Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tulevasta talvesta odotetaan tulevan vaikea ympäri Eurooppaa Venäjän aloittaman sodan ja sen laajojen vaikutusten johdosta. Erityisesti köyhien ihmisten tulee olemaan vaikeaa maksaa moninkertaisesti kallistuneesta energiasta, ja ihmisiä on vaarassa joutua energiaköyhyyteen myös Suomessa. Samaan aikaan kun valtio kannustaa suomalaisia energiansäästöön ja kunnat pohtivat esimerkiksi katuvalojen ja rakennusten valaisemisen lopettamista öiseen aikaan energian säästämiseksi, Yle uutisoi suurten ulkovalomainosten suuresta energiantarpeesta. Kolmen neliön valomainos vastaa sähkönkulutukseltaan kaukolämpöomakotitalon vuosikulutusta.
Kulutuksen päästöihin tulee puuttua jo ilmastosyistä. Jätin toimenpidealoitteen (TPA 70/2021 vp) ilmastolle haitallisen mainonnan kieltämiseksi Suomessa. Kansainvälisesti kehitys viittaa fossiilimainonnan rajoituksien suuntaan. Ranskan uusi ilmastolaki kieltää fossiilimainonnan, ja suurista kaupungeista esimerkiksi Sydney, Amsterdam, Lontoo ja Pariisi rajoittavat ulkomainontaa arvoperusteisesti. Helsingissäkin mainospaikoissa huomioidaan jatkossa ilmastovaikutukset valtuuston viime vuonna tekemän päätöksen mukaisesti.
Mainonta ei saa olla ilmastotoimien ulkopuolella samoin kuin energiansäästö yleensäkään. Nyt akuutissa energiapulassa on puututtava ulkomainosten energiankulutukseen ja samalla pohdittava mainosten sisältöä kriittisesti. Ei ole enää hyväksyttävää houkutella, normalisoida ja kannustaa energian tuhlaukseen mainonnan keinoin nyt tai jatkossakaan.
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan ulkomainosrajoituksia ei ole pohdittu osana energiansäästötoimia. Ulkomainosliiton johto kuitenkin toivoo mahdollisimman korkean tason linjausta ja ohjeistusta siitä, miten talven energiapulaan tulee reagoida.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: