4.1
Keskeiset ehdotukset
Esityksessä ehdotetaan jatkettavaksi covid-19-taudilta suojaamiseksi annettavan rokotteen rokottamistoimenpiteen korvausta koskevaa väliaikaista säännöstä. Säännös pysyisi sisällöltään ennallaan, ainoastaan voimaantulosäännöstä muutettaisiin.
Korvaustaksan määrä olisi 16 euroa kuten voimassa olevassa laissa. Rokottamistoimenpiteen korvausten korvauskulut rahoitettaisiin kokonaan valtion varoista. Rokotuksen osalta sairaanhoitokorvauksena maksettavan 16 euron suuruisen korvauksen hyödyntäminen olisi työnantajalle vaihtoehtona työterveyshuollon korvauksille kuten tälläkin hetkellä.
Koska covid-19-taudilta suojaava rokote kuuluisi sairaanhoitokorvausten piiriin, olisi myös rokotuksen saamiseksi tehdyn matkan kustannukset sairausvakuutuslain mukaan korvattavia sairaanhoitovakuutuksen kustannuksia. Lisäksi jatkettaisiin suorakorvausmenettelyyn liittyvää väliaikaista säännöstä, jonka mukaan korvaus koronarokottamisesta tai -testaamisesta voidaan maksaa palvelujen tuottajalle sen tekemän tilityksen perusteella erikseen sovittavalla tavalla sekä säännöksiä, joissa säädetään koronarokottamisen rahoittamisesta ja valtion osuuden suorittamisesta. Valtio rahoittaisi koronarokottamisen jatkossakin kokonaan ja valtion on suoritettava lokakuussa ennakkoa Kansaneläkelaitokselle rokottamiskorvauksen rahoitukseen.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi covid-19-tartunnan toteamiseksi tehtävät PCR- ja antigeenitutkimukset sairaanhoitovakuutuksesta korvattaviksi. Muut covid-19-tartunnan toteamiseksi tehtävät tutkimukset (vasta-ainetestit) eivät olisi korvattavia. Tutkimusten korvaustaksoista säädettäisiin sairausvakuutuslaissa siten, että PCR-tutkimuksen korvaustaksa olisi 100 euroa ja antigeenitutkimuksen 36 euroa.
Säännösten ehdotetaan olevan voimassa 30.6.2023 saakka, koska covid-19-epidemian kehittymistä sekä testauksen tai tehosterokotusten tarvetta ei voida tarkkaan ennakoida.
4.2
Pääasialliset vaikutukset
Vaikutukset julkiseen talouteen
Maksettavien sairaanhoitokorvausten määrä on yhteydessä tautitilanteen kehitykseen sekä testaamista ja rokottamista koskeviin linjauksiin ja suosituksiin, joten kustannusten arvioiminen etukäteen on haasteellista. Huomioiden rokotuskattavuuden, voimassa olevat suositukset rokotusten antamisesta sekä koronaministerityöryhmän linjauksen liittyen tehosterokotusten tarjoamiseen voidaan arvioida, että tarve sairaanhoitovakuutuksesta korvattaville rokotuksille kohdentuu loppuvuoteen 2022 ja alkuvuoteen 2023. Arvioidaan, että rokotustapahtumia korvattaisiin keskimäärin enintään 9 600 kuukausittain, jolloin kustannusvaikutus olisi enintään 1 milj. euroa. Covid-19-tartunnan estämiseksi annettava rokottaminen rahoitetaan kokonaan valtion osuudella.
Covid-19-tutkimusten määriä on hankalaa arvioida samoista syistä. Testausmääriin vaikuttaa sekä epidemiatilanne että testauksen suositellut kohderyhmät. Kesä-syyskuussa 2022 sairaanhoitovakuutuksesta korvattavia PCR-testejä on tehty keskimäärin noin 26 000 kuukaudessa ja antigeenitestejä keskimäärin noin 1 000 kuukaudessa. Vuoden 2022 aikana covid-19-testejä on tehty myös sairausvakuutuslain 8 luvun 1 a § väliaikaisen 4 momentin mukaisen tartuntatautipäivärahan saamiseksi. Säännöksen voimassaolo päättyy 31.12.2022, joten tällä arvioidaan olevan vaikutusta testausmääriin siten, että testausmäärät vähenevät kolmannekseen nykyisestä. Sen perusteella arvioidaan, että korvausten kustannusvaikutus olisi noin 5,4 miljoonaa euroa, josta valtion osuus olisi 3,6 miljoonaa euroa.
Rokottamista varten tehdyistä matkoista maksettavien matkakorvausten määrää on arvioitu vuoden 2021 alussa, jolloin matkakorvauksista arvioitiin koituvan vuositasolla kokonaiskustannuksia noin 2,2 miljoonaa euroa. Koska tilastotietoa näistä matkakorvauksista ei ole, arvioidaan, että matkakorvauksia maksettaisiin ehdotuksen johdosta noin 1 milj. euroa, josta valtion osuus 0,7 milj. euroa.
Vakuutettujen rahoitusosuus kustannuksista olisi 2,1 miljoonaa euroa, joten ehdotuksen vaikutus sairaanhoitomaksuun olisi vähäinen.
Vaikutukset kansalaisiin
Ehdotus lisäisi sairausvakuutettujen mahdollisuuksia valita covid-19-tautiin kuuluvien oireidensa tutkimuspaikaksi yksityisen terveydenhuollon palveluntuottaja julkisen terveydenhuollon sijasta ja lisäisi näin ollen covid-19-testauksen ja rokotusten saavutettavuutta. Vakuutetulle jäisi korvauksesta huolimatta yksityisellä tehdystä tutkimuksesta omavastuuosuus maksettavakseen, kun taas julkisessa terveydenhuollossa tehtynä tutkimus on asiakkaalle maksuton. Koska covid-19-tutkimusta suositellaan vain tietyille riskiryhmille, taudin jäljitystä ei enää tehdä ja karanteeneja määrätään vain poikkeuksellisesti, on oletettavaa, että kovin moni ei hakeudu tutkimukseen yksityiseen terveydenhuoltoon. Myös ns. kotitestejä on laajasti saatavilla. Kynnys yksityiseen tutkimukseen saattaa olla matalampi niillä, joilla on sairaanhoitokuluja korvaava vakuutus.
Ne työntekijät, joilla covid-19-tutkimus kuuluu työterveyshuollon palveluihin, voivat hakeutua muita vakuutettuja herkemmin yksityisen terveydenhuollon tutkimuksiin. Toisaalta on huomattava, että tutkimus ei ole oireisen henkilön kohdalla edellytys esim. sairauslomalle, joten on vaikea arvioida, kuinka moni tutkimukseen hakeutuu – etenkin oireiden ollessa lieviä ja nopeasti ohimeneviä. Mahdollinen epidemiatilanteen paheneminen ja testausstrategian muutokset voivat tulevaisuudessa vaikuttaa yksityisessä terveydenhuollossa asioivien määrään.
Covid-19-rokottamisen kuuluminen työterveyshuollon palveluihin saattaa helpottaa ja lisätä työntekijöiden hakeutumista rokotukseen. Toisaalta oletettavaa on, että suuri osa työntekijöistä, jotka lisärokoteannoksia ylipäätään ottavat, ovat ne jo saaneet joko julkisessa terveydenhuollossa tai työterveyshuollossa. Mahdollista kuitenkin on, että koronaministerityöryhmän linjaus liittyen tehosterokotusten tarjoamiseen saattaa vaikuttaa rokotusten tarjontaan ja ottamiseen työterveyshuollossa.
Lisäksi covid-19-rokottamistoimenpiteeseen tehdyt matkat olisivat jatkossakin korvattavia, mikä tarkoittaa sitä, että matkat sekä julkisessa että yksityisessä terveydenhuollossa tehtävään rokottamiseen ovat sairausvakuutuksen matkakorvauksista korvattavia. Tämä lisää vakuutettujen mahdollisuuksia päästä rokotukseen riippumatta siitä, missä rokotus annettaisiin.
Vaikutukset työnantajiin
Työnantaja voi halutessaan ja työterveyshuollon palveluntuottajan kanssa sopien järjestää covid-19-taudin toteamiseksi tehtävän tutkimuksen osana työterveyshuoltoa. Tällöin tutkimusten korvaamista voi hakea osana työnantajalle maksettavia työterveyshuollon korvauksia (korvausluokka II). Vaihtoehtoisesti voi hakea korvausta sairaanhoitovakuutuksesta. Riippuen muiden korvattavien työterveyshuollon kustannusten määrästä tutkimusten korvaaminen sairaanhoitovakuutuksesta saattaa olla työnantajan näkökulmasta kannattavampaa. Tällöin työterveyshuollon korvausten enimmäismäärä riittää paremmin muuhun työterveyshuollon toimintaan. Koska sairausvakuutuslain väliaikaisen tartuntatautipäivärahaa koskevan säännöksen voimassaolo päättyy 31.12.2022, on epäselvää missä määrin työnantajat jatkossa näkevät aiheelliseksi tarjota tutkimuksia työterveyshuollossa.
