Viimeksi julkaistu 8.7.2025 16.55

Välikysymys VK 3/2024 vp 
Kim Berg sd ym. 
 
Välikysymys sairaaloiden alasajosta

Eduskunnalle

Taloustutkimuksen tuoreen kyselyn mukaan kansalaiset arvostavat kunnissa ja hyvinvointialueilla tehtävää työtä ja haluavat taata niiden lakisääteisille palveluille riittävän rahoituksen. Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta katsoo, että kunnissa ja hyvinvointialueilla tuotetut palvelut ovat toimivan arjen kannalta tärkeitä tai erittäin tärkeitä. Lähes yhtä monen mielestä valtion tulee varmistaa kunnille ja hyvinvointialueille riittävä rahoitus lakisääteisten palvelujen tuottamiseen. 

Hallituksella on toisenlaiset arvot. Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa on linjattu valtiontalouden sopeutuksesta kohdistamalla sote-menojen kasvuun 1,4 miljardin euron leikkaukset. Hallitusohjelmassa linjattujen säästöjen lisäksi soteen on väläytetty lisäsäästöjä huhtikuun puolivälin kehysriihessä. Jo tällä hetkellä hallitus pakottaa alueet leikkaamaan sote-palveluista ja vaarantaa näin palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta. Hallituksen joustamattomuus kustannusten ennakoimattomaan kasvuun vastaamisessa ja sote-rahoitusleikkauksilla uhkaaminen pakottavat hyvinvointialueet karsimaan paniikinomaisesti sote-lähipalvelua.  

Osana leikkauksia erikoissairaanhoidon kansallisesta kokonaisuudesta sekä palvelurakenteesta tavoitellaan vuodesta 2027 alkaen vuosittaisia sadan miljoonan euron säästöjä. Kokonaisuuden valmistelua varten asetettiin STM:ssä sairaaloiden ja ympärivuorokautisten päivystysten työnjakoa selvittämään työryhmä, joka julkisti selvityksensä tammikuussa. Työryhmän esityksen mukaan keskussairaalaverkkoa karsittaisiin vain 5—8 keskussairaalaan. Esitys tarkoittaisi usealla hyvinvointialueella keskussairaalan muuttumista akuuttisairaalaksi, jossa ei olisi enää tehohoitoa, ympärivuorokautista leikkausvalmiutta tai synnytyksiä. Puolet Suomen synnytysyksiköistä suljettaisiin. Keskussairaaloiden toiminta uhkaisi päättyä Hämeenlinnassa, Kotkassa, Mikkelissä, Savonlinnassa, Kokkolassa, Kajaanissa ja Kemissä. Mikäli keskussairaaloita olisi vain viisi, ajautuisivat supistamisvaaraan myös Lappeenrannan, Joensuun, Vaasan tai Rovaniemen keskussairaalat. Suunnitelmiin sisältyy myös merkittävä ympärivuorokautisten yhteispäivystysten tai perustason päivystysten sulkeminen. Tällaisia päivystyksiä on Porvoossa, Lohjalla, Raaseporissa, Hyvinkäällä, Salossa, Valkeakoskella, Kouvolassa, Varkaudessa, Iisalmessa, Jämsässä, Pietarsaaressa, Raahessa, Oulaisissa, Ivalossa ja Kuusamossa.  

Hallitus on luvannut hyvinvointialueille työrauhan, mutta työryhmän työn päättymisen jälkeen työrauhasta ei ole jälkeäkään. Sairaalaverkkoselvitys sanoo yhtä, mutta hallitus väittää toista. Sosiaali- ja terveysministeriössä vastuuministeri Juuso on sanoutunut irti tilatusta selvityksestä. Kuitenkin STM:ssä valmistellaan hallituksen esitystä sairaaloiden ja päivystysten roolista ja palveluverkosta em. selvitystä hyödyntäen, ja lakimuutokset on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä. Ministeri totesi kyselytunnilla 4.4.2024, että on "myöskin muita vaihtoehtoja tapetilla, mutta mitään päätöksiä tai poliittisia linjauksia ei ole vielä tehty. Edelleenkin katsomme eri vaikutusarvioita ja tarkastelemme erilaisia vaihtoehtoja." 

Sairaalapalveluiden karsimisen vaikutuksista on tehtävä kokonaisarvio. Kattava ja palveleva sairaalaverkko on keskeinen turvallisuustekijä, alueellisen tasa-arvon takaaja ja elinvoiman turvaaja. Sairaaloiden tehtävien karsiminen vaikuttaa merkittävästi myös sairaalalle jääviin tehtäviin ja alueen sote-alan ammattilaisia kouluttavien oppilaitosten toimintaedellytyksiin. Synnytysten keskittäminen voi heikentää ilman synnytyssairaalaa jäävän alueen kuntien houkuttelevuutta perheen perustamisiässä olevien ja lapsiperheiden näkökulmasta. Ympärivuorokautiset yhteispäivystykset ovat tärkeä osa potilasturvallisuutta ja alueellisesti ihmisille tärkeitä palveluita. Päivystystoiminnan keskittäminen uhkaa heikentää ihmisten palveluihin pääsyä, pahentaa ruuhkia, vaikeuttaa ammattilaisten rekrytointia ja siten syventää henkilöstöpulaa ja heikentää hoidon laatua. On välttämätöntä, että sairaalaverkon tulevaisuudesta käydään avoin keskustelu, johon kansalaiset voivat ottaa kantaa. Palveluverkon silmitön karsiminen aiheuttaa ymmärrettävää huolta myös sote-henkilöstössä. Nyt tulisi eri tavoin turvata sote-alan pito- ja vetovoima sen sijaan, että aiheutetaan epävarmuutta työpaikkojen pysyvyydestä ja työolosuhteista ja heikennetään työhyvinvointia. 

