2.2
Kahden ympärivuorokautisen yhteispäivystysyksikön ylläpidon rahoitus Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueella
Alkuperäisen esityksen jaksossa 2.1.5 (s. 13–14) on kuvattu hyvinvointialueiden yleiskatteellista rahoitusta. Yleiskatteellisesta hyvinvointialueen rahoituksesta säädetään hyvinvointialueen rahoituksesta annetussa laissa (617/2021, rahoituslaki).
Hyvinvointialueiden rahoitusmalli lähtee siitä, että väestön palvelutarpeen kustannukset, mukaan lukien eritasoisten päivystyksellisten palveluiden tarve, tulevat hyvinvointialueiden kesken yhdenvertaisesti katettua rahoituslain mukaisella yleiskatteellisella rahoituksella. Hyvinvointialueet voivat itsehallintonsa ja voimassa olevan lainsäädännön puitteissa järjestää ja organisoida päivystystoimintansa päättämällään tavalla.
Voimassa olevan voimaanpanolain 59 §:n perustelujen mukaan kahdesta päivystyksestä aiheutuviin kustannuksiin ei maksettaisi erilliskorvausta Lapin tai Etelä-Savon hyvinvointialueille, vaan kustannukset tulisi kattaa hyvinvointialueen rahoituslain mukaisella yleiskatteellisella rahoituksella (HE 241/2020 vp, s. 924).
Hallitus neuvotellessaan hallituskauden lopun lainsäädäntöohjelmasta linjasi (17.11.2022), että Länsi-Pohjan ja Savonlinnan keskussairaaloiden ympärivuorokautisen päivystyksen ylläpidosta aiheutuvat kustannukset valmistaudutaan korvamaan vuodesta 2024 alkaen. Valtioneuvosto varaa vuosien 2024–2027 julkisen talouden suunnitelmaan tarvittavat määrärahat. Alkuperäisessä esityksessä (s. 24) on todettu, että pidemmällä tähtäimellä kahden yhteispäivystysyksikön ylläpito voi osoittautua Etelä-Savon ja Lapin hyvinvointialueille taloudellisesti raskaaksi ja kyseisten hyvinvointialueiden on sopeutettava päivystystoiminta järjestämisvastuullaan olevien palveluiden ja käytettävissä olevien resurssien kokonaisuuteen. Alkuperäisessä esityksessä (s. 25) todetaan, että hallituksen tarkoitus on antaa hallituksen esitystä HE 319/2022 vp täydentävä hallituksen esitys erillisen rahoituksen toteuttamisesta.
Rahoittamiseen liittyviä seikkoja on taustoitettu alkuperäisen esityksen jaksossa 2.2.1.3.
Hallituksen linjaukseen perustuvalla erilliskorvauksella rahoitettaisiin niitä ylimääräisiä kustannuksia, joita aiheutuu siitä, että Etelä-Savon ja Lapin hyvinvointialueilla ylläpidetään yhden sijaan kahta erillistä ympärivuorokautista yhteispäivystysyksikköä. Lähtökohtana erilliskorvausratkaisussa on, ettei näille alueille kuitenkaan myönnetä kaksinkertaisesti rahoitusta päivystyksen järjestämiseen, vaan korvattavaksi tulisi vain nimenomaan kahden ympärivuorokautisen yhteispäivystysyksikön ylläpidosta syntyviä ylimääräisiä kustannuksia. Tarkoitus ei siis ole korvata väestön tarvitsemia päivystyksellisiä palveluita, joihin rahoitus saadaan jo rahoituslain kautta, eikä esimerkiksi kaikkea koko toisen sairaalan tai molempien sairaaloiden toimintaa. Ylimääräiset kustannukset koskevat pääosin tehottomuutta, joka voi syntyä ympärivuorokautisen yhteispäivystyksen järjestämisestä hyvinvointialueella kahdessa sairaalassa. Tältä osin tarkastelu ei kuitenkaan rajoitu vain yhteen yhteispäivystysyksikköön. On todettava kuitenkin, että yhteispäivystysyksikön toiminnan ja kustannusten erottaminen sairaalan muusta ympärivuorokautisesta toiminnasta – esimerkiksi vuodeosastotoiminnasta, diagnostiikkavalmiudesta ja muusta valmiudesta – ei ole yksinkertaista. Niin ikään erilliskorvauksella ei ole tarkoitus rahoittaa päällekkäisyyden välttämiseksi kustannuksia, jotka hyvinvointialue kattaa joko asiakasmaksutuotoilla tai esimerkiksi muilta hyvinvointialueilta päivystyspalveluiden tuottamisesta niiden asukkaille laskutettavilla tuloillaan.
