Viimeksi julkaistu 14.10.2022 15.24

Valiokunnan lausunto VaVL 14/2022 vp U 58/2022 vp Valtiovarainvaliokunta Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi koskien velan ja oman pääoman perusteella yritysverotuksessa tehtävää vähennystä ja koron vähennyskelpoisuuden rajoittamista

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi koskien velan ja oman pääoman perusteella yritysverotuksessa tehtävää vähennystä ja koron vähennyskelpoisuuden rajoittamista (U 58/2022 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava suurelle valiokunnalle. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • erityisasiantuntija Antti Sinkman 
    valtiovarainministeriö
  • lakiasiainjohtaja Matti Merisalo 
    Verohallinto
  • verojohtaja Anita Isomaa 
    Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • veroasiantuntija Saara Hietanen 
    Finnwatch ry
  • johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää 
    Keskuskauppakamari
  • veropoliittinen asiantuntija Niko Pankka 
    Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
  • veroasiantuntija Jukka-Pekka Hellman 
    Suomen Yrittäjät ry
  • asianajaja Heikki Vesikansa 
    Suomen Asianajajaliitto
  • professori Juha Lindgren 
  • apulaisprofessori Moritz Scherleitner 
  • työelämäprofessori Timo Viherkenttä 

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Energiateollisuus ry
  • Finanssiala ry
  • Suomen Kiinteistöliitto ry
  • Teknologiateollisuus ry
  • Veronmaksajain Keskusliitto ry
  • Pohjolan Voima Oyj

Verojaosto on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • STTK ry

VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ

Ehdotus

Direktiiviehdotus koskisi kaikkia verovelvollisia, jotka ovat yhteisöverovelvollisia yhdessä tai useammassa jäsenvaltiossa, lukuun ottamatta rahoitusalan yrityksiä.  

Ehdotukseen sisältyy kaksi erillistä toimenpidettä, joita sovelletaan itsenäisesti: 1) oman pääoman ehtoista rahoitusta koskeva vähennys ja 2) korkovähennyksen rajoitus. Oman pääoman ehtoista rahoitusta koskeva vähennys laskettaisiin kertomalla vähennyksen peruste asiaankuuluvalla nimelliskorolla. Vähennyksen peruste olisi verovuoden lopun oman pääoman ja edellisen verovuoden lopun oman pääoman erotus, joka olisi oman pääoman vuotuinen lisäys. Vähennys voitaisiin tehdä kymmenenä verovuonna.  

Vastaavasti oman pääoman vuotuisen alentumisen perusteella verovelvollisen tuloon lisättäisiin vastaavalla nimelliskorolla kerrottu lisäys kymmenenä verovuonna siihen oman nettopääoman kokonaislisäykseen asti, josta vähennys on aiempina vuosina tehty. Jos oman pääoman alentuminen johtuisi tappiollisuudesta tai lakisääteisten velvollisuuksien täyttämisestä, ei lisäystä verotettavaan tuloon kuitenkaan tehtäisi. Korkovähennysrajoituksen kiristys koskisi kaikkia yhteisöverovelvollisia riippumatta siitä, hyötyvätkö ne ehdotetusta oman pääoman vähennyksestä. Ehdotuksen mukaan korkomenojen vähennyskelpoisuus rajattaisiin 85 prosenttiin nettokorkomenoista, jolloin vähennyskelvoton nettokorkomenojen määrä olisi 15 prosenttia.  

Ehdotuksen mukaan komissiolla olisi valta muuttaa nimelliskorkoon sisältyvän riskipreemion tasoa antamalla delegoituja säädöksiä. Komissio voisi käyttää tätä valtaa vain erityisolosuhteissa, kun inflaatio ja/tai talouskasvu edellyttävät riskipreemion korottamista tai alentamista ja edellyttäen, että yritysten velkojen rahoitusehtojen EU:n keskiarvo on yli kaksinkertaistunut tai puolittunut riskipreemion viimeisimmän määrittämisen jälkeen.  

Ehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden olisi saatettava direktiivi osaksi kansallista lainsäädäntöä 31. joulukuuta 2023 mennessä ja säännöksiä olisi sovellettava 1. tammikuuta 2024 alkaen.  

Valtioneuvoston kanta

Hallitusohjelman mukaisesti Suomen tulee edistää sellaisia kansallisia ja kansainvälisiä ratkaisuja, jotka turvaavat ja vahvistavat Suomen veropohjaa globaalisti kestävällä tavalla. On tärkeää kansainvälisesti minimoida monikansallisten suuryritysten mahdollisuudet aggressiiviseen verosuunnitteluun sekä ehkäistä valtioiden välistä haitallista verokilpailua. Valtioneuvosto pitää velan ja oman pääoman perusteella yritysverotuksessa tehtävää vähennystä ja koron vähennyskelpoisuuden rajoittamista koskevan direktiiviehdotuksen tavoitteita kannatettavina, mutta katsoo tavoitteen saavuttamiseksi valittujen keinojen vaativan vielä laajaa jatkovalmistelua.  

Direktiiviehdotuksen ainoa selkeästi nähtävissä oleva seuraus on korkovähennysrajoituksen kiristyminen ja laajentuminen koskemaan myös niitä pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joita voimassa olevat korkovähennysrajoitukset eivät koske. Oman pääoman vähennyksestä koituva hyöty yrityksille riippuu monista vaikeasti hahmotettavista asioista, ja vähennyksen perusteella saatavan veroedun tasoa ja sen suhdetta ehdotetun korkovähennysrajoituksen kiristykseen ei ole tällä hetkellä mahdollista arvioida. Erityisesti oman pääoman vähennystä koskeva ehdotus vaikuttaa monimutkaiselta, ja siitä vaikuttaisi syntyvän vähäistä suurempaa hallinnollista taakkaa niin verovelvollisille kuin Verohallinnollekin. Jatkokäsittelyssä tulisi tutkia mahdollisuuksia säännösten yksinkertaistamiseen. 

Direktiiviehdotuksessa esitetään siirrettäväksi komissiolle valtaa antaa delegoituja säädöksiä eräiltä osin. Ehdotuksen mukaan komissiolla on valta muuttaa riskipreemion tasoa antamalla delegoituja säädöksiä. Toimivallan siirto on hyvin rajallinen ja ehdotuksen mukaan komissio voi käyttää tätä valtaa vain direktiiviehdotuksessa luetelluissa erityisolosuhteissa. Valtioneuvosto katsoo, että tätä toimivallan siirtoa voidaan pitää tarkoituksenmukaisena ehdotuksena, jotta ehdotettu sääntely toimisi tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. 

Direktiiviehdotuksessa ei mainita mitään sen suhteesta samaan aikaan valmistelussa olevaan ehdotukseen neuvoston direktiiviksi konsernien globaalin verotuksen vähimmäistason varmistamisesta unionissa (minimiverodirektiivi). Valtioneuvoston käsityksen mukaan direktiiviehdotus voisi joissain tilanteissa johtaa siihen, että yrityksen verotuksen taso laskee oman pääoman vähennyksen johdosta alle minimiverodirektiivissä määritellyn tason, ja yritys joutuu tästä johtuen maksamaan täydennysveroa. Valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotuksen jatkovalmistelussa tulisi käsitellä sen suhdetta minimiverodirektiiviin ja arvioida, onko direktiiviehdotuksen kaltaista muutosta tarpeen saattaa voimaan lähes samaan aikaan minimiverodirektiivin kaltaisen merkittävän kansainvälistä verotusta koskevan muutoksen kanssa. 

Veropohjan tiivistäminen, haitallisen verokilpailun ehkäisy ja vieraan pääoman käyttöön liittyvän veron kiertämisen estäminen on tärkeää kansainvälisellä ja Euroopan unionin tasolla. Oman pääoman perusteella tehtävä vähennys on kuitenkin melko suuri periaatteellinen muutos vero-järjestelmään ja näin ollen se vaikuttaa merkittävästi kansallisiin verojärjestelmiin. Direktiiviehdotuksen lähestymistapa sääntelykohteeseen vaikuttaa sen odotettavissa olevien seurausten ja tavoitteiden valossa vaativan kattavaa lisäselvitystä, jotta valittua lähestymistapaa voitaisiin pitää kannatettavana. Myös ehdotuksen suhdetta EU-oikeudellisiin toissijaisuus-ja suhteellisuusperiaatteisiin tulee arvioida jatkokäsittelyssä. Ehdotukseen sisältyy avoimia kysymyksiä muun muassa minimiverodirektiiviin ja yritysjärjestelyihin liittyen, ja niitä tulee selvittää ja selkiyttää jatkovalmistelussa. 

Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että toimet kohdistuvat tarkoituksenmukaisesti, eikä sääntely aiheuta kohtuutonta hallinnollista rasitusta verovelvollisille tai Verohallinnolle myös EU-oikeudellinen toissijaisuusperiaate ja suhteellisuusperiaate huomioon ottaen. Jatkovalmistelussa olisi pyrittävä saamaan tarkempi taloudellinen vaikutusarvio direktiiviehdotuksesta, jotta taloudelliset vaikutukset voidaan arvioida jäsenvaltioiden tasolla. 

Suomen kantaa tarkistetaan tarvittaessa jatkovalmistelun yhteydessä.  

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Tausta

Direktiiviehdotus on jatkoa Euroopan komission 18.5.2021 antamalle tiedonannolle 2000-luvun yritysverotuksesta vankan, toimivan ja oikeudenmukaisen verojärjestelmän edistämiseksi EU:ssa (E 84/2021 vp). Tiedonannossa esitettiin komission suunnitelma lyhyen ja pitkän aikavälin toimista, joilla tuetaan Euroopan elpymistä covid-19-pandemiasta ja varmistetaan verotulojen riittävyys tulevina vuosina. Yhtenä tulevana toimena tiedonannossa mainittiin ehdotus lainsäädännöksi velkarahoituksen edullisuuden poistamiseksi, jota nyt käsiteltävä ehdotus siis koskee. Direktiiviehdotus on osa yritysverotusta koskevaa EU:n strategiaa, jonka tavoitteena on varmistaa, että verojärjestelmä on oikeudenmukainen ja tehokas koko Euroopassa. Direktiiviehdotuksella pyritään edistämään myös pääomamarkkinaunionia. Tavoitteena on välttää liiallista riippuvuutta velasta ja edistää yritysten rahoitusrakenteiden tasapainottamista. Tällä tavoin yrityksillä on komission mukaan paremmat mahdollisuudet investoida tulevaisuuteen, mikä tukee kasvua ja innovointia sekä EU:n kilpailukykyä. Direktiiviehdotuksen mukaan tarkoituksena on vastata myös Euroopan parlamentin toiveisiin siitä, että komissio tekisi ehdotuksen vieraan ja oman pääoman ehtoisen rahoituksen verokohtelua tasavertaistavasta vähennyksestä, joka sisältäisi tehokkaita veronkierron estäviä säännöksiä, jotta oman pääoman ehtoista rahoitusta koskevia vähennyksiä ei käytettäisi uutena välineenä veropohjan rapautumiseen.  

EU:n jäsenvaltioiden verojärjestelmät antavat mahdollisuuden vähentää velan korot korkorajoitussäännösten puitteissa laskettaessa veron perustetta yhteisöverotusta varten, kun taas oman pääoman ehtoiseen rahoitukseen liittyvät kustannukset, kuten osingot, eivät yleensä ole jäsenvaltioissa vähennyskelpoisia. Tällä hetkellä kuudella jäsenvaltiolla on kansallista lainsäädäntöä, joka mahdollistaa vähennyksen oman pääoman ehtoisen rahoituksen perusteella. Kansallisissa sääntelytavoissa on kuitenkin eroja. 

Direktiiviehdotuksessa ehdotetaan säännöksiä, joiden mukaan oman pääoman lisäyksiin liittyvät nimelliskorot olisivat tietyin edellytyksin vähennyskelpoisia verotuksessa. Lisäksi ehdotetaan säännöksiä, joilla rajoitettaisiin korkojen vähennyskelpoisuutta. Ehdotuksen mukaan näin voidaan puuttua vieraan ja oman pääoman ehtoisen rahoituksen eriarvoiseen verokohteluun samanaikaisesti sekä oman että vieraan pääoman puolella. Lisäksi ehdotuksessa todetaan, että tämä on tehokas keino, joka säilyttää jäsenvaltioiden julkisen talouden kestävyyden. Korkojen vähennysoikeutta rajoitetaan jo tällä hetkellä veron kiertämisen estämistä koskevan direktiivin (ATAD) mukaisilla säännöksillä. Nyt ehdotetut korkorajoitussäännökset tulisivat sovellettaviksi ATAD:n mukaisten rajoitusten lisäksi. 

Jatkovalmistelua tarvitaan

Valiokunta yhtyy valtioneuvoston käsitykseen siitä, että direktiiviehdotuksen tavoitteita voidaan pitää kannatettavina, mutta tavoitteen saavuttamiseksi valitut keinot vaativat vielä laajaa jatkovalmistelua.  

Oman pääoman perusteella tehtävä vähennys olisi verojärjestelmässä täysin uudentyyppinen elementti, ja välttämättä ei ole selvää, kuinka hyvin se toimisi tavoitteisiinsa nähden. Valtioneuvosto on kannassaan todennut, että direktiiviehdotuksen ainoa selkeästi nähtävissä oleva seuraus on korkovähennysrajoituksen kiristyminen ja laajentuminen koskemaan myös niitä pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joita voimassa olevat korkovähennysrajoitukset eivät koske. Oman pääoman vähennyksen osalta on puolestaan todettu, että siitä koituva hyöty yrityksille riippuu monista vaikeasti hahmotettavista asioista, ja vähennyksen perusteella saatavan veroedun tasoa ja sen suhdetta ehdotetun korkovähennysrajoituksen kiristykseen ei ole tällä hetkellä mahdollista arvioida. Asiantuntijakuulemisissa on tuotu myös esille, että oman pääoman vähennyksen käyttö voisi jäädä odotettua vähäisemmäksi. Tältä osin on viitattu muun muassa sääntelyn monimutkaisuuteen ja hallinnolliseen taakkaan. Mahdollisuus oman pääoman perusteella tehtävään vähennykseen ja korkorajoitus ei välttämättä myöskään kohdistuisi tasapuolisesti eri yrityksiin niiden erilaisista rahoitusrakenteista johtuen. 

Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan siitä, että oman pääoman perusteella tehtävä vähennys olisi melko suuri periaatteellinen muutos verojärjestelmään ja vaikuttaisi merkittävästi kansallisiin verojärjestelmiin ja että direktiiviehdotuksen lähestymistapa vaikuttaa sen odotettavissa olevien seurausten ja tavoitteiden valossa vaativan kattavaa lisäselvitystä, jotta valittua lähestymistapaa voitaisiin pitää kannatettavana.  

Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan myös aggressiivisen rajat ylittävän verosuunnittelun ja haitallisen verokilpailun kitkemisen tärkeydestä. Oman ja vieraan pääoman verokohtelun lähentäminen voidaan nähdä yhtenä keinona vastata tavoitteisiin veropohjan turvaamisesta sekä aggressiivisen verosuunnittelun ja haitallisen verokilpailun kitkemisestä. On kuitenkin epäselvää, miten hyvin direktiiviluonnoksessa esitetty malli edistäisi näitä tavoitteita.  

Vaikka asiantuntijakuulemisissa on direktiiviin nähty liittyvän myös hyötyjä taikka direktiivin tavoitteita on sinällään kannatettu, on kuitenkin kriittisiä näkökulmia tuotu laajasti esille, kuten verojärjestelmän monimutkaistuminen ja yleensä ottaen kysymys direktiivin tarpeellisuudesta. Lisäksi on korostettu korkorajoitussääntelyn kiristymistä. Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille myös kansallisten vaikutusarviointien tarpeellisuus.  

