1.1
Rikoslaki
10 luku Menettämisseuraamuksista
1 §.Menettämisseuraamuksen yleiset edellytykset. Pykälän uudessa 3 momentissa säädettäisiin eräitä tilanteita koskevista menettämisseuraamuksen tuomitsemisen edellytyksistä.
Momenttiin sisältyisi asiallisesti kannanotto ns. konfiskaatioprosessista eli mahdollisuudesta ajaa menettämisvaatimusta ilman rangaistusvaatimusta. Kuten yleisperusteluissa on todettu, konfiskaatioprosessi on vakiintuneesti katsottu mahdolliseksi, vaikka nimenomaista säännöstä siitä ei ole. Konfiskaatioprosessista on kuitenkin perusteltua säätää laissa direktiivin 6 artiklan täytäntöönpanon osoittamiseksi sekä nykytilanteen selkeyttämiseksi. Tästä otettaisiin säännös 9 §:n 2 momenttiin, jossa säädettäisiin myös asian käsittelystä vastaajan poissa ollessa.
Momentissa säädettäisiin menettämisseuraamuksen määräämiseen vaadittavasta näytöstä 1 ja 2 momentissa tarkoitetusta rikosedellytyksestä. Lähtökohtana momenttia sovellettaessa siten on, että oikeudenkäynnissä on läsnä se, johon menettämisvaatimus on kohdistettu, jollei siitä 9 §:n 2 momentin nojalla poiketa. Momentti tulisi sovellettavaksi, kun menettämisvaatimus kohdistetaan muuhun kuin rikoksen tekijäksi epäiltyyn. On sinänsä selvää, että kun rangaistus- ja menettämisvaatimus kohdistetaan samaan henkilöön, jonka syyksi rikos luetaan, mutta joka jätetään syyntakeettomana tai toimenpiteistä luopumisen perusteella rangaistukseen tuomitsematta, menettämisseuraamus voidaan kuitenkin tuomita. Vastaavasti on selvää, että jos rangaistusvaatimuksen yhteydessä esitetään muuhun kuin syytettyyn kohdistuva menettämisvaatimus, voidaan menettämisseuraamus sen omien edellytysten täyttyessä tuomita, kun rikoksesta esitetään langettavaan tuomioon riittävä näyttö. Tällöinkään ei ole merkitystä sillä, että syytetty jäisi syyntakeettomana tai toimenpiteistä luopumisen perusteella rangaistukseen tuomitsematta.
Momentin mukaan jos menettämisseuraamuksen perustavasta rikoksesta tai rangaistavaksi säädetystä teosta esitetään rikoksesta tuomitsemiseen riittävä näyttö, menettämisseuraamus voidaan määrätä, vaikka rikoksen tai teon tekijää ei saada selville tai vaikka häntä ei syytetä tai tuomita rangaistukseen. Momentti koskisi kaikkia konfiskaatiolajeja. Rikos tai teko viittaa konfiskaation perustavaan toimintaan, kuten 2 §:n osalta rikokseen, joka on tuottanut taloudellista hyötyä, ja 3 §:n osalta ns. liipaisinrikokseen.
Konfiskaatio olisi ensinnäkin mahdollinen silloin, kun rikoksen tai teon tekijää ei saada selville. Tätä mahdollisuutta edellyttää pykälän 2 momentin 3 kohta, jonka mukaan menettämisseuraamus voidaan tuomita, kun oikeushenkilö voidaan tuomita rikoslain 9 luvun mukaisesti yhteisösakkoon, vaikka rikoksen tehnyttä luonnollista henkilöä ei saada selville. Vastaavantyyppinen säännös on sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun lain (460/2003) 22 §:n 1 momentissa, jonka mukaan menettämisseuraamus voidaan määrätä, vaikkei viestin sisältöön perustuvan rikoksen tekijää saada selville.
Tällaisessa tapauksessa menettämisseuraamus voidaan tuomita, vaikka ketään ei todeta syylliseksi konfiskaation perustavaan rikokseen. Ottaen huomioon pykälän 2 momentin 1 kohta ei myöskään ole merkitystä sillä, olisiko tekijä ollut alle 15-vuotias tai syyntakeeton. Kaikista muista tunnusmerkistötekijöistä on kuitenkin esitettävä rikoksesta tuomitsemiseen riittävä näyttö, jotta menettämisseuraamus voidaan tuomita. Luonnollisesti syyttäjän on sanotusta huolimatta pystyttävä nimeämään vastaaja, johon menettämisvaatimus kohdistetaan, sekä näyttämään rikostunnusmerkistön ulkopuoliset konfiskaatiovastuun perustavat seikat. Mainittu vastaajan nimeäminen ja konfiskaatiovastuun perustuvien seikkojen näyttäminen koskee momentissa tarkoitettuja tapauksia yleisestikin. Poikkeuksen muodostaisi laajennettuun hyödyn menettämiseen 9 §:n 4 momentissa ehdotettu käännetty todistustaakka, jolloin syyttäjällä olisi kuitenkin vetoamisvelvollisuus.
Toiseksi menettämisseuraamus voitaisiin momentissa säädetyin edellytyksin tuomita, vaikka rikoksen tai teon tekijää ei syytetä. Tällaisessa tapauksessa on ainakin epäily konfiskaation perustavan rikoksen tai teon tekijästä, mutta häntä vastaan ei nosteta syytettä.
Kuten oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain 1 luvun 6 a §:stä (L:ssa 670/2014) ilmenee, syyte jätetään nostamatta ensinnäkin sillä perusteella, etteivät syytteen nostamisen yleiset edellytykset täyty. Ensimmäinen syy jättää syyte nostamatta on se, ettei kysymyksessä ole rangaistava teko. Tällaisessa tapauksessa lähtökohtana on, ettei 1 §:n 1 momentin mukaisesti voida tuomita menettämisseuraamusta, joten konfiskaatioprosessikaan ei ole mahdollinen, paitsi jos 1 §:n 2 momentti soveltuu.
Toinen syy jättää syyte nostamatta on se, ettei epäillystä rikoksesta ole riittävää syytekynnyksen ylittävää näyttöä. Tällaisessa tapauksessa konfiskaatioprosessi on kuitenkin periaatteessa mahdollinen, koska edellä mainituin tavoin menettämisseuraamus voidaan tuomita, vaikkei rikoksentekijää saada selville. On esimerkiksi mahdollista, että vaikka riittävää näyttöä juuri tietyn henkilön syyllistymisestä hyötyä tuottaneeseen rikokseen ei ole, hänet tai joku muu tuomitaan menettämään tästä rikoksesta saamansa hyöty, kunhan muuten rikoksesta esitetään riittävä näyttö.
Kolmas syy jättää syyte nostamatta on se, että rikos on vanhentunut. Jos menettämisseuraamus pääsäännön mukaisesti vanhenee samassa ajassa kuin sen perustava rikos, ei konfiskaatio momentin nojalla tule kysymykseen. Rikoslain 8 luvun 9 §:n mukaan konfiskaation vanhentumisaika on tietyissä tapauksissa mainittua pidempi tai menettämisseuraamus ei vanhene lainkaan, jolloin konfiskaatioprosessi voi olla tapauksen olosuhteista riippuen mahdollinen, vaikka syyteoikeus olisi vanhentunut.
ROL 1:6a:n mukaan syyte on myös jätettävä nostamatta, jos jokin syytteen nostamisen erityinen edellytys ei täyty. Pykälässä mainitaan käytännössä tärkein erityinen edellytys eli asianomistajan syyttämispyyntö asianomistajarikoksesta. Kun syyttäjä ei voi ilman asianomistajan pyyntöä vaatia rangaistusta, on perusteltua oikeuskirjallisuudessa omaksutun kannan mukaisesti katsoa, ettei syyttäjä voi myöskään vaatia asianomistajarikokseen perustuen menettämisseuraamusta. Muiden erityisten edellytysten osalta olisi ratkaistava tapauskohtaisesti, onko konfiskaatioprosessi mahdollinen.
Edelleen ROL 1:6a:n mukaan syyte voidaan harkinnanvaraisesti jättää nostamatta luvun 7 tai 8 §:n tai muun vastaavan lainkohdan nojalla. Harkinnanvarainen syyttämättä jättäminen on korvannut ns. seuraamusluonteisen syyttämättä jättämisen. Harkinnanvaraisessa syyttämättä jättämisessä syyttäjä katsoo, että syytteen nostamisen edellytykset täyttyvät, mutta jättää jollain laissa säädetyllä perusteella syytteen nostamatta. Kuten mainitun luvun 8 b §:stäkin välillisesti ilmenee, konfiskaatioprosessi on näissä tapauksissa mahdollinen.
Vielä momentin mukaan menettämisseuraamus voitaisiin säädetyin edellytyksin tuomita, vaikkei rikoksen tai teon tekijää tuomita rangaistukseen. Kuten luvun 1 §:n 2 momentin 1 kohdasta ja 10 §:n 1 momentin 1 kohdasta välillisesti ilmenee, menettämisseuraamuksen tuomitsemista ei estä, että tekijä ei ole saavuttanut rikosoikeudellista vastuuikää tai on syyntakeeton tai että hänet jätetään toimenpiteistä luopumista koskevan säännöksen nojalla rangaistukseen tuomitsematta. Jos taas syyte rikoksesta hylätään riittämättömän näytön vuoksi tai siksi, että tutkittu teko ei ole rikos tai rikos ja menettämisseuraamus olisi vanhentunut, menettämisseuraamuksen tuomitsemiselle ei ole edellytyksiä.
Estettä ei myöskään olisi edellytysten muuten täyttyessä esimerkiksi tuomita rikoksesta hyötynyttä oikeushenkilöä menettämisseuraamukseen, vaikka syyte jäisi nostamatta tai se raukeaisi hyödyn perustavan rikoksen tekijäksi epäillyn henkilön kuoleman johdosta.
2 §. Hyödyn menettäminen. Pykälän 1 momentissa säädettäisiin velvollisuus tuomita rikoksen tuottama taloudellinen hyöty menetetyksi ja täsmennettäisiin hyödyn käsitettä. Hyödyn menettämisen perustaviin rikoksiin kuuluisivat direktiivin 3 artiklassa mainitut rikokset. Lisäksi direktiivin johdanto-osan 14 kappaleen mukaan, viittauksin puitepäätökseen 2001/500/YOS, konfiskoimisvelvoitteet olisi pidettävä voimassa niidenkin rikosten osalta, jotka eivät kuulu direktiivin soveltamisalaan, samaten rikoshyödyn käsitettä olisi tulkittava yhdenmukaisesti myös näiden rikosten osalta. Kyseisessä puitepäätöksessä tarkoitettuja rikoksia ei ole rajoitettu siten kuin menettämisseuraamuksia koskevan direktiivin soveltamisalaan kuuluvia rikoksia direktiivin 3 artiklassa.