Terveydenhuoltolain 50 §:n 3 momentin mukaan hyvinvointialueet, joissa on yliopistollinen sairaala, sekä HUS-yhtymä voivat väestön palvelutarpeen niin edellyttäessä perustaa useamman kuin yhden ympärivuorokautisesti päivystävän yhteispäivystysyksikön sairaaloidensa yhteyteen. Säännöksen nojalla HUS-yhtymä ylläpitää Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lisäksi ympärivuorokautista yhteispäivystystä Hyvinkäällä, Lohjassa ja Porvoossa sekä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Oulun yliopistollisen sairaalan lisäksi Oulaisissa. Näitä yhteispäivystysyksikköjä ylläpidetään ilman erillistä korvausta yleiskatteellisena rahoituslain pohjalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue itse ja Uudellamaalla HUS-yhtymän sitä ylläpitävien hyvinvointialueiden kautta saadun rahoituksen turvin. Valtio ei myöskään korvaa erikseen terveydenhuoltolain 50 §:n 5 momentin mukaiseen ympärivuorokautisen perusterveydenhuollon tai akuuttilääketieteen päivystyksen järjestämistä, vaan hyvinvointialue voi halutessaan ylläpitää tällaista päivystystä saatuaan luvan sosiaali- ja terveysministeriöltä. Hyvinvointialue rahoittaa myös tällaiset päivystysyksiköt rahoituslain pohjalta saamallaan yleiskatteellisella rahoituksella.
Hallituksen linjaus siitä, että Etelä-Savon ja Lapin hyvinvointialuille osoitetaan korvaus enemmän kuin yhden yhteispäivystysyksikön ylläpitoon perustuu erityisesti siihen, että erilliskorvauksella halutaan turvata Kemin ja Savonlinnan sairaalan päivystystoiminnan jatkumista aiemman laajuisena, sillä niissä on historiallisesti ollut ympärivuorokautinen yhteispäivystys aiemman oman sairaanhoitopiirin keskussairaalastatuksen perusteella. Hallitus ei ole linjannut, että myös yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille ja HUS-yhtymälle osoitetaan erillinen korvaus, vaikka myös ne ylläpitäisivät enempää kuin yhtä ympärivuorokautista yhteispäivystysyksikköä. Kyseessä on viime kädessä hallituksen poliittinen päätös. Asiaa käsitellään yhdenvertaisuuden näkökulmasta esityksen säätämisjärjestysperusteluissa.
Hyvinvointialueet ovat juuri aloittaneet järjestämisvastuisina organisaatioina vuoden 2023 alussa ja tulevat voimassa olevan lainsäädännön ja rahoituksensa puitteissa muokkaamaan oman alueensa palvelujärjestelmää ja sen yhteydessä sairaaloidensa ja päivystystensä palveluvalikoimaa ja palveluverkkoa väestönsä palvelutarpeiden mukaiseksi. Koko maan tasoinen sairaaloiden palveluvalikoiman kokonaisarvio, jossa otetaan huomioon väestön yhdenvertainen palveluiden saatavuus ja saavutettavuus sekä osaamisen riittävyys ja kustannustehokkuus koko Suomessa, on vaikuttavasti ja hallitusti tehtävissä lähivuosina, mutta ei ennen kuin alueet ovat omat strategiset suunnitelmansa ja päätöksensä saaneet pidemmälle. Tässä yhteydessä myös Kemin ja Savonlinnan päivystysten palveleman väestön tarpeet, saatavuus ja saavutettavuus ja päivystysten toteuttaminen osana kansallista palveluverkkoa tulee arvioitavaksi. Kansalliset linjaukset ja mahdolliset säädösmuutokset päivystyksiä koskien voivat tulevina vuosina linjata uudelleen päivystysten järjestämistä.
Seuraavassa käydään läpi mahdollisia nykylainsäädännössä olevia rahoitustapoja, ja arvioidaan niiden soveltuvuutta hallituksen linjauksen mukaisen korvauksen myöntämisessä.
Hyvinvointialueiden rahoituslain mukainen rahoitus
Alkuperäisen esityksen jaksossa 2.1.5 kuvataan rahoituslain mukaista hyvinvointialueiden yleiskatteellista rahoitusta. Tässä esityksessä ei siten toisteta tätä kuvausta. Lyhyesti voidaan kuitenkin todeta, että hyvinvointialueiden laskennallinen rahoitus määräytyy pääosin hyvinvointialueen väestön sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tarpeen sekä olosuhdetekijöiden perusteella. Lisäksi osa valtion rahoituksesta maksetaan asukaskohtaisena euromääräisenä rahoituksena ja osa perustuu hyvinvointialueiden toimintaan alueellaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Pääosa sosiaali- ja terveydenhuoltoon osoitettavasta laskennallisesta rahoituksesta kohdennetaan hyvinvointialueiden väestön palvelutarpeiden ja asukasmäärän perusteella. Lisäksi olosuhdetekijöinä otetaan huomioon asukastiheys, vieraskielisyys ja kaksikielisyys, saaristoisuus ja saamenkielisyys sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. Valtion rahoitus on hyvinvointialueelle yleiskatteellista, joten hyvinvointialue päättää saamansa rahoituksen käytöstä ja kohdentamisesta itsehallintonsa ja toimivaltansa rajoissa.
Eräs vaihtoehto on, että Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueille maksettavasta korvauksesta säädettäisiin rahoituslaissa. Alkuperäisen esityksen lausuntopalautteessa usea Lapin ja Etelä-Savon alueen toimija katsoi, että kahden ympärivuorikautisen yhteispäivystysyksikön ylläpitoon tulisi osoittaa rahoitus muuttamalla rahoituslakia siten, että kahden ympärivuorokautisesti päivystävän sairaalan ylläpito määriteltäisiin olosuhdetekijäksi, jonka perusteella kyseessä oleville hyvinvointialueille myönnettäisiin rahoitusta. Tällöin kahden ympärivuorokautisen yhteispäivystysyksikön ylläpito olisi rahoituslain 3 luvussa säädetty olosuhdetekijä, jonka perusteella rahoitusta osoitettaisiin vastaavaan tarkoitukseen muillekin hyvinvointialueille.
