3.2
Keskeiset ehdotukset
Esityksessä ehdotetaan Puolustusvoimien varusmieskoulutusta antavien joukko-osastojen varuskunnat ja Rajavartiolaitoksen varusmieskoulutusta antavat yksiköt sisällytettäväksi vaalilain 9 §:n 3 momentin listaan kotimaan erityisistä äänestyspaikoista vuoden 2021 kuntavaaleissa. Käsitteellä Puolustusvoimien varusmieskoulutusta antavien joukko-osastojen varuskunnat tarkoitettaisiin sellaisia Puolustusvoimien varuskuntia, joissa sijaitsee varusmieskoulutusta antavia joukko-osastoja tai niiden osia. Esityksen mukaisesti laitosäänestystä ei järjestettäisi sellaisissa Puolustusvoimien varuskunnissa, joissa ei anneta varusmieskoulutusta. Vastaavasti laitosäänestystä ei esityksen mukaisesti järjestettäisi Rajavartiolaitoksen yksiköissä, joissa ei anneta varusmieskoulutusta.
Lisäksi vaalilain ennakkoäänestysoikeutta koskevan 46 §:n 2 momenttiin äänioikeutetuista, jotka voivat äänestää laitosäänestyksessä, ehdotetaan lisättäväksi äänioikeutettu, joka suorittaa varusmiespalvelusta tai naisten vapaaehtoista asepalvelusta Puolustusvoimien varusmieskoulutusta antavien joukko-osastojen varuskunnassa tai Rajavartiolaitoksen varusmieskoulutusta antavassa yksikössä.
3.3
Pääasialliset vaikutukset
Vaikutukset varusmiespalvelusta tai naisten vapaaehtoista asepalvelusta suorittavien äänioikeutettujen äänestysmahdollisuuksiin
Laitosäänestys helpottaisi niiden varusmieskoulutukseen osallistuvien äänioikeutettujen äänioikeuden käyttämistä, jotka olisivat saapuvilla esityksessä tarkoitetuilla Puolustusvoimien varuskunta-alueilla ja Rajavartiolaitoksen yksiköissä laitosäänestystä toimitettaessa. Ehdotus edistäisi siten kyseisten henkilöiden vaali- ja osallistumisoikeuksien tosiasiallista toteutumista.
Äänestysaktiivisuuden eriytyminen esimerkiksi iän ja sosioekonomisen aseman mukaan on tutkimuksissa tunnistettu ongelmaksi suomalaisessa demokratiassa. Laitosäänestyksen laajentaminen varusmiespalvelusta suorittaviin voi parantaa heidän äänestysaktiivisuuttaan, kun äänestyspaikkaan ei tarvitsisi itse aktiivisesti hakeutua, vaan äänestysmahdollisuus olisi käytössä palveluksen suorittamisen yhteydessä. Tämän voi arvella parantavan etenkin niiden varusmiesten äänioikeuden käyttämistä, joiden poliittinen kiinnittyminen on vähäistä.
Laitosäänestyksen järjestämisellä voitaisiin vähentää varusmiespalvelusta ja naisten vapaaehtoista asepalvelusta suorittavien äänioikeutettujen tarvetta siirtyä ja tarvetta kuljettaa kyseisiä henkilöitä erikseen yleisille ennakkoäänestyspaikoille. Tällöin voitaisiin myös mahdollisuuksien mukaan välttyä aiheuttamasta ruuhkaa yleisessä ennakkoäänestyspaikassa, joka on avoinna kaikille äänioikeutetuille, ja edistää näin osaltaan ennakkoäänestysten terveysturvallista toimittamista.
Erinäisten turvallisuusnäkökohtien huomiointi
Vaalilain 184 §:n mukaan oikeusministeriö voi valtuuttaa kotimaisen tai ulkomaisen vaalitarkkailijan koko maan alueelle ja kunnan keskusvaalilautakunta kunnan alueelle. Vaalitarkkailijalla on oikeus olla läsnä silloin kun vaaliviranomainen suorittaa tehtäviään. Tästä johtuen olisi mahdollista, että myös ulkomaisia vaalitarkkailijoita tulisi suorittamaan tarkkailua vaalitoimikunnan työskentelystä varuskunta-alueella.
