Viimeksi julkaistu 19.4.2021 19.14

Lakialoite LA 109/2016 vp 
Harry Harkimo kok ym. 
 
Lakialoite laiksi kirjanpitolain 3 luvun muuttamisesta

Eduskunnalle

PERUSTELUT

Hallituksen tavoitteena on säätiöiden ja yleishyödyllisten yhteisöjen pääomasijoitusrahastoihin tekemien sijoitusten neutraali verokohtelu. Työmarkkinajärjestöille on annettu lainsäädännössä erityisasema jäsenmaksutulojen hankkimiseen säätämällä oikeus vähentää verotuksessa maksettu työmarkkinajärjestön jäsenmaksu. Niin työntekijä kuin työnantaja voivat vähentää verotuksessaan maksamansa jäsenmaksut. Työmarkkinajärjestön käsitettä ei määritellä lainsäädännössä tämän tarkemmin, vaan tarkempi työmarkkinajärjestön käsite perustuu soveltamiskäytännössä syntyneeseen määrittelyyn. Työmarkkinajärjestöillä on ammatillista järjestäytymistä tukevia, muista järjestöistä poikkeavia oikeuksia. Pääosalla rekisteröidyistä yhdistyksistä jäsenten maksamat jäsenmaksut jäävät maksajansa itse kannettavaksi, eikä valtio puutu mistään näkökulmasta yhdistyksen jäsenen ja yhdistyksen väliseen maksusuoritukseen. Lisäksi työmarkkinajärjestöjen sijoitusten tuottamat tulot ovat verovapaita. Nykyisen lainsäädännön puitteissa työmarkkinajärjestöjen verokohtelun sekä toiminnan yleishyödyllisyyden perustetta on hankala arvioida. 

Soveltamiskäytännön mukaan työmarkkinajärjestöiksi määritellään etujärjestöt, joiden tehtävänä on neuvotella ja sopia työsuhteiden osapuolia sitovat tai muuten noudatettavat ehdot työsuhteissa. Näillä järjestöillä ei ole nykyisen lainsäädännön perusteella muihin yhdistyksiin verrattuna poikkeavia velvoitteita hallinnon avoimuudesta, vaikka näillä on muita järjestöjä laajemmat oikeudet saada valtion tukea. Monessa muussa lainsäädännössä julkinen tuki velvoittaa järjestöjä laajempaan avoimuuteen kuin sellaisia organisaatioita, jotka eivät ole julkisen tuen piirissä. Verovähennysoikeutta voidaan luonnehtia valtion antamaksi julkiseksi tueksi työmarkkinajärjestöille. 

Yhdistyksen tai säätiön tuloverolain mukainen verovapaus arvioidaan yleishyödyllisyyden ja yhteiskunnallisen merkittävyyden perusteella. Arvioinnissa huomioidaan yhdistyksen säännöt sekä todellinen toiminta. Yleishyödyllinen yhdistys tai säätiö ei saa tuottaa sen toimintaan osalliselle taloudellista etua osinkona, voitto-osuutena eikä kohtuullista suurempana palkkana tai muuna hyvityksenä. Nykyisellään julkisen tuen vaikutusta ja yleishyödyllisyyden perustetta työmarkkinajärjestöille ei voida asianmukaisesti arvioida, sillä näillä järjestöillä ei ole velvollisuutta julkaista toimintansa tietoja.  

Toiminnan tietojen julkaisuvelvoitteeseen liittyy niiden rekisteröintivelvoite. Yritykset ovat velvollisia rekisteröimään tilinpäätöksensä osakeyhtiölain nojalla. Rekisteröintivelvollisia ovat myös sellaiset yhdistykset ja säätiöt, joiden tilikauden seuraavista rajoista ylittyy vähintään kaksi: liikevaihto 12 000 000 euroa, taseen loppusumma 6 000 000 euroa tai palveluksessa keskimäärin 50 henkilöä. Kuitenkaan työmarkkinajärjestöt, ammatti- ja työnantajaliitot, neuvottelujärjestöt ja keskusliitot eivät kuulu rekisteröinti- ja julkaisuvelvoitteen piiriin. Perusteltua on, että työmarkkinajärjestöillä olisi velvoite julkistaa kirjanpitolainsäädännön edellyttämässä tarkkuudessa tilinpäätöksensä, jotta julkisen tuen valvonta ja järjestöjen toiminnan arviointi olisi mahdollista. 

Ehdotettavassa säädöksessä esitetään, että työmarkkinajärjestöillä olisi velvoite toimittaa tilinpäätöksensä Patentti- ja rekisterihallitukselle. Velvoite vastaisi esimerkiksi osakeyhtiölle säädettyä vastaavaa velvoitetta tai myös toiminnan laajuudeltaan suuremmille yhdistyksille jo nykyisen kirjanpitolain 3 luvun 9 §:n 2 momentin mukaista velvoitetta. Tämä muutos lisäisi työmarkkinajärjestöjen saaman julkisen tuen avoimuutta ja helpottaisi arviointia jäsenmaksujen verotuen tosiasiallisesta merkityksestä työmarkkinajärjestöjen edunvalvontatyölle. Muutos yhdenvertaistaisi yhdistykset ja säätiöt sekä parantaisi työmarkkinajärjestöjen toiminnan arviointiperusteiden läpinäkyvyyttä. 