Vireillä olevat kansainvälisen verotuksen hankkeet

Direktiiviehdotusta on tarkasteltava myös suhteessa vireillä oleviin kansainvälisen verotuksen hankkeisiin. EU:ssa on parhaillaan valmisteilla ns. minimiverodirektiivi, jonka tarkoituksena on panna täytäntöön globaalia konsernien minimiverotasoa koskevat säännökset EU-alueella. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä, että jatkovalmistelussa tulisi käsitellä direktiiviehdotuksen suhdetta minimiverodirektiiviin ja arvioida sitä, onko direktiiviehdotuksen kaltaista muutosta tarpeen saattaa voimaan lähes samaan aikaan minimiverodirektiivin kaltaisen merkittävän kansainvälistä verotusta koskevan muutoksen kanssa.  

Taloudelliset vaikutukset

Direktiiviehdotukseen sisältyvässä vaikutusarviossa ei ole arvioitu ehdotettujen muutosten taloudellisia vaikutuksia jäsenvaltiokohtaisesti. Valiokunta pitää tärkeänä, että jatkovalmistelussa direktiiviehdotuksen taloudelliset vaikutukset arvioidaan tarkemmin ottaen erityisesti huomioon vaikutukset verotuottoihin. 

Muuta

Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan siitä, että ehdotuksen suhdetta EU-oikeudellisiin toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatteisiin tulee arvioida jatkokäsittelyssä. Valtioneuvosto toteaa kirjelmässään, että ehdotettujen säännösten monimutkaisuudesta johtuen on kyseenalaista, voidaanko tavoitteet saavuttaa paremmin unionin tasolla kuin kansallisella, kuten toissijaisuusperiaate edellyttää. Valiokunta pitää tärkeänä, että toimet kohdistuvat tarkoituksenmukaisesti eikä sääntely aiheuta kohtuutonta hallinnollista rasitusta verovelvollisille tai verohallinnolle.  

Suomen kantaa tulee tarvittaessa tarkistaa jatkovalmistelun yhteydessä.  

VALIOKUNNAN LAUSUNTO

Valtiovarainvaliokunta ilmoittaa,

että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan. 
Helsingissä 30.9.2022 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Johannes Koskinen sd 
 
varapuheenjohtaja 
Arto Pirttilahti kesk 
 
jäsen 
Tarja Filatov sd 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok (osittain) 
 
jäsen 
Katja Hänninen vas 
 
jäsen 
Vilhelm Junnila ps (osittain) 
 
jäsen 
Heli Järvinen vihr 
 
jäsen 
Esko Kiviranta kesk 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Pia Lohikoski vas 
 
jäsen 
Matias Marttinen kok 
 
jäsen 
Sari Multala kok 
 
jäsen 
Riitta Mäkinen sd 
 
jäsen 
Raimo Piirainen sd 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps (osittain) 
 
jäsen 
Iiris Suomela vihr 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
varajäsen 
Sari Essayah kd (osittain) 
 
varajäsen 
Toimi Kankaanniemi ps (osittain) 
 
varajäsen 
Jari Leppä kesk 
 
varajäsen 
Lulu Ranne ps (osittain) 
 
Veronica Rehn-Kivi 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tarja Järvinen  
 

Eriävä mielipide /kok, kd

Perustelut

Me eriävän mielipiteen allekirjoittajat näemme, että direktiiviesitys toteutuessaan johtaisi yritysten hallinnollisen taakan kasvuun ja kiristäisi todennäköisesti näin verotusta. Tämän vuoksi emme kannata ehdotettua direktiiviä nykyisessä muodossaan. 