Toinen mahdollinen vaihtoehto olisi säätää rahoituslakiin näiden kahden alueen osalta jokin 3 luvun olosuhdetekijöistä erillinen muu korvaus tai lisä.
Valtionavustuslain mukainen valtionavustus
Valtionavustuslaissa (688/2001) säädetään perusteista ja menettelyistä, joita noudatetaan myönnettäessä valtionavustuksia. Yksi vaihtoehto olisi, että Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueille myönnettäisiin rahoitusta valtionavustuslain mukaisena valtionavustuksena.
Valtionavustuksella tarkoitetaan mainitussa laissa tuenluonteista rahoitusta tietyn toiminnan tai hankkeen avustamiseksi. Lakia sovelletaan valtion talousarvioon otetusta määrärahasta tai talousarvion ulkopuolella olevan valtion rahaston varoista myönnettävään valtionavustukseen. Lain 3 §:n mukaan ellei muussa laissa toisin säädetä, valtionavustuslaissa tarkoitettuna valtionavustuksena ei muun ohella pidetä tukea, korvausta tai muuta etuutta, jos oikeus sen saamiseen perustuu lakiin ja myönnettävän määrän määräytymisperuste säädetään yksityiskohtaisesti laissa.
Valtionavustukset ovat pääsääntöisesti harkinnanvaraisia, ja valtionavustuslaki on tarkoitettu harkinnanvaraisia valtionavustuksia koskevaksi yleislaiksi.
Lain 5 §:ssä säädetään valtionavustuslajeista. Pykälän mukaan valtionavustus voidaan myöntää yleisavustuksena tai erityisavustuksena. Yleisavustus voidaan myöntää valtionavustuksen saajan toimintaan yleisesti tai tiettyyn osaan sen toiminnasta. Erityisavustus voidaan myöntää esimerkiksi investointiavustuksena tai hankeavustuksena. Yleisavustus voidaan lain perustelujen (HE 63/2001 vp, s. 33) myöntää käytettäväksi saajan säännönmukaiseen toimintaan tai tiettyyn osaan siitä. Esimerkkinä perusteluissa käytetään yhdistyksen valtionavustusta. Perustelujen mukaan yhdistyksissä valtionavustus on tarkoitettu käytettäväksi yhdistyksen sääntöjen mukaiseen toimintaan sekä siihen liittyviin hallintomenoihin. Yleisavustuksia myönnetään toiminta-avustuksina usein myös hyvinkin tarkkaan rajattuihin toimintoihin tai osaan avustuksen saajan toiminnasta. Valtionavustusta ei saa tällöin käyttää yleisesti saajan säännönmukaiseen toimintaan.
Lain 6 §:n mukaan valtion talousarviosta tai talousarvion ulkopuolella olevasta valtion rahastosta myönnettävä valtionavustus ei saa kattaa valtionavustuksen kohteena olevasta toiminnasta tai hankkeesta aiheutuvien kokonaiskustannusten täyttä määrää, jollei valtionavustuksen myöntämisen tavoitteiden saavuttamiseksi välttämättömistä ja perustelluista syistä muuta johdu, paitsi esimerkiksi apurahan tyyppisissä erityisavustuksissa. Toiminnan tai hankkeen toteutuneet kustannukset voivat kuitenkin jäädä pienemmiksi kuin valtionapuviranomaisen vahvistaman laskennallisen perusteen mukaan myönnetty valtionavustus. Lain 7 §:ssä säädetään valtionavustuksen myöntämisen yleisistä edellytyksistä. Pykälän mukaan muun muassa tarkoituksen on oltava yhteiskunnallisesti hyväksyttävä ja valtionavustuksen myöntämistä on pidettävä tarpeellisena valtionavustuksen hakijan saama muu julkinen tuki sekä valtionavustuksen kohteena olevan hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus huomioon ottaen. Lain 3 luvussa on menettelysäännöksen valtionavustuksen hakemisesta ja maksamisesta, 4 luvussa valtionavustuksen käytöstä ja valvonnasta, 5 luvussa valtionavustuksen palauttamisesta ja takaisinperinnästä ja 6 luvussa tietojensaannista ja tietojen luovuttamisesta.
Valtionavustuslain 8 §:n mukaan tarkempia säännöksiä lain soveltamisalaan kuuluvan valtionavustuksen talousarvion mukaisesta myöntämisestä, maksamisesta ja käytöstä voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella. Valtion talousarviosta annetun lain (423/1988) 7 c §:n mukaan tarkempia säännöksiä määrärahan talousarvion mukaisesta käyttämisestä voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella. Mainittujen valtuuksien nojalla voidaan antaa asetus johonkin tiettyyn valtionavustukseen suunnattavasta avustuksesta. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla on annettu sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden valtionavustuksista vuosina 2020–2023 annettu valtioneuvoston asetus (13/2020, sote- kehittämisasetus). Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla on annettu valtioneuvoston asetukset valtionavustuksesta eräisiin julkiselle sosiaali- ja terveydenhuollolle covid-19-epidemiasta vuonna 2021 aiheutuviin kustannuksiin (860/2021) sekä valtionavustuksesta eräisiin julkiselle sosiaali- ja terveydenhuollolle covid-19-epidemiasta vuonna 2022 aiheutuviin lisäkustannuksiin (844/2022).
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalla on useita erityyppisiä valtionavustuksia. Osa avustuksista on jokavuotisia, perusrahoitustyyppisiä yleisavustuksia. Osa avustuksista on hallitusohjelman mukaisia valtionavustushankkeita ja osa avustuksista talousarvioprosessista esiin nouseviin, vaihtuviin tarkoituksiin myönnettäviä avustuksia.
Edellä mainittu sote-kehittämisasetus liittyy hallitusohjelmaa toteuttavaan kehittämishankkeeseen. Covid-korvausasetukset vuosille 2021 ja 2022 ovat ajankohtaisia, luonteeltaan kertaluontoisia avustuksia. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriö myöntää erilaisia sekalaisia valtionavustuksia, kuten niin sanotut joululahjarahat ruoka-apuun.
Esimerkki pysyvästä lainsäädäntöön pohjautuvasta valtionavustuksesta on Urho Kekkonen kuntoinstituuttisäätiölle myönnettävä valtionavustus. Valtionavusta Urho Kekkosen kuntoinstituuttisäätiölle annetussa laissa (1284/2010) säädetään perusteista ja menettelystä, joita noudatetaan myönnettäessä valtionavustusta Urho Kekkonen kuntoinstituuttisäätiölle (jäljempänä UKK- instituutti). UKK- instituutti hakee valtionavustusta kerran vuodessa ilman erillistä hakuilmoitusmenettelyä. Muilta osin UKK- instituutille myönnettävään valtionavustukseen sovelletaan valtionavustuslakia. Muita lakiin perustuvia pysyviä ja toistuvia valtionavustuksia ovat muun muassa sosiaalialan osaamiskeskuksia varten myönnettävä valtionavustus (laki sosiaalialan osaamiskeskuksista 1230/2001) ja saamelaisten sosiaali- ja terveyspalveluita varten myönnettävä valtionavustus (laki saamelaiskäräjistä 974/1995). Lisäksi on toistuvia valtionavustuksia, joita myönnetään suoraan valtionavustuslain ja talousarviokirjauksen perusteella, kuten FinnHEMS Oy:lle lääkärihelikopteritoimintaan maksettava valtionavustus.
Terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain mukaiset valtion korvaukset
Terveydenhuoltolaissa ja sosiaalihuoltolaissa (1301/2014) säädetään valtion erilliskorvauksista tiettyjen tehtävien hoitamista varten. Eräs vaihtoehto onkin, että Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueille myönnettäisiin rahoitusta valtion erilliskorvauksena. Alla on kuvattu terveydenhuoltolaissa ja sosiaalihuoltolaissa säädettyjä korvausmalleja tietyissä asioissa.
Säännöksiä on erityisesti terveydenhuoltolain 7 luvussa, jossa säädetään niin sanotuista tutkimus- ja koulutuskorvauksista. Lain 59 ja 60 §:ssä säädetään valtion korvauksesta hyvinvointialueille lääkärien ja hammaslääkärien perus- ja erikoistumiskoulutuksesta ja 60 a §:ssä rajatun lääkkeenmääräämisen edellyttämän koulutuksen kustannuksista. Lain 59, 60 ja 60 a §:ssä säädetään korvauksen perustumisesta tapauksesta riippuen muun muassa aloittaneiden opiskelijoiden ja suoritettujen tutkintojen lukumäärän keskiarvoon, suoritettuihin koulutuksiin ja koulutuksesta määrättyyn korvaukseen tai toteutuneisiin koulutuskuukausiin. Lain 63 §:n mukaan valtion koulutuskorvauksen maksaa aluehallintovirasto ja Ahvenanmaan valtionvirasto.
Terveydenhuoltolain 66 §:n mukaan 59 ja 60 §:ssä tarkoitetuista lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksista suoritettavien korvausten suuruudesta ja korvauksen maksamisen muista perusteista säädetään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Ministeriö antaa vuosittain asetuksen, joista uusin on lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksen korvauksen perusteista vuonna 2022 annettu sosiaali- ja terveysministeriön asetus (464/2022). Asetuksessa säädetään korvausten määristä euromääräisesti.
Terveydenhuoltolain 66 §:n nojalla on annettu myös asetus 60 a §:n mukaisista korvauksista. Uusin asetus on sairaanhoitajan rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden edellytyksenä olevan koulutuksen korvauksen suuruudesta vuonna 2022 annettu sosiaali- ja terveysministeriön asetus (422/2022). Asetuksessa säädetään korvauksen suuruudesta euromääräisesti yhtä koulutusta kohden.
Valtion vuoden 2022 talousarviossa momentilla 33.60.33 on varattu sosiaali- ja terveydenhuollon erikoistumiskoulutuksista aiheutuviin kustannuksiin yhteensä 96 miljoonaa euroa. Rajatun lääkkeenmääräämisen koulutuskorvauksiin on valtion vuoden 2022 talousarviossa momentille 33.60.33. varattu 0,5 miljoonaa euroa.
Sosiaalihuoltolain 60 a §:ssä säädetään yliopistolle maksettavasta sosiaalityön erikoistumiskoulutuksen valtion korvauksesta. Korvaus perustuu koulutuksen suorittaneiden sosiaalityön ammattihenkilöiden lukumäärään. Vuoden 2021 osalta korvauksia maksettiin yhteensä 275 160 euroa.
Eduskunta on hyväksynyt muutokset terveydenhuoltolakiin (uusi 60 b §, laki 1154/2022) ja sosiaalihuoltolakiin (uusi 60 d §, laki 1155/2022), jonka myötä julkisille järjestäjille ja eräille muille toimijoille suoritetaan koulutuskorvausta valtion varoista laskennallisin perustein sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoon sisältyvästä ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta aiheutuvista kustannuksista. Korvaus perustuu ammattikorkeakoulun kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti toteutuneisiin harjoitteluviikkoihin. Korvauksen suuruudesta sekä korvauksen maksamisen perusteista ja muista korvauksen hakemiseen ja maksamiseen liittyvistä menettelyistä säädetään tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella.
Terveydenhuoltolain 59 §:ssä ja sosiaalihuoltolain 60 a §:ssä säädetään yliopiston velvoitteesta ilmoittaa kalenterivuosittain sosiaali- ja terveysministeriölle korvauksen maksamista varten tarvittavia tietoja.
Terveydenhuoltolain 63 §:ssä on menettelysäännökset valtion koulutuskorvauksien maksamisesta. Tietyt korvaukset maksetaan hyvinvointialueelle, jossa on yliopistollinen sairaala, HUS-yhtymälle sekä erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutusta järjestävälle yliopistolle ilman eri hakemusta. Pykälässä säädetään myös maksamisen aikataulusta. Pykälässä on lisäksi säännös, jonka mukaan muilta osin korvauksen maksamiseen ja muuhun menettelyyn sekä muutoksenhakuun liittyvissä asioissa noudatetaan soveltuvin osin tiettyjä valtionavustuslain mainittuja pykäliä. Sosiaalihuoltolain 60 b §:ssä säädetään maksamisen aikataulusta, ja pykälässä on lisäksi terveydenhuoltolain 63 §:ään nähden yleisluonteisempi säännös, jonka mukaan muilta osin korvauksen maksamiseen ja muuhun menettelyyn sekä muutoksenhakuun liittyvissä asioissa noudatetaan soveltuvin osin, mitä valtionavustuslaissa säädetään.
Terveydenhuoltolain 61 – 63 §:ssä säädetään yliopistotasoisen terveyden tutkimuksen rahoituksesta ja sosiaalihuoltolain 60 c §:ssä yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen rahoituksesta. Yliopistotasoiseen terveyden tutkimukseen myönnetään valtion rahoitusta yhteistyöalueiden tutkimustoimikunnille, jotka päättävät tutkimusrahoituksen osoittamisesta tutkimushankkeille. Aluehallintovirasto maksaa kuukausittain tutkimusrahoituksen yhteistyöalueen tutkimustoimikunnalle, joka maksaa rahoituksen edelleen hankkeiden toteuttajille. Rahoitusta maksetaan yhteistyöalueiden tutkimustoimikunnille sosiaali- ja terveysministeriön neljäksi vuodeksi kerrallaan tekemän päätöksen mukaisesti. Ministeriön päätös perustuu tutkimustoiminnan painoalueiden ja tavoitteiden toteutumiseen sekä tutkimuksen laatuun, määrään ja tuloksellisuuteen edellisellä nelivuotiskaudella. Tutkimustoimikunta päättää tutkimusrahoituksen myöntämisestä alueellaan hakemusten perusteella. Yliopistotasoisen terveyden tutkimuksen painoalueista ja tavoitteista sekä tutkimusrahoituksen jakamisen muista perusteista ja menettelystä sekä yliopistotasoisen terveyden tutkimuksen arviointiryhmän asettamisesta, kokoonpanosta ja tehtävistä säädetään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella (888/2019).
Sosiaali- ja terveysministeriö voi myöntää vuosittain hakemusten perusteella valtion rahoitusta yliopistotasoisille sosiaalityön tutkimushankkeille, jotka sopivat yhteen sosiaalityön tutkimustoiminnan painoalueiden ja tavoitteiden kanssa ja jotka on vertaisarvioitu. Ministeriö päättää rahoitusta saavista hankkeista vertaisarviointiin perustuen. Lounais-Suomen aluehallintovirasto maksaa tutkimusrahoituksen hankkeiden toteuttajille kahdessa erässä vuosittain. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annetaan tarkemmat säännökset yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen painoalueista ja tavoitteista, arviointiryhmän asettamisesta, kokoonpanosta ja tehtävistä sekä tutkimusrahoituksen myöntämisestä ja maksamisesta sekä niihin liittyvistä menettelyistä (asetus 605/2020).