Voimassa olevan pykälän 1 momentin mukaan menetetyksi on tuomittava rikoksen tuottama taloudellinen hyöty. Hyötyä ei momentissa tarkemmin määritellä. Säännöksen esitöiden mukaan hyöty voi olla rahaa taikka esine tai oikeus, jolla on raha-arvoa (HE 80/2000 vp s. 21). Erikseen on mainittu rikoksen tekemisestä saatu palkkio. Hyötyä on myös rikoksen tekemisestä seurannut säästö. Esimerkkinä on mainittu ympäristörikos, jossa lupaehtojen noudattamatta jättämisestä on seurannut säästettyjä puhdistuskustannuksia.
Direktiivin 2 artiklan mukaan rikoshyöty on taloudellinen etu, joka voi olla mitä tahansa taloudellista arvoa omaava etuus ja joka voi muodostua mistä tahansa omaisuudesta. Omaisuudella tarkoitetaan kaikkea aineellista tai aineetonta, irtainta tai kiinteää omaisuutta sekä oikeudellisia asiakirjoja tai välineitä, joilla todistetaan omistusoikeus tai muu oikeus tällaiseen omaisuuteen. Direktiivin 4 artiklan mukaan menetetyksi voidaan tuomita hyöty tai hyödyn arvo. Johdanto-osan kappaleen 14 mukaan kansallisen sääntelyn varaan jää, onko arvon menettäminen toissijainen vai vaihtoehtoinen omaisuuden menettämiseen nähden. Voimassa olevaa oikeutta vastaten esineellinen hyödyn menettäminen ja hyödyn arvon menettäminen olisivat jatkossakin rinnakkaisia vaihtoehtoja.
Asiallisesti rikoshyödyn tarkoittama omaisuus kansallisessa oikeudessa vastaa direktiivin vaatimuksia, vaikka kiinteää omaisuutta ei nimenomaisesti ole mainittu lain esitöissä. Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että rikoksen tuottamana hyötynä voidaan tuomita myös kiinteää omaisuutta menetetyksi. Olennaista on, että kiinteistöllä pääsäännön mukaan on taloudellista arvoa, joten se on hyötyä. Oikeuskäytännössä on tuomittu kiinteää omaisuutta laajennettuna hyötynä menetetyksi eli katsoen, että se on peräisin rikollisesta toiminnasta (KKO 2012:60).
Kuten yleisperusteluissakin on katsottu, sanotussa suhteessa lain sisältöä voidaan pitää vakiintuneena. Lakiin ei ole tarvetta ottaa tältä osin määritelmää.
Voimassa olevassa säännöksessä ei täsmennetä, millainen suhde rikoksen ja hyödyn välillä on vallittava, jotta menettämisseuraamus voidaan tuomita. Lain esitöiden mukaan (HE 80/2001 vp s. 21) menetetyksi voidaan tuomita suoraan rikoksella saatu omaisuus. Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että rikoksella suoraan saatu hyöty on sellaista, joka syntyy rikoksen tunnusmerkistön täyttymisellä. Esimerkkinä voidaan mainita varkausrikoksella saatu omaisuus. Tätä laajempana käsitteenä on käytetty välitöntä hyötyä, joka kattaa paitsi rikoksella suoraan saadun hyödyn myös rikoksen tekemisestä saadun palkkion. Momentin 1 kohdan mukaan hyötyä olisi rikoksella saatu omaisuus. Kohta kattaisi siten rikoksesta saadun välittömän hyödyn.
Direktiivin 2 artiklan mukaan rikoshyötyä on rikoksen paitsi välittömästi myös välillisesti tuottama taloudellinen etu, johon kuuluvat välittömästi saadun hyödyn uudelleen sijoittaminen tai muuntaminen. Lisäksi johdantokappaleessa 11 mainitaan omaisuuden vaihtaminen muuksi omaisuudeksi sekä sekoittaminen lailliseen omaisuuteen, jolloin menettämisseuraamus voisi kohdistua sekoittuneen hyödyn arvioituun arvoon asti.
Kuten edeltä käy ilmi, lähtökohtaisesti nykyisin hyödyn käsitteeseen ei sisällytetä hyödyn sijaan tullutta omaisuutta, surrogaattia. Tämän vuoksi momentin 2 kohdaksi on aiheellista ottaa nimenomainen säännös siitä, että hyödyksi katsotaan paitsi rikoksella välittömästi saatu omaisuus myös tällaisen omaisuuden sijaan tullut omaisuus.
Omaisuuden muuntaminen voisi ilmetä esimerkiksi niin, että varastetut kultakorut sulatetaan ja muotoillaan kultaharkoiksi taikka uusiksi koruiksi. Välillistä hyötyä voivat olla esimerkiksi petoksella pankkitilille saaduilla varoilla ostetut asunto-osakeyhtiön osakkeet tai auto. Välillisestä hyödystä olisi kysymys myös silloin, kun mainitut osakkeet myydään ja saaduilla varoilla maksetaan toisen asunto-osakeyhtiön osakkeita. Sinänsä merkitystä ei ole sillä, kuinka monta kertaa omaisuus muuttaa muotoaan, mutta konfiskoimisen edellytyksenä on, että syy-yhteys rikoksella välittömästi saadun omaisuuden ja surrogaatin välillä on katkeamaton.
Direktiivissä ei edellytetä rikoksen tuottamasta hyödystä saadun tuoton menettämistä. Johdantokappaleen 11 mukaan rikoshyödyksi voidaan katsoa myös tulot tai muut etuudet, jotka johtuvat rikoshyödystä tai sen sijaan tulleesta omaisuudesta.
Voimassa olevan säännöksen perusteluiden mukaan menetetyksi voitaisiin tuomita myös hyödyn arvonnousu tai tuotto, joka on vaikeuksitta selvitettävissä, kuten pankkitilillä olevan rahan korkotuotto tai valuuttakurssin muutoksesta seuraava arvonnousu (HE 80/2000 vp s. 21). Vaikka tuoton voidaan katsoa mahtuvan rikoshyödyn käsitteen alaan, käytännössä tuottokonfiskaatioita ei ilmeisesti ole juurikaan tuomittu.
Kun hyötykonfiskaation tarkoitus on estää rikoksen olemisen taloudellisesti kannattavaa ja hyödyn sijoittamisen uusiin rikoksiin, ei ole perusteltua, että rikoksesta hyötynyt voisi pitää hyödystä saadun tuoton. Siksi momentin 3 kohdassa nimenomaan säädettäisiin, että tuotto on rikoshyötyä. Tätä puoltavat myös yleisperusteluissa mainitut kansainvälisiin sopimuksiin liittyvät näkökohdat. Voidaan myös todeta, että jos menetetyksi tuomitaan esimerkiksi edellä mainitut toiset asunto-osakeyhtiön osakkeet, usein niiden arvo on korkeampi kuin välittömästi rikoksella saadun omaisuuden arvo. Osakkeet konfiskoimalla ei arvonnousua tarvitse ottaa erikseen huomioon. Vaihtoehtona olisi konfiskoida mainittujen osakkeiden arvo, jolloin arvoon pitäisi sisällyttää myös arvonnousun arvo, jotta päästäisiin samaan lopputulokseen. On perusteltua, että seuraamuksen ankaruus ei vaihtele menetettävän hyödyn laadun mukaan.
Tuottoa voisi kertyä siitä hetkestä lukien, kun omaisuus on rikoksella saatu, menettämisseuraamusta koskevaan tuomioon asti riippumatta siitä, oliko tuotto kertynyt rikoksella välittömästi saadulle omaisuudelle tai surrogaatille taikka molemmille. Merkitystä ei olisi myöskään sillä, onko tuotto seurausta laillisesta vai laittomasta toiminnasta. Tuottoa olisi edellä mainitun mukaisesti sellainen jo konkretisoitunut etuus kuin pankkitilin saatavalle maksettu korko. Tuottona pidettäisiin myös esimerkiksi osakkeen arvonnousua.
Arvonalennuksella ei olisi merkitystä menettämisseuraamuksen laajuuteen, koska hyödyn saajan vastuulle tulee kuulua, miten hän hyödyn suhteen menettelee.
Edellä on käsitelty lähinnä rikoksella saadun omaisuuden menettämistä eli esinekonfiskaatiota. Korkeimman oikeuden viimeisimmissä tapauksissa, jossa hyöty on tuomittu menetetyksi esineellisenä, on kysymys ollut käteisestä tai pankkitilillä olleesta rahasta (KKO 1999:89; KKO 2006:9). Oikeuskäytännössä rikoshyöty tuomitaan kuitenkin lähestulkoon aina menetetyksi arvona eli rahamääräisenä. Arvon menettämistä voidaan lähtökohtaisesti pitää perusteltuna, koska menettämisseuraamus ei tällöin kohdistu yksittäiseen omaisuuserään, jota ei välttämättä ole enää jäljellä tai löydettävissä, vaan menettämisseuraamukseen tuomitun omaisuuteen yleisesti, jolloin täytäntöönpano on todennäköisesti tuloksellisempaa. Momentin 4 kohdan mukaan hyötyä olisi välittömästi tai välillisesti saadun omaisuuden sekä tuoton arvo. Edelleen voitaisiin siis rikoshyöty tuomita menetetyksi rahamääräisenä. Esityksellä ei ole tarkoitus puuttua siihen oikeuskäytännössä omaksuttuun linjaan, että vain poikkeuksellisesti tuomitaan rikoshyöty menetetyksi esineellisenä ja että valtaosassa tapauksissa hyöty konfiskoidaan arvona.
Direktiivin 11 johdantokappaleen mukaan silloin, kun hyöty on sekoittunut lailliseen omaisuuteen, menettämisseuraamus voisi kohdistua sekoittuneen hyödyn arvioituun arvoon asti. Tällaisessa tapauksessa on perusteltua myös kansallisesta näkökulmasta tuomita menetetyksi hyöty arvona. Olisi ajateltavissa, että esineestä tuomittaisiin murto-osa menetetyksi, jolloin esine olisi yhteisomistuksessa. Yhteisomistussuhteen purkaminen olisi kuitenkin jossain määrin työlästä. Yhteisomistussuhde voi myös vaikuttaa omaisuuden arvoon alentavasti. Menettämisseuraamukseen tuomitun kannalta yhteisomistussuhde voisi olla myös kohtuuton etenkin silloin, kun menettämisseuraamus koskisi pientä osaa esineestä. Riittävää on, että esine voidaan tarvittaessa ottaa takavarikkoon ja viime kädessä realisoida arvokonfiskaation kattamiseksi. Siksi sekoittautumistilanteissa ei tulisi käyttää esinekonfiskaatiota.
Estettä ei olisi sille, että yhtäältä rikoksella välittömästi saatu omaisuus tuomittaisiin menetetyksi esineellisenä ja toisaalta tuoton arvo tuomittaisiin menetetyksi. Näin voitaisiin menetellä esimerkiksi silloin, kun hyötynä saadut varat ovat sellaisenaan edelleen pankkitilillä, mutta korkotuotto on nostettu. Tällöin pankkitilillä olevat varat voidaan tuomita menetetyksi esineellisenä ja tuotto arvona. Kuten edellä on todettu, olennaista on, että tuomittava hyötykonfiskaatio kattaa paitsi rikoksella saadun omaisuuden myös tuoton.
