1
Lakiehdotusten perustelut
1.1
Kemikaalilaki
6 §. Määritelmät. Pykälän 1 kohdan g alakohtaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä viitattaisiin elohopean vientikieltoasetuksen sijasta elohopea-asetukseen.
8 §. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä säädettäisiin Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle tehtäväksi valvoa elohopea-asetuksen 5 artiklassa tarkoitettujen lisättyä elohopeaa sisältävien tuotteiden ja 8 artiklassa tarkoitettujen uutta lisättyä elohopeaa sisältävien tuotteiden tuotantoa ja markkinoille saattamista koskevien kieltojen ja rajoitusten noudattamista. Lisäksi pykälään tehtäisiin tekninen selventävä muutos.
11 §. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja kunnan ympäristönsuojeluviranomainen. Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 5 kohta siitä, että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja kunnan ympäristönsuojeluviranomainen valvoisivat elohopea-asetuksen 7 artiklassa säädettyä elohopean, elohopeayhdisteiden ja elohopeaseosten käyttöä ja väliaikaista varastointia, 8 artiklassa säädettyä uusia lisättyä elohopeaa tai elohopeayhdisteitä käyttäviä valmistusprosesseja ja 9 artiklassa säädettyä elohopean käyttöä koskevien kieltojen noudattamista. Lisäksi momentin 4 kohtaan tehtäisiin tarvittavat tekniset muutokset. Momentin ruotsinkieliseen sanamuotoon tehdään lisäksi joitakin lakiteknisiä tarkistuksia.
13 §. Tulli. Pykälän 2 momentin 6 kohtaa muutettaisiin siten, että Tulli valvoisi elohopea-asetuksen elohopeaa, elohopeayhdisteitä ja elohopeaseoksia koskevia 3 artiklassa säädettyjä vientirajoituksia ja 4 artiklassa säädettyjä tuontirajoituksia sekä 5 artiklassa säädettyä lisättyä elohopeaa sisältävien tuotteiden vientiä ja tuontia koskevien kieltojen noudattamista.
15 §. Toimivaltaiset viranomaiset. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että Turvallisuus- ja kemikaalivirasto toimisi elohopea-asetuksen 8 artiklan 3 kohdassa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena, kun on kyse uusista valmistusprosesseista ja uusien lisättyä elohopeaa sisältävien tuotteiden markkinoille saattamisesta.
Pykälän 2 momenttia muutettaisiin siten, että Suomen ympäristökeskus toimisi elohopea-asetuksen 17 artiklassa tarkoitettuna toimivaltaisena viranomaisena siltä osin kuin kyse ei ole 8 artiklan 3 kohdassa tarkoitetusta viranomaisesta.
59 §. Kemikaalirikkomus. Pykälän 5 momentin 4 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä säädettäisiin kemikaalirikkomukseksi elohopea-asetuksen 3 artiklassa säädetyn elohopeaa, elohopeaseoksia tai elohopeayhdisteitä koskevan vientirajoituksen rikkominen, 4 artiklassa säädetyn elohopean, elohopeaseosten tai elohopeayhdisteiden tuontirajoituksen vastainen tuonti muita käyttötarkoituksia varten kuin jätteenä loppukäsittelyä varten, 5 artiklassa säädetyn lisättyä elohopeaa sisältävien tuotteiden vientiä, tuontia tai valmistusta koskevan kiellon rikkominen, 7 artiklan 1 tai 2 kohdassa säädetyn elohopean tai elohopeayhdisteiden käyttöä koskevan kiellon rikkominen tai 3 kohdassa säädetyn elohopean, elohopeayhdisteiden tai elohopeaseosten väliaikaista varastointia koskevan velvoitteen rikkominen, 8 artiklan 1 kohdassa säädetyn uusien lisättyä elohopeaa sisältävien tuotteiden valmistamista tai markkinoille saattamista koskevan kiellon rikkominen tai 2 kohdassa säädetyn uusia valmistusprosesseja koskevan kiellon rikkominen taikka 9 artiklan 1 kohdassa säädetyn pienimuotoista kullan kaivua ja kullan käsittelyä, jossa kulta erotetaan malmista elohopealla amalgamoimalla, koskevan kiellon rikkominen. Lisäksi ehdotetaan säädettäväksi rangaistavaksi uutta lisättyä elohopeaa sisältävää tuotetta tai uutta valmistusprosessia koskevan 8 artiklan 3 kohdassa säädetyn tietojen toimittamisvelvollisuuden laiminlyönti.
