Ehdotuksen tausta, tavoitteet ja keskeiset ehdotukset
Esitys sisältää hallitusohjelmaan perustuvat lainsäädäntöehdotukset aluehallinnon uudistamiseksi. Tavoitteena on vahvistaa yhdenmukaista lupa- ja valvontakäytäntöä ja sujuvoittaa lupaprosesseja.
Uudistuksen myötä perustettaisiin ensinnäkin uusi valtakunnallinen Lupa- ja valvontavirasto (LVV). Samalla kuuden aluehallintoviraston ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toiminta päättyisi. Toiseksi ehdotus merkitsisi 10 alueellisen elinvoimakeskuksen (EVK) perustamista, ja samalla 15 ELY-keskuksen toiminta päättyisi.
Lupa- ja valvonta-asiat koottaisiin uuteen monialaiseen virastoon, johon yhdistettäisiin Valvira, Aluehallintovirastot sekä ELY-keskusten Y-vastuualueen tarkoituksenmukaiset tehtävät. Uudet elinvoimakeskukset muodostettaisiin nykyisten täyden palvelun ELY-keskusten pohjalta lisättynä yhdellä keskuksella turvaamaan ruotsinkieliset palvelut.
Uudistuksen on arvioitu parantavan palveluiden tuloksellisuutta, vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta. Säästötavoitteita uudistukselle ei ole asetettu, eikä se johtaisi henkilöstön vähentämiseen. Valtionhallinnon yleiset säästöt koskevat kuitenkin myös uudistuksen kohteena olevia toimijoita. Lisäksi uudistus rajautuisi valtion tehtävien uudelleen järjestämiseen eikä sen yhteydessä muutettaisi aineellisoikeudellisia lakeja. Talousvaliokunta tarkastelee tässä lausunnossaan ehdotuksia oman toimialansa kannalta keskittyen erityisesti niihin uudistuksiin, joilla voi olla vaikutusta luvituksen ja yrityspalveluiden toimivuuteen, luvituksen sujuvuuteen ja taloudellisen toimintaympäristön ennakoitavuuteen.
Lupa- ja valvontavirasto
Talousvaliokunta on useissa asiayhteyksissä kiinnittänyt huomiota luvituksen sujuvuuden merkitykseen investointien edistämisen keskeisenä edellytyksenä. Lähtökohtana tälle on pidetty yhden luukun periaatetta. Nyt toteutettavan uudistuksen on talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa arvioitu palvelevan luvituksen sujuvuutta ja investointihankkeita kaikkialla Suomessa, vaikkakaan ympäristötehtävien jako Lupa- ja valvontavirastoon sekä Elinvoimakeskuksiin ei täysin toteuta yhden luukun periaatteen toimeenpanoa; tämä koskee erityisesti kala- ja vesitalousasioita, joihin liittyvät asiat sijoitettaisiin edelleen elinvoimakeskuksiin. Samoin esimerkiksi kaivosten osalta ympäristöasioita käsitellään edelleen LVV:n lisäksi myös elinvoimakeskuksissa, maakuntien liitoissa, TUKESissa sekä kuntatasolla.
Talousvaliokunta korostaa, että ympäristölupakäsittelyn yhdistäminen yhteen valtakunnalliseen kokonaisuuteen, jossa asiointi ja lupien hakeminen tapahtuu yhden, toimivan ja käyttäjälähtöisen lupaprosessin kautta, on keskeinen askel kohti yhden luukun mallin toteuttamista. Luvan käsittelyä voidaan tehostaa, käsittelyaikaa lyhentää ja laatua parantaa valtakunnallisen toimivallan, menettelyjen yhdentämisen ja tätä koskevien toimintatapojen sekä lainsäädännön kehittämisen kautta. Nyt tarkasteltava ehdotus liittyy kiinteästi valmisteilla olevaan ja eduskunnalle kevätkaudella annettavaan ns. yhden luukun palvelujen lainsäädäntöön (Hallituksen esitys eräiden ympäristöasioiden käsittelystä Lupa- ja valvontavirastossa). Valiokunta korostaa uudistuksen kiireellisyyden ja tehokkaan toimeenpanon merkitystä vireillä olevien investointihankkeiden kannalta.
Talousvaliokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että lupa- ja valvontatehtävien kokoaminen yhteen valtakunnalliseen organisaatioon ei yksin johda toimivampaan lopputulokseen vaan sen ohella tarvitaan jatkuvaa kehittämistyötä ja riittäviä voimavaroja. Hallitusohjelman tavoite sujuvasta luvituksesta konkretisoituu myös käynnissä olevien, erityisesti digitalisaatioon liittyvien kehityshankkeiden kautta. Digitaalisten palvelujen lisääntyessä erityisesti tietojärjestelmäpalvelujen merkitys korostuu.