Kuten edellä on tullut esiin, rikoksen tuottama hyöty voi ilmetä myös säästönä. Oikeuskäytännöstä voidaan mainita seuraavat tapaukset. Kun henkilö oli anastanut omaisuutta, jolloin hän oli välttynyt kyseistä omaisuutta ostettaessa maksettavilta julkisilta maksuilta tai veroilta, on säästetty maksun tai veron määrä tuomittu hyötynä menetetyksi (KKO 1992:119; KKO 2002:60). Menetetyksi on tuomittu myös luvan vastaisesta menettelystä saatu jätevesipuhdistamon käyttö- ja korkokustannusten säästö (KKO 1995:181).
Käytännössä säästö ilmenee siten, että rikoksen johdosta henkilön varallisuusasema pysyy ennallaan, vaikka muussa tapauksessa se olisi heikentynyt. Tästä myös seuraa, että menettämisseuraamus tuomitaan käytännössä arvona. Vaikka periaatteessa säästö voinee ilmetä poikkeuksellisesti myös tietyn omaisuuden säästymisenä, riittävää on, että säästön arvo rahamäärä tuomitaan menetetyksi.
Koska edellä käsitelty hyödyn määritelmä rikoksella saadusta omaisuudesta ei selvästi koske säästöä, momentin 5 kohdassa hyödyksi määriteltäisiin myös rikoksella saadun säästön arvo. Kun säästön osalta kysymys ei ole rikoksella saadusta omaisuuden lisäyksestä, ei ole aiheellista säätää säästön tuoton menettämisestä. Vastaavaa syy-yhteyttä kuin rikoksella saadun omaisuuden ja sen tuoton välillä ei ole silloin, kun henkilön varallisuusasema kokonaisuutena pysyy ennallaan.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin hyödyn määrän arvioimisesta vastaavalla tavalla kuin voimassa olevassa 2 momentissa. Jos hyödyn määrästä ei ole saatavissa selvitystä tai se on vain vaikeuksin esitettävissä, hyöty on arvioitava ottaen huomioon rikoksen laatu, rikollisen toiminnan laajuus ja muut olosuhteet.
Kuten edellä on käynyt ilmi, 1 momenttiin otettaisiin nimenomaiset säännökset siitä, että hyödyksi luetaan myös välittömästi rikoksella saadun omaisuuden sijaan tullut omaisuus sekä rikoksella saadun omaisuuden tuotto, jota olisi omaisuuden saamishetkestä konfiskaatiotuomioon asti kertynyt tulo tai arvonnousu. Hyötyä olisi myös rikoksella saadun säästön arvo.
On selvää, että kun hyötynä tuomitaan menetetyksi esine tai kiinteistö tai tietty oikeus, tällainen omaisuuserä tulee yksilöidä tuomiossa eikä hyödyn määrän arviointi tule kysymykseen. Siten säännöstä voidaan soveltaa vain arvokonfiskaation yhteydessä eli 1 momentin 4 ja 5 kohdissa tarkoitetuissa tapauksissa, ei tuomittaessa menetetyksi rikoksella välittömästi saatu esine tai muu omaisuus taikka tällainen omaisuuden surrogaatti.
Säännös voisi siten tulla sovellettavaksi paitsi silloin, kun tuomitaan menetetyksi rikoksella välittömästi tai välillisesti saadun omaisuuden arvo, myös silloin, kun tuoton arvo tuomitaan menetetyksi riippumatta siitä, tuomitaanko menetetyksi rikoksella välittömästi tai välillisesti saatu omaisuus vai sen arvo. Esimerkiksi asunto-osakkeiden arvonnousu voisi tulla arvioitavaksi ottaen huomioon alueen yleisessä hintatasossa, asunto-osakeyhtiössä ja asunnon olosuhteissa sekä muissa olosuhteissa muutokset, asunnon koko ja kunto sekä muut asunnon hintaan vaikuttavat tekijät. On myös mahdollista, että joudutaan arvioimaan ensin rikoksesta välittömästi saadun hyödyn määrä ja, kun määrä on lyöty lukkoon, sitten arvioidaan tälle määrälle kertynyt tuotto.
Hyödyn määrän arviointikriteerit viittaavat etenkin rikoksesta välittömästi saatuun omaisuuteen. Myös säästö voidaan arvioida. Momenttia ei kuitenkaan ole tarpeen muuttaa tuottokonfiskaation vuoksi, koska harkinnassa voidaan jo nykyisen sanamuodon mukaan ottaa huomioon muut olosuhteet.
Momentti voi tulla sovellettavaksi myös silloin, kun menettämisvaatimus kohdistetaan 4 momentissa tarkoitettuun henkilöön. Tällöin voidaan momentin nojalla arvioida, kuinka paljon 1 momentissa tarkoitettua hyötyä on syntynyt. Tämän jälkeen on selvitettävä, kuinka paljon hyötyä on siirtynyt 4 momentissa tarkoitetulle henkilölle. Momentti ei kuitenkaan koske siirtyneen määrän arvioimista.
Pykälän 3 momentin mukaan menettämiseen tuomittaisiin rikoksesta hyötynyt tekijä, osallinen tai se, jonka puolesta tai hyväksi rikos on tehty. Säännös vastaa voimassa olevan pykälän 1 momentissa säädettyä.
Pykälän 4 momentissa olisi uutta sääntelyä, jota edellytetään direktiivin 6 artiklassa. Sen 1 kohdan mukaan epäillyn tai syytetyn suoraan tai välillisesti kolmannelle osapuolelle siirtämä tai kolmannen osapuolen suoraan tai välillisesti epäillyltä tai syytetyltä hankkima rikoshyöty tai muu omaisuus, jonka arvo vastaa rikoshyödyn arvoa, tulee voida tuomita menetetyksi ainakin tapauksissa, joissa kolmas osapuoli tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää konkreettisten tosiasioiden ja olosuhteiden, myös omaisuuden siirtymisen veloituksetta tai huomattavasti markkina-arvoa alemmasta hinnasta, perusteella, että siirron tai hankinnan tarkoituksena oli menetetyksi tuomitsemisen välttäminen.
Momentin mukaan menettämiseen voitaisiin tuomita se, jolle menettämisseuraamuksen tai korvausvelvollisuuden välttämiseksi on siirtynyt 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitettua hyötyä tai muuta omaisuutta, jos tämä omaisuuden vastaanottaessaan on tiennyt sen olevan tai vastaavan rikoksella saatua hyötyä tai jos tällä on ollut perusteltu syy sitä epäillä taikka jos tämä on saanut omaisuuden lahjana tai muuten vastikkeetta.
Momentissa tarkoitettuun menettämisseuraamukseen voitaisiin tuomita muu kuin 3 momentissa tarkoitettu taho. Jos esimerkiksi avopari on yhdessä kuluttanut hyödyn ja jos avomies on siirtänyt rikokseen liittymätöntä omaisuutta avopuolisolleen, jälkimmäinen voisi olla käsillä olevan momentin nojalla vastuussa menettämisseuraamuksesta.
Menettämisseuraamus voisi kohdistua sekä luonnolliseen että juridiseen henkilöön. Tämän vuoksi momentissa käytettäisiin molempia tarkoittavia muotoiluita ”tämä” ja ”tällä”.
Momentissa käytettäisiin vastaavantyyppisiä sääntelyratkaisuja kuin 3 §:n 2 momentissa ja 6 §:n 1 momentissa. Ensinnäkin menettämisseuraamuksen tuomitsemisen edellytyksenä olisi, että omaisuuden siirtymisellä pyritään välttämään menettämisseuraamus tai korvausvelvollisuus. Välttämistarkoitusta koskevan edellytyksen täyttymiseen ei edellytetä, että tarkoitus on ollut sekä siirtäjällä että omaisuuden saajalla. Riittävää on, että välttämistarkoitus on ollut jommallakummalla.
Korvausvelvollisuuden välttäminen on laajennus direktiivin vaatimuksiin nähden, sillä direktiivin 6 artiklan konfiskointivelvoite koskee menettämisseuraamuksen välttämiseksi siirtyneitä varoja. Luvun 3 §:n 2 momentin mukaan siirretty laajennettu hyöty voidaan konfiskoida vastaavilla edellytyksillä. Kysymys on asiallisesti omaisuuden saattaminen täytäntöönpanon ulottumattomiin. Myös ulosottokaaren 4 luvun 14 §:n nojalla voidaan puuttua keinotekoiseen järjestelyyn, jolla pyritään välttämään ulosotto.
Momentin mukaan edellytetään, että omaisuus on siirtynyt. Ilmaisu kattaa paitsi omaisuuden siirtämisen momentissa tarkoitetulle taholle myös sen, että tämä hankkii asianomaisen omaisuuden. Merkitystä ei olisi sillä, että omaisuus olisi siirtynyt yhden tai useamman välikäden kautta, kunhan momentissa säädetyt edellytykset täyttyvät.
Siirtynyt omaisuus voisi olla 1 momentin 1—3 kohdassa tarkoitettua hyötyä tai muuta omaisuutta, jolla ei ole liityntää rikokseen. Esimerkiksi jos henkilö on saanut kavallusrikoksella rahaa, jonka hän on sittemmin tuhlannut, muu omaisuus voisi olla hänen ennen rikoksen tekemistä laillisilla varoilla hankkimat asunto-osakeyhtiön osakkeet, jotka hän siirtää menettämis- ja korvausvaatimuksen välttämiseksi avopuolisolleen.
Omaisuuden saajan konfiskaatiovastuu edellyttää, että tämä tietää tai tällä on ollut perusteltu syy epäillä omaisuuden olevan hyötyä tai sen vastaavan hyötyä. Sääntely vastaa, mitä 6 §:n 1 momentissa säädetään. Ei ole perusteltua edellyttää, että vastaanottajan olisi tiedettävä tarkasti, mistä rikoksesta hyötyä on saatu. On kuitenkin edellytettävä, että yleisellä tasolla tämä tietää omaisuuden olevan jollakin rikoksella saatua hyötyä tai vastaavan tällaista hyötyä.
Perusteltu syy epäillä vastaisi asiallisesti direktiivissä käytettyä ilmaisua ”olisi pitänyt tietää”. Omaisuuden saaminen selvään alihintaan voisi olla perusteltu syy epäillä omaisuutta rikoksella saaduksi. Edellä kuvatussa tilanteessa avopuolisolla voisi olla perusteltu syy epäillä osakkeiden vastaavan hyötyä, jos hän olisi selvillä siirtäjän selittämättömästä varallisuudenlisäyksestä ja sen häviämisestä. Samaten esimerkiksi se, että omaisuus siirretään, kun vastaanottajan tieten siirtäjän toimista on alkanut esitutkinta, voi olla yksin tai ainakin muiden epäilyttävien olosuhteiden ohella perusteltu syy epäillä omaisuuden olevan hyötyä tai vastaavan sitä. Perustellun syyn tulee kytkeytyä ainakin yhteen konkreettiseen tosiseikkaan.
Jos omaisuus on siirtynyt oikeushenkilölle, tietoisuuskysymykset arvioitaisiin suhteessa oikeushenkilön puolesta toimineisiin luonnollisiin henkilöihin.