Direktiiviehdotuksella luodaan velvollisuus muuttaa jäsenmaiden kansallisia verolainsäädäntöjä siten, että oman pääoman lisäyksiin liittyvät nimelliskorot olisivat tietyin edellytyksin vähennyskelpoisia verotuksessa. Toisaalta direktiiviehdotus asettaisi rajoituksia korkojen vähennysoikeuteen. Direktiiviesitys ei tällä hetkellä kuitenkaan huomioi verojärjestelmien kansallisia erityispiirteitä, ja se sopii huonosti EU-tasoiseksi lainsäädännöksi. Direktiiviesityksen tarkoituksena on puuttua verosuunnitteluun ylikansallisin toimin, mutta käytännössä se tulisi kiristämään myös pienten ja keskisuurten yritysten verotusta vastoin tavoitettaan. 

Suomen näkökulmasta korkovähennysoikeuden rajoittaminen kohtelisi erityisen epäreilulla tavalla sellaisia yhtiöitä, jotka ovat käyttäneet vierasta pääomaa investointiensa rahoittamiseksi ja pyrkivät nollatulokseen. Tämä tarkoittaa käytännössä keskinäisiä kiinteistöosakeyhtiöitä, asunto-osakeyhtiöitä ja mankala-periaatteella toimivia yhtiöitä. Nämä yhtiöt saavat verotettavan tulonsa osakkaidensa maksamista vastikkeista tai myyvät tuottamaansa sähköä osakkailleen omakustannushintaan. Nämä yhtiöt tekevät kirjanpidossaan nollatuloksen. Jos osa näiden yhtiöiden korkomenosta ei olisi vähennyskelpoista, mutta vastikkeet olisivat edelleen veronalaisia, syntyisi näille yhtiöille sellaista verotettavaa tuloa, joka ei näy kirjanpidossa. 

Keskinäiset kiinteistöyhtiöt, asunto-osakeyhtiöt ja mankala-periaatteella toimivat yhtiöt ovat keskeisen tärkeitä yhtiötyyppejä Suomen rakennuskannan ja perusinfrastruktuurin kannalta. Näiden yhtiöiden osalta verotuksen muutoksella voisi olla erittäin kauaskantoiset ja arvaamattomat seuraukset koko yhteiskunnalle. Ehdotettu direktiivi vastoin tavoitettaan pahentaa neutraliteettiongelmia nimenomaan näiden yhtiöiden tilanteissa. Nämä vähintään tulisi voida vapauttaa direktiivin soveltamisalasta rahoitusalan yritysten kanssa vastaavalla tavalla. 

Suhtaudumme myös erittäin kielteisesti erityisesti direktiivin säännöksiin, joissa annetaan komissiolle oikeus muuttaa nimelliskorkoon sisältyvän riskipreemion tasoa delegoidulla säädöksellä. Vaikka tätä toimivaltaa olisi tarkoitus käyttää ainoastaan poikkeuksellisissa tilanteissa, siirtää tämä verotuksen toimivaltaa jäsenvaltioilta komissiolle tavalla, jota Suomen ei tulisi hyväksyä. 

Valtioneuvoston tulisi pyrkiä huolehtimaan, että esityksen sinänsä kannatettavia tavoitteita edistettäisiin tavoilla, jotka puuttuisivat vähemmän verojärjestelmämme perusteisiin ja joissa ei pienennetä yritysten oikeutta vähentää korkomenojaan verotuksessa. Lisäksi säännöksellä ei tule siirtää verotuksen toimivaltaa pois kansalliselta tasolta. Näemme, että korkovähennysoikeutta on viime vuosien aikana rajoitettu jo lukuisilla kansallisen tason muilla lainsäädäntömuutoksilla ja mikäli EU-tasoinen korkovähennysoikeuden kategorinen rajoitus tulee voimaan, aiheuttaa se välttämättömän tarpeen tarkastella kansallista sääntelyä korkojen vähennyskelpoisuudesta. 

Mielipide

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella esitämme,

että suuri valiokunta ottaa edellä olevan huomioon. 
Helsingissä 30.9.2022
Matias Marttinen kok 
 
Sari Essayah kd 
 
Sari Multala kok 
 
Timo Heinonen kok 
 
Sari Sarkomaa kok