Hallitus ei ole liikahtanut tuumaakaan hyvinvointialueiden alijäämien helpottamiseksi. Hallituksen sairaalaverkkoa voimakkaasti karsiva sekä hyvinvointialueita taloudellisesti kurjistava politiikka johtaa julkisten sote-palveluiden rapautumiseen. Oppositiosta olemme esittäneet muun muassa, että hallitus luopuisi rajuista rahoitusleikkauksista, pidentäisi hyvinvointialueiden alijäämän kattamisaikaa ja myöntäisi osan ensi vuodelle tulevasta jälkirahoituksesta jo tänä vuonna, siirtäisi matkakustannusten rahoituksen Kelalta hyvinvointialueille ja suitsisi vuokratyövoiman käyttämistä. Hallitukselle mikään ehdotus ei ole käynyt. Vastuuta on vyörytetty hyvinvointialueille antamatta niille käytännössä mitään mahdollisuutta toimia toisin.  

Eduskunnan käsittelyssä on myös esitys valtiovarainministeriön ohjauksen vahvistamisesta yli sosiaali- ja terveysministeriön, jolle kuuluu sisältöjen ohjaaminen. Lakiluonnoksen lausuntokierroksella asiantuntijat ovat varoittaneet, että finanssipoliittiset tavoitteet voivat saada määräävän roolin soten ohjauksessa. Näin ei saa olla, vaan perustuslain turvaamat sosiaali- ja terveydenhuollon riittävät palvelut on turvattava kansalaisille. Hyvinvointialueille tulee antaa rauha itse päättää alueensa palvelurakenteesta saamansa rahoituksen puitteissa. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:

Aikooko hallitus säätää keskussairaaloiden vähentämisestä, 
aikooko hallitus säätää ympärivuorokautisen päivystyksen sulkemisista, 
aikooko hallitus lakkauttaa poikkeusluvilla toimivat päivystykset lupien päättyessä, 
aikooko hallitus kiristää säädöksiä synnytyssairaaloiden osalta,  
mihin laskelmiin hallituksen suunnittelemat säästöt sairaaloiden ja päivystysten kokonaisuuden osalta perustuvat, 
aikooko hallitus tehdä ja julkaista kokonaisvaikutusarviot sairaaloiden tehtävien rajoittamisesta huomioiden vaikutukset myös alueiden elinvoimaan ja 
miten hallitus aikoo turvata perustuslain takaamien sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden kaikkien hyvinvointialueiden asukkaille koko maassa? 
Helsingissä 11.4.2024 
Kim Berg sd 
 
Tytti Tuppurainen sd 
 
Antti Lindtman sd 
 
Lauri Lyly sd 
 
Aki Lindén sd 
 
Joona Räsänen sd 
 
Matias Mäkynen sd 
 
Elisa Gebhard sd 
 
Tuula Väätäinen sd 
 
Ilmari Nurminen sd 
 
Pia Viitanen sd 
 
Niina Malm sd 
 
Eemeli Peltonen sd 
 
Johan Kvarnström sd 
 
Paula Werning sd 
 
Mika Kari sd 
 
Tuula Haatainen sd 
 
Krista Kiuru sd 
 
Ville Merinen sd 
 
Suna Kymäläinen sd 
 
Eeva-Johanna Eloranta sd 
 
Anna-Kristiina Mikkonen sd 
 
Maria Guzenina sd 
 
Johannes Koskinen sd 
 
Piritta Rantanen sd 
 
Timo Suhonen sd 
 
Saku Nikkanen sd 
 
Helena Marttila sd 
 
Pinja Perholehto sd 
 
Harry Harkimo liik 
 
Johanna Ojala-Niemelä sd 
 
Pekka Aittakumpu kesk 
 
Hannu Hoskonen kesk 
 
Antti Kaikkonen kesk 
 
Eeva Kalli kesk 
 
Vesa Kallio kesk 
 
Anne Kalmari kesk 
 
Hilkka Kemppi kesk 
 
Tuomas Kettunen kesk 
 
Hanna Kosonen kesk 
 
Katri Kulmuni kesk 
 
Antti Kurvinen kesk 
 
Mika Lintilä kesk 
 
Markus Lohi kesk 
 
Hanna-Leena Mattila kesk 
 
Timo Mehtälä kesk 
 
Olga Oinas-Panuma kesk 
 
Jouni Ovaska kesk 
 
Hanna Räsänen kesk 
 
Annika Saarikko kesk 
 
Mikko Savola kesk 
 
Eerikki Viljanen kesk 
 
Fatim Diarra vihr 
 
Tiina Elo vihr 
 
Bella Forsgrén vihr 
 
Pekka Haavisto vihr 
 
Atte Harjanne vihr 
 
Hanna Holopainen vihr 
 
Inka Hopsu vihr 
 
Saara Hyrkkö vihr 
 
Krista Mikkonen vihr 
 
Maria Ohisalo vihr 
 
Jenni Pitko vihr 
 
Oras Tynkkynen vihr 
 
Sofia Virta vihr 
 
Li Andersson vas 
 
Timo Furuholm vas 
 
Veronika Honkasalo vas 
 
Mai Kivelä vas 
 
Anna Kontula vas 
 
Minja Koskela vas 
 
Merja Kyllönen vas 
 
Laura Meriluoto vas 
 
Aino-Kaisa Pekonen vas 
 
Jussi Saramo vas