Yhdenmukaisesti 6 §:n 1 momentin kanssa silloin, kun omaisuus on siirtynyt vastikkeettomasti, ei edellytettäisi, että omaisuudensaaja tietäisi omaisuuden olevan tai vastaavan hyötyä tai että hänellä olisi perusteltu syy sitä epäillä. Tällöin vilpittömässä mielessäkään olleelle ei synny tappiota. Jos omaisuudesta olisi maksettu lahjaveroa, se tulisi vähentää nettohyötyperiaatteen mukaisesti. Lisäksi omaisuuden saaminen vastikkeetta voi antaa aiheen epäillä omaisuuden liittyvän rikokseen.
Momentti koskee vain vastuuta menettämisseuraamuksesta. Rikoksesta hyötyneen ja omaisuuden saaneen henkilön väliset vahingonkorvausvastuuta koskevat tai muut vastaavat kysymykset jäävät ratkaistavaksi yksityisoikeudellisten sääntöjen mukaan.
Momentissa vielä säädettäisiin siitä, että sen nojalla voidaan tuomita menetetyksi siirtynyt omaisuus siltä osin kuin se on tai vastaa rikoksella saatua hyötyä taikka tällaisen omaisuuden arvo. Vastuu rajattaisiin nimenomaan rikoshyödyn määrään, koska siirtynyt omaisuus saattaa olla arvokkaampaa kuin hyöty. Muuta kuin siirrettyä omaisuutta ei voitaisi tuomita menetetyksi, mutta sen asemesta voitaisiin tuomita omaisuuden arvo. Voisi esimerkiksi olla avopuolison asumisolosuhteiden kannalta kohtuutonta konfiskoida siirretyt asunto-osakeyhtiön osakkeet, joten niiden arvon tuomitsemista voidaan silloin puoltaa. Estettä ei luonnollisestikaan ole asettaa osakkeita vakuustakavarikkoon tai kohdistaa niihin ulosotto.
Lähtökohtana tulee olla, että menettämisseuraamukseen tuomitaan 3 momentissa tarkoitettu henkilö. Käsillä oleva momentti olisi kuitenkin rinnakkainen ja vaihtoehtoinen 3 momentin kanssa. Jos esimerkiksi olisi selvää, ettei 3 momentissa tarkoitetulta henkilöltä saada ulosotossa mitään, olisi perusteltua ja tarkoituksenmukaisinta samalla kertaa vaatia paitsi 3 momentissa tarkoitetun henkilön tuomitsemista hyödyn menettämiseen myös tämän momentin mukaista menettämisseuraamusta. Estettä ei olisi kuitenkaan käsitellä viimeksi mainittua asiaa erikseen. Esimerkiksi hyötyjän pakenemisen vuoksi voitaisiin tyytyä vaatimaan vain tässä momentissa tarkoitettua menettämisseuraamusta, jolloin oikeudenkäynnissä olisi selvitettävä paitsi hyödyn menettämisen edellytykset myös tämän momentin mukaiset edellytykset.
Eri vaihtoehtoja tulisi harkita lähtien siitä, miten hyöty saadaan tehokkaasti pois. Täytäntöönpanon tehokkuuden lisäksi tulisi ottaa huomioon myös prosessitaloudelliset näkökohdat lainkäyttöviranomaisten ja vastaajien kannalta. Merkitystä voisi olla myös hyötyä vastaavaan vahingonkorvaukseen liittyvillä kysymyksillä.
Joissain tapauksissa siirtynyt omaisuus voitaisiin tuomita menetetyksi paitsi tämän momentin nojalla myös rikoslain 32 luvun 12 §:n nojalla rahanpesun kohteena. Tällöin mainittu 12 § syrjäyttäisi erityissäännöksenä käsillä olevan momentin (ks. myös KKO 2012:60).
Pykälän 5 momentti liittyy 3 ja 4 momenttiin. Uudessa 5 momentissa säädettäisiin siitä, että jos samaa hyötyä koskevaan menettämisseuraamukseen tuomitaan 3 ja 4 momentissa tarkoitetut henkilöt, nämä vastaavat siitä yhteisvastuullisesti. Merkitystä ei olisi sillä, tuomitaanko menettämisseuraamukset yhdellä kertaa vai eri oikeudenkäynneissä. Tämä olisi otettava huomioon tuomiolauselmassa.
Yleisimmin 3 momentissa tarkoitettuja luonnollisia tai juridisia henkilöitä on todennäköisesti yksi ja samaten 4 momentissa tarkoitettuja henkilöitä. Jos kuitenkin 3 momentissa tarkoitettu henkilö on siirtänyt hyödyn esimerkiksi lapsensa ja hänen puolisonsa yhteiselle pankkitilille, yhteisvastuullisuus koskisi näitä kolmea henkilöä.
Koska hyötykonfiskaation ei tule toimia rankaisullisena, yhteisvastuullisuudella rajoitettaisiin konfiskaatiovastuuta siten, että hyöty tulisi menetetyksi kerran. Muutoin hyöty saattaisi tulla menetetyksi useampikertaisena, yhden kerran 3 momentissa tarkoitetulta henkilöltä ja toisen kerran 4 momentissa tarkoitetulta henkilöltä.
Yhteisvastuullisuudesta myös seuraa, että täytäntöönpano on ulosottokaaren 3 luvun 17 §:n mukaisesti lopetettava, kun arvona konfiskoitu hyöty on kertaalleen saatu perittyä. Luonnollisesti yksilöityä esinettä koskeva menettämisseuraamus voidaan panna vain kerran täytäntöön.
Konfiskaatiotuomio ei estä yhteisvastuullisesti menettämisseuraamukseen tuomittuja saattamasta keskinäistä vastuunjakoa tuomioistuimen käsiteltäväksi, koska konfiskaatiotuomiossa ratkaistaan vain kysymys heidän vastuustaan valtioon nähden (KKO 1985 II 90).
Pykälän 6 momentiksi ehdotetaan otettavaksi voimassa olevan pykälän 3 momenttia vastaava säännös yksityisen oikeuden etusijasta menettämisseuraamukseen nähden. Momentissa säädetyillä edellytyksillä menettämisseuraamus väistyisi vahingonkorvauksen tai edunpalautuksen hyväksi. Jos yksityisoikeudellista vaatimusta ei ole esitetty tai tällaisesta vaatimuksesta ei annettaisi ratkaisua viimeistään silloin, kun menettämisvaatimus jää ratkaistavaksi, menettämisseuraamus tuomitaan.
Koska säännöksen tarkoitus on parantaa rikoksen johdosta kärsineen yksityisen asemaa, yksityisen etusija koskisi ensinnäkin nykytilaa vastaten niitä tapauksia, joissa rikoksesta hyötynyttä vaaditaan tuomittavaksi menettämään hyöty 3 momentin nojalla.
Toiseksi yksityisen oikeudella olisi etusija myös silloin, kun uuden 4 momentin mukaan menettämisseuraamus kohdistuisi siihen, jolle rikoksen tuottama hyöty on siirretty. Kysymys olisi momentissa tarkoitetusta edunpalautuksesta. Näissäkin tapauksissa 3 ja 4 momentissa tarkoitetun henkilön keskinäinen vastuunjako voitaisiin ratkaista yksityisoikeudellisten sääntöjen mukaisesti.
Luonnollisesti etusija olisi kolmanneksi voimassa myös silloin, kun menettämisvaatimukset kohdistetaan sekä 3 että 4 momentissa tarkoitettuun henkilöön.
Pykälän 7 momenttiin otettaisiin uutta sääntelyä. Sen mukaan vaikka korvaus- tai edunpalautusvaatimus on esitetty, tuomioistuimen olisi kuitenkin mainitun vaatimuksen esittäjän pyynnöstä ratkaistava menettämisvaatimus ja siirrettävä korvaus- tai edunpalautusvaatimus käsiteltäväksi riita-asioiden oikeudenkäynnistä säädetyssä järjestyksessä. Tuomioistuimen olisi tällöin myös korvaus- tai edunpalautusvaatimuksen esittäjän pyynnöstä ratkaistava välituomiolla kysymys korvaus- tai edunpalautusvelvollisuudesta. Lyhyyden vuoksi jäljempänä korvaus- tai edunpalautusvaatimuksen asemesta puhutaan asianomistajan (yksityisoikeudellisesta) vaatimuksesta, vaikka vaatimuksen esittäjä voi periaatteessa olla muukin kuin asianomistaja. Momenttia sovellettaisiin silloin, kun toisessa valtiossa on omaisuutta jäädytettynä tai siihen rinnastettavan toimenpiteen kohteena Suomessa tuomittavan menettämisseuraamuksen turvaamiseksi. Toimenpiteillä tarkoitetaan yleisesti sellaisia vakuustakavarikon tai takavarikon kaltaisia keinoja, joilla otetaan omaisuus sen haltijalta pois tai muulla tavalla estetään omaisuuden hukkaaminen.
Ehdotetun perusteella voitaisiin poiketa siitä nykyisin poikkeuksettomasta säännöstä, jonka mukaan menettämisseuraamusta ei tuomita, jos samassa oikeudenkäynnissä tuomitaan korvaus tai edunpalautus. Asiallisesti kysymys olisi siitä, että menettämisvaatimus ratkaistaisiin ja samalla yksityisoikeudellinen vaatimus jätettäisiin odottamaan.
Eduskunnan lakivaliokunta on pitänyt tärkeänä asianomistajalle tulevan vahingonkorvauksen turvaamista (LaVL 15/2013 vp s. 3/II; ks. myös LaVL 7/2012 vp s. 3/II ja LaVL 13/2012 vp s. 2—3). Direktiivin johdantokappaleen 29 mukaan omaisuus voidaan jäädyttää rikosoikeudellisen menettelyn yhteydessä myös mahdollista myöhemmin tapahtuvaa omaisuuden palauttamista tai rikoksesta aiheutuneiden vahinkojen korvaamisen varmistamista varten.