Talousvaliokunta korostaa lisäksi, että lupa- ja valvontavirastossa ei tulisi olla kyse vain lupa- vaan myös neuvontaorganisaatiosta, joka mahdollistaa sen, että hakemuksissa olisi mahdollisimman vähän puutteita. Myös ennakkopäätösten tyyppiset käytännöt voisivat luoda yrityksille ennakoitavaa toimintaympäristöä.
Yleisen edun valvontayksiköstä
Lupa- ja valvontaviraston yhteyteen esitetään perustettavaksi yleistä etua ympäristöä koskevassa päätöksenteossa ja muutoksenhaussa valvova yleisen edun valvontayksikkö. Tavoitteena on tuoda yleisen edun intressit päätösten valmisteluvaiheessa esille nykyistä sujuvammin, minkä arvioidaan edelleen vähentävän muutoksenhaun kautta tapahtuvaa tarvetta yleisen edun valvontaan. Yksiköllä olisi yleisen edun valvontatehtävässään itsenäinen ratkaisuvalta. Yksikön toiminta olisi järjestettävä siten, että sen riippumattomuus ja puolueettomuus näissä tehtävissä olisi turvattu eikä yksikölle saisi antaa sellaisia muita tehtäviä, jotka voisivat vaarantaa näiden tehtävien asianmukaisen hoitamisen ja riippumattomuuden.
Talousvaliokunta tarkastelee yleisen edun valvontayksikköön liittyviä kysymyksiä oman toimialansa kannalta erityisesti luvituksen sujuvuuden ja toimintaympäristön ennakoitavuuden näkökulmasta. Yleisen edun valvontayksikköön liittyy lisäksi perustuslakikysymyksiä, joita on tarkasteltu myös hallituksen esityksessä.
Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotukseen on suhtauduttu osin varsin kriittisesti. Kriittiset arviot kohdistuvat toisaalta yleisen edun yksikön tehtävän ja organisoinnin varsin yleispiirteiseen sääntelyyn ja toisaalta ehdotuksen vaikutuksiin luvituksen sujuvuuden kannalta.
Talousvaliokunta kiinnittää erityistä huomiota asiantuntijakuulemisessa esiin nousseeseen huolenaiheeseen siitä, että yleisen edun valvontayksikön tehtävän kannalta keskeisen yleisen edun käsitteen merkityssisältö on jätetty varsin avoimeksi: sitä ei ole rajattu tiettyjen intressien tai lakien mukaisten seikkojen huomioon ottamiseen. Säännöksen perustelujen mukaan kyse voi olla esimerkiksi tietynlaisesta ympäristöntilasta, luonnon arvojen säilyttämisestä, virkistyskäyttöedellytysten turvaamisesta tai kulttuurihistoriallisesti merkittävän maisemakuvan säilyttämisestä.
Ehdotetun sääntelyn perusteella yleisen edun valvontayksilön valvottavana olevan yleisen edun suhde sektorilakien mukaisin yleisiin etuihin jää epäselväksi. Asiantuntijakuulemisessa on lisäksi tuotu esille, että käytännössä monet yleisen edun käsitteen piirissä tapahtuvista ratkaisuista eivät ole luonteeltaan yksinomaan oikeudellisia vaan myös poliittisia ja muita arvostuksia sisältäviä. Kyse on siten myös erilaisten perusteltujen vaihtoehtoisten intressien arvottamisesta keskenään.
Talousvaliokunta kehottaa hallintovaliokuntaa harkitsemaan erityisesti toimintaympäristön ennakoitavuuden parantamiseksi yleisen edun valvontayksikön tehtävän täsmentämistä mietinnössään esimerkiksi siten, että yleinen etu kytkettäisiin ehdotettua kiinteämmin esimerkiksi aineellisiin kriteereihin tai laajamittaisiin hankkeisiin ja että säännöksessä tarkoitetun yleisen edun suhdetta sektorilakien mukaisen yleisen edun käsitteeseen selvennettäisiin.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä myös asiantuntijakuulemisessa esitettyä näkökulmaa siitä, että yleisen edun valvontayksikön valitusoikeuden olemassaolo voi tosiasiassa luoda yksikön kannanotoille jo lupavaiheessa painavan roolin. Tällöin myös yleisen edun konkreettinen sisältö voi määrittyä viraston sisäisessä lupamenettelyprosessissa, jossa lupa- ja valvontaviraston lupia myöntävä osasto kuulee yleisen edun valvontayksikköä. Valitusoikeuden käytännön toimintaa ohjaavaa vaikutusta ei voida sen vuoksi päätellä vain sillä perusteella, kuinka usein valitusoikeutta on käytetty tai tultaisiin käyttämään.
Yleistä etua koskevan valitusoikeuden osalta talousvaliokunta kiinnittää huomiota myös hallituksen esitykseen jääneeseen ilmeiseen teknisluonteiseen virheeseen, jonka vuoksi vesilain 15 luvun 2 §:n valitusoikeutta koskevan säännöksen sanamuodot lakiehdotuksessa ja hallituksen esityksen rinnakkaisteksteissä ovat toisistaan poikkeavat ja katsoo, että lakiehdotuksen sanamuodon vastaavuus säännöksen perustelujen kanssa tulee varmistaa.
Elinvoimakeskuksista
Uudistuksen tavoitteena on luoda vahvat elinvoimakeskukset, jotka tukevat alueiden elinvoimaa. Elinvoimalla tarkoitetaan kokonaisuutta, joka kuvaa alueen ja sen elinkeinotoiminnan kestävää kasvua ja puhdasta siirtymää, uudistumista ja kilpailukykyä sekä yrittäjyyden toimintaedellytyksiä, ruuantuotannon ja muun elinkeinotoiminnan kannattavuutta ja toimivia liikenneyhteyksiä, luonnonvarojen kestävää käyttöä, luonnon monimuotoisuutta ja ympäristön hyvää tilaa, huoltovarmuutta ja turvallisuutta, työvoiman osaamista, työllisyyttä ja asukkaiden hyvinvointia sekä muita alueen vetovoimaa lisääviä tekijöitä.
Elinvoimakeskukset ovat työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan kuuluvia monialaisia valtion aluehallinnon viranomaisia. TEM:n hallinonalan yrityspalveluiden sisältö ei ole kuitenkaan perusteiltaan muuttumassa tehtävien siirtyessä elinvoimakeskusten vastuulle vuoden 2026 alusta alkaen. Talousvaliokunta pitää keskeisenä, että nyt luotavat ja olemassa olevat rakenteet ja hallinnon tasot muodostavat saumattoman ja yhteentoimivan kokonaisuuden. Yrityspalvelujen palveluketjun toimivuus ja päällekkäisten toimintojen välttäminen ovat keskeisessä asemassa. Talousvaliokunta korostaa hallituksen esityksen toteamusta siitä, että elinvoimakeskus luo yhteistyömenettelyt alueensa kuntien kanssa yrityspalveluissa niin, että sekä kuntien vastuulla olevan osaavan työvoiman tarjonnan ja yritysten tarpeiden kohtaanto toteutuu parhaalla mahdollisella tavalla ja että eri toimijoiden tarjoamat palvelut muodostavat kullakin alueella tehokkaan palvelukokonaisuuden. Talousvaliokunta korostaa myös alue- ja paikallistuntemuksen ja sidosryhmäyhteistyön sekä yrityksille tuotettavien palvelujen laadun ja yhdenvertaisuuden merkitystä uusissa elinvoimakeskuksissa.
Talousvaliokunta korostaa, että oikein toteutettuna uudistus mahdollistaa tehokkaan kansainvälistymisen palvelupolun maakunnista maailmalle. Elinvoimakeskuksilla on keskeinen rooli kasvun ja kansainvälistymisen työkalujen tarjoamisessa yrityksille. Talousvaliokunta kiinnittää toisaalta huomiota myös asiantuntijakuulemisessa esitettyihin huolenaiheisiin siitä, että useat samanaikaisesti vireillä olevat organisaatiouudistukset voivat heikentää organisaatioiden palvelukykyä ja lisäksi useissa lausunnoissa on nostettu esille huoli resursseista. Suomessa on parhaillaan käynnissä kolme suuren mittaluokan hallintouudistusta, jotka kaikki koskevat yrityksille tarjottavia palveluita: vienninedistämisen Team Finland -uudistus, valtion aluehallintouudistus ja TE-palvelu-uudistus. Riskinä on huomion kiinnittyminen hallintorakenteisiin palvelujen sisällön sijasta.
Varautuminen ja huoltovarmuusorganisaatio
Sekä uudella lupa- ja valvontavirastolla että elinvoimakeskuksilla on yhteys varautumisen alueellisen yhteistyön järjestämiseen ja huoltovarmuuteen. Huoltovarmuuden turvaamisesta annetun lain (1390/1992) 4 §:n mukaan ministeriöt kehittävät huoltovarmuutta omalla toimialallaan sekä valmiuslain (1552/2011) 13 §:n nojalla johtavat, valvovat ja yhteensovittavat varautumista omalla toimialallaan. Talousvaliokunta pitää tärkeänä varmistaa, että sekä lupa- ja valvontavirastoa että elinvoimakeskuksia ohjaavat ministeriöt huomioivat huoltovarmuuden tarpeet yleishallinnollisessa tulosohjauksessa sekä sektorikohtaista toimintaa koskevassa toimialakohtaisessa ohjauksessa.
Lupa- ja valvontavirastoa koskevan lain 13 §:ssä säädettäisiin varautumisen alueellisen yhteistyön järjestämisestä ja siihen liittyvistä tehtävistä. Talousvaliokunnan saaman selvityksen perusteella kokonaisuus on kuvattu nykylainsäädäntöä selkeämmin ja muutos loisi edellytyksiä yhdenmukaisempaan toimintaan kaikilla alueilla. Muutokset on kuitenkin tärkeää toteuttaa tiiviissä yhteistyössä alueellisen varautumisen toimijoiden kanssa. Talousvaliokunta korostaa myös, että yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti elinkeinoelämällä on keskeinen rooli yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisessa myös alueellisella tasolla.
Talousvaliokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että varautumisen alueellisen yhteistyön järjestämiseen liittyvien tehtävien sisältö jää hallituksen esityksen perusteella varsin avoimeksi ja esittää, että hallintovaliokunta täsmentäisi tätä mietinnössään sekä kuvaisi tarkemmin sitä, mitä palveluita tähän tehtävään kuuluu ja sitä, kenelle näitä palveluita tuotetaan. Talousvaliokunta esittää harkittavaksi lain 13 §:n 2 momentin 2 kohdan täsmentämistä muotoon ”kehittämällä alueellisia riskiarvioita, yhteensovittamalla ne ja seuraamalla alueellisissa riskiarvioissa arvioitujen häiriötilanteiden sekä uhkamallien kehitystä” tai vaihtoehtoisesti asian täsmentämistä valiokunnan mietinnön perusteluissa. Taustalla on arvio siitä, että alueellisten riskiarvioiden hyödyntäminen ei ole edennyt riittävästi eivätkä arvioidut riskit, niiden torjunta, oppien kerääminen ja seuranta välttämättä kuulu millekään yksittäiselle taholle ja että yhteisen toiminnan suunnittelu ja koordinaatio on puutteellista. Yleisen ja yhdenmukaisen seurannan puute voi vähentää toiminnan tehokkuutta ja luoda eriäviä ja yhteensopimattomia toimintamalleja. Talousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan myöskään 13 §:n 2 momentin 6 kohdassa käytetty käsite varautumisvalmius ei ole yleisesti vakiintunut eikä yksiselitteinen ja sitä tulisi täsmentää.
Elinvoimakeskuksia sekä työllisyys- kehittämis- ja hallintokeskuksia koskevan lakiehdotuksen 1 §:n 2 momentin mukaan elinvoimakeskusten tehtäviin kuuluu myös huoltovarmuuden ja turvallisuuden edistäminen. Myös tältä osin talousvaliokunta kiinnittää huomiota sääntelyn avoimuuteen. Valiokunta esittää, että hallintovaliokunta täsmentää mietinnössään, mitä huoltovarmuudella tässä yhteydessä tarkoitetaan ja miten elinvoimakeskukset toteuttavat huoltovarmuutta. Tämä on tarpeen myös sen vuoksi, etteivät tehtävät olisi päällekkäisiä lupa- ja valvontaviraston tehtävien kanssa.
Kokoavia huomioita
Talousvaliokunta pitää aluehallinnon uudistamista keskeisenä sekä kasvun, kilpailukyvyn ja investointien edistämiseksi että alueellisen elinvoiman turvaamiseksi. On keskeistä, että uudistus mahdollistaa sekä alueellisen läsnäolon ja erityispiirteiden huomioon ottamisen että laajemmin investointien ja yritysten kasvun toteutumisen. Yritysten saumattoman palveluketjun toimivuus riippuu keskeisesti uudistuksen täytäntöönpanosta ja eri toimijoiden yhteistyöstä. Luvituksen osalta uudistuksen keskiössä on yhden luukun periaatteen tehokas toteuttaminen, jotta investointiluvituksesta saataisiin hallitusohjelman tavoitteen mukaisesti kilpailuetu Suomelle.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä hallituksen esitykseen sisältyvää ehdotusta antaa eduskunnalle viimeistään 31.12.2028 valtioneuvoston selvitys uudistuksen tavoitteiden toteutumisesta sekä virastorakenteen ja toiminnan tuloksellisuudesta ja että uudistukseen liittyviä jatkokehittämistarpeita arvioidaan.