1.2
Jätelaki
2 §. Soveltamisala. Pykälän 4 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä viitattaisiin elohopea-asetuksen 2 artiklan 5 kohdassa tarkoitettuun elohopeajätteeseen ja 11 artiklassa tarkoitettuun suurista lähteistä peräisin olevaan elohopeaan ja elohopeayhdisteisiin joko sellaisenaan tai seoksina. Säännöksen tarkoituksena olisi selventää, miltä osin jätelakia sovellettaisiin elohopea-asetuksessa tarkoitettuun jätteenä pidettävään elohopeaan, elohopeaseoksiin ja elohopeayhdisteisiin. Elohopea-asetuksen 2 artiklan 5 kohdan mukaisesti elohopeajätteellä tarkoitetaan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2009/98/EY, jäljempänä jätedirektiivi, määriteltynä jätteenä pidettävää metallista elohopeaa. Lisäksi 11 artiklan mukaisesti rajoittamatta 2 artiklan 5 kohdan soveltamista elohopeaa ja elohopeayhdisteitä, jotka ovat peräisin artiklassa tarkoitetuista suurista lähteistä pidetään joko sellaisenaan tai seoksina jätteenä ja ne on loppukäsiteltävä.
22 §. Valtion viranomaiset. Pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että Suomen ympäristökeskus toimisi elohopea-asetuksen 17 artiklan mukaisena toimivaltaisena viranomaisena siltä osin kuin kyse ei olisi mainitun asetuksen 8 artiklan 3 kohdassa tarkoitetusta viranomaisesta. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto toimisi elohopea-asetuksen 17 artiklan mukaisena toimivaltaisena viranomaisena, kun kyse olisi uusista valmistusprosesseista ja uusien lisättyä elohopeaa sisältävien tuotteiden markkinoille saattamisesta.
24 §. Yleiset valvontaviranomaiset. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle sekä kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta annetussa laissa (64/1986) tarkoitetulle kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle kuuluisi lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten yleisen valvonnan lisäksi elohopea-asetuksen hammashoitolaitosten amalgaamin erottimien vaatimuksia koskevan 10 artiklan 4 kohdan, hammashoitolaitoksissa syntyvän amalgaamijätteen jätehuollon järjestämistä koskevan 10 artiklan 6 kohdan, suurista lähteistä peräisin olevaa jätettä koskevan 11 artiklan, suurien elohopealähteiden raportointia koskevan 12 artiklan, elohopeajätteen väliaikaista varastointia ja loppukäsittelyä koskevan 13 artiklan 1 ja 3 kohdan sekä elohopeajätteen jäljitettävyyttä koskevan 14 artiklan säännösten noudattamisen valvonta.
25 §. Muut valvontaviranomaiset. Pykälän 4 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että Tulli valvoisi elohopea-asetuksen 4 artiklassa säädetyn tuontirajoituksen noudattamista, kun kyse olisi elohopeajätteen tuonnista jätteenä loppukäsittelyä varten. Pykälään tehtäisiin samalla tekninen korjaus Tullin nimikkeen osalta.
118 §. Kirjanpito- ja tiedonantovelvollisuus. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 3 momentti. Momenttiin sisältyisi informatiivinen viittaussäännös elohopea-asetuksen 14 artiklaan, jossa säädetään elohopeajätteen väliaikaisesta varastoinnista huolehtivien laitosten toiminnanharjoittajien sekä elohopeajätteen muuntamisesta ja tarvittaessa kiinteyttämisestä huolehtivien laitosten toiminnanharjoittajien velvollisuudesta perustaa elohopeajätteen jäljittämistä koskeva tietorekisteri. Elohopea-asetuksen johdanto-osan (26) perustelukappaleen mukaisesti tietorekisteri olisi osa jätedirektiivissä edellytettyä kirjanpitoa. Jätedirektiivi on pääosin pantu täytäntöön jätelailla sekä jätteistä annetulla valtioneuvoston asetuksella (179/2012).