Ehdotetulle säännökselle on ilmennyt tarvetta kansainvälisen yhteistyön tilanteissa. Kansainvälistä rikosoikeusapua koskeva sääntely, kuten EU:n jäsenvaltioiden välillä sovellettava puitepäätös omaisuuden tai todistusaineiston jäädyttämistä koskevien päätösten täytäntöönpanosta Euroopan unionissa 2003/577/YOS (jäljempänä jäädyttämispuitepäätös), mahdollistaa yhdessä jäsenvaltiossa tehdyn jäädyttämispäätöksen täytäntöönpanon siinä toisessa jäsenvaltiossa, jossa jäädytettävää omaisuutta on. Jäädyttämisen kohteena voi olla omaisuus, joka voitaisiin tuomita menetetyksi tai jota voitaisiin käyttää todisteena rikosasiassa. Konfiskaatiotuomioiden täytäntöönpanoa puolestaan koskee puitepäätös vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen soveltamisesta menetetyksi tuomitsemista koskeviin päätöksiin 2006/783/YOS. Sen mukaan yhdessä jäsenvaltiossa annettu konfiskaatiotuomio voidaan lähettää pantavaksi täytäntöön siinä jäsenvaltiossa, jossa menettämisseuraamuksen kohteena olevaa omaisuutta on. EU:n rikosoikeudellisen yhteistyön instrumentit sitä vastoin eivät sääntele omaisuuden jäädyttämistä tai siirtämistä toiseen jäsenvaltioon yksityisoikeudellisen saatavan täytäntöönpanon turvaamiseksi, vaan tällaisiin tilanteisiin soveltuvat lähtökohtaisesti siviilioikeudellista yhteistyötä koskevat instrumentit. Käytännössä ongelmalliseksi on osoittautunut tilanne, jossa menettämisseuraamuksen turvaamiseksi toisessa jäsenvaltiossa jäädytettynä olevaa omaisuutta ei myöhemmässä oikeudenkäynnissä tuomitakaan valtiolle menetetyksi, vaan määrätään palautettavaksi tai suoritettavaksi loukatulle vahingonkorvauksena. Asianomistajan asemaa tällaisessa tilanteessa parantaisi se, että omaisuus tuomittaisiin täällä menetetyksi, jolloin toisessa valtiossa jäädytettyä omaisuutta voitaisiin käyttää menettämisseuraamuksen täytäntöönpanoon. Tämän jälkeen asianomistaja voisi turvautua luvun 11 §:n 2 momentissa tarkoitettuun menettelyyn ja saada yksityisoikeudellisen saamisensa katettua täytäntöönpannusta menettämisseuraamuksesta.
Jos asianomistaja ei ole esittänyt vaatimusta siinä oikeudenkäynnissä, jossa menettämisvaatimus ratkaistaan, hän voisi myöhemmin nostaa kanteen yksityisoikeudellisesta saatavastaan ja saatuaan hyväksyvän tuomion turvautua 11 §:n 2 momentissa säädettyyn menettelyyn. Toisaalta asianomistajan kannalta olisi edullista, että hän saisi oman vaatimuksensa käsiteltyä menettämisvaatimuksen yhteydessä, jolloin syyttäjän esittämä näyttö koituisi hänenkin edukseen. Lisäksi syyttäjällä on eräin poikkeuksin velvollisuus ajaa asianomistajan yksityisoikeudellista vaatimusta (ROL 3:9).
Tämän vuoksi ehdotetaan, että asianomistaja voisi esittää yksityisoikeudellisen vaatimuksensa menettämisvaatimuksen yhteydessä. Asianomistaja voisi kuitenkin halutessaan pyytää, että menettämisvaatimus ratkaistaan ja että hänen yksityisoikeudellinen vaatimuksensa käsitellään riita-asioista säädetyssä järjestyksessä. Tuomioistuin tällöin ratkaisisi menettämisvaatimuksen ja tekisi yksityisoikeudellisen vaatimuksen osalta ROL 3:3:ssä tarkoitetun erottamispäätöksen. Yksityisoikeudellisen vaatimuksen peruuttaminen ei puolestaan ole asianomistajan kannalta samanveroinen keino jo siksi, että vastapuolella on ROL 3:7:n mukaisesti oikeus vaatia asian ratkaisemista.
Asianomistajan kannalta ja yleisestikin prosessiekonomia huomioon ottaen olisi toivottavaa, että rikosasian käsittelyä voitaisiin hyödyntää myös myöhemmässä riita-asian käsittelyssä. Siksi ehdotetaan, että asianomistaja voisi pyytää, että tuomioistuin ratkaisi välituomiolla korvaus- tai edunpalautusvelvollisuutta koskevan kysymyksen.
Välituomio olisi laadultaan OK 24:6.2:ssa tarkoitettu nk. aito välituomio. Erona mainittuun säännökseen olisi, että asianomistajan pyynnöstä tuomioistuimella olisi velvollisuus antaa välituomio, eikä vastapuolen suhtautumisella välituomion antamiseen olisi merkitystä. Muutoksenhaku järjestettäisiin mainitun 6 §:n 2 momentissa säädetyllä tavalla. Tällaisen välituomion antamisesta seuraisi, että riita-asian oikeudenkäynnissä ei käsiteltäisi edunpalautus- tai korvausvastuun perustavia seikkoja, vaan tältä osin välituomio otettaisiin sellaisenaan tuomion pohjaksi. Käsiteltäväksi jäisi siten vain korvauksen tai edunpalautuksen määrä.
Vaikka säännöksessä sitä ei erikseen mainittaisi, samassa yhteydessä olisi usein perusteltua tehdä päätös jättää asia OK 14:4:n mukaisesti lepäämään ja odottamaan menettämisseuraamusta koskevan oikeudenkäynnin ja täytäntöönpanon loppumista.
Momentissa ja 11 §:n 2 momentissa säädetyn tarkoituksena on osaltaan myös estää, ettei sama henkilö joudu suorittamaan sekä menettämisseuraamusta että sitä vastaavaa korvausta tai edunpalautusta. Tämä olisi otettava huomioon täytäntöönpanossa (ks. HE 80/2000 vp s. 35—36).
3 §. Laajennettu hyödyn menettäminen. Direktiivin 5 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on toteutettava tarvittavat toimenpiteet, jotta rikoksesta, joka on omiaan tuottamaan taloudellista hyötyä välittömästi tai välillisesti, tuomitulle kuuluva omaisuus voidaan tuomita joko kokonaan tai osittain menetetyksi, jos tuomioistuin on vakuuttunut tapauksen olosuhteiden, mukaan lukien täsmälliset tosiseikat ja saatavilla olevat todisteet, perusteella, että kyseinen omaisuus on peräisin rikollisesta toiminnasta. Artiklan 2 kohdassa määritellään ne rikokset, joiden perusteella laajennettu hyödyn menettäminen on oltava mahdollista.
Artiklasta seuraa, että voimassa olevaa säännöstä laajennetusta hyödyn menettämisestä on tarkistettava. Ensinnäkin 1 momentissa säädettyä edellytystä siitä, että menettämisseuraamuksen mahdollistavasta liipaisinrikoksesta tulee tyypillisesti seurata huomattavaa taloudellista hyötyä, lievennettäisiin niin, että rikoksesta tulee tyypillisesti seurata taloudellista hyötyä.
Toiseksi voimassa olevassa säännöksessä edellytetään, että omaisuuden tulee olla peräisin rikollisesta toiminnasta, jota ei ole pidettävä vähäisenä. Säännöstä muutettaisiin direktiivin mukaisesti niin, että menettäminen koskisi yleisesti rikollisesta toiminnasta peräisin olevaa omaisuutta. Myös vähäisestä rikollisesta toiminnasta peräisin oleva omaisuus voitaisiin siten konfiskoida.
Kolmanneksi liipaisinrikosten luetteloa laajennettaisiin. Kuten edellä yleisperusteluissa on todettu, on perusteltua pitää yleisesti liipaisinrikoksena sellaista rikosta, josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään neljä vuotta vankeutta. Tästä seuraa, ettei direktiivin 5 artiklan 2 kohdan e alakohtaa tarvitse erikseen implementoida.
Liipaisinrikoksiksi edelleen luettaisiin ne rikokset, jotka on erikseen mainittu voimassa olevassa pykälässä. Lisäksi liipaisinrikoksiksi säädettäisiin rikosnimikkeittäin 5 artiklan 2 kohdan a—d alakohdissa tarkoitetut rikokset, joista säädetty enimmäisrangaistus on vähemmän kuin neljä vuotta vankeutta. Asiaa on tarkasteltu lähemmin yleisperusteluissa. Liipaisinrikosten suhteen täytettyyn tekoon rinnastettaisiin luettelossa mainittujen rikosten rangaistavat yritykset. Voimassa olevassa momentissa rinnastus koskee vain rikoksia, joista säädetty enimmäisrangaistus on vähintään neljä vuotta vankeutta.
Laajennettua hyötyä koskevan säännöksen mukaan menettämisseuraamus on harkinnanvarainen. Kuten yleisperusteluista käy ilmi voimassa olevan säännöksen osalta, laajennettu hyödyn menettäminen on katsottu tarpeelliseksi rikoksissa, jotka tehdään nimenomaan hyötymistarkoituksessa, järjestäytyneesti tai muuten suunnitelmallisesti ja joihin liittyy monimutkaisia yritysjärjestelyjä ja muita keinoja häivyttää ja salata hyödyn syntytausta sekä sen liittymä rikokseen. Oikeuskäytännössä säännöksen soveltamisala on jäänyt suhteellisen kapeaksi.
Direktiivin neljännen johdantokappaleen mukaan menetetyksi tuomitsemista koskevia menettelyjä käytetään liian vähän. Kuudennessa johdantokappaleessa todetaan, että Tukholman ohjelmassa ja menetetyksi tuomitsemisesta ja varallisuuden takaisinhankinnasta kesäkuussa 2010 annetuissa oikeus- ja sisäasioiden neuvoston päätelmissä korostetaan, että on tärkeää tehostaa rikollisten varojen tunnistamista ja menetetyksi tuomitsemista. Laajennetun hyödyn osalta johdantokappaleessa 20 todetaan, että määrittäessään, voiko rikoksesta olla taloudellista hyötyä, jäsenvaltiot voivat ottaa huomioon toimintatavat, esimerkiksi jos rikoksen olosuhteisiin kuuluu se, että se tehtiin järjestäytyneen rikollisuuden puitteissa tai tarkoituksena oli saada säännöllistä tuottoa rikoksista. Tämän ei kuitenkaan olisi rajoitettava mahdollisuutta soveltaa laajennettua hyödyn menettämistä.
Edellä mainitun perusteella laajennettua hyötyä koskevaa sääntelyä esitetään muutettavaksi niin, että jatkossa olisi entistä laajemmin mahdollista torjua taloudellista hyötyä tuottavaa rikollisuutta ja tehostaa rikoksesta peräisin olevan omaisuuden menetetyksi tuomitsemista.
Säännös olisi edelleen harkinnanvarainen. Myös direktiivin 5 artiklan 1 kohdassa on käytetty harkinnanvaraista sanamuotoa. On kuitenkin perusteltua, että lakiin kirjataan joitain harkinnassa huomioon otettavia seikkoja, joista on myös kirjattu direktiivin johdanto-osaan. Siksi momenttiin kirjattaisiin nimenomaisesti kolme harkinnassa erityisesti huomioon otettavaa seikkaa: onko omaisuus ilmeisesti peräisin muusta kuin vähäisenä pidettävästä rikollisesta toiminnasta ja onko menettämisseuraamuksen tuomitseminen tarpeen uusien rikosten ehkäisemiseksi sekä saadaanko rikollisella toiminnalla toistuvasti merkittävä osa asianomaisen tuloista. Koska näitä kolmea seikkaa ei ole tarkoitettu tyhjentäviksi harkintaperusteiksi, säännöksessä selvyyden vuoksi mainittaisiin, että ne otettaisiin huomioon muiden seikkojen ohella.
Säännös mahdollistaisi sen, ettei sellaisesta rikollisesta toiminnasta, joka koostuu rikosten lievistä tekomuodoista, peräisin olevaa omaisuutta olisi välttämätöntä tuomita menetetyksi, kun taas perustekomuotojen tai törkeiden tekomuotojen osalta voidaan lähtökohtaisesti puoltaa laajennetun hyödyn menettämistä. Asialla on merkitystä myös siksi, että viranomaiset voisivat keskittää voimavaransa lieviä rikoksia vakavamman rikollisen toiminnan selvittämiseen.