Terveydenhuoltolain 68 a §:ssä säädetään lääketieteellisten asiantuntijalausuntojen antamisesta tuomioistuimelle, joka on yliopistollista sairaalaa ylläpitävien hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän tehtävä. Lausuntojen antamista varten on asiantuntijaryhmä, jonka toiminnan hallinnoinnista vastaa Pohjois-Savon hyvinvointialue. Lääketieteellisten asiantuntijalausuntojen antamisesta aiheutuneista kustannuksista maksetaan korvaus valtion varoista Pohjois-Savon hyvinvointialueelle, joka maksaa korvaukset asiantuntijalausunnon antaneelle hyvinvointialueelle, HUS-yhtymälle tai asiantuntijalle. Valtion maksaman korvauksen määrä perustuu asiantuntijalausuntojen määrään ja niiden laatimiseen kuluneeseen työmäärään, oikeudenkäyntiin ja siihen valmistautumiseen kuluneeseen aikaan sekä lausuntopyyntöjen ja lausuntojen hallinnointiin. Aluehallintovirasto maksaa korvauksen Pohjois-Savon hyvinvointialueelle hakemuksesta kahdesti vuodessa.
Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annetaan tarkempia säännöksiä valtion korvauksen maksamisen menettelytavoista, asiantuntijalausunnoista maksettavien korvausten määrittelystä ja euromääristä, Pohjois-Savon hyvinvointialueelle lausuntopyyntöjen ja lausuntojen hallinnoinnista aiheutuvien kulujen määrittelystä ja maksatuksesta sekä eräisät muista asioista. Pykälän nojalla on annettu lääketieteellisistä asiantuntijalausunnoista maksettavasta valtion korvauksesta annettu sosiaali- ja terveysministeriön asetus (42/2020) jossa säädetään lääketieteellisistä lausunnoista maksettavasta korvauksesta euromääräisesti sekä asioista, joita korvataan Pohjois-Savon hyvinvointialueelle kuluina toiminnasta. Asetuksessa säädetään myös korvaushakemuksessa ilmoitettavista tiedoista.
Terveydenhuoltolain nojalla annetun erikoissairaanhoidon työnjaosta ja eräiden tehtävien keskittämisestä annetussa valtioneuvoston asetuksen (582/2017, keskittämisasetus) 3 §:n 1 momentin 7 kohdassa säädetään Pohjanmaan hyvinvointialueelle asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämisen ja suunnittelun kansallisen yhteensovittamisen tehtävät. Kyseessä on ainoa ei-yliopistollista sairaalaa ylläpitävä hyvinvointialue, jolle on osoitettu kyseisessä asetuksessa tällainen valtakunnallisen kokonaisuuden suunnittelu- ja yhteen sovittamistehtävä. Valtio rahoittaa kyseisen tehtävän hoitamista valtionavustuksella, joka myönnetään kyseiselle hyvinvointialueelle erikseen, ilman hakemusta suoraan valtion talousarvion nojalla. Tehtävän rahoituksesta ei siis ole erillislainsäädäntöä. Muita kyseisen asetuksen mukaisia yliopistollista sairaalaa ylläpitävien tahojen koordinaatiotehtäviä valtio rahoittaa muilla tavoin muun muassa rahoituslain ja sen olosuhdetekijöiden kautta.
On myös erillisääntelyä korvauksesta, kun terveydenhuolto tekee terveydenhuollon tutkimuksia valtion viranomaisen pyynnöstä. Lapseen kohdistuneen seksuaali- ja pahoinpitelyrikoksen selvittämisen järjestämisestä annetussa laissa (1009/2008) säädetään siitä, miten järjestetään poliisin, syyttäjän tai tuomioistuimen pyynnöstä terveydenhuollossa tehtävä tutkimus epäillyn lapseen kohdistuneen seksuaali- ja pahoinpitelyrikoksen selvittämiseksi ja haitan arvioimiseksi. Lain 6 ja 7 §:ssä säädetään aluehallintoviraston hyvinvointialueelle maksamasta korvauksesta. Oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetussa valtioneuvoston asetuksessa (862/2004) säädetään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen maksamista palkkioista oikeuslääkeopillisten tutkimusten suorittamisesta.
Voimaanpanolain 15 §:n mukainen korvausmalli
Eräästä mahdollisesta korvausmallista säädetään voimaanpanolaissa. Voimaanpanolain 15 §:ssä säädetään hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen sekä hyvinvointialueen toiminnan rahoittamisesta ennen vuotta 2023. Toiminnan rahoitus vuosina 2021 ja 2022 perustui valtion varoista maksettavaan valtionavustukseen. Säännöksen 3 momentin mukaisesti valtio vastasi myös väliaikaisen HUS-valmisteluryhmän sekä HUS-yhtymän toimielinten toiminnan rahoituksesta vuosina 2021 ja 2022. Uudistuksesta johtuviin tehtäviin voitiin lisäksi pykälän 4 momentin mukaisesti ohjata valtion rahoitusta myös Helsingin kaupungille.