122 §. Tiedonsaantioikeus. Pykälän 1 momenttia muutettaisiin siten, että siinä viitattaisiin elohopean vientikieltoasetuksen sijasta elohopea-asetukseen ja sen nojalla annettuun säännökseen.
126 §. Rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaiseminen. Pykälän 1 momentin 1 kohtaan ehdotetaan lisättäväksi viittaus elohopea-asetuksen tai sen nojalla annetun säännöksen rikkomisen oikaisemiseen.
147 §. Rangaistussäännökset. Pykälän 2 momenttia muutettaisiin siten, että sen 19 kohdassa säädettäisiin rangaistavaksi jätelain rikkomisena elohopea-asetuksen 4 artiklan 1 kohdan mukaisen elohopean, elohopeaseosten tai elohopeajätteen tuontia jätteenä loppukäsittelyä varten koskevan rajoituksen rikkominen, hammasamalgaamia koskevan 10 artiklan 4 kohdassa säädetyn hammashoitolaitosten varustamista vaaditun talteenottoasteen täyttävillä amalgaamin erottimilla tai amalgaamin erottimien huoltoa koskevan vaatimuksen rikkominen tai 6 kohdassa säädetyn amalgaamijätteen jätehuoltovelvollisuuden rikkominen taikka 11 artiklassa säädetyn suurista lähteistä peräisin olevan jätteen loppukäsittelyvaatimuksen rikkominen. Jätelain rikkomisena rangaistaisiin myös 12 artiklassa tai 14 artiklan 4 kohdassa säädetyn tietojen toimittamista koskevan velvollisuuden laiminlyönti. Elohopea-asetuksen 13 artiklan 1 ja 3 kohdissa tarkoitetun elohopeajätteen väliaikaista varastointia ja loppukäsittelyä koskevissa vaatimuksissa noudatetaan kaatopaikkasääntelyn velvoitteita, joiden rikkominen on säädetty muualla rangaistavaksi.
1.3
Ympäristönsuojelulaki
221 §.Elohopeaa koskevat erityissäännökset. Esityksessä ehdotetaan, että pykälän 1 momentissa viitattaisiin elohopean vientikieltoasetuksen sijasta elohopea-asetuksen säännösten noudattamiseen käsiteltäessä lain mukaista lupa- tai ilmoitusasiaa. Lisäksi ehdotetaan, että pykälän 2 momenttiin lisättäisiin maininta, että elohopea-asetuksen teollisuustoimintoja koskevan 7 artiklan, uusia lisättyä elohopeaa sisältäviä tuotteita ja uusia valmistusprosesseja koskevan 8 artiklan 1–3 kohdan, suurista lähteistä peräisin olevaa jätettä koskevan 11 artiklan, suurista lähteistä raportoimista koskevan 12 artiklan, elohopeajätteen väliaikaista varastointia ja loppukäsittelyä koskevan 13 artiklan 1 ja 3 kohdan sekä jäljitettävyyttä koskevan 14 artiklan noudattamisen valvontaan sovelletaan, mitä ympäristönsuojelulain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamisen valvonnasta säädetään.
225 §. Ympäristönsuojelulain rikkominen. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että 8 kohta kumottaisiin, koska elohopea-asetuksen 12 artiklassa tarkoitetuista suurista lähteistä raportoimisen valvonnasta ja raportoinnin laiminlyönnin rangaistavuudesta ehdotetaan säädettäväksi jätelaissa. Elohopea-asetuksen 11 artiklan mukaisesti suurista lähteistä peräisin olevaa elohopeaa tai elohopeaseoksia pidetään jätedirektiivissä tarkoitettuna jätteenä, jonka vuoksi myös suuria lähteitä koskevien raportointivelvoitteiden laiminlyönnistä säädettäisiin jätelain 147 §:ssä. Kohdan 8 kumoamisen vuoksi momentin nykyinen kohta 9 muutettaisiin kohdaksi 8 ja kohtaan 7 tehtäisiin vastaavasti tästä johtuva tekninen muutos.
1.4
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
24 §Ohjaus ja valvonta. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 momentti, jossa viitattaisiin elohopea-asetukseen. Sen seurauksena pykälän nykyinen 4 momentti siirtyy 5 momentiksi. Uuden 4 momentin mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston ja aluehallintovirastojen tehtävänä on valvoa elohopea-asetuksen 10 artiklan 1 ja 2 kohdissa tarkoitettuja hammasamalgaamin käyttöä koskevien kieltojen ja rajoitusten noudattamista 2 ja 3 momentissa säädetyn työnjaon mukaisesti.