Lähtökohdaksi voitaisiin ottaa se, että jos omaisuuden arvo olisi alle 1 000 euroa, kysymys ei ole välttämättä vähäistä vakavammasta rikollisesta toiminnasta peräisin olevasta omaisuudesta. Sanottu ei kuitenkaan estäisi tuomitsemasta menetetyksi merkittävääkin omaisuuserää, vaikka se olisi ilmeisesti peräisin vähäisenä pidettävästä rikollisesta toiminnasta. Toisaalta jos sinänsä yksittäisten tekojen kannalta vähäisenä pidettävä rikollinen toiminta olisi kuitenkin kaikki teot huomioon ottaen laajamittaista, rikollinen toiminta ei kokonaisuutena arvostellen välttämättä olisi enää vähäistä.
Toiseksi harkinnassa olisi otettava erityisesti huomioon menettämisseuraamuksen tarpeellisuus uusien rikosten ehkäisemisessä. Rikoksesta peräisin olevaa omaisuutta voidaan käyttää uusien rikosten rahoittamiseen ja rikollisen toiminnan laajentamiseen. Omaisuuden käyttötavan tai -tarkoituksen lisäksi voitaisiin ottaa huomioon myös omaisuuden laatu. Menettämisseuraamusta voisi puoltaa esimerkiksi se, että omaisuus on erityisen sopivaa rikolliseen käyttöön.
Kolmantena harkintakriteerinä olisi se, saadaanko rikollisella toiminnalla toistuvasti merkittävä osa asianomaisen tuloista. Tarkoitus saada säännöllistä tuottoa rikoksista on edellä kuvatuin tavoin mainittu direktiivin johdantokappaleessa 20.
Menettämisseuraamuksen tuomitsemista puoltaisi myös se seikka, että henkilö hankkii rikoksilla kuten huumausaineen myynnillä tai varastetun tavaran välittämisellä ja myymisellä säännöllisesti varoja ja käyttää niitä elämiseensä ja hankintoihinsa. Kysymys olisi rikosten tekemisestä tulojen saamiseksi niin, että henkilö kattaisi mainitut kulut kokonaan tai merkittävässä määrin rikoksista saaduilla tuloilla taikka pitäisi niiden avulla yllä huomattavasti parempaa elintasoa kuin mihin lailliset tulot antaisivat myöten. Menettämisseuraamuksen tuomitseminen ei näissä tapauksissa edellyttäisi toimimista rikollisjärjestössä taikka erityisen suunnitelmallisesti tai laajamittaisesti. Menettämisseuraamusta vastaan puhuvana seikkana olisi se, että henkilö on osallistunut rikolliseen toimintaan satunnaisesti taikka harvoin pitkähkön ajanjakson kuluessa, ja se, että hän hankkii elantonsa valtaosin laillisin keinoin.
Menettämisseuraamuksen tuomitsemisen arvioiminen olisi kokonaisharkintaa, jossa otetaan huomioon edellä käsiteltyjen kriteerien ohella myös muut seikat. Laajennettua hyödyn menettämistä voisi puoltaa esimerkiksi se, että asianomainen henkilö on osallistunut suhteellisen vähäiseen rikolliseen toimintaan harvoin, mutta tällöin on ollut tavoitteena saada huomattavan suurta hyötyä rikoksista. Toisaalta jos henkilöllä on huomattavat lailliset tulot, mutta hän silti saa toistuvasti rahamääräisesti arvioituna merkille pantavan paljon tuloa rikoksista, menettämisseuraamuksen tuomitsemista voitaisiin pitää perusteltuna. Muussa tapauksessa rahamääräisesti saman verran laitonta tuloa saaneet voisivat joutua erilaiseen asemaan riippuen laillisten tulojen määrästä. Menettämisseuraamuksen tuomitsemista vastaan puolestaan saattaisivat puhua sellaiset seikat, jotka lähenevät luvun 10 §:ssä säädettyjä kohtuullistamisperusteita.
Voimassa olevan pykälän mukaan menetetyksi voidaan tuomita omaisuus, joka on kokonaan tai osaksi peräisin rikollisesta toiminnasta. Tässä momentissa ei kuitenkaan enää olisi viittausta omaisuuteen ”kokonaan tai osaksi”, koska sanamuoto voidaan ymmärtää niin, että menetetyksi voidaan tuomita omaisuus, joka vain osittain on rikollisesta toiminnasta peräisin ja muuten laillista alkuperää. Omaisuus voitaisiin tuomita menetetyksi vain siltä osin kuin se on peräisin rikollisesta toiminnasta.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin voimassa olevaa oikeutta vastaten, että menettämisseuraamukseen voitaisiin tuomita liipaisinrikokseen syyllistynyt tai siihen osallinen taikka se, jonka puolesta tai hyväksi rikos on tehty.
Pykälän 3—5 momentit vastaisivat voimassa olevan pykälän 2—4 momenttia. Momenttien kirjoitustapaa tarkistettaisiin kuitenkin vastaamaan 2 §:n 4 momenttia ja 6 §:n 1 momenttia. Pykälissä korvattaisiin hän ja he ilmaisulla tämä ja nämä. Syynä on se, että ensiksi mainitut viittaavat luonnollisiin henkilöihin, mutta menettämisseuraamukseen voidaan tuomita myös oikeushenkilö.
5 §. Muun omaisuuden menettäminen. Pykälän 3 momentissa säädetään säilytysvälineen menettämisestä. Koska vastaava sääntely sisältyisi luvun uuteen 5 a §:ään, momentti kumottaisiin.
5 a §. Säilytysvälineen menettäminen. Luvun 5 §:n 3 momentin mukaan astia, päällys tai muu väline, jota on käytetty menetetyksi tuomittavan esineen tai omaisuuden säilyttämiseen, voidaan myös tuomita menetetyksi, jos menettämisseuraamusta ei muuten ole hankaluuksitta mahdollista panna täytäntöön.
Pykälään sisällytettäisiin mainitun momentin sääntely. Lisäksi on perusteltua ulottaa mahdollisuus konfiskoida säilytysväline koskemaan niitä tilanteita, kun menettämisseuraamus tuomitaan 4 §:n perusteella. Toisin sanoen rikoksentekovälineen säilytysvälineen menettäminen säädettäisiin nimenomaan mahdolliseksi. Oikeuskäytännössä on katsottu, että tietokoneen kovalevy oli 4 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettu esine, jota oli käytetty sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta esittävän kuvan hallussapidossa, joskaan kovalevyn konfiskoimista ei tapauksessa pidetty tarpeellisena (KKO 2010:32). Rikoksentekoväline voi olla esimerkiksi myös tietoliikenteen häirinnässä (RL 38:5) tai tietomurrossa (RL 38:8) käytetty tietokoneohjelma. Samaten säilytysvälineen konfiskoiminen voi olla tarpeen esimerkiksi silloin, kun tuomitaan 4 §:n 2 momentin 2 kohdan nojalla menetetyksi rikoksen tekemistä varten hankittua vaarallista nestemäistä ainetta.
Säilytysvälineen konfiskoiminen mahdollistettaisiin myös niissä tapauksissa, joissa menettäminen perustuisi 4 tai 5 §:ään rinnastettavaan lainkohtaan. Säilytysvälineen konfiskaatio pykälässä säädetyin perustein voi käytännössä olla tarpeen, vaikka rikoksentekovälineen taikka rikoksen tuotteen tai rikosesineen menettäminen perustuu erityissäännökseen, kuten rikoslain 50 luvun 6 §:n 1 momentin 1 kohtaan huumausainerikoksen rikoksentekovälineenä käytetyn aineen konfiskoimisesta taikka metsästyslain 80 §:n 1 momenttiin laittomasti metsästetyn eläimen menettämisestä.
6 §. Menettämisen rajoitukset. Pykälän 1 momentin mukaan 4 tai 5 §:ssä tarkoitettua esinettä ei saa tuomita menetetyksi, jos se kuuluu kokonaan tai osittain henkilölle, joka ei liity rikokseen. Esine tai omaisuus voidaan kuitenkin tuomita menetetyksi siltä, jolle se on rikoksen tekemisen jälkeen siirretty, jos tämä sen vastaanottaessaan on tiennyt esineen tai omaisuuden liittymisestä rikokseen tai tällä on ollut perusteltu syy sitä epäillä taikka jos tämä on saanut sen lahjana tai muuten vastikkeetta.
Vastaavasti kuin 2 §:n 4 momentin perusteluissa on todettu, nykyisessä momentissa käytetty ilmaisu hän viittaa luonnolliseen henkilöön. On kuitenkin perusteltua rikosten ennaltaehkäisemisen kannalta ja erilaisten keinotekoisten järjestelyjen estämiseksi, että menettämisseuraamukseen voidaan tuomita myös oikeushenkilö. Siksi momentissa käytetyt ilmaisut muutettaisiin tämän mukaisesti.
9 §. Menettämisseuraamuksen vaatiminen. Voimassa olevan pykälän 1 momentissa säädetään siitä, että menettämisvaatimuksen voi esittää syyttäjä ja rangaistusmääräysmenettelystä annetun lain (692/1993) 3 §:ssä tarkoitettu virkamies sekä eräissä tapauksissa asianomistaja. Pykälän 2 momentissa viitataan ROL 1 luvun 8 b §:ssä säädettyihin perusteisiin jättää menettämisvaatimus esittämättä.
Pykälään otettaisiin voimassa olevaa sääntelyä laajemmin menettelyä koskevia määräyksiä. Pykälän 1 momentissa säädettäisiin ensinnäkin selvyyden vuoksi siitä, että menettämisseuraamusta koskeva asia käsitellään sen syytteen yhteydessä, jossa tarkoitettuun rikokseen menettämisvaatimus perustuu, kuten käytännössä lähes aina tapahtuu. Toiseksi 2 momentissa säädettäisiin siitä, että menettämisseuraamusta koskeva asia voidaan käsitellä myös erikseen. Sääntely liittyy 1 §:ään otettavaksi ehdotettuun uuteen 3 momenttiin. Kuten edellä on useassa yhteydessä todettu, tällainen konfiskaatioprosessi on vanhastaan ollut mahdollinen. Asiasta kuitenkin on hyvä ottaa selvyyden vuoksi ja momentissa seuraavaksi olevan sääntelyn vuoksi nimenomainen säännös lakiin.
Edelleen momentin mukaan menettämisseuraamusta koskeva asia voidaan tutkia ja ratkaista vastaajan poissaolosta huolimatta noudattaen, mitä ROL 8 luvun 11 ja 12 §:ssä säädetään.
Mainitun 11 §:n 1 momentin mukaan asia voidaan tutkia ja ratkaista vastaajan poissaolosta huolimatta, jos hänen läsnäolonsa asian selvittämiseksi ei ole tarpeen ja jos hänet on sellaisella uhalla kutsuttu tuomioistuimeen. Tällöin voidaan tuomita sakkorangaistus tai enintään kolmen kuukauden vankeusrangaistus ja enintään 10 000 euron suuruinen menettämisseuraamus. Mainitun 12 §:n mukaan vastaajan suostumuksella voidaan tuomita enintään kuuden kuukauden vankeusrangaistus.