Pääesikunta on pyrkinyt selvittämään mahdollisiin vaalitarkkailumissioihin ja myös vaalitoimikuntien varuskunta-alueille pääsyyn liittyviä potentiaalisia turvallisuusriskejä. Riskien minimoimiseksi laitosäänestys varuskunnissa on mahdollista rajoittaa tiloihin, joihin varuskuntien ulkopuolisten henkilöiden pääsyn katsottaisi sisältävän mahdollisimman vähän riskejä. Laitosäänestys olisi mahdollista järjestää esimerkiksi sotilaskodissa tai tarvittaessa esimerkiksi ulkotiloissa varuskunta-alueen portin läheisyydessä äänestystä varten rajatulla alueella. Lisäksi vaalitoimikunnan jäsenille (ja mahdollisille vaalitarkkailijoille) voitaisiin järjestää varuskunnan puolelta saattaja tai saattajat, jolloin he eivät voisi itsenäisesti liikkua varuskunta-alueella. Oikeusministeriön tiedossa on, että esimerkiksi vankiloissa laitosäänestystä toimitettaessa vaalitoimikunnalle voidaan määrätä saattaja vankilan puolesta.
Tieto laitosäänestystä toimittavista vaalitoimikuntaan kuuluvista henkilöistä on mahdollista toimittaa etukäteen tiedoksi varuskunnalle esimerkiksi laitosäänestyksen ajankohtaa sovittaessa. Vastaavasti varuskunnilla olisi mahdollisuus saada tietoonsa ne henkilöt, jotka olisivat saaneet valtuutuksen toimia vaalitarkkailijoina. Vuoden 2021 kuntavaalien osalta oikeusministeriöllä ei toistaiseksi ole tiedossa ulkomaisia tai kotimaisia vaalitarkkailijoita, jotka olisivat suorittamassa vaalitarkkailua kotimaan ennakkoäänestyksessä. Toistaiseksi Democracy Volunteers –järjestö on ilmaissut kiinnostuksensa tarkkailla Suomen vuoden 2021 kuntavaaleja, mutta covid-19-pandemiasta johtuen tarkkailumissio olisi tarkoitus toteuttaa vain muutamissa ulkomaan yleisissä ennakkoäänestyspaikoissa.
Taloudelliset vaikutukset
Laitosäänestyksen toimittamisesta Puolustusvoimien varusmieskoulutusta antavien joukko-osastojen varuskunnissa ja Rajavartiolaitoksen varusmieskoulutusta antavissa yksiköissä aiheutuisi oletettavasti taloudellisia vaikutuksia laitosäänestyksen järjestämisestä vastaaville kunnille. Ainakin osa kunnista joutuisi todennäköisesti nimeämään kunnan alueella sijaitsevassa Puolustusvoimien varuskunnassa tai Rajavartiolaitoksen yksikössä toimitettavaa laitosäänestystä varten uuden vaalitoimikunnan, mikäli aiemmin asetetut vaalitoimikunnat eivät pystyisi huolehtimaan myös tässä esityksessä tarkoitetuissa varuskunnissa ja yksiköissä toimitettavista laitosäänestyksistä. Ylimääräisistä kustannuksista ei aiheudu vaikutuksia valtion talousarvioon. Kuntien taloudellisia edellytyksiä hoitaa koronatilanteesta johtuvia ylimääräisiä vaalijärjestelyitä on jo aiemmin tuettu 1,3 miljoonan euron määrärahalla, joka valtioneuvoston arvion mukaan riittää kattamaan tästä muutoksesta aiheutuvat ylimääräiset kustannukset. Lisäksi kunnille esitetään suoritettavaksi yhteensä noin 4,9 miljoonan euron kertakorvaus johtuen ennakkoäänestysajan pidentämisestä kahteen viikkoon (HE 33/2021 vp).
