistä
Terminologinen muutos tunnin korvaamisesta markkina-aikayksiköllä on luonteeltaan tekninen, eikä sillä arvioida olevan taloudellisia kokonaisvaikutuksia. Muutoksen myötä joiltain ajanjaksoilta (tunti/vartti) tuen määrä voi tosin vähentyä ja joiltain kasvaa, mutta erojen arvioidaan kumoavan toisensa siten, että varttimuutoksen vaikutusten arvioidaan olevan tuensaajille neutraaleja. Lisäksi on huomioitava, että negatiiviset hinnat olisi joka tapauksessa laskettava jollakin uudella tavalla, kun vuorokausimarkkinat siirtyvät varttiin. Ehdotetulla lisäyksellä, jonka mukaan Energiavirasto voisi peruuttaa preemiojärjestelmään hyväksymistä koskevan päätöksen, olisi vähäisiä taloudellisia vaikutuksia ja vähäisiä viranomaisvaikutuksia.
Yritysvaikutukset
Preemiojärjestelmän hyväksymispäätöksen peruutusmahdollisuus vaikuttaisi niihin kuuteen yritykseen, joiden tuotantolaitokset on hyväksytty preemiojärjestelmään
https://energiavirasto.fi/preemiojarjestelma
. Preemiojärjestelmässä maksettavan tuen määrä perustuu tarjouskilpailun voittaneiden yritysten tarjoamaan preemioon
1,27–3,97 €/MWh.
, jos neljännesvuosilta laskettu sähkön keskimääräinen markkinahinta on viitehinta (30 €/MWh) tai sitä alhaisempi. Enintään tukea maksetaan noin 3,5 miljoonaa euroa vuodessa kaikille yrityksille yhteensä. Koska sähkön neljännesvuosittainen keskimääräinen markkinahinta on ylittänyt viitehinnan ja tarjotun preemion yhteissumman suurimman osan preemiojärjestelmän voimassaolosta, tukea on maksettu yhteensä ainoastaan noin 424 000 euroa koko järjestelmän olemassaolon aikana
Tilanne tammikuussa 2025.
. Ottaen huomioon, että tämä tukimäärä jakaantuu usealle yritykselle ja koskee useampaa vuotta, on yrityskohtainen tukimäärä hyvin vähäinen. Kuitenkin yrityksille tulee järjestelmään kuulumisesta hallinnollista taakkaa, kuten kirjanpitovelvollisuus, selvitys sähkön tuotannosta tariffijaksoilla ja selvitystä koskevan todentajan varmennuksen hankkiminen. Yritysten tulee noudattaa hyväksymispäätöksen ehtoja 12 vuoden ajan, josta tulee niin ikään hallinnollista taakkaa.
Lisäksi sähkön tuottaja voi joutua maksamaan alituotantokorvausta Energiavirastolle, jos sähkön tuotanto jää alhaisemmaksi, kuin hyväksymispäätöksessä on määritetty. Päätöksiä alituotantokorvauksesta ei ole vielä tehty, koska asia tulee harkittavaksi ensimmäisen kerran vasta ensimmäisen, neljän vuoden pituisen tukijakson päätyttyä. Preemiojärjestelmään hyväksytyistä laitoksista kolmen valmistuminen myöhästyi siten, että osalla tukiajasta ei ole tuotettu sähköä, ja käytännössä alituotantokorvauksen maksuvelvollisuus tulee siten todennäköisesti Energiaviraston harkittavaksi. Alituotantokorvauksen potentiaaliset määrät voivat ensimmäiseltä tukijaksolta liikkua kymmenissä tai jopa sadoissa tuhansissa euroissa ja ylittää siten yritysten saamat tukimäärät. Ehdotuksen myötä poistuminen järjestelmästä olisi mahdollista vasta kun päätös alituotantokorvauksesta ensimmäisen tukijakson osalta olisi tehty, mutta ehdotuksen myötä yrityksille muodostuisi mahdollisuus välttää alituotantokorvaus seuraavien tukijaksojen osalta. Samalla poistuvien yritysten hallinnollinen taakka kevenisi, kun hyväksymispäätöksen perumisen myötä sähköntuottajan velvollisuudet järjestelmässä lakkaisivat. Toisaalta yritykset menettäisivät mahdollisuuden saada tukea järjestelmästä. Asia olisi kuitenkin yritysten päätettävissä, ja ne voisivat halutessaan jäädä järjestelmään.