Voimanpanolain 15 §:n 1 momentin mukaan valtion talousarvioon otettiin vuosille 2021 ja 2022 määräraha, jolla katettiin kullekin hyvinvointialueelle sen toiminnan ja hallinnon käynnistämisestä aiheutuvia kustannuksia. Määräraha oli osoitettu valtion talousarvion momentille 28.89.30. Määräraha oli luonteeltaan hyvinvointialueen toimintaan maksettavaa, valtionavustuslain 5 §:ssä tarkoitettua yleistä valtionavustusta, joka voitiin maksaa hyvinvointialueelle ilman eri hakemusta. Hyvinvointialueelle maksettavaan yleisavustukseen ei myöskään sovellettu valtionavustuslain 6 §:ssä tarkoitettua edellytystä avustuksen saajan omasta osallistumisesta toiminnan rahoitukseen. Vastaavasti momentin määräraha oli tarkoitettu HUS-yhtymän ja Helsingin kaupungin uudistuksesta johtuvien tehtävien valmistelurahoitukseen.
Valtionavustukseen sovellettiin valtionavustuslakia ja valtionapuviranomaisena toimii valtiovarainministeriö. Valtionavustusta koskevaa säädöspohjaa täsmennettiin hyvinvointialueen ja HUS-yhtymän toiminnan valmistelun rahoituksesta vuosina 2021 ja 2022 annetulla valtioneuvoston asetuksella (664/2021, voimassa 31.12.2023 asti), joka sisältää säännökset kyseisen valtionavustuksen myöntämisestä, maksamisesta ja käytöstä. Valtiovarainministeriö antoi 1.7.2021 lukien yhteensä neljä kyseessä olevan asetuksen mukaista valtionavustuspäätöstä. Päätösten yhteissumma oli noin 217,88 miljoonaa euroa. Valtionavustuksen käyttöön oikeuttavien uudistuksen valmisteluvaiheen kustannusten tulee syntyä suoriteperusteen mukaan viimeistään 31.12.2023.
Eri rahoitustapojen soveltuvuuden arviointia Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueille aiheutuvien ylimääräisten kustannusten korvaamiseen
Alkuperäisessä esityksessä katsotaan (jakso 2.2.1.3), että vaikka Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueille myönnettäisiin mahdollisuus ylläpitää kahta ympärivuorokautista yhteispäivystysyksikköä toistaiseksi voimassa olevana mahdollisuutena, tällä ei olisi vaikutusta hyvinvointialueiden lakisääteiseen rahoituslaissa säädettyyn yleiskatteelliseen rahoitukseen.
Rahoituslain muuttamista siten, että kahden ympärivuorokautisen yhteispäivystysyksikön ylläpito säädettäisiin rahoituksen määräytymistekijäksi, ei pidetä toimivana ratkaisuna. Rahoituslaissa säädetyssä rahoitusmallissa tarkoitetut olosuhdetekijät koskevat väestöön ja alueellisiin olosuhteisiin liittyviä tekijöitä, ei tiettyä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelun järjestämistapaa. Lappi ja Etelä-Savo eivät myöskään ole ainoita hyvinvointialueita, joilla ympärivuorokautinen yhteispäivystys jatkuisi kahdessa sairaalassa. Hyvinvointialueiden rahoitusmalliin on käytännössä mahdoton kehittää uutta ympärivuorokautista yhteispäivystystä koskevaa olosuhdetekijää, joka olisi kaikille alueille yhtenevä, mutta kohdentaisi rahoitusta ainoastaan Etelä-Savon ja Lapin hyvinvointialueille. Käytännössä tällainen malli tarkoittaisi sitä, että tällaisen uuden olosuhdetekijän perusteella rahoitusta kohdentuisi kaikille kahta ympärivuorokautista päivystystä ylläpitäville hyvinvointialueille. Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueilla ei myöskään ole sellaista erityistä jonkun tietyn lakisääteisen toiminnan ylläpitovastuuta, joka mahdollistaisi erillisen kohdennetumman rahoituskriteerin. (vrt. HE 322/2022 vp yliopistosairaalalisästä, jolla säädettäisiin lisärahoituksen kohdentumisesta kaikille yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille). Rahoituslaissa säädettyä olosuhdetekijää määrittävän kriteerin pitää olla sellainen, että se kohtelee kaikkia alueita samalla tavalla kriteerin saaman arvon perusteella.
Jos rahoituksen taso vaarantaisi palvelujen järjestämisen, on hyvinvointialueilla rahoituslain 11§:n mukainen oikeus lisärahoitukseen. Lisärahoituksen edellytykset ja määrä perustuvat hyvinvointialueen toiminnan ja talouden kokonaistarkasteluun. Siten lisärahoituksen myöntäminen on aina tapauskohtaista (rahoituslaki 26 §) ja sen myöntämiselle voidaan asettaa ehtoja palvelujen laatuun, vaikuttavuuteen, määrään ja tehokkuuteen liittyen. Jos hyvinvointialue saa lisärahoitusta kaksi kertaa kolmen peräkkäisen tilikauden aikana, voi valtiovarainministeriö käynnistää hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 123 §:ssä tarkoitetun hyvinvointialueen arviointimenettelyn. Lisärahoitusta ei siis ole tarkoitettu pysyväksi tai toistuvaksi rahoituselementiksi. Siten rahoituslain 11 §:n mukaista lisärahoitusta ei voida soveltaa Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueiden kahden sairaalan ylläpidosta koituvien kustannusten rahoittamiseen.