Vaikutukset viranomaistoimintaan
Esityksellä ei olisi vaikutuksia Puolustusvoimien tai Rajavartiolaitoksen lakisääteisiin tehtäviin. Esityksellä olisi vähäisiä vaikutuksia Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen työtehtävien määrään ja näiden toimitilojen käyttöön. Ehdotuksen mukaisen laitosäänestyksen toimittaminen voisi edellyttää vaalitoimikuntaan kuuluvien henkilöiden saattamista äänestyspaikalle ja sieltä pois sekä muuta vaalitoimikunnan ohjeistamista käytännön asioissa. Kulku alueelle, jossa annetaan Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen varusmieskoulutusta, vaatii asianmukaisen luvan. Kulkulupien hankkiminen vaalitoimikunnalle sekä Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen henkilöstön ohjeistaminen ennakkoäänestyksen toimittamiseen liittyvistä käytännön järjestelyistä aiheuttaa myös joitakin lisätehtäviä Puolustusvoimille ja Rajavartiolaitokselle.
Esityksellä olisi jonkin verran vaikutuksia kuntien työtehtävien määrään. Esityksen mukaisen muutoksen johdosta on mahdollista, että niiden kuntien, joita kyseinen muutos koskisi, tulisi asettaa uusia vaalitoimikuntia laitosäänestysten toimittamiseksi. Lisäksi vaalitoimikuntiin kuuluvat henkilöt tulisi kouluttaa tehtäväänsä. Vaalilain 15 §:n mukaisesti vaalitoimikunnat asettaa kunnanhallitus hyvissä ajoin ennen vaaleja. Kunnanhallitus asettaa vaalitoimikunnan vaalilain säännösten mukaisesti. On mahdollista, että yksi ja sama vaalitoimikunta huolehtii kaikkien laitosäänestyksen piiriin kuuluvien laitosten äänestyksistä, mutta varsinkin suuremmissa kunnissa, joissa tällaisia laitoksia on lukumäärällisesti enemmän, on tarpeen asettaa useampia vaalitoimikuntia. Joissain kunnissa vaalitoimikuntien jäsenet toimivat samanaikaisesti myös kotiäänestyksen vaalitoimitsijoina.
Vaalitoimikunnat ja kotiäänestyksistä huolehtivat vaalitoimitsijat voivat äänestyksiä toimittaessaan kohdata sekä covid-19-taudille altistuneita henkilöitä että riskiryhmiin kuuluvia henkilöitä. Jotta äänestykset voidaan toimittaa mahdollisimman terveysturvallisella tavalla, vaalitoimikuntaan kuuluvilla vaalivirkailijoilla ja kotiäänestyksestä huolehtivilla vaalitoimitsijoilla on oikeus saada rokote covid-19-taudilta suojautumiseksi vapaaehtoisista covid-19-rokotuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 2 §:n muuttamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen (308/2021) nojalla. Covid-19-taudilta suojaava rokote tulisi ottaa noin kolme viikkoa ennen äänestysten toteuttamista, jotta rokotteen suojavaikutus ehtisi syntyä. Koska laitosäänestykset voivat alkaa jo ensimmäisenä ennakkoäänestyksen päivänä eli 26.5.2021, tarkoittaisi tämä käytännössä sitä, että vaalivirkailijat tulisi rokottaa toukokuun ensimmäisinä viikkoina rokotesuojan saamiseksi.
Kuntien vaalivirkailijoiden rekrytointi on ollut joissain kunnissa hankalaa covid-19-pandemian johdosta ja rokotusasetuksen muutoksen pyrkimyksenä on vaikuttaa myönteisesti kuntien mahdollisuuksiin rekrytoida riittävästi vaalivirkailijoita. On mahdollista, että kunnilla olisi haasteita rekrytoida lisää henkilöitä varuskuntien äänestyksestä huolehtiviin vaalitoimikuntiin, etenkin jos vaalivirkailijoiden rokottamista riittävissä ajoin ennen ennakkoäänestysajankohdan alkamista ei voitaisi aikataulusyistä johtuen turvata. Kiireisen aikataulun vuoksi mahdollisena riskinä on, että kunnanhallitukset eivät ehtisi nimittää vaalitoimikuntia, eikä laitosäänestystä ehdittäisi kaikissa kunnissa toteuttaa tässä esityksessä tarkoitetuissa paikoissa. Oikeusministeriö ei kuitenkaan pidä riskiä merkittävänä esimerkiksi kahden viikon ennakkoäänestysajasta johtuen.