Postin toiminta sekä edellytykset hoitaa postilain mukaisia yleispalveluvelvoitteita ovat herättäneet kritiikkiä. Postin on epäilty olevan kykenemätön suoriutumaan yleispalveluvelvoitteistaan asianmukaisesti. Kunnissa huolta on herättänyt Postin tulkinta toimipisteiden sijoittamisesta.
Postilain 16 § mukaan: "Yleispalvelun tarjoajan on ylläpidettävä toimipisteitä, joista yleispalveluun kuuluvat tuotteet ja palvelut ovat saatavilla. Yleispalvelun tarjoajan on käytettävissään olevin keinoin huolehdittava siitä, että toimipisteissä voidaan asioida esteettömästi. Toimipisteet on sijoitettava siten, että yleispalvelun käyttäjät voivat asioida toimipisteessä kohtuullisen matkan päässä vakituisesta asunnostaan. Toimipisteiden sijaintia ja kohtuullista matkaa määriteltäessä on otettava huomioon alueen väestötiheys ja pinta-ala, alueella ilmenevät asiointitarpeet, palveluiden sijainti yleensä ja muut paikalliset olosuhteet sekä uusien postipalvelumuotojen kehittyminen. Yleispalvelun tarjoajan on ylläpidettävä jokaisessa kunnassa vähintään yksi yleispalvelua tarjoava toimipiste.
Toimipisteenä voi olla myös muu kuin kiinteä toimipiste, jos sen käyttäminen ei vaaranna yleispalvelun saatavuutta.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen toimipisteiden ohella yleispalvelun tarjoaja voi ylläpitää myös muita toimipisteitä.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin toimipisteiden sijoittamisesta. Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää myös toimipisteverkon järjestämiseen liittyvistä teknisistä seikoista."
Postin toimipisteiden palveluiden sähköistymisessä huoli esteettömien ja erityisesti ikäihmisten tarpeet huomioon ottavien palveluiden toteutumisesta on suuri. Kysymys tulee ajankohtaiseksi kaikissa niissä kunnissa, joissa asiakaspalvelua pohditaan muutettavaksi etäyhteyden kautta saavutettavaksi. Lisäksi toimipisteiden palveluvalikoiman mahdollinen kaventuminen ja se, että käteistä ei voi käyttää maksuvälineenä, tuovat lisähaasteensa.
Käytännön esimerkkinä toimii Askolan kunnan tilanne. Askolan ainoa Postin toimipiste lakkautettiin toukokuussa 2019. Kuntaan avattiin Suomen ensimmäinen itsepalveluperiaatteella ja etäyhteystuella toimiva OmaPosti-kioski, jossa käteinen ei käy maksuvälineenä. Kioskissa on pakettiautomaatti, ja asiakaspalveluun otetaan yhteyttä videopuhelun välityksellä. Esteetön käyttö on saamieni tietojen mukaan hankalaa, sillä näytön korkeussäätöä esimerkiksi pyörätuoliasiakasta varten ei ilmeisesti ole.
Toinen pakettiautomaatti sijaitsee läheisen kaupan eteisessä. Kaupan lokeroihin mahtumattomat paketit jätetään kaupan kassalle noudettaviksi. Kioskin lokeroihin mahtumattomat viedään vuorostaan Porvoon keskustamarketin postiin. Postimerkkien ostaminen ja kirjeiden lähetys on mahdollista kaupan pisteellä, mutta kioskissa ei. Ohjeistus kioskiin sopivista pakettikoko-ohjeista sekä tieto, milloin yleispalvelun piiriin kuuluvat palvelut tulevat saataville, on vajavaista.
Askolan kunta pyysi Liikenne- ja viestintävirastolta pikaisia ohjaavia toimenpiteitä alueen postitoiminnan turvaamiseksi Postilain 16 §:n mukaisena: "Yleispalvelun tarjoajan on ylläpidettävä jokaisessa kunnassa vähintään yksi yleispalvelua tarjoava toimipiste."
Traficomilta on vastattu kunnan huoleen ja toimenpidepyyntöön muun ohella seuraavasti:
"OmaPosti-kioski
Posti on meillekin vasta esitellyt alustavia tietoja tuosta OmaPosti-kioskista. Saamiemme tietojen valossa se vaikuttaisi olevan postilain mukainen. Referoin alla, mihin säädöksiin tämä perustuu.
Postilain toimipistepykälässä (16 §) mainitaan, että toimipisteiden sijaintia ja kohtuullista matkaa määriteltäessä on otettava muun muassa huomioon uusien postipalvelumuotojen kehittyminen. Asiaa on täsmennetty valtioneuvoston asetuksella (608/2017) https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170608, jonka mukaan toimipisteen sijoittamista arvioitaessa on otettava huomioon tavanomaisten tietoteknisten palvelujen ja yhteyksien saatavuus sekä yleispalveluun kuuluvien tuotteiden ja palvelujen tarjonta niiden välityksellä.
Asetuksen perustelumuistion https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f80555197 mukaan edellä mainittu mahdollistaisi esimerkiksi toimipisteen, jossa kuluttaja saisi tavallista lähetystä haastavampaa postitusta tehdessään neuvoja prosessiin vaikkapa etäyhteyden avulla. Tämä mahdollistaisi merkittäviä säästöjä, kun palvelut olisivat saatavilla joka kunnassa, mutta tarvittaessa kaikissa toimipisteissä ei tarvitsisi olla fyysisesti paikalla Posti Oy:n kouluttamaa työntekijää."
Palveluiden sähköistyminen on monessa yhteydessä asiointia helpottava ratkaisu, mutta käytännössä muutokset saattavat aiheuttaa ongelmia erityisesti ikäihmisille. Esteettömyys on nostettu tärkeäksi tavoitteeksi hallitusohjelmassa, jossa todetaan muun muassa seuraavaa: "Parannetaan sähköisten julkisten palveluiden esteettömyyttä ja turvataan niiden käyttöön riittävät tukipalvelut kansalaisten yhdenvertaisuuden varmistamiseksi." Postin palveluiden sähköistymisessä on kyse hallitusohjelmassa tarkoitetusta tilanteesta, jossa esteettömyys ja tukipalvelut tulee turvata.