Viittaus tarkoittaisi sitä, että edellä mainituin edellytyksin voitaisiin vastaajan poissaolosta huolimatta tuomita enintään 10 000 euron suuruinen menettämisseuraamus. Merkitystä ei olisi sillä, käsiteltäisiinkö menettämisvaatimus syytteen yhteydessä vai omana asianaan.
Momentissa säädettäisiin myös siitä, että ainoastaan menettämisseuraamusta koskeva asia voitaisiin tutkia ja ratkaista, jos vastaaja on oikeudenkäyntiin kutsuttuna jäänyt pois ja jos poissaolo ilmeisesti johtuu oikeudenkäynnin karttamisesta. Tällöin ei tulisi sovellettavaksi 10 000 euron raja, vaan menetetyksi voitaisiin tuomita suurempikin menettämisseuraamus.
Sairauden tai siihen rinnastettavan esteen vuoksi asianosaiselle voidaan määrätä edunvalvoja siten kuin oikeudenkäymiskaaren 12 luvun 4 a §:ssä säädetään. Koska säännös kattaa myös direktiivin 4 artiklan 2 kohdan vaatimuksen siitä, että rikoshyöty ja rikoksentekovälineet voidaan tuomita menetetyksi asianosaisen sairaudesta huolimatta, momentissa olisi ainoastaan informatiivinen viittaus mainittuun pykälään.
Myös pakoilutapauksissa tuomioistuin voisi viran puolesta määrätä vastaajalle edunvalvojan. Tätä menettelyä kutsutaan lyhyyden vuoksi jäljempänä edunvalvojaprosessiksi. Sääntely olisi uutta. Sillä täytettäisiin direktiivin 4 artiklan 2 kohdan vaatimus voida tuomita rikoshyöty ja rikoksentekovälineet menetetyksi ainakin silloin, kun epäilty on paennut ja kun aloitettu menettely, joka olisi voinut johtaa tuomitsemiseen epäillyn osallistuessa oikeudenkäyntiin. Johdantokappaleen 15 mukaan voidaan kansallisessa lainsäädännössä edellyttää, että pakoileva henkilö on kutsuttu menetetyksi tuomitsemista koskevaan menettelyyn tai saanut tiedon siitä.
Edunvalvojaprosessit olisivat mahdollisia vain silloin, kun vastaaja on luonnollinen henkilö. Jos oikeushenkilöllä ei ole lakimääräistä edustajaa, olisi ongelma tarvittaessa pyrittävä ratkaisemaan asianomaista oikeushenkilötyyppiä koskevan lainsäädännön mukaisilla keinoilla kuten osakeyhtiölain (624/2006) 20 luvussa säädetyllä selvitysmenettelyllä.
Säännöstä ei ole perusteltua rajoittaa vain rikoshyötyyn ja rikoksentekovälineisiin, koska rikollisella toiminnalla saadun omaisuuden menettämiseksi tai uusien rikosten estämiseksi on tarpeen voida tuomita menetetyksi myös 3 §:n mukainen laajennettu hyöty tai 4 §:ssä tarkoitettu omaisuus.
Edunvalvojaprosessi olisi mahdollinen vain silloin, kun poisjääneeseen on kohdistettu pelkästään menettämisvaatimus. Jos häntä vaaditaan tuomittavaksi menettämisseuraamuksen lisäksi rangaistukseen, vastaajan poissa ollessa asia voitaisiin käsitellä vain ROL 8 luvun 11 ja 12 §:n soveltuessa. Toisaalta edunvalvojaprosessissa voitaisiin ratkaista myös menettämisvaatimus, vaikka epäiltyä vastaan olisi esitetty sen lisäksi rangaistusvaatimus. Tällöin rangaistusvaatimus jäisi lepäämään ja tuomioistuimen tulisi tutkia, täyttyykö menettämisseuraamuksen rikosedellytys, mutta tuomioon ei tule ottaa syyttömyysolettaman vastaisesti kannanottoja epäillyn syyllistymisestä rikokseen. Tuomiossa ei siten tule ottaa kantaa syyllisyyskysymykseen eli siihen, kuka 1 §:ssä tarkoitetun rikoksen tai teon on tehnyt. Tilanne rinnastuu siihen ehdotetussa 1 §:n 3 momentissa tarkoitettuun tilanteeseen, jossa menettämisseuraamus tuomitaan, vaikka rikoksentekijää ei saada selville.
Edunvalvojaprosessi olisi mahdollinen, jos poissa olevaa vastaajaa vaaditaan tuomittavaksi yksin menettämisseuraamukseen samalla, kun tutkitaan konfiskaation perustavasta rikoksesta toista henkilöä vastaan nostettu syyte.
Edunvalvojaprosessilla olisi kaksi edellytystä, joiden molempien tulee täyttyä. Ensinnäkin vastaajan on pitänyt saada tiedoksi menettämisvaatimus ja hänen tulee olla kutsuttu oikeudenkäyntiin. Toisin kuin ROL 8 luvun 11 ja 12 §:ssä tarkoitetun poissaolokäsittelyn osalta on asianlaita, edunvalvojaprosessi ei edellyttäisi, että kutsussa on asetettu ratkaisun uhka poissaolon varalta.
Toiseksi edunvalvojaprosessi edellyttäisi, että vastaaja ilmeisesti karttaa oikeudenkäyntiä. Syyttäjän näyttövelvollisuutta helpotettaisiin siten, ettei ns. täyttä näyttöä vaadittaisi, mutta karttamisen tulee kuitenkin olla selvää. Käytännössä vastaajan tulisi jäädä oikeudenkäynnistä kutsuttuna pois ilman laillista estettä. Tämän sekä tuloksettomien tavoittamisyritysten ja muiden olosuhteiden perusteella arvioitaisiin, onko kysymys tilapäisestä asiantilasta vai ilmeisesti pyrkimys välttää oikeudenkäynti kokonaan tai ainakin pidemmällä aikavälillä. Jälkimmäisessä tapauksessa kysymys olisi oikeudenkäynnin karttamisesta.
Tuomioistuimen olisi viran puolesta määrättävä oikeudenkäyntiä karttavalle vastaajalle edunvalvoja, johon sovelletaan oikeudenkäymiskaaren 12 luvun 4 a §:ää. Viittaus mainittuun 4 a §:ään tarkoittaa sitä, että edunvalvoja käyttäisi vastaajan puhevaltaa oikeudenkäynnissä sekä, jollei tuomioistuin toisin päätä, myös muutoksenhaussa. Edunvalvojaan sovellettaisiin holhoustoimesta annettua lakia (442/1999).
Mainitun lain 44 §:n mukaan edunvalvojan palkkiosta vastaa päämies. Ratkaisu ei kuitenkaan sovellu luontevasti tässä tarkoitettuun tapaukseen ottaen huomioon asian laatu sekä korvausvastuun ehdottomuuden kohtuuttomuus tietyissä tapauksissa. Siksi momentin mukaan edunvalvojan palkkioon ja korvaukseen sovellettaisiin, mitä oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain 2 luvussa säädetään puolustajan palkkiosta ja korvauksesta. Siten edunvalvoja saisi palkkion ja korvauksen valtion varoista, jotka jäisivät valtion vahingoksi, jos vaatimus hylätään. Vastaaja olisi puolestaan velvollinen korvaamaan mainitun 2 luvun mukaisesti valtiolle sen varoista maksetun palkkion ja korvauksen, jos hänet tuomittaisiin menettämisseuraamukseen.
Vastaaja voisi luonnollisesti käyttää oikeudenkäyntiasiamiestä, jos hänen ei tarvitse osallistua henkilökohtaisesti oikeudenkäyntiin. Tällöin vastaaja olisi asianmukaisesti edustettuna oikeudenkäynnissä eikä hän olisi tässä tarkoitetulla tavalla poissa, joten edunvalvojaa ei määrättäisi.
Pykälän 3 momenttiin otettaisiin voimassa olevan pykälän sääntely menettämisvaatimuksesta asiallisesti muuttamattomana.
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin menettämisseuraamuksia koskevista väittämis- ja todistustaakoista.
Ensinnäkin momentin mukaan kantajalla olisi väittämistaakka eli hänen olisi vedottava niihin seikkoihin, joihin hänen menettämisvaatimuksensa perustuu. Kantajana voisi toimia pykälän 3 momentin mukaisesti syyttäjä ja rangaistusmääräysmenettelystä annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu virkamies sekä eräissä tapauksissa asianomistaja. Säännös olisi uusi, mutta se vastaisi vakiintuneesti noudatettua käytäntöä.
Toiseksi momentin mukaan kantajalla olisi todistustaakka niistä seikoista, joihin hänen menettämisvaatimuksensa perustuu. Säännös vastaisi nykyisin noudatettua todistustaakan jakoa. Luvun 8 §:n 2 momentin mukaan tosin vastaaja voi välttyä arvon menettämiseltä, jos hän saattaa todennäköiseksi, että esine tai omaisuus, jonka asemesta arvo konfiskoitaisiin, on hävitetty tai käytetty. Todistustaakkasäännös ei kuitenkaan koske menettämisseuraamuksen tuomitsemisen edellytyksiä, vaan asiallisesti kysymys on konfiskaatiovastuusta vapauttavasta perusteesta, jonka käsillä ollessa arvon menettämistä ei tuomita.
Momentissa olisi kuitenkin yksi poikkeus kantajan todistustaakasta. Kantajalla ei olisi todistustaakkaa laajennetun hyödyn menettämistä koskevassa 3 §:ssä tarkoitetun omaisuuden alkuperästä. Tällainen omaisuus voitaisiin tuomita menetetyksi, jollei vastaaja saata todennäköiseksi, että omaisuus on peräisin muusta kuin rikollisesta toiminnasta. Todistustaakka koskee laajennettuna hyötynä menetetyksi tuomittavan omaisuuden alkuperää.
Kantajan menettämisvaatimukseen olisi sisällyttävä täsmällisesti määriteltynä, mitä omaisuutta vaaditaan valtiolle menetetyksi. Lisäksi kantajalla olisi väittämistaakka niistä seikoista, joiden perusteella hän katsoo omaisuuden olevan peräisin rikollisesta toiminnasta. Erona tavalliseen hyötykonfiskaatioon laajennetun hyödyn menettämisessä on se, että toisin kuin ensiksi mainitussa laajennetun hyödyn osalta kantajan ei tarvitse näyttää, mistä konkreettisesta rikoksesta hyöty on peräisin. Jos kantaja pystyy osoittamaan omaisuuden olevan peräisin tietystä rikoksesta, hyödyn menettämiseen sovelletaan 2 §:ää. Laajennetun hyödyn osalta kuitenkin riittää, että tiettyjen muiden kuin yksittäiseen rikokseen liittyvien konkreettisten olosuhteiden perusteella kantaja katsoo omaisuuden olevan peräisin rikollisesta toiminnasta.