Hallitus ei myöskään pidä toimivana sellaista ratkaisua, jossa hyvinvointialueiden yleiskatteellista rahoitusta koskevaan rahoituslakiin luotaisiin erillisääntelyä Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueille myönnettävästä erilliskorvauksesta. Rahoituslakiin ei sisälly säännöksiä vastaavantyyppisistä erillisistä kohdennetuista korvauksista tai lisäosista, joita esimerkiksi kuntien valtionosuujärjestelmässä on. Niitä vastaavia olosuhdetekijöitä otetaan rahoituslaissa huomioon määräytymistekijöissä. Mikäli kahden hyvinvointialueen ympärivuorokautisen päivystyksen ylläpitoon halutaan kohdentaa rahoituslain mukaan määräytyvän rahoituksen lisäksi ylimenevää rahoitusta, sitä olisi vaikea sisällyttää yleiskatteelliseen rahoitukseen pelkästään kahta aluetta koskevana rahoituksena.
Jos rahoitus myönnettäisiin valtionavustuslain mukaisena valtionavustuksena, etuna olisi, että valtionavustuslaissa on jo valmiit säännökset valtionavustuksien myöntämiseen. Tällöin ylimääräisten kustannusten korvaus ei välttämättä edellyttäisi lakitasoisia säädösmuutoksia, vaan erilliskorvauksesta voitaisiin antaa valtioneuvoston asetus valtionavustuslain 8 §:n ja lisäksi mahdollisesti valtion talousarviosta annetun lain 7 c §:n nojalla. Valtionavustus voisi olla 5 §:n mukainen yleisavustus (kuten voimaanpanolain 15 §:n mukaisessa mallissa), sillä laki mahdollistaa valtionavustuksen myöntämisen säännönmukaiseen toimintaan. Toisaalta kuitenkin lain menettelysäännökset ovat hyvin yksityiskohtaiset ja menettelyihin liittyy tiettyä hallinnollista raskautta. Kaikki valtionavustuslain säännökset eivät myöskään aivan luontevasti sovellu tämän hallituksen esityksen mukaiseen rahoitukseen.
Terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain mukaisissa korvausjärjestelyissä on paljon nyt käsittelyssä olevan korvauksen maksamiseen soveltuvia elementtejä. Nämä korvaukset koskevat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla tiettyä määriteltyä toimintaa, joka ei sisälly hyvinvointialueiden yleiskatteelliseen valtion rahoitukseen. Laeissa on säännökset siitä, mistä korvausta maksetaan ja mihin korvaus perustuu, ja asetuksella säädetään tarkemmin korvauksen maksamiseen liittyvistä seikoista. Eräissä korvauksissa säädetään, että korvauksiin sovelletaan osin valtionavustuslakia, mutta valtionavustuslakia ei kuitenkaan sovelleta täysimääräisesti, eikä kyse ole valtionavustuslain mukaisesta valtionavustuksesta. Myös nyt käsittelyssä olevassa erillisrahoituksessa voitaisiin soveltaa valtionavustuslakia osittain.
Voimaanpanolain 15 §:n mukaisessa mallissa valtionavustuksen saaminen ei edellytä sitä, että hyvinvointialue tekee avustuksen saadakseen hakemuksen. Myös osa terveydenhuoltolain mukaisista korvauksista maksetaan ilman erillistä hakemusmenettelyä. Tällainen malli on hallinnollisesti kevyempi kuin vuosittaiseen korvauksen hakemiseen ja myöntämiseen perustuva menettely. Terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain mukaisissa korvauksissa korvauksen myöntää aluehallintovirasto, kun voimaanpanolain 15 §:n mukaisessa mallissa valtionavustusviranomainen on ollut valtiovarainministeriö. Voimaanpanolain 15 §:n soveltaminen on kuitenkin koskenut hyvinvointialueiden perustamisvaihetta ja mekanismi on poistunut käytöstä vuonna 2023 hyvinvointialueiden siirtyessä lakisääteiseen rahoituslain mukaiseen valtion rahoitukseen.
Hallituksen johtopäätös edellä todetusta on, että Lapin ja Etelä-Savon hyvinvointialueille myönnettävän erilliskorvaukseen toimivin malli sisältäisi elementtejä eri malleista. Tarkoituksenmukaisin malli vaikuttaa olevan sellainen, jossa säädetään valtion korvauksesta ylimääräisten kustannusten korvaamiseen. Kyseessä ei olisi valtionavustuslaissa tarkoitettu valtionavustus, vaan valtion erillislainsäädännön nojalla myöntämä korvaus.
Hallitus katsoo, että perustelluin sääntelypaikka erilliskorvaukselle on voimaanpanolaki, koska kahden yhteispäivystysyksikön ylläpitoa koskeva säännöskin on voimaanpanolaissa. Eräät korvausmalliin liittyvät yksityiskohdat on hallituksen käsityksen mukaan perusteltua ratkaista vasta jatkovalmistelussa, osin jo lainsäädäntöhankkeen aikataulustakin johtuen, ja voimaanpanolaissa säädettyjä säännöksien lisäksi voitaisiin säätää korvauksen määräytymiseen ja maksamiseen liittyvistä seikoista valtioneuvoston asetuksella. Jatkovalmistelussa myös linjattaisiin, myönnettäisiinkö se ilman hakemusta laissa ja asetuksessa säädetyin perustein.