Mikäli yksityinen työterveyshuollon palveluntuottaja on sopinut hyvinvointialueen kanssa covid-19-rokottamisesta, voi työnantaja tarjota työntekijöilleen rokotuksen osana työterveyshuollon palveluita. Vastaavasti kuin tutkimusten osalta myös rokottamisen korvausta voi hakea joko osana työterveyshuollon kustannuksia (korvausluokka I) tai sairaanhoitovakuutuksesta. Lähtökohtaisesti rokottamisen korvattavuus voi lisätä työnantajien halukkuutta tarjota rokotteita järjestämässään työterveyshuollossa ja näin ehkäistä työntekijöiden mahdollisia sairastumisia ja sairauspoissaoloja. On kuitenkin huomattava, että sairausvakuutuslaissa säädettävä rokottamisen korvattavuus ei oikeuta yksityisiä palveluntuottajia saamaan rokotteita, ellei asiasta sovita hyvinvointialueen kanssa. Lisäksi myös yksityiset palveluntuottajat noudattavat kansallisia rokotussuosituksia siitä, mille henkilöryhmille rokotuksia annetaan.
Vaikutukset julkiseen terveydenhuoltoon
Covid-19-taudilta suojaamiseksi annettavan rokotteen rokottamistoimenpiteen korvaustaksan säätämisellä sairausvakuutuslakiin ei yksin voida vaikuttaa siihen, käyttävätkö kunnat työterveyshuoltoja koronarokotusten toimeenpanossa vai eivätkö käytä. Jos työterveyshuoltoa halutaan kunnassa käyttää, kunnan tulee sopia asiasta työnantajan ja työterveyshuollon kanssa. Samalla sopimuksessa tulee sopia siitä, maksaako kunta rokottamistoimenpiteistä työterveyshuollolle vai tehdäänkö rokottamistoimenpiteet työnantajan kustannuksella, jolloin Kansaneläkelaitos voi korvata näitä kustannuksia joko osana työterveyshuollon kustannuksia tai sairaanhoitokorvauksina.
Yksityisen terveydenhuollon palveluntuottajien toteuttama covid-19-testaus ja covid-19-rokottaminen vapauttaa terveydenhuollon järjestämisestä vastuussa olevien hyvinvointialueiden omaa henkilöstöä muihin tehtäviin. Toisaalta testauksen ja rokottamisen korvattavuus sairaanhoitovakuutuksesta ei yksinään ratkaise sitä, missä määrin yksityiset palveluntuottajat palveluita tarjoavat ja missä määrin vakuutetut näitä palveluita käyttävät.
Covid-19-potilaiden hoito tapahtuu pääsääntöisesti julkisessa terveydenhuollossa silloin, kun sairastunut ei pärjää kotihoidossa oireiden kanssa. Sairaanhoitokorvausten ansiosta testauksen ja rokottamisen saavutettavuus voi parantua. Tämä voi edistää riskiryhmien varhaista diagnostiikkaa. Rokottaminen vähentäisi vakavia covid-19-tautimuotoja ja vähentäisi näin myös julkisessa terveydenhuollossa covid-19-taudin hoitoon liittyvää kuormitusta ja turvaisi terveydenhuollon kantokykyä.
Vaikutukset viranomaisiin
Covid-19-tutkimusten korvausten ja covid-19-rokottamiskorvausten toimeenpano on jatkossakin toimeenpantavissa Kansaneläkelaitoksessa vakiintuneen käytännön mukaisesti. Kansaneläkelaitoksen järjestelmä mahdollistaa jatkossakin tutkimusten ja rokottamistoimenpiteen korvaamisen, vaikka yksityisen sairaanhoidon hoito- ja tutkimuskorvauksiin esitetyt säästöt toteutuisivat.
Ehdotus lisäisi myös Kansaneläkelaitoksen toimintamenoja noin 0,5 miljoonaa euroa, joka kuitenkin rahoitetaan aiemmilta vuosilta kertyneillä toimintamenojen ylijäämillä. Myös toimintamenojen arviointia vaikeuttavat edellä mainitut korvausten ja kustannusten määrien arviointiin liittyvät haasteet.