Väittämistaakka kuitenkin edellyttää, että kantaja vetoaa konkreettisiin seikkoihin laajennettua hyötyä koskevan vaatimuksen tueksi. Yleinen viittaus rikolliseen toimintaan ei riitä, mutta sellaisiin seikkoihin voidaan vedota, joiden perusteella voidaan katsoa rikollista toimintaa harjoitetun. Direktiivin 5 artiklan 1 kohdassa viitataan täsmällisiin tosiseikkoihin.
Luonnollinen lähestymistapa on vedota seikkoihin, jotka osoittavat, että vastaajalla on omaisuutta tai hän kuluttanut varoja siinä määrin paljon, että omaisuus tai kulutetut varat ovat ilmeisessä epäsuhteessa siihen, mitä hän on laillisesti saanut tai saa ansiotuloja tai muita tuloja, eikä epäsuhtaa voida selittää myöskään muulla laillisella saannolla kuten perinnöllä. Tämä näkökohta otetaan esiin direktiivin johdantokappaleessa 21.
Omaisuuden laittoman alkuperän tueksi voidaan vedota myös omaisuuden laatuun ja määrään sekä muihin omaisuuteen liittyviin seikkoihin. Esimerkiksi vastaajan hallussa oleva huomattava määrä uusia matkapuhelimia ja tietokoneita voi viitata kätkemisrikoksiin. Merkityksellistä voisi myös olla, että omaisuus on laadultaan sellaista, jota vain harvoin henkilöillä on hallussaan, tai että esimerkiksi käteistä rahaa on löytynyt huomattava määrä. Omaisuuden laittomaan alkuperään voi myös viitata sen kätkeminen. Oikeuskäytännössä hyötynä tai laajennettuna hyötynä on tuomittu menetetyksi huomattava käteismäärä, joka oli kätketty halkopinoon (KKO 1999:89) tai eri puolelle vastaajan asuntoa (KKO 2006:9).
Muuna merkityksellisenä seikkana voisi esimerkiksi olla antajan syyllistyminen sellaisiin rikoksiin, joilla tyypillisesti tavoitellaan taloudellista hyötyä tai joista tällaista hyötyä tyypillisesti seuraa.
Pakkokeinolain 7 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan nojalla omaisuus voidaan takavarikoida, jos on syytä olettaa, että se tuomitaan menetetyksi. Edellä käsitellyt seikat olisivat myös merkityksellisiä arvioitaessa, onko hyöty peräisin rikollisesta toiminnasta ja voidaanko omaisuus takavarikoida laajennettua hyötyä koskevan menettämisseuraamuksen turvaamiseksi. Laajennettua hyötyä koskevat asiat ovat luonteeltaan sellaisia, joissa esitutkintaviranomaisten ja syyttäjien välinen esitutkintayhteistyö on erityisen tarpeellista.
Vastaajan olisi menettämisseuraamuksen välttämiseksi saatettava todennäköiseksi, ettei omaisuus ole laitonta alkuperää. Näyttökynnys tällöin ylittyisi, jos omaisuuden alkuperä on todennäköisemmin laillinen kuin laiton. Todistustaakan asettamista vastaajalle voidaan pitää todistustaakan jakoa koskevien yleisten periaatteiden mukaisena, sillä tietyn omaisuuden alkuperästä voi yleensä parhaiten esittää näyttöä se, jonka hallusta omaisuus on tavattu (PeVL 33/2000 vp s. 3). Etenkin silloin, kun omaisuus vaikuttaa lähtökohtaisesti lailliselta, kuten talletusten, arvopapereiden ja kiinteän omaisuuden osalta voi olla asianlaita, kantajan voi olla varsin vaikea osoittaa syy-yhteyttä omaisuuden ja rikollisen toiminnan välillä eli sitä, että omaisuus on peräisin rikollisesta toiminnasta. Kantajan näyttövaikeudet saattavat edelleen korostua, kun kysymys on omaisuudelle kertyneestä tuotosta tai kun rikoksesta peräisin oleva omaisuus on muuttanut muotoaan ehkä useamman kerran. Vielä suuremmat näyttövaikeudet voivat olla silloin, kun omaisuuden laittoman alkuperän häivyttämiseksi on ryhdytty monimutkaisiin järjestelyihin esimerkiksi hyödyntämällä ns. veroparatiisivaltioita, joista ei ole mahdollista saada tietoa oikeusaputeitse tai muullakaan keinolla. Sitä vastoin edellä todetuin tavoin vastaajan on pääsääntöisesti helpompaa saattaa omaisuuden laillinen alkuperä todennäköiseksi. Todisteena voisi olla esimerkiksi asiakirjoja työnantajalta, verottajalta, pankilta tai vakuutusyhtiöltä. Myös suullista todistelua voitaisiin omaisuuden alkuperästä esittää.
Pykälän 5 momentin mukaan tuomioistuimen on menettämisseuraamuksen määrätessään tarvittaessa annettava tarkemmat määräykset sen täytäntöönpanosta, jos menettämisseuraamus koskee pakkokeinolain 7 luvun 1 §:ssä tarkoitettua dataa tai jos se on erityisestä syystä muuten tarpeen. Momentti olisi uutta sääntelyä.
Eduskunnan oikeusasiamiehen sijainen on kanteluratkaisussaan 2961/4/13 kiinnittänyt oikeusministeriön huomiota menettämisseuraamuksia koskevan lainsäädännön mahdollista kehittämistä varten vaikeuksiin, jotka liittyvät laittomien tiedostojen poistamiseen tuomiolla palautettavaksi määrätyltä tietokoneen kovalevyltä. Käytännössä on ilmennyt ongelmia panna menettämisseuraamus täytäntöön, kun tuomioistuin on tuominnut kovalevyltä menetetyksi osan tiedostoista ja määrännyt näiden poistamisen jälkeen kovalevyn palautettavaksi. Käytännössä kovalevyltä ei pystytä luotettavasti poistamaan yksittäisiä tiedostoja niin, että niitä ei kyettäisi palauttamaan. Asiassa lausunnon antaneen Poliisihallituksen mukaan datan tuhoaminen luotettavasti vaatisi koko kovalevyn uudelleen kirjoittamisen. Poliisihallituksen mukaan yksi mahdollinen menettelytapa, jota myös apulaisoikeusasiamiehen sijainen piti mahdollisena, olisi laillisten tiedostojen kopioiminen muualle, kovalevyn uudelleenkirjoittaminen kokonaan ja laillisten tietojen palauttaminen kovalevylle. Koska ongelma on ilmennyt toistuvasti, apulaisoikeusasiamiehen sijaisen käsityksen mukaan tuomioistuinten tulisi antaa sellaisia määräyksiä, jotka ovat tosiasiallisesti ja luotettavasti täytäntöön pantavissa.
Kuten apulaisoikeusasiamiehen sijainen toteaa, kussakin yksittäistapauksessa on omat ominaispiirteensä, jotka vaikuttavat tuomioistuimen antamaan määräykseen. Lainsäädännössäkin joudutaan siksi turvautumaan yleispiirteiseen sääntelyyn. Lakiin on kuitenkin perusteltua ottaa säännös, joka nimenomaisesti oikeuttaa tuomioistuimet antamaan tarkempia määräyksiä täytäntöönpanosta. Samalla säännös kiinnittäisi huomion siihen, onko yksittäisessä tapauksessa tarvetta määräysten antamiseen.
Koska nimenomaan datan konfiskoiminen on aiheuttanut vaikeuksia, datan menettäminen mainittaisiin erikseen. Tuomioistuin voisi määrätä edellä mainitun mukaisesti konfiskoitavan datan kanssa samalla kovalevyllä olevan laillisen aineiston siirtämisen toiselle alustalle, kovalevyn uudelleenkirjoittamisen ja laillisen datan palauttamisen kovalevylle. Jos tuomioistuin tuomitsisi menetetyksi dataa 4 §:n nojalla ja sen tallennusalustan 5 a §:n nojalla, tuomioistuin voisi esimerkiksi määrätä, että tallennusalustalla olevat lailliset tiedostot kopioidaan toiselle alustalle, joka luovutetaan tiedostojen omistajalle. Jos data olisi muun kuin menettämisseuraamukseen tuomitun omistamalla tallennusalustalla, tuomioistuin voisi esimerkiksi määrätä, että omistaja poliisin hyväksymällä tavalla valvotusti huolehtisi menettämisseuraamuksen täytäntöönpanosta.
Myös muun kuin datan konfiskoimisen yhteydessä voi olla aihetta antaa tarkempia määräyksiä täytäntöönpanosta. Esimerkiksi kiinteistön konfiskoimisen yhteydessä voi olla perusteltua antaa määräyksiä sen tarpeiston tai toisen henkilön omistaman rakennuksen asemasta. Tuomioistuin voisi myös määrätä, että menetettäväksi tuomitusta irtaimesta omaisuudesta saadaan irrottaa siihen liitettyjä osia, joilla ei ole yhteyttä rikokseen.
Pykälän otsikko muutettaisiin muotoon ”Menettämisseuraamusasian käsittely”.
11 §. Erinäisiä säännöksiä. Pykälän 1 momentin mukaan esitutkinnassa ja oikeudenkäynnissä tutkittaessa muun kuin rikoksesta epäillyn tai syytetyn vastuuta menettämisseuraamuksesta on soveltuvin osin noudatettava, mitä rikoksesta epäillystä tai rikosasian vastaajasta säädetään. Momenttiin tehtäisiin tekninen muutos.
Pykälän 2 momentissa säädetään menettämisseuraamuksen ja sitä vastaavan vahingonkorvauksen tai edunpalautuksen täytäntöönpanon yhteensovittamisesta. Momentissa viitataan luvun 2 §:n 3 momenttiin. Koska vastaava sääntely olisi jatkossa 2 §:n 6 momentissa, viittausta muutettaisiin vastaavasti. Lisäksi mainittuun momenttiin ehdotetun uuden sääntelyn vuoksi säännöstä selvennettäisiin mainitsemalla, että viittaus tarkoittaa menettämisseuraamusta koskevaa tuomiota.
Pykälän 3 momentissa säädetään siitä, että jos henkilö on vilpittömässä mielessä saanut kiinnityksen taikka pantti‐ tai pidätysoikeuden 4—5 §:ssä tarkoitettuun, menetetyksi tuomittuun esineeseen tai omaisuuteen, hän voi saada maksun sen arvosta saamisen erääntymisestä riippumatta. Edelleen momentin mukaan kanne maksun saamisesta on nostettava 2 momentissa mainitussa ajassa ja tuomioistuimessa. Muussa tapauksessa kiinnitys taikka pantti‐ tai pidätysoikeus raukeaa.
Momentin sääntely jäisi asiallisesti ennalleen, mutta momenttia selvennettäisiin mainitsemalla nimenomaisesti toimivaltaiset tuomioistuimet ja kanneaika. Lisäksi kirjoitustapaa nykyaikaistettaisiin. Momentissa mainittaisiin esimerkkinä panttioikeus ja yleisenä terminä vakuusoikeus kiinnityksen sekä pantti- ja pidätysoikeuden asemesta.