1.5
Rikoslaki
48 luku. Ympäristörikoksista
1 §.Ympäristön turmeleminen.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että pykälästä poistettaisiin elohopean vientikieltoasetuksen rikkomista koskeva säännös ja lisättäisiin säännökset elohopea-asetuksen 16 artiklan edellyttämistä seuraamuksista asetuksen rikkomisesta tapauksissa, joissa teko on omiaan aiheuttamaan ympäristön pilaantumista, muuta vastaavaa ympäristön haitallista muuttumista tai roskaantumista taikka vaaraa terveydelle.
Säännöksessä tarkoitettu seuraus voisi syntyä erityisesti silloin, kun toimitaan vastoin elohopeaa, elohopeayhdisteitä, elohopeaseoksia ja lisättyä elohopeaa sisältäviä tuotteita koskevia kauppa- tai valmistusrajoituksia, elohopean, elohopeayhdisteiden ja elohopeaseosten käyttöä tai varastointia koskevia rajoituksia taikka laiminlyödään huolehtia jätteen ja elohopeajätteen loppukäsittelyä koskevista velvoitteista.
Elohopea-asetuksessa tarkoitetut elohopea, elohopeayhdiste, elohopeaseos ja lisättyä elohopeaa sisältävä tuote sisältyisivät määritelmällisesti rikoslaissa käytettyihin yleiskäsitteisiin ”aine”, ”valmiste” ja ”tuote”. Vastaavasti rikoslaissa käytetty käsite ”jäte” sisältäisi myös elohopeajätteen. Rangaistavaksi säädetyt teot on sisällytetty olemassa oleviin rikoslain 48 luvun 1 pykälän 1 momentin kohtiin uusina alakohtina. Rikoslain säännöstä elohopea-asetuksen rikkomisesta olisi tarkoitus tulkita elohopea-asetuksen kanssa yhteensopivalla tavalla.
Teko tai laiminlyönti edellyttäisi tahallisuutta tai törkeää huolimattomuutta, ja seuraus ympäristön turmelemisesta olisi sakkoa tai vankeutta enintään kaksi vuotta. Rikoslain 48 luvussa säädetään myös törkeästä ympäristön turmelemisesta ja ympäristörikkomuksesta.
Muista elohopea-asetuksen 16 artiklan tarkoittamista seuraamuksista ehdotetaan säädettäväksi asianomaisissa erityislaeissa.
1.6
Rikoslaki
48 luku. Ympäristörikoksista
Lakiehdotuksella esitetään säädettäväksi uusi rikoslain 48 luvun 1 §:n muuttamista koskeva laki, joka sisältäisi aluskierrätysasetuksen rikkomista koskevat säännökset ja samalla kumottaisiin laki 630/2017, joka ei ole vielä voimassa. Lakimuutos on tarpeen lakiteknisistä syistä, jotta säännökset muodostaisivat johdonmukaisen kokonaisuuden. Laki tulisi voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana.
2
Tarkemmat säännökset ja määräykset
Samanaikaisesti esityksen kanssa on valmisteltu elohopea-asetuksen täytäntöönpanon edellyttämät muutokset kaatopaikoista annettuun valtioneuvoston asetukseen (331/2013), jäljempänä kaatopaikka-asetus, sekä hammashoidon amalgaamipitoisista jätevesistä ja jätteistä annetun valtioneuvoston päätöksen (112/1997) kumoamista koskeva valtioneuvoston asetus.
Kaatopaikka-asetukseen ehdotetaan tehtäväksi tarvittavat elohopeajätteen väliaikaista varastointia ja loppukäsittelyä koskevat muutokset. Asetukseen myös lisättäisiin elohopeajätteen määritelmä sekä tehtäisiin eräitä muita terminologisia tarkistuksia.
Valtioneuvoston päätös hammashoidon amalgaamipitoisista jätevesistä ja jätteistä ehdotetaan kumottavaksi, sillä elohopea-asetuksen 10 artiklassa säädetään hammasamalgaamin erottimia ja amalgaamijätteitä koskevista velvoitteista.