Vaikutukset julkiseen talouteen
Mikäli tuotantolaitoksia poistuisi preemiojärjestelmän piiristä, valtiolla ei olisi enää preemiotuen maksuvelvollisuutta näiden laitosten osalta. Tukea on maksettu tähän mennessä noin 424 000 euroa. Maksettavan tuen määrään vaikuttaa kuitenkin kulloinenkin sähkön hinta, minkä vuoksi on vaikea arvioida, millaiset menot tukijärjestelmästä olisi tiedossa tulevina vuosina ja siten, millainen säästö lakimuutoksesta voisi koitua. Enintään tukea voidaan maksaa noin 3,5 miljoonaa euroa vuodessa kaikille yrityksille yhteensä. Positiivisia vaikutuksia julkiseen talouteen olisi kuitenkin myös sitä kautta, että Energiaviraston preemiojärjestelmään liittyvä työmäärä vähenisi, mikäli yritykset hyödyntäisivät poistumismahdollisuutta. Toisaalta menetettävä mahdollisuus saada alituotantokorvauksia tulevilta tukijaksoilta voisi pienentää valtion saamia tuloja. On kuitenkin vaikea arvioida etukäteen ensimmäistä seuraavien tukijaksojen mahdollisia alituotantokorvauksia. Alituotantokorvauksia ei tule maksettavaksi, jos tuotannon määrä ei alita tuotantotukilain 33 §:n 1 momentin 7 kohdan mukaisesti tuotettavaa määrää. Vaikka tuotantomäärä alittuisi, tuotantotukilain 36 §:n nojalla Energiavirasto voi vapauttaa sähkön tuottajan alituotantokorvausta koskevasta maksuvelvollisuudesta siltä osin kuin sähkön tuotantomäärää koskevan velvollisuuden noudattamatta jättäminen on seurausta epätavallisista ja ennalta arvaamattomista olosuhteista, joihin niihin vetoavan sähkön tuottajan ei ole ollut mahdollista vaikuttaa sekä joiden seurauksia ei olisi voitu välttää kaikesta noudatetusta huolellisuudesta ja sähkön tuottajan viipymättä vireille panemista korjaavista toimenpiteistä huolimatta. Mikäli Energiavirasto tekee tämän nojalla päätöksiä, on mahdollista, että potentiaalinen alituotantokorvausten määrä jää vähäiseksi tai jopa että alituotantokorvauksia ei tulla maksamaan ollenkaan.
Viranomaisvaikutukset
Mikäli tuensaajayritykset hyödyntäisivät preemiojärjestelmästä poistumismahdollisuutta, vähentyisi Energiaviraston työmäärä jonkin verran. Energiavirasto ei enää keräisi laitosten tuotantotietoja alituotantokorvauspäätöksiä varten, eikä sen tarvitsisi arvioida alituotantokorvauksen maksuvelvollisuuden syntymistä. Lisäksi Energiaviraston ei tulisi enää valvoa hyväksymispäätöksen noudattamista. Yritykset voivat nykytilanteessa hakea maksatushakemuksella tuen maksatusta, jos sähkön hinta on riittävän alhainen. Näitä hakemuksia ei enää tulisi järjestelmästä poistuvien yritysten osalta, jolloin niin ikään Energiaviraston työmäärä vähenisi. Preemiojärjestelmässä ei ole käytössä sähköistä asiointijärjestelmää vaan paperilomakkeet, minkä vuoksi muutosten vaikutus vähentäisi työmäärää suhteessa enemmän kuin muissa tukijärjestelmissä, jotka toimivat sähköisellä asioinnilla. Kuitenkin preemiojärjestelmän ohjeistuksia ja lomakkeita on ylläpidettävä 12 vuoden tukiajan ajan, vaikka yksikin yritys jäisi järjestelmään. Siten vaikutukset Energiaviraston toimintaan olisivat muutoksen myötä vain vähäisiä tilanteessa, jossa vain osa sähköntuottajista poistuisi järjestelmästä. Mikäli kaikki yritykset poistuisivat järjestelmästä etuajassa, voitaisiin koko tukijärjestelmästä luopua ennakoitua aiemmin, jolloin vaikutukset Energiaviraston toimintaan olisivat suuremmat.
Terminologinen, varttihintoihin liittyvä lakimuutos lisäisi Energiaviraston työmäärää jonkin verran lisääntyvän neuvontatarpeen vuoksi. Lisäksi valvonnan määrä voi hieman lisääntyä muun muassa koska varttihinnoittelun myötä aikasarjojen määrä nelinkertaistuu ja negatiivisia hintoja voi täten esiintyä enemmän. Aiheutuvat lisätyöt on mahdollista tehdä Energiaviraston nykyisellä henkilöstöllä.