Esitettävä velvoite koskisi kaikkia työntekijöiden ja työnantajien työmarkkinajärjestöjä, sisältäen yksittäiset ammatti- ja työnantajaliitot, neuvottelujärjestöt ja keskusliitot. Ehdotettava säädös toteuttaisi hallitusohjelmaan kirjattua kärkihanketta, joka vahvistaa kilpailukykyä elinkeinoelämän ja yrittäjyyden edellytyksiä parantamalla. Säädös myös mahdollistaisi hallitusohjelman toimeenpanosuunnitelmaan kirjatun selvitystyön pääomatuloverotuksesta, omaisuuden verotuksesta ja eri sijoitusmuotojen verokohtelusta vaalikauden aikana.  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki kirjanpitolain 3 luvun muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään kirjanpitolain (1336/1997) 3 lukuun uusi 9 a § seuraavasti: 
3 luku 
Tilinpäätös ja toimintakertomus 
9 a § 
Työmarkkinajärjestön tilinpäätöksen rekisteröinti 
Edellä 3 luvun 9 §:ssä säädetyn lisäksi työmarkkinajärjestön tulee toimittaa tilinpäätöksensä rekisteröitäväksi 3 luvun 9 §:ssä määritellyllä tavalla. 
Työmarkkinajärjestöllä tarkoitetaan tässä pykälässä sellaista rekisteröityä yhdistystä, jota pidetään elinkeinotulon verottamisesta annetun lain (360/1968) 8 §:n 1 momentin 9 kohdassa tai tuloverolain (1535/1992) 31 §:n 1 momentin 6 kohdassa tai 95 §:n 1 momentin 2 kohdassa tai 22 §:n 2 momentissa tarkoitettuna työmarkkinajärjestönä. Työmarkkinajärjestönä pidetään tämän lisäksi myös muita sellaisia järjestöjä, joita pidetään työehtosopimuslain (436/1946) 1 §:n 2 momentin mukaisesti työnantajain yhdistyksenä tai työntekijäin yhdistyksenä sekä sellaista järjestöä, joka toimii tässä pykälässä mainittujen järjestöjen työmarkkinatoiminnan yhteistyöjärjestönä. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 19.12.2016 
Harry Harkimo kok 
Stefan Wallin 
Leena Meri ps 
Olli Immonen ps 
Veronica Rehn-Kivi 
Reijo Hongisto ps 
Mika Niikko ps 
Joakim Strand 
Susanna Koski kok 
Tiina Elovaara ps 
Sari Raassina kok 
Pentti Oinonen ps 
Jaana Pelkonen kok 
Juha Pylväs kesk 
Eerikki Viljanen kesk 
Eero Lehti kok 
Mari-Leena Talvitie kok 
Petri Honkonen kesk 
Saara-Sofia Sirén kok 
Olavi Ala-Nissilä kesk 
Peter Östman kd 
Jukka Kopra kok 
Lenita Toivakka kok 
Mikko Kärnä kesk 
Pertti Salolainen kok 
Outi Mäkelä kok 
Tuomo Puumala kesk 
Timo Kalli kesk 
Arja Juvonen ps 
Timo Heinonen kok 
Laura Huhtasaari ps 
Seppo Kääriäinen kesk 
Markus Lohi kesk 
Martti Talja kesk 
Arto Pirttilahti kesk 
Anders Adlercreutz 
Mika Raatikainen ps 
Kimmo Kivelä ps 
Niilo Keränen kesk 
Jari Ronkainen ps 
Markku Eestilä kok 
Sanna Lauslahti kok 
Antti Kurvinen kesk 
Tapani Tölli kesk 
Antero Vartia vihr 
Pekka Haavisto vihr 
Wille Rydman kok 
Anne Louhelainen ps 
Päivi Räsänen kd 
Eero Suutari kok 
Pertti Hakanen kesk 
Ritva Elomaa ps 
Harri Jaskari kok 
Anne-Mari Virolainen kok 
Sinuhe Wallinheimo kok 
Juhana Vartiainen kok 
Pauli Kiuru kok 
Toimi Kankaanniemi ps 
Veera Ruoho ps 
Rami Lehto ps 
Teuvo Hakkarainen ps 
Hanna Kosonen kesk 
Kari Tolvanen kok 
Mats Nylund 
Thomas Blomqvist 
Esko Kiviranta kesk 
Kaj Turunen ps 
Elina Lepomäki kok 
Elsi Katainen kesk 
Mikaela Nylander 
Martti Mölsä ps 
Eva Biaudet 
Hannu Hoskonen kesk 
Ari Torniainen kesk 
Eeva-Maria Maijala kesk 
Satu Hassi vihr 
Anna-Maja Henriksson 
Vesa-Matti Saarakkala ps 
Jani Mäkelä ps 
Sari Tanus kd 
Juho Eerola ps 
Katri Kulmuni kesk 
Antti Häkkänen kok 
Marisanna Jarva kesk 
Tom Packalén ps 
Sari Essayah kd 
Mikko Alatalo kesk 
Ari Jalonen ps 
Mirja Vehkaperä kesk 
Hannakaisa Heikkinen kesk 
Mikko Savola kesk 
Simon Elo ps 
Ville Tavio ps 
Ulla Parviainen kesk 
Kauko Juhantalo kesk 
Hanna Mäntylä ps 
Kalle Jokinen kok 
Ville Niinistö vihr 
Jari Leppä kesk 
Anne Kalmari kesk 
Johanna Karimäki vihr 
Timo V. Korhonen kesk 
Ilkka Kanerva kok 
Sofia Vikman kok 
Markku Pakkanen kesk 
Antti Rantakangas kesk 
Ville Vähämäki ps